Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2960
Kjenner en kar på 14 , han har røyka hver dag i ca 8 måneder nå Han isolerer seg på rommet , han tør ikke gå ut og har total noia Eneste gangen han går ut er for å kjøpe hasj , han tør ikke gå på butikken engang uten at han tror alle ser på han Har han ett problem? Vil legge til at han bor på instutisjon Hilsen bekymret kompis

Han har droppa ut av skolen totalt , og vil ikke finne seg venner annet enn de som røyker selv
Sist endret av Dank_Roll; 6. mai 2018 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, ta kontakt med utekontakten, helsestasjon og om du tør politi. De vil gi rådgiving og ta tiltak . Siden dere er under den kriminelle lavalder er det tilnærmet null risiko i forhold til reaksjoner fra politi
Trådstarter
6 1
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Hei, ta kontakt med utekontakten, helsestasjon og om du tør politi. De vil gi rådgiving og ta tiltak . Siden dere er under den kriminelle lavalder er det tilnærmet null risiko i forhold til reaksjoner fra politi
Vis hele sitatet...
Jeg er 17 , han er 14
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Hei, ta kontakt med utekontakten, helsestasjon og om du tør politi. De vil gi rådgiving og ta tiltak . Siden dere er under den kriminelle lavalder er det tilnærmet null risiko i forhold til reaksjoner fra politi
Vis hele sitatet...
IKKE ta kontakt med politi. Er du helt skada eller? De vet ikke hva de driver med i det hele tatt. Snakk først og fremst med han og noen dere kan stole på. Politiet bør ikke ha noe med dette å gjøre. Det eneste de gjør er å sette han på urinprøvekontrakt. Tull! Her må årsaken til hvorfor han gjør som han gjør finnes. Det må da være noen på institusjonen som ikke er helt blåst? Er foreldrene helt uaktuelt?
Ja, han har et problem. Er ikke dette noe de som jobber på institusjonen legger merke til og burde gjøre noe med?
Send bekymringsmelding til fastlege. De har en plikt til å følge opp i en sånn prekær situasjon.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
IKKE ta kontakt med politi. Er du helt skada eller? De vet ikke hva de driver med i det hele tatt. Snakk først og fremst med han og noen dere kan stole på. Politiet bør ikke ha noe med dette å gjøre. Det eneste de gjør er å sette han på urinprøvekontrakt. Tull! Her må årsaken til hvorfor han gjør som han gjør finnes. Det må da være noen på institusjonen som ikke er helt blåst? Er foreldrene helt uaktuelt?
Vis hele sitatet...
Helt enig i at politi ikke er riktig vei å gå. De har ikke peiling på hva de driver med og for mange kan de bare eskalere situasjonen og få deg stemplet som en narkoman. Det skal sies at det sikkert er noen på forebyggende her og der som er greie, men det er en stor risiko, og jeg kjenner ingen som har fått noe hjelp av å gå til politiet for slikt.

Det skal sies at noe hjelp bør han ha, spesielt når han er på den alderen. Jeg begynte selv å røyke på den alderen, men fikk klart å holde meg unna daglig bruk til jeg ble 17. Noen av de andre jeg røyket med i 14 årsalderen gikk det dessverre ikke like greit med, og en av de holder på mye verre i dag av en alder av 21. Det gikk ikke lenger før han bytta vekk fra hasj, og han slutta selv på ungdomsskolen I den alderen og den mener jeg han aldri fikk fullført.

Det hadde vært bra for han å finne noen å snakke med, men det er absolutt ikke alle instanser som er like forståelsesfulle. Om han ikke er interessert i å slutte kan det også bli et problem, men han skulle gjerne fått hjelp med de andre problemer sine, for jeg antar at ikke alt har noe med røyken å gjøre.

Jeg hadde selv mye angst I den alderen, og jeg klarte ikke å gå til butikker, kantine eller noe slikt alene. Det tok 3 år før jeg i det hele tatt skjønte at det var angst og at jeg fikk jobbet med det, jeg håper han også får gjort det.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Rett og slett be han kontakte fastlegen, slik at han får en henvisning til psykolog og/eller adekvat hjelp. Hvis han ikke gjør noe annet enn å røyke er det jo tydelig et missbruk, da han setter normale hverdagslige aktiviteter til sida men ikke røykinga.
Anonym bruker
"Tykk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I en så lav alder er det ekstrem risikosport å røyke daglig i over 8 måneder... Vi kan jo allerede se symptomer på at han/hun har utviklet angst, vrangforestillinger, og muligens psykose? Dette kan være starten på helvete for å si det mildt sagt.

Som andre sier her, ikke ta kontakt med politiet. Jeg ble selv sendt til politet i en alder av 16-år når jeg ble tatt for å røyke, og de har ikke gjort noe annet enn å se på meg urinere i en kopp en gang hver andre uke - ikke har dem god kunnskap på hvordan et menneske som sliter burde bli behandlet heller. Her må en dyktig psykolog hoppe inn.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I en så lav alder er det ekstrem risikosport å røyke daglig i over 8 måneder... Vi kan jo allerede se symptomer på at han/hun har utviklet angst, vrangforestillinger, og muligens psykose? Dette kan være starten på helvete for å si det mildt sagt.

Som andre sier her, ikke ta kontakt med politiet. Jeg ble selv sendt til politet i en alder av 16-år når jeg ble tatt for å røyke, og de har ikke gjort noe annet enn å se på meg urinere i en kopp en gang hver andre uke - ikke har dem god kunnskap på hvordan et menneske som sliter burde bli behandlet heller. Her må en dyktig psykolog hoppe inn.
Vis hele sitatet...
Hvor får du vrangforestillinger og muligens psykose fra? Jeg var selv ganske lik I den alderen, altså basert på hva jeg har lest i tråden, og det var definitivt ikke et problem som stammet av røykingen. Det var bare angst, noe som jeg sliter med enda, men langt i fra den samme skalaen. Vrangforestillinger er ganske normalt med angst, og jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at det er utløst av røykingen. Det er godt mulig det er en av grunnene til at han røyker, men jeg tror verken jeg eller deg har mulighet til å si det sikkert.

Jeg støtter uansett at han burde gå til en psykolog! Jeg jobbet med mine problemer på egenhånd i flere år og ble gradvis bedre før jeg begynte jeg snakke med folk innenfor helse selv, men det hadde definitivt ikke gått om jeg hadde røyket hver dag. Tvert imot, om jeg røyker daglig som jeg gjorde i flere år så opplevde jeg at angsten til tider ble forverret, og det var absolutt ikke noe jeg klarte å jobbe med mens jeg røyket.

Han burde snakke med noen og kutte ned/ut på bruken ellers er dette dessverre noe som kan forverre seg eller muligens bidra til at det ikke forbedrer seg. Jeg skulle virkelig ønske at jeg fant hjelp i den tiden selv, og det håper jeg du TS, klarer å overbevise han om også. Det er absolutt ikke gøy å være slik når man vokser opp eller i det hele tatt og skolegangen kan bli et helvete dersom han begynner på skolen igjen.

Jeg lurer litt på hva han har sagt til å søke hjelp og slikt? Er han helt i mot det? Om han absolutt ikke vil slutte å røyke er det uansett en ide for han å få hjelp med de andre problemene og det er mulig at de kan bidra til å få han til å ville slutte selv.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Hvor får du vrangforestillinger og muligens psykose fra? Jeg var selv ganske lik I den alderen, altså basert på hva jeg har lest i tråden, og det var definitivt ikke et problem som stammet av røykingen.
Vis hele sitatet...


Hva du opplevde som liten er en relativt ubrukelig anekdote, og dine spekulasjoner som ufaglært er også til absolutt ingen hjelp.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hva du opplevde som liten er en relativt ubrukelig anekdote, og dine spekulasjoner som ufaglært er også til absolutt ingen hjelp.
Vis hele sitatet...
De er kanskje til ingen hjelp, men jeg mener at spekulasjonen hans kan bidra til de motsatte. Jeg tror de fleste av oss ville vært ganske forbannet om man blir konfrontert på det viset, dersom det ikke viser seg å være rusutløst.

Det er jo allikevel nokså normale symptomer på for eksempel sosial angst. Nå skal det også sies at jeg har vært gjennom behandling for andre årsaker, og når jeg har fortalt om disse tingene er det ingen som har spekulert i, så vidt jeg vet, om jeg har vært vrangforestilt (utenom det som er normalt grunnet angst), eller muligens psykotisk. Nå kjenner ingen av oss til historien til denne 14 åringen, men å begynne å spekulere om at han er vrangforestilt eller muligens psykotisk er til ingen hjelp, og kan vel bidra til at TS blir mer bekymret enn det er grunn for? Om TS hadde konfrontert 14 åringen med noe slikt og det ikke stemmer, kan ikke det også skade?

Poenget mitt var at det ikke er noe vits i å spekulere om det er røyken som har forårsaket alt det her. Sånn som han skrev, og når han nevnte mulig psykose og vrangforestillinger, så tok jeg det som et tegn på det.

Om han faktisk har slitt med dette fra før av, vil det absolutt ikke hjelpe å påsto ovenfor 14 åringen at dette er rusutløst. Det kan gjøre vondt verre. Det bør en faglært som du sier i så fall komme fram til.