Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2475
Etter å ha suslet litt med min egen HTPC de siste årene, tror jeg det kunne vært nyttig å opprette en tråd her på nFF hvor vi kan utveksle erfaringer på området, og komme med tips til forbedringer til andres oppsett. Under her presenterer jeg mitt oppsett, fordeler og ulemper med oppsettet, og planlagte features. Jeg er på ingen måte ekspert på noen områder, så jeg håper at denne tråden kan bidra til kunnskapsutveksling på flere områder.

Features
  • Plex Media Server (PMS) som man kan koble seg til fra et utall forskjellige klienter (nettleser, Android, iOS, Windows-klient, OSX-klient etc. Se her for en oversikt over tilgjengelige klienter). Plex støtter avspilling lokalt og over internett. Foreløpig har jeg ikke satt opp serveren mot internett.
  • Automatisk nedlasting av nye episoder av serier jeg følger fra RSS
  • Varsling til mobil i form av notification når torrent er ferdig nedlastet
  • FTP-server med mapper man kan legge torrentfiler i. Disse blir automatisk nedlastet av serveren.
  • Remote tilkobling til serveren over SSH og VNC.

Ulemper
  • Ubuntu-versjonen av PMS har dårlig støtte for Channels. Især så fungerer ikke Silverlight-avhengige channels. Jeg har ikke prøvd OSX- eller Windows-versjonen av PMS, med ryktene skal ha det til at channels generelt fungerer best på OSX (da det var denne platformen PMS opprinnelig ble laget for) og dårligst på Ubuntu-versjonen.
  • ++
Todo
  • Sette opp notifications til Pushover ved:
    • Feilet innloggingsforsøk
    • Krasj av media serveren, deluge-daemon, etc.
  • Øke sikkerheten før jeg eksponerer serveren ut mot internet
  • Jobbe med channels - svært få fungerer nå.
  • Automatisk restart av PMS ved krasj

Hardware
Relativt tilårskommen stasjonær PC med 4 GB RAM, 3Ghz DualCore CPU, GeForce 6200.

Software
  • OS: Ubuntu 12.04 64-bit
  • Mediasenter: Plex Media Server 0.9.7.22
  • Torrentklient: Deluge. Jeg kjører deluge-daemon. Dette gjør at jeg kan koble meg til daemon med tynnklient fra hvilken som helst pc på nettverket.

Annen software
  • FlexGet: Brukes til å automatisk hente ned nye episoder fra TvTorrents RSS-feed (husk regel #23). Integrerer ypperlig med Deluge.
  • Pushover: Fantastisk tjeneste som kan sende notifications til smarttelefoner gjennom et enkelt POST-kall til deres API. Mobilklientene koster en liten slant, men det er absolutt verdt det. Foreløpig bruker jeg Pushover til å sende en notification når en torrent er ferdig nedlastet, men mulighetene er uendelige.
  • Watcher: Daemon som overvåker en eller flere mapper (rekursivt) for endringer i filsystemet. Bruker denne til å automatisk oppdatere rettigheter til mapper og filer som legges til i media-mappene mine. Fordelen med dette prosjektet fremfor inotify er at det støtter rekursiv overvåking av mapper.
Oppsett/Installasjon
Jeg har konfigurert serveren over en lang periode, så jeg regner med at noe av hva jeg har gjort har gått i glemmeboka. Hvis noen prøver seg på et lignende oppsett som meg, er det bare å spørre hvis noe er uklart, så kan jeg sjekke. Uansett, her er en sånn omtrentlig guide på hvordan du kan sette opp en server som jeg har:

PMS
  • Installer PMS
  • Gå til localhost:32400/manage i din favorittnettleser, og legg til media-mapper. Dette bør være ganske selvforklarende.
    Hvis ingenting dukker opp, må du kanskje endre rettighetene til filene dine. Dette kan gjøres i terminal:

    Kode

    chmod 644 -R /path/to/root/folder
  • Finn din favorittklient, og sjekk om det fungerer å spille av noe av det du har lagt til i forrige punkt.
FlexGet
  • Installer FlexGet
  • Lag en konfigurasjonsfil. Dette er en egen vitenskap, og du bør lese litt her for å forstå konseptet. Ev. kan du se på mitt eksempel. Legg config-filen i ~/.flexget/ og kall den config.yml. Husk at det ikke skal brukes tabs i denne filen, kjør flexget --test for å se om det er noen problemer med filen.
  • Kjør crontab -e i terminal, og legg inn hvor ofte du vil at flexget skal kjøre. Eksempel fra min server:

    Kode

    0,30 * * * * /usr/local/bin/flexget --cron
Deluge
  • Installer:

    Kode

    sudo apt-get install deluge deluged deluge-console deluge-webui
  • Følg denne guiden for å sette opp automatisk oppstart av deluged (Deluge daemon). Jeg har gjort det på en annen måte tydeligvis, da denne filen ikke eksisterer hos meg. Det kan sikkert gjøres på andre måter.
  • Start Deluge, gå til Preferences->Interface-> Fjern haken for Classic Mode, og start klienten på ny.
  • Nå skal connection manager dukke opp. Koble til localhost. Ved siden av denne skal det være et grønt ikon hvis deluged kjører. Ev., trykk på 'Start daemon' eller noe lignende for å starte den.
  • Gå til Preferences->Plug-ins hvis du vil legge inn noen Plug-ins. Hvis du har planer om å bruke Pushover (se nedenfor), kan du benytte Execute for å kjøre et script når en torrent blir lagt til, er ferdig nedlastet etc. Se nedenfor for mer info.
Pushover
  • Opprett en konto hos Pushover
  • Opprett en applikasjon (f.eks Deluge), og skaff applikasjon key.
  • Opprett en device, og skaff device key
  • User key finner du på fremsiden etter du har logget inn på nettsiden.
  • Eksempel på bruk, sende notification når torrent er ferdig nedlastet:
    Bruk Execute-plugin til Deluge, og sett et script til å kjøre ved Torrent Complete. Eksempelscript
Ymse
  • Bruk av Watcher: Her har jeg bare lagt til at scriptet skal starte vha. Startup Applications GUI-en. Kommando: /path/watcher.py start. Sjekk https://github.com/greggoryhz/Watcher for installasjonsinstrukser. Eksempel på config-filen jeg bruker.
  • SSH server:

    Kode

    sudo apt-get install openssh-server
  • VNC server: "Start-meny"->Desktop Sharing

Dette er hva jeg kommer på i øyeblikket, men det er sikkert mye jeg har glemt. Hvis noe er uklart, så svarer jeg gjerne på spørsmål. Ellers håper jeg flere har lyst til å dele deres løsning her
Stue

Kode

50" Panasonic TX-P50ST60
In-Win BP671 Mini-ITX Sort
Gigabyte GA-H77N-WIFI
Intel i3-3220T
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB
Cooler Master X Dream i117 CPU Kjøler
Intel SSD 520 60GB
Logitech Harmony Touch
Sov

Kode

32" LCD
In-Win BP671 Mini-ITX Sort
Gigabyte GA-H77N-WIFI
Intel i3-3220T
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB
Cooler Master X Dream i117 CPU Kjøler
Intel SSD 520 60GB
Bad

Kode

7" Lilliput capacitive touch
Raspberry Pi
Kjøkken

Kode

24" Benq
Raspberry Pi
Bil

Kode

ZOTAC ION (first gen)
Lilliput 7" capacitive touch
Blir snart byttet ut med Connected Car - Android Online In-dash System
http://www.indiegogo.com/projects/connected-car-android-online-in-dash-system
Plex server (stue-pc)

Kode

Windows (pga channels)
ASUS Sabertooth Z77
Intel i5-2500K
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB
GeForce GTX 570 1280MB
Filserver

Kode

Supermicro X9SCM
Xeon E3-1230v2
Kingston ECC 24GB
IBM ServeRAID M1015
6x Seagate Barracuda 3TB
6x Seagate Barracuda 2TB
Sist endret av norboost; 20. august 2013 kl. 20:37.
Kjempeflott og ryddig tråd!
Har foreløpig ingen HTPC, men det står på listen
Bra tråd, mitt bidrag kommer når vi er ferdig med å pusse opp kåken jeg bor i og har fått på plass klienter og bestemt meg for nøyaktig hvilket oppsett jeg går for når det kommer til å servere ut media..

Kan vel nesten ikke kalle oppsettet ditt for en htpc men heller en mediaserver steinarlima
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
norboost: Denne tråden er ikke for å skryte over hvilke komponenter man har, posten din bidrar dessverre på ingen måte til andre lesere. Kan du ikke skrive litt om hvordan du har konfigurert de forskjellige enhetene, tips og triks til Plex etc.?

Sitat av ztaale Vis innlegg
Bra tråd, mitt bidrag kommer når vi er ferdig med å pusse opp kåken jeg bor i og har fått på plass klienter og bestemt meg for nøyaktig hvilket oppsett jeg går for når det kommer til å servere ut media..

Kan vel nesten ikke kalle oppsettet ditt for en htpc men heller en mediaserver steinarlima
Vis hele sitatet...
Ja, du har helt rett i det, det gikk litt fort når jeg opprettet emnet. Kanskje noen moderatorer kan endre tittelen til Den store mediaserver/HTPC-tråden?
Kan man stille spørsmål og?

Jeg skulle hatt en programvare, som gjorde at mediasenteren min, streamet innholdet fra laptopen (overnett) og til mediasenter spilleren min. Har frem til nå, brukt tvercity, men den må du kjøpe nå. Og jeg er ikke SÅ fornøyd med de, at jeg velger å kjøpe det.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
norboost: Denne tråden er ikke for å skryte over hvilke komponenter man har, posten din bidrar dessverre på ingen måte til andre lesere. Kan du ikke skrive litt om hvordan du har konfigurert de forskjellige enhetene, tips og triks til Plex etc.?
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å skryte, du ba om at folk skulle komme med oppsettene sine og det er oppsettet mitt pdd. Dessuten kan komponentlister bidra greit dersom folk lurer på hvordan de skal sette opp løsningen hjemme hos seg selv

Har ikke gjort noen spesielle endringer i Plex da jeg synes det fungerer utmerket som det gjør "ut av boksen". Det eneste måtte være å anbefale reFocus, som er et fantastisk skin som jeg har hatt ganske lenge (brukte XBMC tidligere).

http://bildr.no/thumb/Y2NSVCtS.jpeg
http://forums.plexapp.com/index.php/...-blue-edition/


Sitat av Dæng Vis innlegg
Kan man stille spørsmål og?

Jeg skulle hatt en programvare, som gjorde at mediasenteren min, streamet innholdet fra laptopen (overnett) og til mediasenter spilleren min. Har frem til nå, brukt tvercity, men den må du kjøpe nå. Og jeg er ikke SÅ fornøyd med de, at jeg velger å kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Streaming er en stor del av media center løsningene i dag, så dette støtter Plex uten ekstra oppsett. Eneste du må gjøre er å dele mappene/filene på nettverket, og legge disse til i media server biblioteket.
Sist endret av norboost; 20. august 2013 kl. 22:13.
Tror ikke Plex er tingen jeg er på jakt etter, er over lokal nettet jeg skal streame. Slik jeg forstår det, så kan jeg laste det jeg vil se, inn på Plex, og se det over internett en annen plass.

Eller er det jeg som gjør totalt feil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ingen prinsipiell forskjell på å streame over internett og å streame over lokalnettet ditt. Så kvifor skal ikkje plex fungere?
Er nok jeg som er totalt dust, for jeg får det ikke til. Har sett og lest litt, men får det virkelig ikke til.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Er nok jeg som er totalt dust, for jeg får det ikke til. Har sett og lest litt, men får det virkelig ikke til.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha hjelp, hadde det vært fint om du kunne postet hva du har prøvd til nå, og hva du spesifikt har problemer med. Husk at det ikke holder å installere klienten.

Jeg regner med du benytter Windows. Kan du prøve å installere PMS på bruks-pcen din? Åpne så en nettleser, og gå til http://localhost:32400/web. Med en lokal installasjon av PMS, skal du da få opp et konfigurasjonssiden til PMS i nettleseren din.
Jeg søkte litt på nettet, og fant ut at jeg trengte en ting til. Så jeg har lastet ned den server tingen også. Så det jeg prøver på nå, er å legge ting til, slik at det dukker opp en eller annen plass. Og få Apple-tv 1-gen til å finne innholdet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Er det noen som har erfaring med å streaming fra Plex til PS3 over WiFi? Med oppsettet mitt fungerer det ofte ikke å starte videoene engang, og hvis det skulle fungere, så er det betydelig hakking.

Hardware:
  • ASUS RT-N66U Dark Knight
  • Nest-siste generasjon PS3 (den som kom ut før slim-versjonen)
Sist endret av steili; 12. oktober 2013 kl. 02:01.