Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2536
Hei,

Jeg ønsker å leie ut et rom i leiligheten min til et par for 13k i mnd.
Jeg kommer til å fortsette å bo i leiligheten, men vil da bo i et mindre rom enn hva det paret kommer til å ha. De vil også ha bruksrett i stue, kjøkken og bad.
Leier ut med alt av utstyr ( Tv, Vaskemaskin, Sofa, Kabel Tv +++)


Utgiter på leiligheten er som følgende :

Lån : 8500
Felleskostnader : 3500
Strøm/Garasjeplass/Nett : ca 2000kr (Garasjeplassen vil bli brukt av leietaker)

Hvordan blir regnet stykket for skatt av leiligheten her ? Hvor mye er det jeg kommer til å skatte her ? Vil inntekten fra husleia påvirke skattekortet mitt hos arbeidsgiver ?
Sist endret av Redyoh; 23. februar 2019 kl. 00:20.
Du skatter for 2019 22% av det som blir igjen etter fradrag.
Som du ser over må du lage deg en fordeling, f.eks 60% utleiedel.
Og ja det kan påvirke skattekortet ditt, det må du selv sjekke på altinn.

Så med det du oppgir 60% av 5500,- utgir 2300,- i fradrag.
23% av 10700,- blir 2461,-
Husk at dersom du betaler skatt på leieinntektene, så kan du trekke fra utgifter som forsikring og kommunale avgifter, da det anses som utgifter til inntektservervelse. Om du også leier ut møblert, kan du trekke fra 15% av leieinntektene, for slitasje på møbler.
Dvs om du har leieinntekter på 100000 kr, forsikring på 5000, kommunale avgifter på 20000, så kan du gjøre slik (antar da at alt leies ut, så om du beholder noe selv, så må du nok gjøre en fordeling):
100000 - 5000 - 20000 - (15% av 100000) = 60000, som du så skatter 22% av.
Du skriver ikke i leiekontrakten at de disponerer garasjeplass, selv om de gjør det. Ei eller andre "fellesområder". Behold hele beløpet uten å betale skatt.

Okay, skjønte litt mer nå. De leier et rom, ikke en hel kåk? Det samme gjelder. Er rommet ditt mindre verdt enn deres, setter du garasje på deg selv, og kanskje et annet bøttekott/bod om du har. Nå står du med større verdier i boligen enn du leier ut, og leieinntektene er således skattefrie. Vær så god.
Sist endret av trenbro500; 24. februar 2019 kl. 03:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Du skriver ikke i leiekontrakten at de disponerer garasjeplass, selv om de gjør det. Ei eller andre "fellesområder". Behold hele beløpet uten å betale skatt.

Okay, skjønte litt mer nå. De leier et rom, ikke en hel kåk? Det samme gjelder. Er rommet ditt mindre verdt enn deres, setter du garasje på deg selv, og kanskje et annet bøttekott/bod om du har. Nå står du med større verdier i boligen enn du leier ut, og leieinntektene er således skattefrie. Vær så god.
Vis hele sitatet...
Men garasje telles vel ikke som andel i leiligheten eller ?
Sitat av Redyoh Vis innlegg
Men garasje telles vel ikke som andel i leiligheten eller ?
Vis hele sitatet...
Nei det er boligdelen som avgjør.

https://www.skatteetaten.no/person/s.../skatteregler/
Siden du skal bo i lag med de, så må du ikke skatte av det =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden du skal bo i lag med de, så må du ikke skatte av det =)
Vis hele sitatet...
Og hvordan forklarer du det?

Hvis målet er å slippe betale skatt så er det jo bare å la være å oppgi det. Men det var ikke det som var spørsmålet her.

Se forøvrig eksempel 2 i linken jeg la ut over.

Liten tvil om at dette skal skattes av.
Sist endret av Dough; 24. februar 2019 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden du skal bo i lag med de, så må du ikke skatte av det =)
Vis hele sitatet...

Joa, men problemet blir joo om skatteetaten begynner å se litt mer nærmere på dette... Jeg kan joo ikke påstå til skatteetaten at jeg alene bruker mer av leiligheten enn det de gjør som 2... Tenker det er bedre å være på sikkert siden enn det andre....
Dette trenger du ikke skatte på. Du leier ut et rom i leilighet med tilgang til fasiliteter i en annens bolig (bad, kjøkken, bod etc.). Skattereglene for utleie av bolig man selv bor i:

Dersom du leier ut mindre enn halvparten av din egen bolig, er leieinntektene skattefrie.

«Mindre enn halvparten» avgjøres ut fra boligens utleieverdi på det frie markedet. Arealet er ikke avgjørende i denne sammenheng, men ofte henger selvsagt areal og utleieverdi sammen.

Når det gjelder den delen du selv bor i, vil utleieverdien beregnes ved en tenkt leieinntekt ved langtidsutleie.
For utleid areal, er det den faktiske leieinntekten som skal legges til grunn som utleieverdi. Dette gjelder uavhengig av om eieren benytter utleiearealet selv når det det ikke leies ut.
Leier du en del av boligen din ut til korttidsovernatting, kan leieinntektene fort bli høyere enn ved langtidsutleie.

Det betyr:
For at leieinntektene skal kunne være skattefrie må leieforholdet vare minst 30 dager og utleieverdien av den utleide delen av din bolig må være lavere enn tenkt leieverdi fra den delen du selv bor i.
Vis hele sitatet...
Man tar altså utgangspunkt i den faktiske leieprisen på soverommet du leier ut (13.000,-) og markedsverdien til hele leiligheta. Fordi du kan leie ut hele leiligheta (din del av boligen minus det ene soverommet) for et beløp som er større enn 13.000 bor du i praksis på over 50 % av arealverdien, og inntekten er dermed ikke skattepliktig. Bare husk å spesifisere i leiekontrakten at de leier 1 soverom med tilgang til en annens bolig.

Informasjon hos skatteetaten.
Sitat av Nether Vis innlegg
Fordi du kan leie ut hele leiligheta (din del av boligen minus det ene soverommet) for et beløp som er større enn 13.000 bor du i praksis på over 50 % av arealverdien, og inntekten er dermed ikke skattepliktig.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden får du til det der?

Han leier ut et rom som er større enn det h*n sekv beholder. Fasilitetene er forøvrig like utifra det som er oppgitt. Da får han ikke leid ut den delen for mer enn 13.000 ,- med mindre det minste rommet er superfett og nyopppusett mens det til 13.000,- er i rønne noe det tvilsomt er til den prisen.

Som over, bedre å bare la vær å oppgi det enn å prøve seg på en sånn svensk kalkulator.
Trådstarter
8 1
Hei alle, Takk for veldige gode tips!

Kan jeg utføre dette på denne måten ?

13 000 x 12 = 156 000kr

Også fra det tar jeg 15% siden jeg leier ut møblert : 0,15 x 156000 = 23 400 så da blir det 132 600 kr.

Strøm/Nett/TV/Felleskostnader/Garasje = 5500 kr mnd x 12 = 66 000 kr. Jeg vil si det at jeg leier ut 85% av boligen, og at jeg bor på 15% ( Grunn til at jeg i det hele tatt har 15% er pga at dette er andel, så gidder ikke å søke om å få lov til å leie ut. )

0,85 x 66 000 = 56100kr.

Med fradag på 15% var beløpet 132 600 kr, og nå med fradrag på 85% så blir det 56 100 kr = 76 500 kr


Så det er fra dette beløpet jeg skatter right ? som da blir 0,23 x 76 500 = 17 595kr / 12 = 1466,25 kr pr mnd i skatt ?

Eller har jeg tatt det helt feil nå ?
Sist endret av Redyoh; 25. februar 2019 kl. 21:41.
Uansett så trenger du ikke tenkte på den føringen du må bare ha tallene klare. Når selvmeldingen kommer så er det et eget skjema RF-1189.

Her er skjema fra 2017, der burde du kunne se hvordan skatten blir utregnet.
Sist endret av Dough; 25. februar 2019 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.