Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1366
Jeg ønsker å kjøpe en norsk nettadresse (.no) fra en person/firma. Adressen brukes ikke og nå lurer jeg på hva jeg skal by?

Jeg skjønner at dette er et umulig spørsmål og at riktig pris er hva adressen er verdt for meg, hvor motivert selger er, hvor bra url'en er osv.. Følgelig blir spørmålet egentlig om det finnes det noe register for hva webadresser omsettes for, om noen kan rettlede meg til bra artikler som går litt i dybden på verdivurdering av webadresser eller andre tips til meg i denne prosessen?

🙏🏼
Fuck Mr. Plod!
5kr til flere millioner?
Sitat av Nøddy Vis innlegg
5kr til flere millioner?
Vis hele sitatet...
Nettopp..
Sist endret av BlueAngel; 26. oktober 2022 kl. 11:43.
Følger med deg BlueAngel, alltid en del useriøse svar her inne for tiden..

Men skal du bruke dette privat eller til en bedrift?
Og hvor lenge har vedkommende hatt domene nå?
Du byr det du føler den adressen er verdt for deg. Så enkelt.

Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Følger med deg BlueAngel, alltid en del useriøse svar her inne for tiden..
Vis hele sitatet...
Hva var det som var useriøst med det svaret?
Sist endret av ivar_oslo; 26. oktober 2022 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[/quote] Men skal du bruke dette privat eller til en bedrift?
Og hvor lenge har vedkommende hatt domene nå?[/quote]


Vedkommende har eid domenet i 7 år. Vi har tenkt å bruke det profesjonelt.

Finnes det noe sted hvor man kan se hva nettsteder og adresser går for så jeg kan få et inntrykk av hva dårlige og bra adresser er verdt?

Skjønner at dette i utgangspunktet er et "håpløst" spørsmål, men takk for innspill.
Sist endret av BlueAngel; 26. oktober 2022 kl. 17:43.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det finnes ikke noen fasit på noen måte. Det kommer an på hva det er verdt for innehaver og for dere.
Sist endret av robhol; 26. oktober 2022 kl. 18:23.
Sitat av BlueAngel Vis innlegg
Vi har tenkt å bruke det profesjonelt.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe idè om pris, men hvis jeg var selger og skjønte at dere var veldig interessert ville jeg tatt utgangpunkt
i hvor mye dere omsetter for (hvis dere selger noen form for tjenester)
Om noen leser denne tråden med samme spørsmål er et greit sted å starte her:

https://www.linkedin.com/pulse/how-v...samuel-allcock

Dessverre har jeg ikke funnet noen norsk versjon av Flippa eller DNJournal.
Få en kamerat til å by en tusenlapp og se hva som skjer.
Har ikke peiling men er vanskelig å si uten å vite mer om domenenavnet. Domener kan gå for millioner av kroner, eller noen tusenlapper. Kommer an på hvor bra det for SEO, hvor stor du er, hvor mye eierskap eieren har til domenet og mange andre faktorer. Er det et generisk domenenavn typ fotball.no, er det et vanlig etternavn, eller er det en domene perfekt til et selskap typ oslofoto.no? Ser for meg at man kan starte med å by en tusenlapp eller to, så ta det derifra.
Sist endret av Vekst; 26. oktober 2022 kl. 23:03.
For egen del har jeg betalt 5-20k for domener som ikke har noen spesiell verdi for andre enn meg.

Det å huske på om en byr 1-2k for ett domene er at dei færreste gidder å i det hele tatt svare siden det er så lite.

Og hvordan veit du det ikke brukes alt ? Domener kan brukes til mye annet enn nettside.
Sitat av rfa Vis innlegg
For egen del har jeg betalt 5-20k for domener som ikke har noen spesiell verdi for andre enn meg.

Det å huske på om en byr 1-2k for ett domene er at dei færreste gidder å i det hele tatt svare siden det er så lite.

Og hvordan veit du det ikke brukes alt ? Domener kan brukes til mye annet enn nettside.
Vis hele sitatet...
Snakket med nåværende eier. Og som du ser over har jeg funnet ut av det - til en viss grad hvertfall
Klarer du ikke å hoste opp et eksempel på en url som er tilnærmet lik?

Ting som påvirker prisen er ofte type bransje, hvor mange bokstaver, bindestreker kan senke verdien, er det noen som har brukt domenet til noe før?
Vil det gi deg økt konvertering å bruke dette?

Minesmaalaan.no vil være verdt betraktelig mye mindre enn minelån.no.

Og det er ikke verre enn å kontakte eier å spørre hvilken pris eier ser for seg selv.

Innen salg så vil du alltid vite hva motparten ønsker betalt først, hvis ikke kan du ende opp med å by for mye.
Sist endret av random105675; 27. oktober 2022 kl. 06:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Også bør du tenke på alternativ-kosten, hva du gjør om du ikke får kjøpt det.