Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1375525
Det fungerer ikke bare dytte inn x-antall styrker på et åsted uten at man skal vite hva de skal gjøre der. Hadde bare blitt enda mer kaos. Sekundene/minuttene virker lange når ting står på, men det er viktig å få oversikt over situasjonen før man stormer inn med alt tilgjengelig personell.
Fy faen, sykt å våkne i dag og se at tallet hadde gått opp fra 10 til 80! Etter å ha lest og sett bilder her hadde jeg forventet meg flere enn ti, men ikke så mange som 80! Helt kvalmt hva denne jævelen har gjort!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er beredskapstroppen(Delta) vi har for slikt i Norge, og de er topptrente politimenn som har spesialisert seg på anti-terror handlinger. Desverre kan ikke helikopteret kjøre gjennom tåke, noe som gjelder alle helikopter.
Vis hele sitatet...
Helikopter kan fly gjennom tåke. Dei har flightradar. dei er imidlertid avhengige av nok sikt til å kunne lande trygt. Og det er sivile helikopter. Om ikkje forsvaret sine piloter har litt over snittet trening i flyging med dårlig sikt blir eg forundra.
Det er rett og slett for sykt. La meg i går kveld, siste jeg hørte var et vitne som antok at det var ca 20-30 drepte. Våkner opp til ett dødstall på over 80 drept på Utøya, det hadde jeg ikke trodd.

Utsagn fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10080621
«Dere påstår at alle nordmenn som ikke følger landsmo(r)deren Gro Harlem Brundtlands definisjon, er rasister:

"Alle som til enhver tid innehar Norsk pass er fullverdige nordmenn"... Som betyr at selv Somalieren (med norsk pass) som tygger khat hele dagen, banker kona og sender halve trygden til al-Shabaab skal sees på som en fullverdig nordmann.
Hvis noen i dette landet VÅGER å se på denne somalieren som noe annet enn en fullverdig nordmann, er de rasister og må brennmerkes offentlig. Og dere sier at alle som er uenig med deres ekstreme kulturmarxistiske verdensoppfatning - den utopiske, verdensborger-definisjonen er rasister?.

I så fall tror jeg dere har stemplet 95 % av verdens befolkning som nettopp dette men det spiller vel en mindre rolle for dere?

Dere er kun opptatt av å paralysere all debatt i samfunnet, å kneble alle som ikke er av samme oppfatning som dere, å utøve sosial kontroll på lik linje med de konservative muslimene på Grønland?»

Videre skriver han:

«Beklager, men det fungerer ikke lenger. Flere blir i økende grad immune mot hersketeknikkene deres pga massiv inflasjon i retorikken.

Jeg tror flertallet av nordmenn krever full kulturell assimilering (europeisk kultur) for å regne andre som fullverdige Nordmenn.»
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Helikopter kan fly gjennom tåke. Dei har flightradar. dei er imidlertid avhengige av nok sikt til å kunne lande trygt. Og det er sivile helikopter. Om ikkje forsvaret sine piloter har litt over snittet trening i flyging med dårlig sikt blir eg forundra.
Vis hele sitatet...
Det er såvidt meg bekjent kun SeaKing og HRS som kan flyge utover reguleringene for normale værforhold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av synthetic Vis innlegg
Det er såvidt meg bekjent kun SeaKing og HRS som kan flyge utover reguleringene for normale værforhold.
Vis hele sitatet...
Samt antakeleg politiet sine helikopter og forsvaret. SeaKing er operert av forsvaret, og om dei ikkje driller andre helikopterskvadroner i blindflygning blir eg overraska.
Poenget mitt var ikke hvorvidt andre piloter og Ola Nordmann innehar kunnskaper som tilsier at de kan fly på instrumenter. Men at SeaKing og HRS kan gjøre det uten tillatelse fra flygeledere og sine overordnede.
Noen som har hørt noe mer om den antatte 2. gjerninsmannen? I følge flere vitner og overlevende skal det ha blitt skutt fra to steder på øya samtidig, og de antok at det var mer enn bare 1 gjerningsmann. Ganske sykt hvis han kanskje gjemmer seg blant de overlevende
Jeg kan ikke forstå at han ikke skal ha gjort dette alene. Å frakte og gjemme eksplosiver på Utøya, skaffe politiuniform og lage en bombe til Regjeringskvartalet, det kan da ikke være et enmannsverk? Jeg skjønner heller ikke hvordan han kunne ha regnet med å komme fra øya i live, eller uten å bli tatt.
Snart er det vell noen som kommer til å tjene seg rik ved å lage film basert på dette -_-
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Sitat av williams123 Vis innlegg
Noen som har hørt noe mer om den antatte 2. gjerninsmannen? I følge flere vitner og overlevende skal det ha blitt skutt fra to steder på øya samtidig, og de antok at det var mer enn bare 1 gjerningsmann. Ganske sykt hvis han kanskje gjemmer seg blant de overlevende
Vis hele sitatet...
Sant nok, men det kan da umulig finnes to personer som er såpass gale i hodet?
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Sant nok, men det kan da umulig finnes to personer som er såpass gale i hodet?
Vis hele sitatet...
Å det finnes nok dessverre lengt flere enn 2 personer
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Sant nok, men det kan da umulig finnes to personer som er såpass gale i hodet?
Vis hele sitatet...
*host*columbine*host*

Skal ikke se bort ifra at det var flere personer.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Han regnet nok med å bli tatt i live, det var nok en del av planen hans.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Han regnet nok med å bli tatt i live, det var nok en del av planen hans.
Vis hele sitatet...
En slags "martyr"(vet det er feil ord å bruke) for å sette fokus på at det finnes folk som er uenige i innvandring/Ap sin politikk?
Sitat av williams123 Vis innlegg
Å det finnes nok dessverre lengt flere enn 2 personer
Vis hele sitatet...

hvem er da dette?


Vedkommende var i følge dem rundt 180 centimeter høy, hadde tykt mørkt hår og så nordisk ut. Han hadde en pistol i høyrehånden og et gevær på ryggen.

- Jeg har overbevist om at det var to personer som skjøt, sier Aleksander Stavdal (23).
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Klatremus Vis innlegg
En slags "martyr"(vet det er feil ord å bruke) for å sette fokus på at det finnes folk som er uenige i innvandring/Ap sin politikk?
Vis hele sitatet...
Han ville vell bli tatt, for å lage mer kvalme en det han allerede har gjort.
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Jeg kan ikke forstå at han ikke skal ha gjort dette alene. Å frakte og gjemme eksplosiver på Utøya, skaffe politiuniform og lage en bombe til Regjeringskvartalet, det kan da ikke være et enmannsverk? Jeg skjønner heller ikke hvordan han kunne ha regnet med å komme fra øya i live, eller uten å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Han regna nok aldri med å komme av øya i livet eller ikke bli tatt. Hadde det vært planen hadde han heller angrepet et annet sted enn en øy.
Sitat av zen1 Vis innlegg
hvem er da dette?


Vedkommende var i følge dem rundt 180 centimeter høy, hadde tykt mørkt hår og så nordisk ut. Han hadde en pistol i høyrehånden og et gevær på ryggen.

- Jeg har overbevist om at det var to personer som skjøt, sier Aleksander Stavdal (23).
Vis hele sitatet...
Jeg svarte bare på det han over meg sa, jeg tenkte på syke mennesker verden over
Sitat av zen1 Vis innlegg
hvem er da dette?


Vedkommende var i følge dem rundt 180 centimeter høy, hadde tykt mørkt hår og så nordisk ut. Han hadde en pistol i høyrehånden og et gevær på ryggen.

- Jeg har overbevist om at det var to personer som skjøt, sier Aleksander Stavdal (23).
Vis hele sitatet...
Link til utsagnet der ?
Mulig jeg er helt opphengt i hva som skjer nå, men hørte helikopter fly over huset mitt, og jeg som kjeder rassen av meg og ser på nyheter, tenkte jeg at jeg skulle bare se ut ruta, da ser jeg 5-6 helikoptre på rekke og rad.. Det første som slo meg var; Skjer det noe her i Trondheim og nå? Though ingenting har kommet opp på nyhetern om noe her i Trondheim, så kunne ha vært øvelse eller noe sånt, hvem vet ^^

EDIT: Kan også legge til at jeg har aldri i mitt liv sett opp til 6 helikoptre fly på rekke og rad med mindre det er krise. Men men, mye som kan være grunnen
Sist endret av Sprengt; 23. juli 2011 kl. 11:43.
Sitat av yngvea Vis innlegg
Link til utsagnet der ?
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080627
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Mulig jeg er helt opphengt i hva som skjer nå, men hørte helikopter fly over huset mitt, og jeg som kjeder rassen av meg og ser på nyheter, tenkte jeg at jeg skulle bare se ut ruta, da ser jeg 5-6 helikoptre på rekke og rad.. Det første som slo meg var; Skjer det noe her i Trondheim og nå? Though ingenting har kommet opp på nyhetern om noe her i Trondheim, så kunne ha vært øvelse eller noe sånt, hvem vet ^^

EDIT: Kan også legge til at jeg har aldri i mitt liv sett opp til 6 helikoptre fly på rekke og rad med mindre det er krise. Men men, mye som kan være grunnen
Vis hele sitatet...
Serr? Hvor i trondheim holder du til?
Er det noen som har bilder fra Oslo og Utøya som ikke er gitt ut i pressen?
Synes dette er dypt dypt tragiskt
Kondolere til pårørende
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er det noen som har bilder fra Oslo og Utøya som ikke er gitt ut i pressen?
Synes dette er dypt dypt tragiskt
Kondolere til pårørende
Vis hele sitatet...
http://www.liveleak.com/view?i=8fd_1311395602

http://www.liveleak.com/view?i=be3_1311366340
Sist endret av yngvea; 23. juli 2011 kl. 11:52.
- Han dro, men kom tilbake kanskje en time senere. Han skjøt nesten alle, forklarer Pracon.
Vis hele sitatet...
Ikke så godt å bedømme tid kanksje når man er i sjokk, men fyren har hatt veldig god tid. Men det overrasker vel ikke akkurat at norge ikke er i stand til å forsvare seg mot noe sånt som dette.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er det noen som har bilder fra Oslo og Utøya som ikke er gitt ut i pressen?
Synes dette er dypt dypt tragiskt
Kondolere til pårørende
Vis hele sitatet...
Det er en video på liveleak.com da

http://www.liveleak.com/view?i=8fd_1311395602

Sterke bilder
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bo1e Vis innlegg
Ikke så godt å bedømme tid kanksje når man er i sjokk, men fyren har hatt veldig god tid. Men det overrasker vel ikke akkurat at norge ikke er i stand til å forsvare seg mot noe sånt som dette.
Vis hele sitatet...
Ingen er i stand til å forsvare seg mot slike angrep. Det er omtrent klin umulig å gjette mål, og om en forsvarer ett mål finst det alltid mange andre. Det viktige er å bygge opp etteretning, sivilforsvar og aksjonsgrupper.
Sitat av yngvea Vis innlegg
Serr? Hvor i trondheim holder du til?
Vis hele sitatet...
Ranheim, de fløy mot Stjørdal, mulig det er helikoptre som kom med overlevende. Aner ikke, det var værtfall jævlig uvanlig og se på, og det var langt ifra Politi eller Syke-helikoptre, de så mer ut som Black Hawks i mine øyer ( haha, tar kansje av der), men det var tåkete så fikk ikke helt sett hva slags helikoptre det var, men er 99% sikker på at det ikke var politi eller ambulanse helikopter..
Tråd laget av han for åtte måneder siden på battle.net-forum her.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ingen er i stand til å forsvare seg mot slike angrep. Det er omtrent klin umulig å gjette mål, og om en forsvarer ett mål finst det alltid mange andre. Det viktige er å bygge opp etteretning, sivilforsvar og aksjonsgrupper.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er kritikkverdig at fyren har fått gå rundt i timesvis(?) å skyte ungdom. Han ble ikke engang stoppet av politiet, men han gikk tom for ammunisjon og tom for folk å drepe, og overga seg.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Ranheim, de fløy mot Stjørdal, mulig det er helikoptre som kom med overlevende. Aner ikke, det var værtfall jævlig uvanlig og se på, og det var langt ifra Politi eller Syke-helikoptre, de så mer ut som Black Hawks i mine øyer ( haha, tar kansje av der), men det var tåkete så fikk ikke helt sett hva slags helikoptre det var, men er 99% sikker på at det ikke var politi eller ambulanse helikopter..
Vis hele sitatet...
Gjør meg redd du nå:P

"En 16 år gammel jente, som ønsker å være anonym, forteller at gjerningsmannen alltid forsikret seg om at de han skjøt døde.

- Jeg så hvordan en gutt lå på bakken. Han skalv og ristet, før de kom bort og skjøt ham en gang til."
Det blir jo en rettsak ut av dette, ikke at det kommer til å bli en strid akkurat med tanke på alle vitnene og veldig sannsynlig en tillståelse.

Det jeg lurer på er egentlig, er det noen måte å følge rettsaker på direkte hvor du får sett HELE rettsaken og ikke bare det media velger å vise? Tenker ikke spesielt bare på rettsaken som blir følge av gårsdagens hendelse, men rettsaker generelt også
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg syns det er kritikkverdig at fyren har fått gå rundt i timesvis(?) å skyte ungdom. Han ble ikke engang stoppet av politiet, men han gikk tom for ammunisjon og tom for folk å drepe, og overga seg.
Vis hele sitatet...
For det første hadde politiet litt å håndtere i Oslo. I tillegg var jo dei første meldingene 'skot på utøya', som kunne tyde på alt og ingenting. Det tok tid før det vart åpenbart kva som skjedde. Så tar det tid å samle sammen styrker til det. Dei var jo gjerne i Oslo på det tidspunktet. Så må ein få overblikk over situasjonen før ein kan gjere noko. Så alt i alt er det ikkje veldig mykje å kritisere i mitt hode.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg syns det er kritikkverdig at fyren har fått gå rundt i timesvis(?) å skyte ungdom. Han ble ikke engang stoppet av politiet, men han gikk tom for ammunisjon og tom for folk å drepe, og overga seg.
Vis hele sitatet...
Norge er stort. Kan ikke ha topptrente innsatspoliti ståendes overalt klare til å rykke inn hvor som helst. Livet er uansett risikabelt.

Registrerer også at første noenlunde kompetente terroristen i nyere tid er hvit.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080633
Virker som om det hvertfall er en type til
Noen som har bildene fra gården hans?
Helt riktig å stenge pyrodelen av forumet, alle mine tanker går til de pårørende, døde og skadde. Hvordan noen kan gjøre noe sånt klarer jeg ikke å forestille meg.

Også noe så smålig som å drepe barn og ungdom! Jeg har ikke ord på hva jeg syns om dette.
Bomben i oslo virker nesten som en "diversion". At utøya var det egentlig målet. Det har tydeligvis fungert veldig bra.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Ranheim, de fløy mot Stjørdal, mulig det er helikoptre som kom med overlevende. Aner ikke, det var værtfall jævlig uvanlig og se på, og det var langt ifra Politi eller Syke-helikoptre, de så mer ut som Black Hawks i mine øyer ( haha, tar kansje av der), men det var tåkete så fikk ikke helt sett hva slags helikoptre det var, men er 99% sikker på at det ikke var politi eller ambulanse helikopter..
Vis hele sitatet...
Hvis de var helt svarte så var det sikkert spesialt troppen, når de hadde terror øvelse ved et statoil annlegg for en måneds tid siden så fly de også også i en slik formasjon
Så provoserende!!! Det verste er at han får sikkert "NORGES STRENGESTE STRAFF" på 21 års forvaring, oppfører han seg pent slipper han vel ut etter 15 år, og går FRI på gata...
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Så provoserende!!! Det verste er at han får sikkert "NORGES STRENGESTE STRAFF" på 21 års forvaring, oppfører han seg pent slipper han vel ut etter 15 år, og går FRI på gata...
Vis hele sitatet...
han kommer IKKE til å gå FRI på gata.. får ikke tatt mange skritt tipper jeg..
'Youtube-kanalen hans: http://www.youtube.com/user/Andersnordic

Fant nicket fra wow-tråden.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Ærlig talt folkens, dere tror ikke denne mannen noen gang kommer til å gå fri?

http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring
Sitat av Emancipation Vis innlegg
'Youtube-kanalen hans: http://www.youtube.com/user/Andersnordic

Fant nicket fra wow-tråden.
Vis hele sitatet...
Land: Sverige

Better luck next time.
NRK snakker også om at fyren er nazist og tilknyttet nynazistiske miljøer..
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.