Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4856
Jeg er 19 å lenge lurt på hvorfor jeg har fått like mye i trygd som da jeg hadde AAP å sosialstønad til jeg fant ut at trygda gjelder fra jeg er 20.
Jeg ble jo 20 den 12.januar, betyr det at trygda mi er oppdatert når jeg får penger den 1-2.februar eller neste måned igjen?
Hvorfor ikke plukke opp telefonen og ringe til nav som kan svare direkte på din sak?
Sist endret av random105675; 28. januar 2022 kl. 12:52.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor ikke plukke opp telefonen og ringe til nav som kan svare direkte på din sak?
Vis hele sitatet...
Faen det skal jeg gjøre! Nice takk skal du ha a!

18 minutters ventetid ftw :P

Det ekke noen som er raskere en det a?
Sist endret av Speedfrik; 28. januar 2022 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kortere ventetid der enn her, og svaret blir 100% fra nav istedenfor synsing
Er det noen som ikke har hatt jobb som vil dele hvor mye dere får før skatt i måneden? 25k her.
Sist jeg hadde AAP lå jeg på ca det samme tipper jeg. Hadde utbetalt 18, kanskje litt i underkant av 19 etter skatt. Kan jo legge til at jeg har boliglån da.
Sist endret av NokErNok; 28. januar 2022 kl. 22:46.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Sist jeg hadde AAP lå jeg på ca det samme tipper jeg. Hadde utbetalt 18, kanskje litt i underkant av 19 etter skatt. Kan jo legge til at jeg har boliglån da.
Vis hele sitatet...
Hvor mye fikk du FØR skatt?
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Er det noen som ikke har hatt jobb som vil dele hvor mye dere får før skatt i måneden? 25k her.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke noe hokuspokus? Er det uføretrygd med rettigheter som ung ufør så er det 2.91G for enslige og 2.66G hvis en har samboer/ektefelle. Kan jo selvsagt svare på at 2.66G tilsvarer en månedssum på 23.585kr, brutto selvfølgelig.

En ting jeg undrer litt over er: hvorfor er det så viktig at det er de som ikke har hatt arbeid som skal dele dette?
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Hvor mye fikk du FØR skatt?
Vis hele sitatet...
Det skrev jeg, ca samme som deg rundt 25k. Men det var på AAP og ikke ufør. Gikk litt fort i svinga.
Jeg hørte også at man får mer i trygd hvert år! Hvor mye snakker vi?
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Jeg hørte også at man får mer i trygd hvert år! Hvor mye snakker vi?
Vis hele sitatet...
noen småkroner, hvis man tenker inflasjon å så er det lite å juble for i år. var det økning med 14x690 fra 294931 til 309621. Dette er minstesats
Du får fra dagen du søkte. Du nevner 20 års grense jeg ikke har hørt om.. da gjelder det vel fra dato du ble 20.

Den 20. feb. Vil du få 2 x ung ufør. Ca 40k utbetalt om den 20 års grensen stemmer. Ellers får man tilbakebetalt fra dagen man søkte.

Send en PM til Dodecha. Han kjenner saken bedre enn deg og nav! Hoho

Det er pensjons og trugeeforgsndlinger på samme måte som lønnsforhandlinger hvert år.

Ung ufør er nå over 300k, sammen med to bi inntekter, lovlig og ….lovlig. Så lever jeg bedre enn de fleste. Bor j sentralt nedenfor kaksesteøket i byen med j fine turmuligheter rett ut døren selv om jeg bor så sentralt det går i byen.


Suck it!!
Sist endret av Naturgrønn; 30. januar 2022 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan man søke ung ufør som 30 åring når man har jobbet fra man var ca 27-30 (og 2-3 år før det også av og på) år men i utgangspunktet har vært syk lenge før? (som også er dokumentert av helsevesenet)
Har gått på AAP ca 5-6 år siden jeg bekka 20 fordelt over 3 perioder.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kan man søke ung ufør som 30 åring når man har jobbet fra man var ca 27-30 (og 2-3 år før det også av og på) år men i utgangspunktet har vært syk lenge før? (som også er dokumentert av helsevesenet)
Har gått på AAP ca 5-6 år siden jeg bekka 20 fordelt over 3 perioder.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å lese deg opp på momentene her, som egentlig oppsummerer ftrl. paragrafer som gjelder ung ufør: https://www.advokatsmart.no/guide/ung-ufor
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Anbefaler deg å lese deg opp på momentene her, som egentlig oppsummerer ftrl. paragrafer som gjelder ung ufør: https://www.advokatsmart.no/guide/ung-ufor
Vis hele sitatet...
Ble ikke så mye klokere :P
ble du sjuk før fylte 26 og søker om ufør før fylte 36 så kan du søke om ung ufør tillegg. Må dokumenteres, og sikkert krangle litt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
ble du sjuk før fylte 26 og søker om ufør før fylte 36 så kan du søke om ung ufør tillegg. Må dokumenteres, og sikkert krangle litt.
Vis hele sitatet...
Har det dokumentert fra før 26 men har jobba både før og etter jeg fylte 26 men det har alltid endt med sjukmelding og AAP så tenkte at det burde gå an å prøve på ung ufør? Faen det hørtes feil ut...
Kan jo sette en real advokat på saken om det blir avslag?

Hvis man vinner frem i en klagesak mot NAV, skal NAV dekke advokatutgiftene. Bare nødvendige og rimelige advokatutgifter dekkes.
Sist endret av NokErNok; 19. oktober 2022 kl. 01:43.