Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4401
Så var det klart. Arbeidsledige i 2020+2021 skal få feriepenger. Det er ikke varige endringer men covid endringer.

Dette forstår jeg ikke helt. Bør ikke slike endringer gjøres om permanent? Det ER en belastning for ledige at de får dårligere råd når de er ledige. Hvorfor er det tøffere å være ledig nå idag enn si for 2 år siden? Eller er det synd på ledige fordi det er så mange av dem? Hva har fått politikerne til støtte kun de ledige?

Og hvorfor stoppe der? Andre grupper som ikke har feriepenger burde kanskje også blitt tilgodesett med feriepenger? Men minstepensjonister og uføre, de er kanskje så godt vant til å klare seg på lite, en god del av dem klarer seg på så lite at de faktisk lever permanent under EU's fattigdomsgrense. Da har de jo vært fattige så lenge at de trenger jo ikke noe ekstra løft når det er covid. For de har jo selv valgt å bli fattige. Minstepansjonistene, og uføre som er kronisk syke. De kunne jo bare levd annerledes, unngått å bli syk så kunne de hatt et bedre liv. Nei jommmen bra de ikke får feriepenger og får smaken på litt luksusliv.

Er feriepenger et friere i et valgår? Om det virkelig bare er storsinn og medfølelse for at det er vondt når folk uskyldig får nedsatt livskvalitet og kjøpekraft så burde vel et slikt gode inkludere flere enn bare de arbeidsledige? Hvorfor skal kun de få denne tiltrengte og eksklusive "time outen" fra sprengt budsjett og næringssorg? Det er andre svake grupper som også burde blitt inkludert.
Sist endret av _abc_; 11. februar 2021 kl. 15:00.
12% av min arbeidsinntekt i 2020 vil bli utbetalt i form av feriepenger i 2021. Det er det arbeidsgiver som utbetaler.

Jeg vil anta da at du mener at arbeidsledige skal da få feriepenger, utbetalt av NAV, så den er jo grei. Men da spør jeg følgende: Hvor mye skal arbeidsledige få, og hvorfor akkurat den summen?

Jeg er jo egoistisk av natur, så jeg vil jo ikke betale høyere skatt for at min arbeidsledige nabo skal få feriepenger bare fordi han sitter i sofaen sin og ser på TV hele dagen.
Sist endret av Superspurv; 11. februar 2021 kl. 15:12.
Ja burde være permanent. Det var Høyreregjeringa (med sin klassiske høyrepolitikk hvor rike blir rikere og fattige blir fattigere) som sørga for at arbeidsledige ikke lenger skulle få utbetalt feriepenger fra 2015. Effekten blir ekstra synlig i samfunnet nå pga korona og det er bare en midlertidig endring som del av krisepakka at arbeidsledige skal få feriepenger igjen i år. Rødt og SV vil at ordningen skal være permanent så husk valget til høsten.

At regjeringa nekter arbeidsfolk feriepenger de trenger til å betale strøm, mat og huslån samtidig som de kutter formuesskatten med over 1 milliard for dem på toppen, er enda et bevis på at dette er en regjering som tar vare på de rike og gir blaffen i hvordan folk flest har det. Til vanlig driter regjeringa så å si i fattige og arbeiderklassen, men nå når mange av høyresidens egne ansatte i milliardkonsernene dems også har blitt arbeidsledige ser de plutselig behovet virker det som.
Sist endret av celtseus; 11. februar 2021 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
At regjeringa nekter arbeidsfolk feriepenger de trenger til å betale strøm, mat og huslån...
Vis hele sitatet...
Har ikke arbeidsledige egne ordninger med NAV for å få inn penger på konto? Feks sosialstønad?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har ikke arbeidsledige egne ordninger med NAV for å få inn penger på konto? Feks sosialstønad?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan jo ikke søke sosialstønad fordi du skal på ferie. Du kan få supplerende støtte men da er du både veldig fattig, og har veldig mange utgifter som du ikke kan velge bort. Feks behandling, medisiner, kronisk syke barn etc.

Men denne feriepengeutbetalingen til ledige nå, det blir jo rene bonuspenger. For de har jo ikke blitt trukket i feriepenger, slik som en vanlig ansatt blir.

Og om regjeringen først deler ut bonuspenger, vel da synes jeg at også andre svake grupper bør få ta del i covidbonusen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men denne feriepengeutbetalingen til ledige nå, det blir jo rene bonuspenger. For de har jo ikke blitt trukket i feriepenger, slik som en vanlig ansatt blir.

Og om regjeringen først deler ut bonuspenger, vel da synes jeg at også andre svake grupper bør få ta del i covidbonusen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at arbeidsgiver ikke har trukket de, men uhorvelig mange tusen har mistet inntekt pga. statens tiltak, og fått mindre lønn i et år. Jeg ville vært forsiktig med å knytte en "men de fikk bonus!" til dette. Dersom folk lever under vedvarende dårlige forhold, er det ikke denne bonusutbetalingen som ville gjort noe fra eller til, det er selve ordningene man må se på.

For øvrig ville jeg heller rettet et kritisk blikk på selve feriepengeordningen, en absurditet i seg selv. Arbeidsgiver får rentefritt låne pengene dine gjennom året, disse burde heller vært utbetalt til arbeidstakere. Av statens mange oppgaver, vil jeg nødig inkludere å spare til ferie til fordel for arbeidsgiver.
Jeg ser gjerne på hva som kan gjøres med feriepengene slik den ordningen er idag. Og der uten tvil rom for mye. Inkludert å skrape hele ordningen.

At mange har det kjipt grunnet covid er det ingen tvil om. Men jeg skjønner bare ikke hvor de valgte kun en gruppe å dele ut bonuspengene til. Minstepensjonister, aleneforsørgere, uføre med lav trygd ja det er nok av mennesker i dette landet som har det tøft økonomisk hver eneste dag. Og mange av de har heller ikke utsikter til å få det noe bedre økonomisk i fremtiden. Det suger vel bra mye mer enn å ha blitt arbeidsledig som følge av covid? De fleste ledige vil jo komme tilbake i jobb. En kroniker får kanskje aldri helse god nok til deltidsjobb og langt mindre fast jobb. Eller hva med aleneforeldre? Eller minstepensjonisten som tilogmed sparer på strøm og ved for at hjulene skal gå rundt? Ville vært kjekt om disse gamlingene kunne fått seg noen bonuskroner?

Så om man betaler ut feriebonus, så burde man også inkludere andre svake grupper. Ikke bare dele ut goder til en stor gruppe også overse andre grupper som kanskje har en ennå tøffere økonomisk hverdag.
Sist endret av _abc_; 11. februar 2021 kl. 21:48.
Kan vel ikke kalle det feriepenger, men uføretrygdede har ingen skatt i Juni og halv skatt i Desember.

Og til dere som ikke vil betale for den uføre naboen så er det bare å slappe av. Det er den uføretrygdede som betaler mer skatt resten av året for fritakene i Juni og Desember.

Og uansett har jeg ingen tror på at skatten hadde gått ned om det ikke var noen uføretrygdede i dette landet.
Tenk på alle de tusenvis av menneskene som har gått permittert det siste året.
Ikke bare bare å skulle bytte jobb midt under alt dette.
Si du har gått på dagpenger 80% av 2020. Januar 2021 får du komme tilbake på jobb på fulltid.
Når sommerferien kommer må du ta ut ferie. De 4 ukene da har du kun feriepenger av 20% fra fjoråret og ingenting annet.
Hadde du gått på dagpenger enda ville du fått dagpenger gjennom hele "ferien".

Vil tro endel av hensikten med denne ordningen er å sørge for at ikke folk blir "straffet" for å komme tilbake på jobb. Det er ihvertfall slik jeg tolker det.