Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 18174
Ukens episode er med Dr.Morten Goodwin.

Morten er professor i Kunstig Intelligens ved Universitetet i Agder og nestleder ved Centre for Artificial Intelligence Research. Goodwin forsker på kunstig intelligens, og har spesialisert seg på teknikken dype nevrale nettverk. Morten satt tidligere FN sitt ekspertutvalg for offentlig forvaltning, og er også en aktiv populærvitenskapelig formidler med fokus å de enorme fremskritt både innen forskningen og den praktiske nytten av kunstig intelligens. Høsten 2020 utga han boken AI. Myten om maskinene.

I denne episoden av Hennings Verden forklarer Morten hvordan maskinlæring, dyp læring og nevrale nettverk fungerer innenfor flere emner:

- Hvordan maskiner bruker maskinlæring og dyp læring for å slå mennesker i sjakk, GO, og Starcraft

- Hvordan fungerer selvkjørende biler, og når kan de kjøre deg til hytta?

- Hva skjer med kunstig intelligens og teknologi innenfor medisin? Når kan vi leve til vi blir 200 år?

- Hvor smarte er egentlig disse maskinene?

Lytt på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=qx5XeT6vRj4

eller på andre lytteapper: https://henningsverden.com/lytt/

Jeg digger det, men tidvis er det vanskelig å høre hva gjestene sier. Det var spesielt tydelig i episoden med Bare Egil. Går rett og slett ikke an å høre på i bilen, hvor jeg stort sett hører på podcasten din.

Jeg er ingen lydmann, men kanskje det er noe som kan løses med litt compression? Er livredd for å skru for mye opp, for plutselig er det noen som snufser inn i mikrofonen.
Jeg er lydtekniker. Det låter fint av podcasten men jeg hører meg litt igjen det Deezire sier. En mild kompressor på hver mikrofon vil kunne hjelpe. 5ms attack, 100ms release, 2:1 ratio og sett threshold til den napper ned 3-6 dB over det jevne. Skru opp makeup gain 3 dB.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Jeg er lydtekniker. Det låter fint av podcasten men jeg hører meg litt igjen det Deezire sier. En mild kompressor på hver mikrofon vil kunne hjelpe. 5ms attack, 100ms release, 2:1 ratio og sett threshold til den napper ned 3-6 dB over det jevne. Skru opp makeup gain 3 dB.
Vis hele sitatet...
takk for bra tips, dette sjekker jeg neste gang jeg er i studio!

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Jeg er lydtekniker. Det låter fint av podcasten men jeg hører meg litt igjen det Deezire sier. En mild kompressor på hver mikrofon vil kunne hjelpe. 5ms attack, 100ms release, 2:1 ratio og sett threshold til den napper ned 3-6 dB over det jevne. Skru opp makeup gain 3 dB.
Vis hele sitatet...
du holder ikke tilfeldigvis til i Oslo området?
Sist endret av Lebowski; 7. mars 2022 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ny uke, og ny episode

Hans Kristian er profesjonell ultraløper, fjellsportentusiast og er vert av podkastene Nå Er Det Alvor og Pitsj.

Han forteller om hvordan det er å løpe 18+ timer, podcasting, milkshake-studien, og hvordan han trener.

Jeg lurer også på mytene rundt hva slags sko man skal ha når man løper, og om det er bedre å løpe på mølle vs asfalt vs skog vs fjell!

En herlig samtale med to podcastkarer

Lytt på Youtube

eller på iTunes/Spotify/Google: https://henningsverden.com/lytt/

▼ ... noen uker senere ... ▼
Lebowski's Avatar
Trådstarter
hey hey!

I ukens podcast har jeg besøk av en fin og underholdene kar: Thor Gotaas.

Thor er forfatter og folkeminnegransker. Han skriver kulturhistoriske bøker om blant annet tatere, skihistorie, landstrykere, løping og mer. Thor er også en underholdene og fin karakter, som passer seg godt på podcast.

I denne episoden får du høre den fascinerende historien om sjømann og bokser Magnus "Wolf" Larsen som levde på til 90tallet.

Vi snakker blant annet om:

- Den tidlige fasen av livet til Wolf: Oppveksten som tater i Norge, mord av far, arbeid på gård, juling av lærer og bortplassering

- Sjømannslivet: Hardt arbeid, mentalt pryl, uskrevne skikker, horebesøk og hard skjenking

- Begynnelsen av Boksekarrieren: Slaget på Liberty Bell, Boksere som gikk rundt med tigere, karibien, gullrushet i Austraila

- Flyttingen til Amerika: Ny manager, hardere trening, store boksekamper

- Nedgangen: Fyll og faenskap, banking av dommer, ørkenen sur, og døden.

Sjekk ut episoden på YouTube, eller alle andre Podcast Apper

▼ ... over en uke senere ... ▼
Lebowski's Avatar
Trådstarter
hei

for dere som er interessert i universet, er ukens episode absolutt verdt å sjekke ut.

Jeg har fått med meg Håkon Dahle, en Norsk astrofysiker som er en av de første i verden som har fått tittetid på James Webb Superteleskopet.

Håkon Dahle: 11 Milliarder lysår tilbake i tid med James Webb Superteleskopet | Hennings Verden #81


Lytt her: https://henningsverden.com/lytt/
eller se episode på YouTube

James Webb Teleskopet ble sendt opp første juledag 2021. Dette er større og mer følsomt enn sin forgjenger Hubble Space Telescope - og vil dermed gi bedre bilder og mer informasjon om det mystiske universet. Teleskopet gir oss muligheten til å se bakover i tiden, nesten helt til universets begynnelse.

I denne episoden av Hennings Verden snakker vi blant annet om:
- Hvorfor har vi mennesker en dyp interesse i å utforske universet
- Hvordan mener vi egentlig at universet har utviklet seg fra starten og frem til i dag?
- Hva er noen av de største mysteriene ved universet som forskere tenker på i dag?
- Hvor unik er jorda? finnes det liv der ute? og hvis det finnes, hvordan kan vi observere det?
- Hvordan bruker man faktisk James Webb Teleskopet til å se etter liv, og se på de første galaksene i universet?
- Hvorfor vokser universet raskere og raskere?
- Hva med sort energi, og sort materie?

Sist endret av Lebowski; 31. mars 2022 kl. 14:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nordmannen som ble superstjerne og internettfenomen i Indonesia!


Audun var på ferie i Indonesia og falt pladask for matretten Nasi Padang som han dessverre fant ut at ikke var å oppdrive i Norge. For moro skyld lagde han sangen om kjærligheten til matretten som han lastet opp på YouTube. Dagen etter våknet Audun med hundre-tusenvis av avspillinger på YouTube, hundrevis av eposter, og telefoner fra mediebyråer i hele verden. Det tok fullstendig av - og Audun ble invitert tilbake til Indonesia.

Dette er den morsomme, ville, og rå historien om eventyret til Audun!

Lytt her:
https://henningsverden.com/lytt/
eller se på YouTube

Bra Henning nilsen fortsett med dette