Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2074
Hei.

Jeg har en varmepumpe i huset, men har egentlig aldri tenkt på hvordan den faktisk fungerer. Vi har lært litt om det i naturfagen (første videregående), men det var ikke mye vi lærte.

Så jeg ble litt nysgjerrig på om noen har en anelse om hvordan det faktisk fungerer? Jeg søkte litt på google om det, men det er ikke lett å finne en pålitelig kilde som faktisk er forståelig for meg å lese.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Det fungerer akkurat som slashdot sier! Men for å gi en rask innføring på norsk, så kan jeg si noe her.

Introduksjon:

En varmepumpe baserer seg på fordampning- og kondensnasjonenergien i en gass/væske, og hvordan den nødvendige temperaturen for disse tilstandene varierer ved trykk. Fordampning- og kondensnasjonenergi er den energien som er nødvendig for at "noe" skal gå fra en tilstand til en annen. F.eks vann som fryser har tre stadier rundt 0. Først når temperaturen på vannet 0. Når vannet er 0, så kreves det energi for å gjøre det om til is med 0 grader. Først når vannet er blitt til is, så kan temperaturen stige under 0. Det er denne energien på grad 0 som brukes.

Kokepunktet til "noe" er også avhengig av trykket det opplever. Vann koker for eksempel ved 68 grader på Mount Everest på grunn av mindre trykk. Faseenergien fra flytende til gass er dog fortsatt den samme! Med denne kunnskapen, så bruker vi trykk til å hente ut denne energien.

Varmepumpen, 4 steg:

Varmepumpen kan deles inn i 4 steg. Inne i huset er kondensatoren. Gassen er her i komprimert form, og blir gjort om til flytende. Energien tas opp av selve varmepumpe-huset inne, og avgir varmen inn i rommet. Gassen går så videre gjennom en ventil, og ut av huset til den andre delen av varmepumpen. Her er trykket blitt mindre på grunn av ventilen. Når trykket blir mindre, så fordamper væsken, og den må ta til seg varme. Denne varmen hentes fra omgivelsene ute. Denne gassen går nå inn i en kompressor og inn i huset igjen. Da er den inne i kondensatoren med høyere trykk igjen.

Så kompressor -> kondensator med høyere trykk -> ventil -> fordamper med lavere trykk.

Det eneste som krever energi i denne prosessen er kompressoren, og vifter som bytter ut luften rundt varmepumpen på begge ender.

Og hvis du synes det er rart å hente + grader fra - grader, så kan du tenke i Kelvin. Kelvin er en temperaturskala som har de samme trinnene som Celsius, men begynner i det absolutte nullpunkt. 0 grader Celsius = 273 (ish) Kelvin. Bare i tilfelle du trodde minusgrader var negativ energi, som jeg trodde i første videregående.
Sist endret av Flaskepost; 13. november 2013 kl. 16:27.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Det fungerer akkurat som slashdot sier! Men for å gi en rask innføring på norsk, så kan jeg si noe her.

Introduksjon:

En varmepumpe baserer seg på fordampning- og kondensnasjonenergien i en gass/væske, og hvordan den nødvendige temperaturen for disse tilstandene varierer ved trykk. Fordampning- og kondensnasjonenergi er den energien som er nødvendig for at "noe" skal gå fra en tilstand til en annen. F.eks vann som fryser har tre stadier rundt 0. Først når temperaturen på vannet 0. Når vannet er 0, så kreves det energi for å gjøre det om til is med 0 grader. Først når vannet er blitt til is, så kan temperaturen stige under 0. Det er denne energien på grad 0 som brukes.

Kokepunktet til "noe" er også avhengig av trykket det opplever. Vann koker for eksempel ved 68 grader på Mount Everest på grunn av mindre trykk. Faseenergien fra flytende til gass er dog fortsatt den samme! Med denne kunnskapen, så bruker vi trykk til å hente ut denne energien.

Varmepumpen, 4 steg:

Varmepumpen kan deles inn i 4 steg. Inne i huset er kondensatoren. Gassen er her i komprimert form, og blir gjort om til flytende. Energien tas opp av selve varmepumpe-huset inne, og avgir varmen inn i rommet. Gassen går så videre gjennom en ventil, og ut av huset til den andre delen av varmepumpen. Her er trykket blitt mindre på grunn av ventilen. Når trykket blir mindre, så fordamper væsken, og den må ta til seg varme. Denne varmen hentes fra omgivelsene ute. Denne gassen går nå inn i en kompressor og inn i huset igjen. Da er den inne i kondensatoren med høyere trykk igjen.

Så kompressor -> kondensator med høyere trykk -> ventil -> fordamper med lavere trykk.

Det eneste som krever energi i denne prosessen er kompressoren, og vifter som bytter ut luften rundt varmepumpen på begge ender.

Og hvis du synes det er rart å hente + grader fra - grader, så kan du tenke i Kelvin. Kelvin er en temperaturskala som har de samme trinnene som Celsius, men begynner i det absolutte nullpunkt. 0 grader Celsius = 273 (ish) Kelvin. Bare i tilfelle du trodde minusgrader var negativ energi, som jeg trodde i første videregående.
Vis hele sitatet...
Varmepumper er på ingen måte avhengig av kondenserings- og fordampingseffekten for å fungere, men det gjør dem mere effektive.

Med andre ord, du kan fint bruke vanlig luft! Men du bør fjerne vannet i lufta, da vannet lett kondenserer og evt. fryser til is i delen med undertrykk.

Virkningen bak ei varmepumpe er beskrevet i den idiealgassloven. pV=nRT, der
p = gassens trykk i Pa (pascal)
V = beholderens volum i l (liter)
n = stoffmende i mol
R = gasskonstanten
T = gassens temperatur i K (kelvin.

Men her er det 2 systemer, som vi må sammenligne. Så da kaller vi dem system 1 og system 2, også markerer vi hver bokstav med de representative tall.

p1 * V1 n1 * R * T1
-------- = ------------
p2 * V2 n2 * R * T2

Men vi forandrer ikke antall n, V og R kan ikke forandres, så disse kan forkortes vekk.

p1 T1
-- = --
p2 T2

Eller p1 / p2 = T1 / T2
Og da blir det en ukjent, da du har dataene for de 3 andre punktene. Så er det bare å regne ut ligningen.

Så enkelt fortalt så er ei varmepumpe slik:

- Ei pumpe som er kompressor og vakuumpumpe på samme tid. Denne kan da lage undertrykk på en side og overtrykk på den andre.
- Så er det en radiator. Denne ligner på de i en bil, men de må tåle trykkene i varmepumpa. Og den med overtrykk er den som blir varm. Og da gir varme/energi til omgivelsene.
- Så er det ventilen. Dette er en strupeventil. Denne kan sees som et tynt rør (mye tynnere enn de andre) bak på kjøleskap o.l. Men en kan også bruke en kran. Poenget er at den struper såpass mye, at pumpa klarer å holde høyt trykk på den ene siden og lavt på den andre.
- Deretter er det en radiator til. Denne er nesten som den nevnt over. Men denne har da undertrykk, og blir da kald. Og denne er koblet på pumpa igjen.

Jeg antar det er unødvendig å si dette, men dette er selvsagt et lukket system.

Hvis en vil bytte om endene som gir varme og kulde, så må du snu gasstrømmen. Så radiatorene skifter på hvem som har høyt og lavt trykk. Så enkelt er det!
Dette er klart sant! Jeg bestemte meg for å holde meg til å forklare konseptet så enkelt som mulig av to grunner. Det er en stund siden jeg har regnet på dette, og trådstarter går første videregående. Siden han går første videregående, så tror jeg at det holder for han å skjønne konseptet i første omgang. Om han går fysikkens vei, så kommer han uansett til å lære dette på skolen.

Uansett, en flott videreføring på temaet! Og kan også nevne for trådstarter sin skyld at det er på nøyaktig samme måte kjølingen i et kjøleskap fungerer. Men det er da blir kulden i systemet heller sperret inne i et isolert rom, kjøleskapet.
Amdb73 har forsåvidt rett i alt, men på fagspråket så sier vi at kuldemediet tilføres varmeenergi i form av kompresjon i kompressoren, avgir varmeenergien og skifter agregattilstand til væske i kondensatoren, og opptar varmeenergi når det fordamper i fordamperen.

Fordampningen skjer som følge av et trykkfall i en ekspansjonsventil eller ett kapillarør som han er inne på her. På kjøleskapet ditt hjemme er det kapillarrør som er brukt, på andre dx anlegg er det mekanisk/akv styrte ekspansjons/magnetventiler.

En varmepumpe er oftest reversibel. Det vil si at den har en 3 eller fireveis ventil som kan velge om innedelen eller utedelen skal opptre som fordamper. Dog finnea det mange pumper som kun fungerer en vei, men gjerne ved bruk av noe regulerings automatikk. Da oftest en frekvens omformer som direkte styrer komp. På mer komersielle kuldeanlegg styrer vi med lavtrykksvakt/høytrykksvakt diverse temp sensorer og masse annet snaks. Blei litt vel forenkla det her, men spør om hba som helst innen kjøling så skal jeg se om jeg får svart. Og ja, jeg jobber som kuldemontør i GK Norge AS og driver med butikk kjøling, frys, comfortkjøling, ac/ventilasjon samt andre dx anlegg og indirekte kuldeanlegg der vi bruker glykol som kuldebærer. Dette skjer via en sekundær vannkrets (glykol) og varmeveksler.
Sist endret av UncleAndy; 13. november 2013 kl. 21:15.
Samme prinsippet som at en sprayboks blir kald under bruke
Når gassen går fra og være trykksatt (inne i boksen) "tar den med seg" varmeenergi på vei ut.

Voldsomt forenklet men du skjønner tegninga.
UncleAndy et lite rekruttering forsøk Dersom du er kuldemontør så får du hive deg på fagskolen i Trondheim og ta 2årig kuldeteknikk utdannelse! Skolen trenger folk og jeg har selv gått der og det er en fantastisk skole med helt fantastiske lærere! Det er altfor lite rekruttering til denne skolen selv om den er så bra som den er Når jeg gikk der var det 3-4 kuldemontører og 5-6 med annen bakgrunn! Og ja den står i fare for å bli nedlagt hvert eneste år rett og slett pga det ikke er noen interesse for denne! Veldig trist dersom en så bra linje skal bli nedlagt!