Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2672
Min mor hører mye på lydbøker, og går per nå rundt med en god gammeldags discman for å høre på disse. Jeg tenkte å hjelpe henne med å lære seg hvordan hun kan rippe disse CD-ene og overføre dem til iPhone-en hennes på en enkel måte.

Finnes det dedikert software som kan gjøre dette veldig enkelt? Typisk fremgangsmåte jeg ser for meg: Koble mobil til PC, åpne software på PC, sette inn CD etter CD og trykke importér.

Jeg ser også for meg at det muligens finnes bedre avspillere for lydbøker enn Apple's innebygde app for å spille av disse lydbøkene?
bruker selv mediamonkey til å rippe lydbøker fra cd til mp3 \ flac og importere de til mobil \ avspiller du får gjort alt i ett program men det er ikke noen automatikk i at filene automatisk blir lagt over som jeg har funnet, hvis mobilen blir gjenkjent som et lagring medium så kan du faktisk velge den som plassering for filene da

http://www.mediamonkey.com/
Du kan importere i iTunes, men usikker på om du kan importere som lydbok eller om du må manuelt endre til lydbok etter import. Jeg lastet ned noen lydbøker som mp3 en gang for hundre år siden, og da måtte jeg konvertere til aac i iTunes og deretter endre filnavn fra m4a til m4b, så vidt jeg husker.

Eller se her:
http://www.ilounge.com/index.php/art...d-into-itunes/
Jeg har styret en del med dette og min anbefaling er å kjøre lydboken som mp3 fil, deretter høyreklikke på den i iTunes og velge at den skal huske avspillingsposisjon. Har forsøkt å huke av "lydbok" på filen, samt også konvertere filen til lydbokformat, men opplevde i 60-80% av tilfellene masse problemer med dette, blant annet at filen nektet å spilles av, husket ikke posisjoner og liknende.

Eneste minuset med å ha den som mp3 i musikk kategorien er jo at den dukker opp med alt det andre du har i musikk under itunes, for meg gav ikke dette noen problemer mtp jeg ikke bruker musikk-appen til musikk. (bruker spotify).
▼ ... over en uke senere ... ▼
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for innspill! Jeg løste dette selv etter å ha prøvd meg litt frem i iTunes;
  • Importér alle CD-ene til iTunes på PC
  • Merk alle sporene, høyreklikk og trykk på <husker ikke> (har ikke iTunes installert på denne maskinen)
  • Her kan man endre metadata til Audio Book.
  • Huk av boken for synkronisering, og synkroniser biblioteket.
  • Etter at synkroniseringen er fullført, dukker boken opp i iBooks-appen på telefonen, klar til avspilling.

Dette har fungert veldig bra foreløpig -- moren min har klart å importere sin første lydbok selv uten større problemer (men med jukselapp).

Si i fra hva noen trenger en litt mer detaljert forklaring, så skal jeg sjekke ut nøyaktig hva de forskjellige menyelementene heter etc.