Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2926
Hei

Jeg vet forsåvidt svaret at dette ikke er lov og at man må innhente samtykke.

Er det noen veier rundt dette når det er i forbindelse med lovbrudd?

Hva med om jeg setter opp kamera og starter opptaket manuelt i app?

Ønsker å finne en måte å gjøre dette på uten at det slår tilbake. Plassering og kvalitet blir mye bedre med kamera enn mobil.
Hva er formålet ditt?

Hva /hvor skal kameraet stå?
Du må nok være mer spesifikk med hva du skal overvåke og hva som er formålet. Du kan ikke bare sette opp et kamera i privat regi som overvåker en felles plass i sameiet, da blir datatilsynet svært lite imponert.
Trådstarter
Det er snakk om å dokumentere lovbrudd uten å vise personer. Siden et overvåkningskamera må ha strøm så er det filmet fra huset og utover tomtegrense. Jeg vurderer viltkamere men da blir det også mer omstendig så jeg kan like gjerne bare bruke mobil.

Uten å vise personer, heller ikke filme personer. Dette er et sted uten folk.
Sist endret av Dough; 11. mai 2022 kl. 09:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Er det ikke i så fall et krav til merking?
At det også må henges opp ett skilt med "Kamera Overvåket Område"

PS. Det er kanskje bare på offentlig plass.
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2022 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tommelfingerregelener at så lenge det er på ditt private område så har du lov til å overvåke hver mm hvis du vil.

Men så fort du går utover din egen eiendom så er det krav til merking og søknad om bruk.

Avdekke ulovligheter uten å filme folk høres jo bortkastet ut. Da det vil bli vanskelig og avdekke uten å filme at noen gjør det.

Det som er lov er at du personlig står og filmer dette mens det pågår, tenkte på dette da du nevnte mobil.
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Avdekke ulovligheter uten å filme folk høres jo bortkastet ut. Da det vil bli vanskelig og avdekke uten å filme at noen gjør det..
Vis hele sitatet...
Ikke i dette tilfellet, her er det handling som ikke involverer personer som må dokumenteres.. Blir det dokumentert er personen(e) gitt. Gidder ikke utbrodere det mtp anonymitet osv så får dere heller spekulere i det.
Har du noen andre alternativer å vurdere ?
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har du noen andre alternativer å vurdere ?
Vis hele sitatet...
Mobilkamera, lyd er også viktig her. Lyd og bilde.
Har du tenkt å dra saken inn for rettssystemet, eller skal det løses under mindre formelle omstendigheter?

Skal du levere fra deg opptakene i en eventuell rettssak så bør du nok 'gjøre ting etter boka' mtp. eventuel kritikk og refs fra feks datatilsynet osv. Det er dermed ikke sånn at bevisene i dette tilfellet ikke er gyldig fordi du ikke hadde lov til å filme/overvåke området til å begynne med. Men du kan som sagt selv bli straffet for eventuelle lover du har brutt i forbindelse med innhentingen av bevisene.

Skal du derimot ikke i noen rettssak, men bare ha håndfaste beviser å levere til feks styret i sameiet så er det vel litt større rom for å bare ta seg til rette og sette opp det man trenger for å få jobben gjort. Etter at bevisene er innhentet så skal du vel ta ned utstyret igjen? Det viktigste er vel uansett at ingen faktisk observerer 'utstyr for kontinuerlig overvåking' og lager en egen sak ut av det.
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Har du tenkt å dra saken inn for rettssystemet, eller skal det løses under mindre formelle omstendigheter?

Skal du levere fra deg opptakene i en eventuell rettssak så bør du nok 'gjøre ting etter boka' mtp. eventuel kritikk og refs fra feks datatilsynet osv. Det er dermed ikke sånn at bevisene i dette tilfellet ikke er gyldig fordi du ikke hadde lov til å filme/overvåke området til å begynne med. Men du kan som sagt selv bli straffet for eventuelle lover du har brutt i forbindelse med innhentingen av bevisene.

Skal du derimot ikke i noen rettssak, men bare ha håndfaste beviser å levere til feks styret i sameiet så er det vel litt større rom for å bare ta seg til rette og sette opp det man trenger for å få jobben gjort. Etter at bevisene er innhentet så skal du vel ta ned utstyret igjen? Det viktigste er vel uansett at ingen faktisk observerer 'utstyr for kontinuerlig overvåking' og lager en egen sak ut av det.
Vis hele sitatet...
Akkura ja gode poeng! Trenger bare å gjøre dette for en periode ja det er riktig så plukkes det ned om det er etter en uke eller noe. Dessverre så er handlingen og personen av en sånn karakter at jeg trur det må en politianmeldelse til for at noe skal skje og det er der jeg vil ha god nok dokumentasjon. Jeg får rett og slett mye bedre bilder med overvåkningskamera enn mobil.
Sitat av Dough Vis innlegg
Akkura ja gode poeng! Trenger bare å gjøre dette for en periode ja det er riktig så plukkes det ned om det er etter en uke eller noe. Dessverre så er handlingen og personen av en sånn karakter at jeg trur det må en politianmeldelse til for at noe skal skje og det er der jeg vil ha god nok dokumentasjon. Jeg får rett og slett mye bedre bilder med overvåkningskamera enn mobil.
Vis hele sitatet...

Med den udugelige etaten Politiet er har du vel ingen garanti for at de rører saken uansett.

Har lest litt på dette selv, eier egen leilighet i et borettslag med noen slitne typer som har lusket rundt tidligere. Det virker som at så lenge videovinkelen kun får med seg egen eiendom som inkluderer terrasse er det fritt frem. Hvis dette ikke er mulig så må du nok ha tillatelse fra andre beboere rundt i samme blokk i det minste.

Uansett anbefaler jeg heller å ringe eller sende en mail til Datatilsynet.

Er noen rare regler på dette med filming og overvåkning.



Det som jeg syns er litt rart med disse reglene, jeg kjører en del droner med GoPro. Og mange er skeptiske til filmingen. Så jeg ringte til datatilsynet selv. Og så lenge det ikke er tilsiktet at objektet er synlig så kunne ingen i det offentlige rom under vanlige omstendigheter nekte meg å filme , og kunne også legge ut videoen såfremt man sensurerer mennesker og kjennetegn så det ikke skal være mulig å identifisere Personen uten tillatelse til å legge det ut på nett.

Men et overvåkningskamera er jo tilsiktet overvåkning så hadde uansett ringt Datatilsynet for de har svaret på det du lurer på
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Med den udugelige etaten Politiet er har du vel ingen garanti for at de rører saken uansett.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle så er det ikke målet noen tiltale og dom men en tydeligjøring av at det som skjer ikke under noen omstendighet er greit. Jeg velger derfor enn så lenge å tro at mye er gjort med å vise til en anmeldelse hvis det må gå så langt.