Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6631
Hei,

Jeg prøver å sette nevnte multimodem til bridge-mode, da jeg er drittlei modemet, og har kjøpt en Asus RT-AC66U for å erstatte router-funksjonen til Zyxel-modemet.

For å sette modemet i bridgemodus, gjorde jeg som beskrevet i denne artikkelen, og satte en nettverkskabel mellom Lan1 i Zyxel-modemet og WAN-porten på Asus-routeren. Slik jeg forstår det nå, skal jeg, hvis alt fungerer, få en ekstern WAN IP på Asus-routeren min.

Jeg får derimot bare en lokal IP fra DHCP-serveren til Zyxel-modemet (10.x.x.x), og jeg tolker da dette dithen at jeg nå sitter bak dobbel NAT og at metoden som er beskrevet i den nevnte lenken ovenfor, ikke fungerer.

Den eneste forskjellen jeg ser på "Broadband" innstillingene på bildet i guiden og mitt oppsett, er at VDSL sin "Encapsualtion" er IPoE på min Zyxel, mens det er PPPoE på bildet.

Noen tips?
husker jeg satte zyxel p2812 modemet mitt i bridge engang og det funket meget greit helt til muttern nappet ut alt av rutere og modem pga torden. Fikk aldri modemet til å fungere i bridge mode etter det. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare gnudd til telenor om å få det nye modemet ZyXEL P8702N. Ettersom p2812 hadde visst endel problemer. Kjører selv en p8702N i bridge med en asus RT-n66u ruter og det fungerer smertefritt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Litt gammel tråd, men jeg hiver det bare ut; Har du sjekket at du har gjort endringer på det interfacet som er korrekt for din internett-aksess?

På bildet så setter de bridge mode på VDSL-interfacet. Om du har ADSL hjemme, så vil ikke denne endringen hjelpe stort. VDSL er typisk riktig valg om du har mer enn 1 mbps i opplastingshastighet. EtherWAN er for fibernett (WAN-kontakten, ikke DSL). ADSL er mest vanlig, og typisk hvis du har 1 mbps opplasting eller mindre.

IPoE er forøvrig korrekt modus å bruke for deg. PPPoE innebærer at du har et brukernavn og et passord for å få tildelt en WAN-IP, mens IPoE er automatisk og "anonym".

En annen ting som kan være verdt å nevne er at du skal miste kontakt med ZyXEL-ens kontrollpanel når bridge er aktivert, ettersom all trafikk går rett gjennom den. Når du lagrer denne endringen skal du altså ikke få noen bekreftelse på at det er OK, nettsida skal bare time ut og aldri komme tilbake. (Det finnes måter å endre dette på selvsagt, men med Telenors fremgangsmåte er det dette som vil skje.)