Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3990
Skulle tilbakestille datamaskinen min, og nå har den hengt seg opp. Skrur seg av og på maaange ganger i løpet av noen minutter, og er stuck på 64%. Har prøvd å skru av og på, men hjelper ikke. Latt den holde på i ca. 20 minutter, ingen fremgang.

Hva gjør man nå.... Er en Asus G11CD.
Prøvd å slå den helt av og så trykke f12 ved neste oppstart for å se om du har noen alternativer?

med helt av mente jeg å kutte strømmen, og ta ut klokkebatteriet en liten stund. Mulig det steget er fullstendig unødvendig.
Sist endret av vindaloo; 12. februar 2022 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kommer du inn i BIOS? Er vel det som skjer mener jeg om du gjør som nevnt av herremannen over meg i kommentarene her.

I denne rekkefølgen ville jeg prøvd:

*hard reset
*windows install tool
*null ut harddisk det gjelder via bios (obs,, vær forsiktig så du ikke tar boot partisjonen, da kommer du til å få det enda mere slitsomt, for å si det mildt)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Prøvd å slå den helt av og så trykke f12 ved neste oppstart for å se om du har noen alternativer?

med helt av mente jeg å kutte strømmen, og ta ut klokkebatteriet en liten stund. Mulig det steget er fullstendig unødvendig.
Vis hele sitatet...
Ja, har prøvd det, men tilsynelatende ingen effekt. Kom opp noe styr om at harddisken snart krasjer etter at jeg gjorde det, men det forsvant.

Sitat av Systemet007 Vis innlegg
Kommer du inn i BIOS? Er vel det som skjer mener jeg om du gjør som nevnt av herremannen over meg i kommentarene her.

I denne rekkefølgen ville jeg prøvd:

*hard reset
*windows install tool
*null ut harddisk det gjelder via bios (obs,, vær forsiktig så du ikke tar boot partisjonen, da kommer du til å få det enda mere slitsomt, for å si det mildt)
Vis hele sitatet...
Jeg får ved oppstart beskjed om at jeg kan trykke F2 eller Del, og da får jeg opp en slik skjerm (ikke bilde av min pc, søkte på google):
https://www.4winkey.com/images/article/bios_setup_1.jpg

Har ikke prøvd å trykke F12. Kan teste igjen senere. Litt sinna på datamaskinen akkurat nå, så vil helst ikke ha noe med den å gjøre riktig enda.

Takk for svar, begge to!
Sist endret av Medusa; 12. februar 2022 kl. 20:53.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Ja, har prøvd det, men tilsynelatende ingen effekt. Kom opp noe styr om at harddisken snart krasjer etter at jeg gjorde det, men det forsvant.


Jeg får ved oppstart beskjed om at jeg kan trykke F2 eller Del, og da får jeg opp en slik skjerm (ikke bilde av min pc, søkte på google):
https://www.4winkey.com/images/article/bios_setup_1.jpg

Har ikke prøvd å trykke F12. Kan teste igjen senere. Litt sinna på datamaskinen akkurat nå, så vil helst ikke ha noe med den å gjøre riktig enda.

Takk for svar, begge to!
Vis hele sitatet...

Kan jo også prøve å tukle litt med Safe Boot av/på også, men ville nok bare rensa disken med en gang for jo lenger inne i BIOS jo værre, egentlig. Du får ikke bootet fra Windows Tool heller? Må være noen ødelagte filer på partisjonen som prøver å kjøre igang ser jeg for meg. Har vært borti det en gang, og ble den gangen spedalsk, sæddonor, og malaria infisert i løpet av ca 20 minutter. Lykke til!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Skulle tilbakestille datamaskinen min, og nå har den hengt seg opp. Skrur seg av og på maaange ganger i løpet av noen minutter, og er stuck på 64%. Har prøvd å skru av og på, men hjelper ikke. Latt den holde på i ca. 20 minutter, ingen fremgang.

Hva gjør man nå.... Er en Asus G11CD.
Vis hele sitatet...
Ok. For det første; ikkje les det system007 skriv. Det er vas.

Lån ein PC, og finn ein minnepinne på 16GB eller så. På den lånte PCen går du til https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10 og laster ned verktøyet, og kjører det - og lager installmedie for windows 10.

Plugg minnepinnen i PCen din, når den er ferdig. Skru på, og trykk F2, og velg "Select boot device" e.l. i menyen, og finn minnepinnen din. Boot fra den, og trykk deg gjennom windowsinstallasjonen.
Ville foreslått det samme vidarlo, men tenkte at TS hadde data det var viktige å beholde siden det var snakk tilbake stilling og
ikke reinstallering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ville foreslått det samme vidarlo, men tenkte at TS hadde data det var viktige å beholde siden det var snakk tilbake stilling og
ikke reinstallering.
Vis hele sitatet...
Installeren vil som default bruke eksisterande partisjoner og bare installere nyaste windows-update uten å slette brukerdata. I teorien i det minste.
Sitat av Systemet007 Vis innlegg
Kan jo også prøve å tukle litt med Safe Boot av/på også, men ville nok bare rensa disken med en gang for jo lenger inne i BIOS jo værre, egentlig. Du får ikke bootet fra Windows Tool heller? Må være noen ødelagte filer på partisjonen som prøver å kjøre igang ser jeg for meg. Har vært borti det en gang, og ble den gangen spedalsk, sæddonor, og malaria infisert i løpet av ca 20 minutter. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hehe, takk!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok. For det første; ikkje les det system007 skriv. Det er vas.

Lån ein PC, og finn ein minnepinne på 16GB eller så. På den lånte PCen går du til https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10 og laster ned verktøyet, og kjører det - og lager installmedie for windows 10.

Plugg minnepinnen i PCen din, når den er ferdig. Skru på, og trykk F2, og velg "Select boot device" e.l. i menyen, og finn minnepinnen din. Boot fra den, og trykk deg gjennom windowsinstallasjonen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, da må jeg finne en minnepenn, så får jeg se på det.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ville foreslått det samme vidarlo, men tenkte at TS hadde data det var viktige å beholde siden det var snakk tilbake stilling og
ikke reinstallering.
Vis hele sitatet...
Nei, det går fint om all innmaten på den forsvinner. Vil bare få dritten til å fungere igjen akkurat nå.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok. For det første; ikkje les det system007 skriv. Det er vas.

Lån ein PC, og finn ein minnepinne på 16GB eller så. På den lånte PCen går du til https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10 og laster ned verktøyet, og kjører det - og lager installmedie for windows 10.

Plugg minnepinnen i PCen din, når den er ferdig. Skru på, og trykk F2, og velg "Select boot device" e.l. i menyen, og finn minnepinnen din. Boot fra den, og trykk deg gjennom windowsinstallasjonen.
Vis hele sitatet...
Dette fungerte og nå kan jeg bruke datamaskinen igjen. Tusen takk for hjelpen!

Ser at "gamle windows" er lagret på OS, det tar ganske mye plass, regner med jeg bare kan slette det uten at det gjør noe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Dette fungerte og nå kan jeg bruke datamaskinen igjen. Tusen takk for hjelpen!

Ser at "gamle windows" er lagret på OS, det tar ganske mye plass, regner med jeg bare kan slette det uten at det gjør noe?
Vis hele sitatet...
https://support.microsoft.com/en-gb/...7-7567d69dbb74

Det går sikkert greit å slette på anna vis og, men fornuftige er å følge dokumentasjonen til MS, og det er ikkje mykje ekstra i dette tilfellet...
Sist endret av vidarlo; 18. februar 2022 kl. 20:45.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Dette fungerte og nå kan jeg bruke datamaskinen igjen.
Vis hele sitatet...
Alltid deilig med nyinstallert windows. Fort gjort også selv om det er litt jobb i etterkant med å justere ting slik man
liker og installere de programmene man bruker.