Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1311
På arbeidsplassen har vi Telenor Fiber - kan ikke si noe annet enn at vi er veldig misfornøyd med dem. En tidligere daglig leder har signert en avtale med dem for 2-3 år siden som binder oss til februar 2023.


Telenor tilbyr oss en ny kontrakt med bindingstid på atter 3 år til. Hva hvis en billigere konkurrent dukker opp underveis?



Vi ønsker å se på andre muligheter enn Telenor, men problemet er at de har monopol på fiber her i området (Kalfar, Bergen). Hva kan vi gjøre her?



Noen av dere som har tips eller forslag til alternativer?


PS! Vi ønsker gjerne mer enn 100/100. Og helst ingen begrenset datapakke fordi vi overfører store videofiler. (Jobber med film)
For det første må dere se på avtalen dere gikk inn på, hva den sier om kostnader ved avtalebrudd før tiden. Det er allitd en økonimisk sum de ønsker om dere bryter avtalen, og hva summen er på kommer an på hva dere godtok i avtalen
Du sier Telenor har monopol, da finnes det ingen andre, men det du kan gjøre er å høre med andre som levere fiber (Altibox, homenet osv) å gi deres interessere, men som bedrift må dere nok forvente å betale om den del om andre vil ta skrittet å grave fiber, slikt koster om det er langt. Nå er det ikke sikkert noen andre ønsker heller, alle vil tjene penger, så om de kan tjene på flere andre bedrifter tegner abo vil hjelpe på om de vil grave
NextGenTel og andre leverer på Telenor sin fiber (Telenor sine wholesale priser finner du ved å søke opp Telenor VULA (Virtual Unbundled Local Access), såpass at de har dørselgere (i 2022!) som prøver å selge nettopp NGT på Telenor (og dermed også tidligere Canal Digital) fiber.. Bedriftsdelen av NGT heter vel Proximo eller noe sånt nå til dags.. Kort oppsummert; Gjør et minimum av research på adressen det gjelder.... vi kan ikke hjelpe deg stort med kun Kalfaret som område..

Edit: Bitpro er navnet på det som før var NGT Bedrift..
Sist endret av bashfoo; 15. november 2022 kl. 12:49.
Hei
Hva med å gå i dialog med nåværende leverandør?
På jobben her har vi 1Gbit fra Telenor Bedrift Fiber og er happy, både på pris, oppetid, teknologi og oppfølging.
Mener vi betaler rundt 2000,- pr mnd på en treårs-avtale.

Når det gjelder "monopol" på fiber så kan jo nær sagt hvilken som helst internett-tilbyder eller andre igang et infrastrukturprosjekt med å trekke fiberkabler inn til hus. Men om det er lønnsomt er jo en annen sak.
Ta kontakt med nåværende leverandør og bli enig! Dialog fungerer som regel.
Lykke til
Her jeg bor har telenor lagt fiberen og vi er bundet første 12 mnd til Telenor som leverandør, etter bindingstid kan vi velge leverandør fritt da telenor er pliktig til å gjøre fiberen tilgjengelig for alle leverandører.
Nå vet jeg ikke om det er en lokal avtale siden jeg bor litt grisgrendt til men virker logisk
Sjekk med lokale leverandører, i Bergen har en for eks eviny digital. GlobalConnect kan stort sett også alltid levere enten selv eller via partner.

Regner med det er bedriftskunde dere er, da er leverandørene stort sett mye mer villige til å bruke penger på å bygge fiber til dere.
Takker for svar, folkens! Jeg jobber med kun film, så jeg har ikke mye peiling på internettleverandør eller forhandling. Jeg aner ikke hvordan man gjør research på dette. Kjenner bare til Altibox og Telenor, men interessant at det finnes langt flere leverandører - og at de bruker Telenors fiber. Jeg skal tipse daglig lederen om Bitpro (og evt andre leverandører)
Jeg jobber kun med x, har ikke så mye peiling på y eller z.

Generelt når du har en binding som går ut så vil leverandøren gjerne strekke seg for å beholde deg som kunde.

Forhandling starter med at du som kunde tar kontakt med leverandør for å høre hva de kan tilby. Det er jo lurt å kjenne til alternativene så du har noe å sammenligne mot.