Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1971
Lurer på om jeg har mistforstått hvordan en overdose av et rusmiddel fungerer. Kan være jeg tar feil her, men spør likevel ut av nyskjerrighet.

Det har alltid vært logisk for meg at et dødsfall fra en rusoverdose er om man tar opptil minstegrensen. Da enten dauer du eller ikke. Neste dag, om du tok det samme eller mindre er du safe.

Men jeg fant ut nå at noen rusmiddler har veldig lang halveringstid. Bruker bare fiksjonelle verdier her for eksempelet sin skyld. Men la oss si at Mandag tar jeg 30MG med X, der 50MG med X kan være dødelig. Men om jeg tar 30MG sent på kvelden , så 30MG tidlig på morgenen. Og om X har halveringstid på 48 timer, vil ikke det da si at når man da tar 30MG X - så har man egentlig X + resterende halveringstidsdose i blodet samtidig?

Så selv om jeg ikke tok nok til en overdose I SEG SELV. Så blir det en overdose fordi den TOTALE summen SAMLET i blodet på en gang er verdien som beregnes på overdose?

Jeg har alltid trodd at grensen for overdose er mengden du må ta PER DAG for å overdose på noe. Men for rusmiddler som bruker lang tid på å forlate systemet, så betyr da ikke den summen jack shit?

Så dødsfaren på sum overdose (ca.), er ikke dosen du tar, men den totale dosen du bærer på for øyeblikket? Med andre ord jo lenger det tar før noe er ute av kroppen jo letterere er det å OD'e?

Kanskje jeg tar feil. Eller kanskje jeg bare er total idiot her som ikke skjønner at "selvfølgelig er det sånn". Men om det over er tilfelle hvorfor i all verden er ikke dette noe det blir informert om? Selv når jeg googlet dette fant jeg ikke snurten av svar.

Ta amf for eksempel som har 16-26T halveringstid. Med en 200mg lavre faregrense, om man tar 80mg en dag og 80 neste så er jo man ikke "trygt på 80". Men more like 120!

Faen ikke rart folk dauer av overdose om ikke formelen er informert om som dagsdose + gjenstående halveringstid fra forrige dag. Eller kanskje jeg bare bommer helt her, hopefully.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Lurer på om jeg har mistforstått hvordan en overdose av et rusmiddel fungerer. Kan være jeg tar feil her, men spør likevel ut av nyskjerrighet.

Det har alltid vært logisk for meg at et dødsfall fra en rusoverdose er om man tar opptil minstegrensen. Da enten dauer du eller ikke. Neste dag, om du tok det samme eller mindre er du safe.

Men jeg fant ut nå at noen rusmiddler har veldig lang halveringstid. Bruker bare fiksjonelle verdier her for eksempelet sin skyld. Men la oss si at Mandag tar jeg 30MG med X, der 50MG med X kan være dødelig. Men om jeg tar 30MG sent på kvelden , så 30MG tidlig på morgenen. Og om X har halveringstid på 48 timer, vil ikke det da si at når man da tar 30MG X - så har man egentlig X + resterende halveringstidsdose i blodet samtidig?

Så selv om jeg ikke tok nok til en overdose I SEG SELV. Så blir det en overdose fordi den TOTALE summen SAMLET i blodet på en gang er verdien som beregnes på overdose?

Jeg har alltid trodd at grensen for overdose er mengden du må ta PER DAG for å overdose på noe. Men for rusmiddler som bruker lang tid på å forlate systemet, så betyr da ikke den summen jack shit?

Så dødsfaren på sum overdose (ca.), er ikke dosen du tar, men den totale dosen du bærer på for øyeblikket? Med andre ord jo lenger det tar før noe er ute av kroppen jo letterere er det å OD'e?

Kanskje jeg tar feil. Eller kanskje jeg bare er total idiot her som ikke skjønner at "selvfølgelig er det sånn". Men om det over er tilfelle hvorfor i all verden er ikke dette noe det blir informert om? Selv når jeg googlet dette fant jeg ikke snurten av svar.

Ta amf for eksempel som har 16-26T halveringstid. Med en 200mg lavre faregrense, om man tar 80mg en dag og 80 neste så er jo man ikke "trygt på 80". Men more like 120!

Faen ikke rart folk dauer av overdose om ikke formelen er informert om som dagsdose + gjenstående halveringstid fra forrige dag. Eller kanskje jeg bare bommer helt her, hopefully.
Vis hele sitatet...
(Tror) du bommer, pga måten man dør av amfetamin f.eks er jo ved st hjertet banker for fort, blodtrykket er for høyt, og man evnentuelt får en blodpropp, eller u-gjevn hjerterytme pga dette. Men vil tro etter et par timer etter dosen er pulsen, og blodtrykket dempet til en normal eller tryggere blodtrykk og puls. Som vil si at når du da tar mer, vil det ikke bety at du DØR. Men som sagt, jeg vet ikke. Dette bare gjettet jeg.
Anonym bruker
"Harm Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Interessant spørsmål…. Skrev nettopp dette i en gruppechat på Facebook, kanskje noen der svarer…

Noen som vet om halveringstiden av et medikament kan føre til en uventet overdose i ettertid? Leser akkurat nå en tråd på freakforum, kort oppsummert:
- 100 mg av *legemiddel* er dødelig.
- Halveringstiden av *legemiddel* er 24 timer.
- 50 mg av *legemiddel* er ikke dødelig.

Tar jeg 100 mg på en gang, så dør jeg.

Men hva om jeg tar 50 mg nå, og 50 nye mg før det har gått 24 timer? Ettersom halveringstiden på medikamentet er 24 timer, så vil jeg likevel ha 100 mg i kroppen til sammen.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Harm Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man må også huske at selv om halveringstiden er 24 timer, så vil det være 75 mg i kroppen etter 12 timer dersom man tar 100 mg.

Likevel tenker jeg at vi gjør spørsmålet enklere ved å si at vi abstrakt har like mye i kroppen før det har gått 24 timer.
Vi er uansett ute etter poenget som er: Kan en påfyllings-dose totalt sett føre til en farlig overdose på grunn av at halveringstiden er så lang, og totalt dose inntatt gjennom tidsperioden er den samme dosen som ville vært farlig å innta på en gang?
Ja og nei, hvis du hiver innpå uten å ta hensyn til halveringstiden så vil du nå overdose grensa. Her spiller jo toleranse en hvis rolle.

Den klassiske overdose er jo og ta for mye i en smell.

Men flere ting blir satt som overdose, f eks amf brukeren hvor hjerte klapper sammen, det trenger jo ikke være mye, men slitasje og generell helsetilstand er dårlig og hjertet klapper sammen.

Så slik jeg ser det så er både halveringstiden, tidsbruk, mengde og helsetilstand ting som spiller inn. Og man burde være ett lite geni for å være trygg rusmisbruker.
Det er mere komplisert enn det her
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Det er mere komplisert enn det her
Vis hele sitatet...
Kanskje du kunne tatt deg tid til å greie ut om påstanden din?
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei en overdose er ingen fast dose sum men hvordan kroppen din tolererer og reagerer på inntatt dose. Symptomer på overdose er ikke alltid død men f eks besvimelse, kramper, oppkast osv
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Lurer på om jeg har mistforstått hvordan en overdose av et rusmiddel fungerer. Kan være jeg tar feil her, men spør likevel ut av nyskjerrighet.

Det har alltid vært logisk for meg at et dødsfall fra en rusoverdose er om man tar opptil minstegrensen. Da enten dauer du eller ikke. Neste dag, om du tok det samme eller mindre er du safe.

Men jeg fant ut nå at noen rusmiddler har veldig lang halveringstid. Bruker bare fiksjonelle verdier her for eksempelet sin skyld. Men la oss si at Mandag tar jeg 30MG med X, der 50MG med X kan være dødelig. Men om jeg tar 30MG sent på kvelden , så 30MG tidlig på morgenen. Og om X har halveringstid på 48 timer, vil ikke det da si at når man da tar 30MG X - så har man egentlig X + resterende halveringstidsdose i blodet samtidig?

Så selv om jeg ikke tok nok til en overdose I SEG SELV. Så blir det en overdose fordi den TOTALE summen SAMLET i blodet på en gang er verdien som beregnes på overdose?

Jeg har alltid trodd at grensen for overdose er mengden du må ta PER DAG for å overdose på noe. Men for rusmiddler som bruker lang tid på å forlate systemet, så betyr da ikke den summen jack shit?

Så dødsfaren på sum overdose (ca.), er ikke dosen du tar, men den totale dosen du bærer på for øyeblikket? Med andre ord jo lenger det tar før noe er ute av kroppen jo letterere er det å OD'e?

Kanskje jeg tar feil. Eller kanskje jeg bare er total idiot her som ikke skjønner at "selvfølgelig er det sånn". Men om det over er tilfelle hvorfor i all verden er ikke dette noe det blir informert om? Selv når jeg googlet dette fant jeg ikke snurten av svar.

Ta amf for eksempel som har 16-26T halveringstid. Med en 200mg lavre faregrense, om man tar 80mg en dag og 80 neste så er jo man ikke "trygt på 80". Men more like 120!

Faen ikke rart folk dauer av overdose om ikke formelen er informert om som dagsdose + gjenstående halveringstid fra forrige dag. Eller kanskje jeg bare bommer helt her, hopefully.
Vis hele sitatet...
Virketid og halveringstid er ikke det samme. Du vil oppnå akutt toleranse fra første smell så du ville tålt mer på den andre. Ja du kan forsåvidt dø av akkumulering av stoffer, men det eneste rusmiddelet jeg har hørt dette om er Metadon.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er et poeng her. Akkumulerte overdoser kan oppstå v f.eks dosering av benzo til gamle/skjøre pasienter, dvs at akkumulert dose over flere døgn av et medikament med lang halveringstid kan gi overdoseringssymptomer på dag to eller tre.
Anonym bruker
"Plaprende Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som en anestilege kunne ha et godt svar på dette spørsmålet.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke alle rusmidler man dør direkte av stoffet på. For eksempel mdma kan man dø av overoppheting kombinert med at man er dehydret. Da er det vanskelig å peke på en spesifikk dose. Når det gjelder opiat dør man fordi stoffet gjør at hjertet slår seinere. Dersom man har et rusmiddel i blodet fra for eksempel kvelden før så spiller det også en rolle ja. Det kan være samme stoff, eller et annet rusmiddel som har synergi effekt. For eksempel 2 ulike opiater, eller opiat og. ghb, eller alkohol for eksempel. Toleranse har veldig mye å si. Uten toleranse er dødelig dose mye lavere. En annen ting som avgjør dødelig dose er om personen får hjelp eller prøver å være aktiv. Dersom personen tvinger seg selv til å prøve å gå eller være aktiv så vil det provosere hjertet til å slå, i motsetning til viss man bare slapper av og faller inn. Det nytter sannsynligvis ikke viss overdosen er stor, men kun viss det er i grenseland. Sistnevnte påstand har jeg ikke undersøkt men har hørt, så ikke ta det for god fisk.