Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 7684
Det er en handling som mangler et ord i både det norske og engelske språk, og jeg har kommet opp med et forslag til dette ordet. Hvor henvender jeg meg for å få dette ordet, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, til å bli en offisiell del av det norske( og muligens engelske)?
kan du ikke si hva du mener?
Ville tippet at Språkrådet er en god start
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan ikke henvende deg noe som helst sted, det er ikke slik nye ord blir tatt opp i ordboka: Et ord må først bli tatt i bruk av nok mennesker til at det ikke bare kan kalles lokal "slang", og det må brukes i samme betydning av alle. Først da vil leksikografer (de som arbeider med ordbøker og leksikon) plukke det opp og putte det i ordboka.
Dodecha har rett. Men nå lurer jeg jo på hva det ordet er. Si det da, så kanskje vi begynner å bruke det!
Hvis du vil ha copyright på ordet, er det kanskje ikke så lurt å publisere det på forhånd.
uhhhm...

ååå hvilken handling??
Sist endret av registration; 14. november 2022 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis du vil ha copyright på ordet, er det kanskje ikke så lurt å publisere det på forhånd.
Vis hele sitatet...
Opphavsrettigheter er ikke særlig relevant når det gjelder et ord. Det er ikke noe å tjene på det, forventer du at man skal betale lisenser for å kunne bruke et ord?

Merkevare derimot, kan beskyttes.
Handling var en villedning. Jeg er ikke klar ennå, det skal jobbes over jula.

Men takk for oppklarende svar!
Er det det fenomenet hvor to stykker skal forbi hverandre, men så prøver begge å gå samme vei slik at man blir stående å vagge frem og tilbake i et lite sekund?
Det var engang jeg gikk ut av ett fly og fant ut av at om man holder seg for nesa og blåser gjennom nesa så blir flydotter borte. Tenkte makan til oppfinnelse og at det måtte jeg gjøre noe seriøst med. Jeg var 10% psykotisk etter en hard fengselsstraff og dette er 20 år siden, har fortsatt til gode å høre noen snakke om dette nye innen helse..

Du kan ihvertfall si ordet ts?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Som andre nevner: ord oppstår ikke på denne måten (som regel), men ved at de tas i bruk av mange nok folk på et stort nok område - og gjerne fordi de "finnes" allerede, f.eks. lånord eller metaforer. I tillegg er det en del føringer og "regler" for hvordan ord oppstår og henger sammen. Hvis du skal flørte med f.eks. latin eller gammelgresk, er det masse nyanse, bøyning osv å ta hensyn til. Det er surt hvis det fancy nye ordet ditt er helt feil på grunn av misforståtte røtter.

Hvis du skal konstruere et nytt ord, har du i praksis en kjempejobb med å prøve å få folk til å bruke det. Omtrent ikke UrbanDictionary engang gidder å ta inn fikse idéer fra enkeltpersoner.

På det grunnlaget blir det litt unyttig å holde kortene såpass tett inntil brystet, det hjelper jo ikke akkurat på "adopsjon".

(Så er det jo mange ord der ute, hvordan er du sikker på at det ikke finnes noe ord eller uttrykk som dekker det allerede?)

PS: vedde? Hvis det faktisk virkelig ikke finnes et tålelig bra norsk eller engelsk ord for dette, og det ikke er en latterlig obskur/spesifikk situasjon.
Sist endret av robhol; 17. november 2022 kl. 11:31.
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Er det det fenomenet hvor to stykker skal forbi hverandre, men så prøver begge å gå samme vei slik at man blir stående å vagge frem og tilbake i et lite sekund?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var en felles enighet om at alle går til høyre?
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Er det det fenomenet hvor to stykker skal forbi hverandre, men så prøver begge å gå samme vei slik at man blir stående å vagge frem og tilbake i et lite sekund?
Vis hele sitatet...
Nei.

Hundre prosent sikker kan jeg selvfølgelig ikke være på at det ikke finnes allerede, det er sant, men jeg har tenkt og forhørt meg om dette en stund nå og enn så lenge har jeg ikke møtt på noen som har ord for det.
Ikke funnet noe om det i det engelske språk heller. Det er klart det kan jo bare bli borte ved å ikke bli brukt, men det ville vært merkelig da motparten og brorparten er to veldig vanlige ord som brukes mer eller mindre daglig.
Hvordan omtaler folk dette i dag da, ved å beskrive det med andre ord?

For hvis noe er viktig for folk, f.eks å ha en felles forståelse av og et ord for "noe" slik at man kan jobbe effektivt sammen,
så bruker vel ord å følge raskt etter.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hundre prosent sikker kan jeg selvfølgelig ikke være på at det ikke finnes allerede, det er sant, men jeg har tenkt og forhørt meg om dette en stund nå og enn så lenge har jeg ikke møtt på noen som har ord for det.
Vis hele sitatet...
Om du har forhørt deg med andre kan du vel forhøre deg her og? Skulle det ta av kan du alltids peke på tråden og si "Se jeg lanserte ordet".
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det var engang jeg gikk ut av ett fly og fant ut av at om man holder seg for nesa og blåser gjennom nesa så blir flydotter borte. Tenkte makan til oppfinnelse og at det måtte jeg gjøre noe seriøst med. Jeg var 10% psykotisk etter en hard fengselsstraff og dette er 20 år siden, har fortsatt til gode å høre noen snakke om dette nye innen helse..

Du kan ihvertfall si ordet ts?
Vis hele sitatet...
Det du sikter til her er jo Heimlich manøveren? Det er ganske så utbredt innen helse, dukking, piloter osv. Første man blir henvist til med dotter i ørene ved sykdom etc
Sitat av Blixus Vis innlegg
Det du sikter til her er jo Heimlich manøveren? Det er ganske så utbredt innen helse,..
Vis hele sitatet...
er det?
Brukes ikke den mest for fjerne noe som blokkerer luftveiene (hals) og da som et akutt tiltak hvis folk kveles.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Blixus Vis innlegg
Det du sikter til her er jo Heimlich manøveren? Det er ganske så utbredt innen helse, dukking, piloter osv. Første man blir henvist til med dotter i ørene ved sykdom etc
Vis hele sitatet...
Hæ?

Heimlich metoden går ut på å redde folk fra å kveles ved fremmedlegemer i svelg/hals. Man holder rundt en person bakfra rundt magen, like under ribbeina og klemmer hardt til.
Det å holde seg for nesa mens man puster hardt ut, kalles utligning (trykkutligning mellom utsiden og innsiden av trommehinna). Det er svært vanlig innen alle former for dykking.
Mens det å finne opp et ord for så å ikke fortelle det til noen heter å "gibensere" :-)
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg trodde det var en felles enighet om at alle går til høyre?
Vis hele sitatet...
De fleste går til venstre i dag.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
De fleste går til venstre i dag.
Vis hele sitatet...
Møter du noen skal du gå til høyre side. Barnelærdom.

Min far hevder han fant opp ordet bobil.
Sist endret av dggr; 17. november 2022 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men... Hvorfor vil du ikke si hva denne handlingen er? Ingen her kan stjele ordet, ta patent på det, og tjene seg søkkrike på din idé.
Sitat av H80 Vis innlegg
Det å holde seg for nesa mens man puster hardt ut, kalles utligning (trykkutligning mellom utsiden og innsiden av trommehinna). Det er svært vanlig innen alle former for dykking.
Vis hele sitatet...
Også populært kalt:
Valsalvas manøver
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hæ?

Heimlich metoden går ut på å redde folk fra å kveles ved fremmedlegemer i svelg/hals. Man holder rundt en person bakfra rundt magen, like under ribbeina og klemmer hardt til.
Vis hele sitatet...
Herregud ja, jeg blandet fælt haha!! Valsalva manøverene mente jeg å skrive
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Er det det fenomenet hvor to stykker skal forbi hverandre, men så prøver begge å gå samme vei slik at man blir stående å vagge frem og tilbake i et lite sekund?
Vis hele sitatet...
De fleste går til høyre.
Om det oppstår kaller jeg det en vaggehilsen/vaggehei.
Sitat av Blixus Vis innlegg
Det du sikter til her er jo Heimlich manøveren? Det er ganske så utbredt innen helse, dukking, piloter osv. Første man blir henvist til med dotter i ørene ved sykdom etc
Vis hele sitatet...
Jeg tror det du sikter til er "Heinrich maneuver," som går ut på å blåse hodet av noen.
Sitat av toolate Vis innlegg
Jeg tror det du sikter til er "Heinrich maneuver," som går ut på å blåse hodet av noen.
Vis hele sitatet...
Oppkalt etter den store Russiske astronauten Heimlich Himmler
Man kan sef ikke eie et ord, eller ta patent på det, spinnvill tanke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nja. Varemerker er ikke langt unna. Begynn å selge "Big Mac" selv og se hva som skjer.
Umulig for noen å hjelpe deg eller vite om det faktisk finnes ett ord på det i ett eller annet av verdens språk før du faktisk sier hva det er.
Kjipt om du bruker mange mange timer av livet ditt på dette for å så finne ut at det faktisk var ett ord for det rett foran nesen din.

Uansett så finnes det 100% ett ord for det i ett av verdens språk.


Sitat av robhol Vis innlegg
Nja. Varemerker er ikke langt unna. Begynn å selge "Big Mac" selv og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Mig Bac, problem solved?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Handling var en villedning. Jeg er ikke klar ennå, det skal jobbes over jula.

Men takk for oppklarende svar!
Vis hele sitatet...
Skal du finpusse ordet over julen og finne ut om du kan prøve å få tatt patent i ordet ditt? Det hadde vært tunga rett i munnen eller kjipt for lommeboka Er det den greia som alle gjør, som man ikke skal gjøre, men så gjør man det likevel, også plutselig er alt du ser ?
Språk fungerer ikke på den måten. Om du ønsker at et ord skal tre inn i daglig bruk(hvorfor det egentlig?) så bruk det, om det treffer tidsånden så kan det fort bli tatt i bruk. Eksempler på nyord de siste 30 åra er rusbrus, naving, pushvarsel og sakte-tv.
Tror mye av problemet her ligger i motivet til TS, at han tenker det ligger noe å hente økonomisk her,
ellers kunne han jo bare sluppet ordet og sett hvordan det gikk.

Eneste måten jeg kan se et navn generere kr er som et merke navn, men da er det jo produktet eller opplevelsen
man tjener penger på

I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Johannes 1:1-18
Sist endret av vindaloo; 23. november 2022 kl. 09:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DonAqua Vis innlegg
Er det det fenomenet hvor to stykker skal forbi hverandre, men så prøver begge å gå samme vei slik at man blir stående å vagge frem og tilbake i et lite sekund?
Vis hele sitatet...
Halla folkæns. Etter å ha lest dette innlegget og innsett at det faktisk ikke er et ord for dette gjentagende landsterroriserende fenomenet, så tok jeg og venninnen min på oss oppgaven. Vi kom til konklusjon med ordet "Boggsing". Dette ordet er inspirert av "boksing", siden bevegelsene kan minne om hverandre.

Tøysete Mårkatt takker for oppmerksomheten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja hei igjen. Jeg finner ikke noe ord som beskriver det å være utørst, altså mett på drikke. Det er flere som fungerer, som forklarer følelsen av å ikke lenger være tørst men det blir som med engelsk, de er alle en variant av å være det motsatte, eller noe man ikke er lenger.

På 2000-tallet i tyskland prøvde de seg på en variant av satt( mett på tysk), sitt, men det slo aldri helt ann.
På italiensk har de Dissetato, på russisk sier de не хочу пить. Noen som har flere eksempler?

Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.

Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ja hei igjen. Jeg finner ikke noe ord som beskriver det å være utørst, altså mett på drikke. Det er flere som fungerer, som forklarer følelsen av å ikke lenger være tørst men det blir som med engelsk, de er alle en variant av å være det motsatte, eller noe man ikke er lenger.

På 2000-tallet i tyskland prøvde de seg på en variant av satt( mett på tysk), sitt, men det slo aldri helt ann.
På italiensk har de Dissetato, på russisk sier de не хочу пить. Noen som har flere eksempler?

Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.

Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Vis hele sitatet...
Huh? Du sa det jo selv. "Utørst". Det er den beskrivelsen som er riktig, motsatt av tørst er utørst. Trenger du noe mer enn det?
"Jeg er tørst". "Jeg er utørst".
Jeg skjønner ikke helt, hydrert, dehydrert, tørst, utørst etc. Det beskriver jo å være full på drikke?
Jeg ser ikke behovet, fordi jeg ikke opplever det som en selvstendig følelse. Man kan være distinkt sulten, distinkt mett, eller bare ingen av delene. Kall det usulten. Det er ikke en følelse, det er fravær av sultfølelse.

Jeg har derimot aldri opplevd å føle meg distinkt hydrert. Jeg er tørst eller så er jeg ikke tørst, altså utørst. Hvis jeg drikker for mye vann, så blir jeg mett, fordi magen er full. Jeg får ikke følelsen av å ha skikkelig mye vann sirkulerende i kroppen. Utørst virker for meg som et helt presist ord for det å ikke føle behov for å drikke noe.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.
Vis hele sitatet...


Altså.. jeg klarer bare ikke å vri hodet mitt rundt tankegangen din. Det høres merkelig nok ut som du har prøvd å unngå å gjøre noe som helst forsøk på å lære/lese om denne prosessen med nye ord, jeg fant jo svaret jeg ga etter 20 sekunder googling.
For å gre ut litt: Kan du huske noen som helst gang at vi har blitt "introdusert" et nytt ord? Hvordan skulle det foregå? Statsministeren på talerstol som proklamerer det? Norsk språkråd har "kunngjøring" på tv/radio etc og skal "tvinge" oss til å bruke et nytt ord?
Har du sett noen statuer av folk som har gitt oss nye ord? Er det noen portretter av slike folk på halevingen på Norwegian flyene?

Nei som sagt, Ord har ingen singel oppfinner, de tas i bruk først når befolkningen bruker de.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Vis hele sitatet...
Tja, det er jo ikke like viktig å fortelle at man ikke trenger vann, vi ser jo det er mange ord for å være tørst i forskjellige språk men ikke mye andre veien.

om jeg blir spurt om drikke og ikke vil ha sier jeg "Nei takk", har aldri hatt behovet for å spesifisere mer enn det.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Vis hele sitatet...
"Nei takk, jeg er lesket."
https://naob.no/ordbok/leske
Sist endret av Revbatim; 2. desember 2022 kl. 15:46.
Drake prøvde vel og ta patent på ordet yolo, uten hell. Det er jo noe halve verden sier nå
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ja hei igjen. Jeg finner ikke noe ord som beskriver det å være utørst, altså mett på drikke. Det er flere som fungerer, som forklarer følelsen av å ikke lenger være tørst men det blir som med engelsk, de er alle en variant av å være det motsatte, eller noe man ikke er lenger.

På 2000-tallet i tyskland prøvde de seg på en variant av satt( mett på tysk), sitt, men det slo aldri helt ann.
På italiensk har de Dissetato, på russisk sier de не хочу пить. Noen som har flere eksempler?

Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.

Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Vis hele sitatet...
Utørst, slik du også sa helt umiddelbart for å forklare hva du mente.

Det funker på norsk, men jeg har et inntrykk av at det er relativt vanlig for språk å ikke ha noe spesielt ord for det - fordi det ikke er et konsept som trenger å formidles så veldig ofte. Er du tørst, gjør du noe med det. Hvis ikke, kan det jo være det samme. Det er derfor mindre presserende å sette ord på.

Likevel, synes det er artig med folk som er interessert nok i språk til å ville være ordsmed. Hva for et ord hadde du tenkt deg?
Utørst heter jo kølse. Også fordi da har man et ord som rimer på pølse.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Utørst heter jo kølse. Også fordi da har man et ord som rimer på pølse.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om, vi har jo mølse!

Men det sikkert enklere å overtale folk til å ta i bruk et nytt ord enn å få dem til å spise mølse.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
"Er ikke tørst". Det er ordet du leter etter.
Såpekoker av rang
Nå er det ingen jeg vet om som sier "mett" i forbindelse med drikke, men om man skal finne et annet ord for "utørst" kan man like gjerne innføre bruk av "mett" eller "mettet" i forskjellig kontekst. I utgangspunktet er det vel ingenting med det ordet som tilsier at det kun skal handle om fast føde/mat.

På engelsk har man forøvrig 'quenched'.
Utørst, da er man full
Sitat av monoid Vis innlegg

På engelsk har man forøvrig 'quenched'.
Vis hele sitatet...
Så da har man både engelsk og norsk navn på ett ord som allerede fantes.
Dette minner meg om en av Stephen Kings gysere:
https://www.newyorker.com/magazine/1...t-is-in-french (hele novellen er der trur eg).