Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2490
godt nyttår, freaks! med nyttår så kommer det alltid januarsalg, og jeg har lenge hatt lyst på en macbook, så fikk jeg øye på denne macbooken som lefdal selger http://www.lefdal.com/product/data/b...d760#tab-specs og jeg lurte da på om dette er en god mac jeg bør kjøpe? ser at den er 13" og koster under 7K, som virker ganske billig, men jeg er litt usikker når det gjelder specsa. jeg kan absolutt ingenting om specs eller lignende, men det ser litt lite ut med 1.4 ghz, skal ikke bruke macen til stort utenom vanlige greier som youtube, twitter, netflix og facebook. kanskje video og bilderedigering en gang i blant.

synes dere dette er et bra kjøp?

håper dere får et fint år!
Prismessig er dette et godt kjøp (3000 kr billigere enn hos Apple).

Maskinen vil fungere yppelig til de fleste oppgaver som ikke krever store krefter. Så all normal bruk + enkel bilderedigering og videoredigering vil gå fint.


Så du får veldig mye maskin for pengene.


MB Air er snart på vei inn i markedet med Retina-skjerm og bedre specs, men så lenge du ikke er villig til å bruke 10 000 ++ på maskinen, så vil nok ikke den oppgraderingen bli aktuell for din del uansett...


Så kjøpet er absolutt et fornuftig kjøp.
Sist endret av Blackkoz; 2. januar 2015 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er god pris for en macbook air. Specs er ikke mye å skryte av, men fungerer nok greit til det meste du spesifiserer. Video-redigering er nok dog ikke noe jeg ville anbefalt.

Når det gjelder ultraportable maskiner så ofrer man alltid ytelse for at maskinen skal være tynn, liten og lett, så dette er ikke noe som er unikt for apple. Dette er en god ultraportabel maskin til den prisen.
Sist endret av danielsk; 2. januar 2015 kl. 00:23.
skal bare bruke den til daglige greier + skole, blir muligens litt videoredigering, men vet dere hvor lenge den ca vil vare før den begynner å bli treig? takk for hjelpen!
Sist endret av HeavyMacro; 2. januar 2015 kl. 01:20.
OSX er ikke laget på samme måte som Windows. Så du vil aldri oppleve at OSX blir tregt.

En Mac blir kun treg når programmene du bruker krever mer enn det maskinen klarer å levere. Noe som nok vil ta 3-4 år.
Sist endret av Blackkoz; 2. januar 2015 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
OSX er ikke laget på samme måte som Windows. Så du vil aldri oppleve at OSX blir tregt.

En Mac blir kun treg når programmene du bruker krever mer enn det maskinen klarer å levere. Noe som nok vil ta 3-4 år.
Vis hele sitatet...
Off-Topic: Så du mener det vil ta 3-4 år før en Mac blir treig? Du har ikke tenkt på spesifikasjoner som ram og harddisk? Kjøper du en billig Macbook vil du oppleve at OSX blir tregt om du kjører mange programmer på samme tid. Heldigvis er det mulig å oppgradere deler slik at maskinen tåler mer belastning.

TS: Prismessig er det veldig bra. Hadde det ikke vært for at jeg allerede har en Mac så ville jeg kjøpt den. Spesifikasjonene er helt OK - ikke noe å skryte av. Har en Macbook Pro med samme specs, og den tåler Photoshop veldig godt (kan bli litt lagg). Videoredigering tåler den også, men det tar gjerne litt tid.

Anbefaler å oppgradere RAM!
Med bare 4 GB minne tror jeg nok maskinen kan oppleves treig fra dag 1, selvfølgelig avhengig av bruk. F.eks. bruker Google Chrome hos meg rundt 300 MB ram per fane jeg har oppe. Prosesser som tilhører OSet og kjører hele tiden ligger på mellom 2-2,5 GB, så med mindre dette skalerer ned på maskiner med mindre minne (jeg har 16 GB) så har man veldig lite å gå på. Så kommer all programvare som kjører i bakgrunnen i tillegg.
Knallpris! Denne maskinen har jo nettopp gått opp i pris på apple.no. Drit i de negative kommentarene over her. Til ditt bruk er den maskinen perfekt!

http://www.itavisen.no/nyheter/her-e...lligere-329321
Sist endret av Hager; 2. januar 2015 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Off-Topic: Så du mener det vil ta 3-4 år før en Mac blir treig?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på ytelse ny idag til teknologien har utviklet seg til et punkt at ytelsen i maskinen blir for knapp.

Maskinen i seg selv vil jo i utgangspunktet aldri bli treig, så fremt man ikke åpner alle programmer man finner o.l stunt.
Hvis man aldri oppdaterer noe software, så kan jeg si tja, kanskje. Allerede i dag er ikke OS og vanlig software optimalisert rundt 4 GB minne, så det betyr at man må selv ta steg for å unngå at maskinen oppleves treig. Framtidig software kommer til å være mer krevende, og dermed sitter man fort der at OS + nettleser med et par faner spiser opp minnet. Med tanke på at Yosemite trenger minimum 2 GB minne, så er det ikke så altfor mye igjen.

Men, som sagt. Man må finne ut om det man trenger er en ultraportabel maskin, eller om man trenger noe med ytelse. Begge deler får man ikke.
Sist endret av danielsk; 3. januar 2015 kl. 02:07.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Med bare 4 GB minne tror jeg nok maskinen kan oppleves treig fra dag 1, selvfølgelig avhengig av bruk. F.eks. bruker Google Chrome hos meg rundt 300 MB ram per fane jeg har oppe. Prosesser som tilhører OSet og kjører hele tiden ligger på mellom 2-2,5 GB, så med mindre dette skalerer ned på maskiner med mindre minne (jeg har 16 GB) så har man veldig lite å gå på. Så kommer all programvare som kjører i bakgrunnen i tillegg.
Vis hele sitatet...
Min MBA fra 2010 eller noe slikt har 2 GB med RAM og oppleves ikke treig.. jeg gjetter at 4GB holder i massevis for "vanlig bruk"
Og hvilken versjon av OSX kjører du?
Det der er en god Macbook, litt sent svar beklager. Kjøpte selv en Macbook Pro 13,3" med 120gb SSD, 8gb ram, i5 til 8990,- hos Elkjøp har hatt Macbook Air før men føler at Pro er mer kompakt og så klart bedre skjerm.

http://www.elkjop.no/product/data/ba...-display-mgx72 varer frem til 23.59 idag.