Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 9012
Jeg jobber med et lite prosjekt her. Der jeg bl.a. bruker noen vitenskapelige publikasjoner som kilder. Dette her er fra et rotteforsøk, der de ble gitt et bestemt stoff. Jeg lurer på hva jeg skal oversette det i fet tekst med?


Rats given PA via probang (100–800 mg/kg) within 24 h developed strongly reduced locomotor activity, depressed visual placing response and impaired wire manoeuvre. Laboratory investigation of blood revealed hepatorenal failure, metabolic acidosis as well as hypokalaemia and hypocalcaemia.
Vis hele sitatet...
Er det så enkelt som finmotorikk?
Jeg ble litt nyskjerrig selv. Etter det jeg fant tror jeg det er snakk om en spesiell test man bruker i forskning med rotter:
https://www.researchgate.net/figure/...e_fig2_5292269
Her snakkes det om wire manouver test. Og det er grafer osv. Det snakkes om hvor lenge de klarer å holde fast osv.
"SHIRPA protocol. Wire Manoeuvre test. Wire manoeuvre activity was graded 1–4: 1, active grip with hind legs; 2, difficulty to grasp with hind legs; 3, unable to grasp with hind legs; 4, unable to lift hind legs; falls within seconds; 5, fall immediately."
Men er ikke helt sikker.
Er nok heller snakk om grovmotorikk/styrke i bakkroppen. Wire manoeuvre er en av flere funksjonstester i et SHIRPA-eksperiment.
Her er et bilde av en wire manoeuvre (streng-manøver) der dyrets grep på både bak- og forlabber blir testet sådan. Kilde til bilde.


Når halen slippes, vil musa instinktivt prøve å krølle seg sammen og gripe strengen med bakbeina.

Sitat av Fra protokollen
48. Wire maneuver

0 = Active grip with hindlegs (5sec)
1 = Difficulty to grip with hindlegs
2 = Unable to grip with hindlegs
3 = Unable to lift hindlegs, falls within seconds
4 = Falls immediately
Vis hele sitatet...
Sist endret av Svartbak; 21. oktober 2020 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Jeg takker og bukker for svar!

Dette er da forsøk etter noen forgiftninger. Der 3 personer fikk idéen, om å smake/spise på kanelkjuke. I kanelkjuke er det 20–40 % av et stoff i fersk sopp, som har navnet polyporinsyre (polyporic acid - PA i sitatet jeg delte ovenfor). Polyporinsyre får en lekker blålilla farge, når pH blir hevet over et visst nivå. Derfor er den populær til farging av garn (ull). Men polyporinsyre har også et problem, den har en LD50 på 80 mg/kg kroppsvekt i.p. hos mus (i.p. = injisert i bukhinna). Noe som betyr at det egentlig er ganske giftig. Hvis vi setter at mennesket er like følsom som mus, så betyr det at 8 g polyporinsyre er dødelig for en person på 100 kg, eller 4 g for en person på 50 kg. Mest sannsynlig er vi mer følsomme enn mus. Dette betyr, at du kan gange de dødelige dosene av polyporinsyre med 2,5 (40 %) eller 5 (20 %), for å få den dødelige dosen for kanelkjuke. Jeg er egentlig litt i tvil, hvor bra det er å ha dette mot kroppen?