Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1189
Vi har to biler hvor den ene er en e-golf. Ca 6 ganger har vi opplevd at mens vi kjører kommer det plutselig en høy alarm og i displayet får vi opp et bilde (((rød bil))). Har sjekket instruksjonsboken og har funnet ut at dette betyr bevegelsessensor. Er kamera både foran og bak. Bilen er årgang 2018. Det som er så merkelig er at vi opplever dette på samme plass hver gang. Da mener jeg at vi kjører både her og der, men alarmen blir aktivert på akkurat samme plass på veien. Vi er da alene med hverken biler bak eller foran. Åker på begge sidene av veien og ingen som helst hindring som skal påvirke sensorene. Merkelig greier. Nesten litt åndenes makt. Noen som har erfart at denne alarmen utløses uten noen påvirkning?

Måtte sjekke dette opp selv i instruksjonsboken og det som slår inn er forvarsling. Systemet registrerer at det er fare for kollisjon med et forankjørende kjøretøy eller en kryssende fotgjenger, og forbereder bilen på eventuell nødbremsing. Men er merkelig for som sagt får vi denne alarmen på akkurat samme plass på samme veistrekning. Mitt uti ingenting. Ingen fotgjengerfelt, hindring eller biler foran.
Sist endret av Tornerose76; 21. april 2019 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det samme skjer i bilen min (Volvo). Har hatt den i halvannet år, og det har skjedd rundt 10 ganger.

Det skjer fordi bilen tror den ser en hindring i veien.

Jeg skvatt ganske godt første gang det skjedde, for å si det sånn. Min bil velger også å bremse med full styrke og stramme setebeltene slik at man virkelig får ut gårsdagens middag fra tarmsystemet begge veier!

Den er kjekk å ha de gangene det faktisk er noe i veien, men teknologien er enda ikke perfekt

Det er vel sonar den bruker? Noe i nærheten av det området som kan slå ut på det?
Takk for svar. Du får virkelig føle dette på kroppen�� Golfen bremser svakt ned, men alarmen er høy. Her sitter man å kjører i fred og ro med klar sikt og ingen hindring. Plutselig piper det gjentatte ganger. HØYT. Skvetter så man nesten havner i baksete. Men må være som du sier noe i område siden vi kun opplever dette på samme plass.
Bilen bruker en type dopplerradar plassert i fangeren like under skiltet. Den kan gi feilvarslinger ved feks autovern eller lignende. Man kan også oppleve det når man kjører på 2-felts vei eller tar knappe forbikjøringer. Dette er ikke å unngå. Men hør med din lokale VW forhandler. Kan hende de har en sw oppdatering som forhindrer/reduserer slike varslinger.
Såpass ofte skal falske alarmer ikke forekomme. Min egen A3 fra 2013 har gjort dette, men kun 2 ganger på 6 år. Begge gangene har vært i skarpe høyresvinger (med fjell på min venstre side) hvor jeg selv mistenker at møtende trafikk også hadde aktiv ACC som min da min feiltolket (evt. deres refleksjoner fra fjellsiden).
Sist endret av bashfoo; 22. april 2019 kl. 06:02.