Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2725
Hei.

Så på dette sommerprogrammet "Sommertid" på TV2 her om dagen. Der sa de at "UNGDOMMER VIL IKKE HA SOMMER JOBB!!!1111"

Jeg og 3 andre venner har prøvd å få jobb i hele sommer(I Vestfold), uten at vi har fått noen jobb. Det er jo nesten INGEN steder som trenger folk. Og hvis det er et sted så søker ca 30+ på den ene jobben. Siden vi ikke har så mye arbeidserfaring(Siden vi har gått på skole fram til nå) så er det ingen som vil ha oss. Hvor skal man starte!?

Synes det var så dumt å høre på at jeg fikk lyst til å spørre om det er andre som er i samme situasjon som oss? Prøver å få jobb, er kjempe motivert men får ikke noe jobb siden ingen trenger folk?

Hva brude vi gjøre? :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det du kan, hvis mulig; Er å starte innenfor Familie/Kjente, da er det større sannsynlighet at du får

Og dermed vil du få arbeidskompetanse/erfaring til neste gang du skal søke.
Det er forsent å søke etter sommerjobb i sommermånedene. Jeg har hørt at mange er svært tidlig ute med å søke, januar-mars tror jeg.

En start er vel kanskje å sette inn en rubrikk i lokalavisen elns. Men igjen, det er alt forsent å søke når ferieavviklingen allerede er begynt, da har de som trenger sommervikarer allerede sikret seg.
Trådstarter
Funker ikke, arbeidsgivere skal ha "Noen som kan fortelle om deg, hvordan du jobber som ikke er familie eller bekjente."

Var også på NAV. NAV er det mest "care" stedet jeg har vært, de ga faen i alt de som jobbet der. Da jeg spurte om de kunne hjelpe oss så sa de at vi bare skulle melde oss arbeidsledige og stikke, de kunne ikke gi jobber til oss.

I need a job! :/

Sitat av Remien Vis innlegg
Det er forsent å søke etter sommerjobb i sommermånedene. Jeg har hørt at mange er svært tidlig ute med å søke, januar-mars tror jeg.

En start er vel kanskje å sette inn en rubrikk i lokalavisen elns. Men igjen, det er alt forsent å søke når ferieavviklingen allerede er begynt, da har de som trenger sommervikarer allerede sikret seg.
Vis hele sitatet...
Vi har prøvd å få jobb siden Mai.
Sitat av popza Vis innlegg
Hei.

Så på dette sommerprogrammet "Sommertid" på TV2 her om dagen. Der sa de at "UNGDOMMER VIL IKKE HA SOMMER JOBB!!!1111"

Jeg og 3 andre venner har prøvd å få jobb i hele sommer(I Vestfold), uten at vi har fått noen jobb. Det er jo nesten INGEN steder som trenger folk. Og hvis det er et sted så søker ca 30+ på den ene jobben. Siden vi ikke har så mye arbeidserfaring(Siden vi har gått på skole fram til nå) så er det ingen som vil ha oss. Hvor skal man starte!?

Synes det var så dumt å høre på at jeg fikk lyst til å spørre om det er andre som er i samme situasjon som oss? Prøver å få jobb, er kjempe motivert men får ikke noe jobb siden ingen trenger folk?

Hva brude vi gjøre? :/
Vis hele sitatet...
hehe ja jeg så tilfeldig vis på det samme. jeg tenkte bare "herre gud" så ut som noen sinte mødre som var lei av late barn haha. vel mitt tips til dere er å lage deres egen sommerjobb.
Har det samme problemet som trådstarter. Har søkt og søkt. Levert CV på CV, men det er ingen napp og få. Har selv ikke noe arbeidserfaring som er verd å nevne på CVen, i form av tidligere sommerjobb og lignende. Og står egentlig med helt blanke ark. Har også vært hos NAV, og er av samme oppfatning som "Popza". Da jeg var der for noen uker siden. De kunne tilby meg ett arbeidssøkerkurs, der jeg skulle lære meg å søke etter jobb osv.
Trådstarter
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Har det samme problemet som trådstarter. Har søkt og søkt. Levert CV på CV, men det er ingen napp og få. Har selv ikke noe arbeidserfaring som er verd å nevne på CVen, i form av tidligere sommerjobb og lignende. Og står egentlig med helt blanke ark. Har også vært hos NAV, og er av samme oppfatning som "Popza". Da jeg var der for noen uker siden. De kunne tilby meg ett arbeidssøkerkurs, der jeg skulle lære meg å søke etter jobb osv.
Vis hele sitatet...
Fikk det samme tilbudet med arbeidssøkerkurs. Men det er ikke før om leeeenge.

Du er heldig hvis du får deg en jobb i Norge imo.
Gjør som meg: søk over hele landet. Før eller senere får du napp et sted, men du må være villig til å flytte på deg. Jeg flyttet 6 timer unna der jeg bor. Jobben ga meg forskudd på lønn for å betale husleie. Easy as pie.
Å skaffe sommerjobb er lett. De tre siste årene har jeg vært treig, og ikke fått meg jobb innen ferien har startet. Allikevel får jeg meg alltid en jobb innen de 2-3 første ukene. Blir for dumt å si at man ikke "finner jobb". At man har søkt overalt i lokalområdet betyr ikke at det ikke er jobb å få noe sted. Det fins busser og tog.

Jeg jobber på et lager på Gardemoen, hvor det er to svensker som er like gamle som meg (18). De har dratt fra et eller annet sted sør i Sverige for å jobbe der. Det handler bare om vilja. Har du virkelig lyst på jobb, så får du deg en.
Jeg satset på å ikke jobbe denne sommeren... Men fikk et par telefonsamtaler ifra folk som ville ha mer i arbeid, så takket nå ja til den ene jobben til slutt.. Kan jo være grett med noen kroner ekstra så..

Generelt så har jeg aldri hatt noen problem med å skaffe meg sommerjobb, da det i 90% av tilfellene er arbeidsgiverne som kontakter meg :P

Sånn ellers så handler det om å ha kontakter i arbeidsmiljøet.
Hvor jobber foreldrene deres? Tar bedriftene de jobber i, inn sommervikarer?
Kommunen, butikker, serveringssteder, avisbud o.l tar alltid inn sommervikarer, de starter søkerundene i april/mai, og er som oftest ferdig i slutten av mai.
jeg sitter her uten læreplass. Det suger max
det inslaget på sommer tid, minner meg om dette:http://www.youtube.com/watch?v=LlWNg4k0MLY
Du er heldig hvis du får sommerjobb i Norge.. Sånn er det desverre.
Jeg fikk sommerjobb gjennom min far, og hadde denne stillingen tre år på rad. Skikkelig glad for det, da kunne jeg også skrive på dette på søknader til andre jobber.

Må si meg enig med trådstarter om "voksne" som synes ungdommen er late siden de ikke har sommerjobb. Dette er noe jeg ikke kan kjenne meg igjen i. Har hatt sommerjobb siden jeg var 14 år(er nå 22). Og mitt syn på ungdommer er at de gjerne jobber noen uker i sommeren, problemet ligger i at det ikke er noen jobber å få tak i.

Tips til neste år:
*Søk tidlig, du bør ha sendt ut masse søknader allerede i Mars.
*Søk på ALLE jobber, om det er en jobb som krever tidligere erfaringer; fuck that, søk allikevel og gjør inntrykk på intervju. Dette har jeg gjort, og fikk jobben; selv om det var langt utenfor mitt kunnskapsfelt.
*Send søknader til butikker, lagere, industrianlegg osv selvom de ikke søker etter folk.
Og kanskje mitt beste tips: i september/oktober går du rundt til butikker, serveringssteder ++ og leverer søknader til jobbing i julestriden. Da trenger alle bedrifter innen service nye og fler folk. Så er du heldig og får jobb nå, står du nesten garantert til å få jobb til sommeren igjen. Men, viktig at du gjør dette veldig snart. Kanskje allerede August. Da har folk akkurat sluttet sommerjobben, og er fornøyd for en stund, ingen som tenker på ny jobb allerede nå.

Sitat av etsi Vis innlegg
Å skaffe sommerjobb er lett. De tre siste årene har jeg vært treig, og ikke fått meg jobb innen ferien har startet. Allikevel får jeg meg alltid en jobb innen de 2-3 første ukene. Blir for dumt å si at man ikke "finner jobb". At man har søkt overalt i lokalområdet betyr ikke at det ikke er jobb å få noe sted. Det fins busser og tog.

Jeg jobber på et lager på Gardemoen, hvor det er to svensker som er like gamle som meg (18). De har dratt fra et eller annet sted sør i Sverige for å jobbe der. Det handler bare om vilja. Har du virkelig lyst på jobb, så får du deg en.
Vis hele sitatet...
Aldri i verden om jeg kunne tatt tog inn til Gardermoen for å jobbe på lager i en alder av 14, eller 16 for den saks skyld.
Det hadde vært tre timer med tog unna. Noen andre steder med ledige jobber innen 1-2 timers radius hadde det heller ikke vært. Da blir hjembyen det nærmeste, og eneste som man kan søke jobb til. Og hvis det ikke finnes noen jobber der, da står du på bar bakke.
Sitat av moret Vis innlegg
Du er heldig hvis du får sommerjobb i Norge.. Sånn er det desverre.
Jeg fikk sommerjobb gjennom min far, og hadde denne stillingen tre år på rad. Skikkelig glad for det, da kunne jeg også skrive på dette på søknader til andre jobber.

Må si meg enig med trådstarter om "voksne" som synes ungdommen er late siden de ikke har sommerjobb. Dette er noe jeg ikke kan kjenne meg igjen i. Har hatt sommerjobb siden jeg var 14 år(er nå 22). Og mitt syn på ungdommer er at de gjerne jobber noen uker i sommeren, problemet ligger i at det ikke er noen jobber å få tak i.

Tips til neste år:
*Søk tidlig, du bør ha sendt ut masse søknader allerede i Mars.
*Søk på ALLE jobber, om det er en jobb som krever tidligere erfaringer; fuck that, søk allikevel og gjør inntrykk på intervju. Dette har jeg gjort, og fikk jobben; selv om det var langt utenfor mitt kunnskapsfelt.
*Send søknader til butikker, lagere, industrianlegg osv selvom de ikke søker etter folk.
Og kanskje mitt beste tips: i september/oktober går du rundt til butikker, serveringssteder ++ og leverer søknader til jobbing i julestriden. Da trenger alle bedrifter innen service nye og fler folk. Så er du heldig og får jobb nå, står du nesten garantert til å få jobb til sommeren igjen. Men, viktig at du gjør dette veldig snart. Kanskje allerede August. Da har folk akkurat sluttet sommerjobben, og er fornøyd for en stund, ingen som tenker på ny jobb allerede nå.



Aldri i verden om jeg kunne tatt tog inn til Gardermoen for å jobbe på lager i en alder av 14, eller 16 for den saks skyld.
Det hadde vært tre timer med tog unna. Noen andre steder med ledige jobber innen 1-2 timers radius hadde det heller ikke vært. Da blir hjembyen det nærmeste, og eneste som man kan søke jobb til. Og hvis det ikke finnes noen jobber der, da står du på bar bakke.
Vis hele sitatet...
Hadde samme problem når jeg var 14-15. Det jeg gjorde var å gå fra dør til dør og tilby mine tjenester. Som altså var gressklipping, raking, rydding, etc. Blir faktisk en del penger for en 14åring.
Må si meg enig med etsi der:
Klippe gress, male hus, gjøre whatever for familie/venner er ganske innbringende for en kid. Tjente noen tusen på det i løpet sommeren jeg var 13 på dette
Pluss at dette kanskje baller litt på seg, pluttselig er du opptatt hele sommeren
Sett inn annonse i lokalavisa og heng opp lapper på butikken og skriv at dere maler hus. Kjekk sommerjobb som det er lett å dra endel penger på om dere er driftige. Med dette får dere også arbeidserfaring. Kan være greit å ha med seg en forelder etc. når dere skal på befaring de første gangene, for å beregne hvor mye dere bør ta for å male huset som skal males.

Hyttefolket som flommer fra Oslo ned til Vestfold i sommermånedene er alltids interessert, og er du heldig har de ei søt datter også
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
jeg sitter her uten læreplass. Det suger max
Vis hele sitatet...
Jeg sitter også uten læreplass. Det suger!
Skjønner ikke hvordan folk har så inmari problemer med å skaffe seg jobber. Ser det på vennene mine også. De sliter og sliter med å finne seg jobb, jeg sitter med tre jobber jeg skaffet meg på ca 2 dager (fra jeg leverte søknad til jeg fikk jobb) Det er også tre gode jobber.
Jeg har ingen utdannelse.

Hvor flinke er dere til å skrive søknader, legge ved bilde og levere den personlig? Deretter gjerne ringe noen dager etterpå for å "minne" dem på at du har søkt. Da viser du stor interesse noe arbeidsgiver liker. Søknaden er VIKTIG, den må bli lagt merke til.
Jeg har søkt på jobb siden februar og eneste jeg har fått tilbake er brev i posten hvor det står at de ikke trenger extrahjelp eller at stillingen allerede er besatt

Jaja, har heldigvis sikret lærlingeplass fra august.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
*Jeg bor i kristiansand*

Min plan for denne sommeren var opprinnelig å flytte hjem til mandal for å spare husleie og jobbe der.
Min mor som lever i 1925 mente at ingen flytter hjem i sommerferien! etter en grei smålig krangel ble jeg forbanna og fortsatte å bo i kristiansand gjennom sommeren. Begynte å søke jobber tidlig i mai på internett, nav, aviser o.l. uten hell whatsoever! ikke en telefon eller svar fra noen.

Mot slutten av mai månde tok å skrev ut tre tidligere attester og en CV og gikk enkelt og greit innom hver eneste butikk jeg så. Fikk jobb samme dag på Rema Det var den 8 eller 9ende butikken jeg var innom.

Står enda registrert som arbeidsledig hos nav. Enda ikke hørt et pip. Nav suger eselkuk og svette dromedarballer. Meld deg heller inn i mindre organisasjoner.. Har hørt veldig gode ting om bemaningsbyraaet.no. Verdt å sjekke ut
Sist endret av Bombasa; 28. juli 2010 kl. 19:38.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Dette sier de uten å vite at mange faktisk leter hele sommeren og hele før sommeren, men det er bare ikke nok plasser å jobbe
gentleman #1
ViceR's Avatar
Fikk min første jobb i fjor, da jeg var 14 år, på fiskebåten til faren min. Var vel heldig med at jeg kunne bare spørre pappa om jobb og starte med en gang.
Det viktigste er, ikke bare sende ut søknader. MØT OPP Å BE OM ET MØTE MED ARBEIDSGIVER. Fikk jobb på flekken jeg.
Er nok bedre å dra rundt personlig til butikker o.l å spørre istedet for å bare sende søknad og CV.
Samt lese i aviser o.l om folk som søker etter sommervikarer, da tar man bare å sender inn søknad og CV.
Ta kontakt med feks. Man Power eller ett annen vikariatbyrå!, mange jeg kjenner som har gjort det, og tok ikke lang tid før de gikk i fra sommerjobb, til fast stilling i det firmaet de først var leid ut til hadde ett par sånne jobber i mens jeg ventet på den nye jobben jeg er i nå anbefales
det er vel alltid noen i familien som trenger hjelp til noe. denne sommeren har jeg pusset båten til pappa, beiset huset til onkel, malt huset til tante og skrapt, (høytrykka) huset til besteforeldrene mine. Du har åpenbart ikke hvert ute tidlig nok, eller søkt på veil steder. kan også legge til at alle disse jobbene har vært i vestfold og har også blitt tilbudt flere jobber som å sitte i kiosk og vaske osv. på campingplasser på Nøtterøy. (Er 15 år)
Jeg søkte i sommerferien i fjor, og dagen etter fikk jeg tilbud om intervju fra ene bedriften (Byggmakker Zeiner), jeg tok jobben, jobbet der i 5 uker, og hadde fått tilbud om videre jobb, men etter 3uker på zeiner, ringte sjefen fra Biltema, som spurte om jeg var interessert i sommerjobb. Nei sa jeg, har jobb akkurat nå. Da fikk jeg tilbud om deltidsjobb, og der har jeg jobbet i 1 år nå. Sååeh, er bare å stå på, så finner man.
jeg skal sannsynligvis søke jobb i kommunen min til neste sommer. skal søke etter jul en gang. Så hvis jeg får tjent ca. 10 000 cash + jeg har spart 5000 i denne sommern så blir det gaming pc til neste år ;D
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Protip: Sett alle pengene dine inn på en sperret konto, eller la foreldrene deres ha ansvar for dem.

Er UTROLIG lett å bruke halvparten(hvis ikke over) av pengene du har svettet og slitt for på bare jall, trust me!
Sitat av zixipuz Vis innlegg
Ta kontakt med feks. Man Power eller ett annen vikariatbyrå!, mange jeg kjenner som har gjort det, og tok ikke lang tid før de gikk i fra sommerjobb, til fast stilling i det firmaet de først var leid ut til hadde ett par sånne jobber i mens jeg ventet på den nye jobben jeg er i nå anbefales
Vis hele sitatet...
Dette er et gulltips. Dersom man har lite eller ingen erfaring fra tidligere jobber kan vikarbyrå gi deg verdifull erfaring i løpet av ganske kort tid. Meld deg hos nærmeste Manpower, Adecco og lignende firma, og for guds skyld vær pågående. Mange firma mottar tonnevis med søknader via epost, og det er nærmest umulig å skille seg ut. Still opp ansikt til ansikt, oppfør deg ordentlig, og du skiller deg ut. Dette er i alle fall et must dersom man ikke har noen sterk CV å vise fram.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Protip: Sett alle pengene dine inn på en sperret konto, eller la foreldrene deres ha ansvar for dem.

Er UTROLIG lett å bruke halvparten(hvis ikke over) av pengene du har svettet og slitt for på bare jall, trust me!
Vis hele sitatet...
Eller enda bedre, BSU konto. BSU er noe av det mest geniale vi har her i landet når det kommer til sparing.

BSU har ett maksbeløp du kan sette inn per år. Denne grensa er nå på 20´000kr. I tillegg er det en maksgrense på 150´000kr som er det du kan ha inne på kontoen totalt.

Fyller du opp hele årskvoten får du også tilbake 4000kr på skatten året etterpå. Du får også veldig god rente på pengene du har på BSU konto, hos de fleste banker ligger denne nå fra 3.5% til over 4%.

"Baksiden" med BSU konto er at om du ønsker å bruke noen av pengene på denne blir hele kontoen avsluttet og du kan ikke gjennopprette denne.

En fordel er dog at du faktisk ikke trenger å benytte deg av denne når du skal ta opp huslån. Det er fullt mulig å la disse pengene stå urørt helt til du er 33år og så bruke hele potten på en ukes fyllekule eller ny bil om man ønsker.

Litt off topic, men dagens lille tips.
Sier bare et ord: KONTAKTER!!!!
Jeg har endel kontakter, og en av de har med jordbærselging. Fikk tilbud nå om jeg ville selge,når det er en 20-30 stykk andre her som vil.
kjenner også en som arrangerer sykkelritt, og der fikk jeg jobb i form av å ta bilder og legge ut resultater.
Er ikke store greiene, men det blir litt $$$ av det.

Nå er jo jeg bare 14, så det som er greit med utplassering på skolen er at du kan gå på samme plassen flere ganger. sånn som der jeg var, på et bakeri, var det bare 3 stk som arbeider, og de tar ikke inn gud og hvermann for å si det sånn.

Tror mange voksne som er veldig skeptiske med gi sommerjobb til ungdommer fordi de gjør så mye jævelskap. se på tv-programmet f.eks. Der sa de av ungdommer er late. ja, det finnes drøssevis med late ungdommer, men man skal ikke dra alle under en kam. Alt for mye fordommer som er ute og går.
Husker jeg satt uten sommerjobb når ferien startet for et par år siden. Tok dermed en telefon til kommunen og etter et møte 30min senere hadde jeg sikret meg 4 uker som renholdspersonell (eller vaskekjerring om du vil). En slik jobb krever minimal kompetanse og er dermed et godt utgangspunkt for referanser osv. om du ikke har noen jobberfaring fra før av. Viktig å ikke være kresen når man først begynner å se seg rundt etter sommerjobb, spesielt om man er rundt 17-18år uten mye tidligere erfaring.