Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1748
Heisann!

Saken er den at der jeg bor, deler vi på internettilkoblingen med naboen.
Inntil nå, har vi koblet oss opp til den trådløse routeren hans som står inne hos han. Planen var egentlig å bestille eget internetabbonement, men det viser seg at det ikke er mulig siden alle linjene som går inn til huset er i bruk atm.

Saken er den at jeg ønsker meg en router/trådløst aksesspunkt/whatever som kan gjøre følgende:

  • ta imot det trådløse signalet fra den andre routeren
  • sende dette trådløse signalet videre
  • ha minst 4 ethernet-porter
Finnes det noe slikt, eller er det enkleste å kjøpe 2 Linksys WRT54GL e.l. å koble dem sammen?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Går det ikke an å bruke WRT54GL som AP?
Du kan bruke WTG54GL som AP, og derav få fire ethernet utganger i din leilighet. Har ikke bruk WRT54GL som klient for en annen tilfeldig router. Kun brukt WRT54 <-> WRT54, det fungerte såfall meget bra. (Dette med Tomato software)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Går med DDWRT også tydeligvis: http://forums.whirlpool.net.au/forum...s.cfm?t=890888

Har dog bedre erfaring med tomato enn DDWRT.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Går med DDWRT også tydeligvis: http://forums.whirlpool.net.au/forum...s.cfm?t=890888

Har dog bedre erfaring med tomato enn DDWRT.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. OM du ikke har behov for de ekstra funksjonene som ddwrt tilbyr, kjør tomato. (Denne dekker det behovet du beskriver i denne tråden såfall). Var svært plaget med bugs i ddwrt, som at resatte seg tilfeldig o.l.
Har selv brukt WRT54GL(med DD-WRT v23) som client mot en ST780 fra Telenor. Det funka dritbra.
For å sende videre trådløst tror jeg du må ha en WRT54* til.

Edit: Angående Tomato vs DD-WRT kan jeg ikke uttale meg, men jeg har hatt stabilt DD-WRT i lange tider nå. Det er dog en ting jeg er misfornøyd med i mitt nettverk, og det er at alt går FETTETREIGT så fort man bare tenker på å starte en torrent, selv med få connections(20 globalt) og lav ned/opp-hastighet.
Tror det er WRT54GL sin skyld, da ST780 bare står som bridge.
Kanskje den ikke orker WLAN, LAN, port forwarding og slikt? Samme det.
Sist endret av hedningen; 14. september 2009 kl. 12:57.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av hedningen Vis innlegg
Edit: Angående Tomato vs DD-WRT kan jeg ikke uttale meg, men jeg har hatt stabilt DD-WRT i lange tider nå. Det er dog en ting jeg er misfornøyd med i mitt nettverk, og det er at alt går FETTETREIGT så fort man bare tenker på å starte en torrent, selv med få connections(20 globalt) og lav ned/opp-hastighet.
Tror det er WRT54GL sin skyld, da ST780 bare står som bridge.
Kanskje den ikke orker WLAN, LAN, port forwarding og slikt? Samme det.
Vis hele sitatet...
Det tipper jeg er DD-WRT sin skyld. Jeg hadde treigt nett i flere måneder. Bytta modem to ganger, klaga min nød til ISP, reinstallerte operativsystem nettverkskort og what not. Bytta ut DD-WRT med tomtato, og har aldri hatt mer knirkefri routing og wlan.
ontopic: enkleste er wrt54gL + wap54G(eller wrt54gL) så flash om med tomato/dd-wrt/openwrt(er VELDIG smak å behang der her med hvilken som liker hva)

jeg har testa litt, grunnen til at dd-wrt ofte virker mer ustabil er for du MÅ ha rett verjson OG husk reset default ETTER flash.

tomato har bare en versjon å bruker(ergo letter å få rett når det er valg av 1) veldig like setings i nvram, som det er på orginale.
ulempen jeg har funnet med tomato er at den ikke er like lett å finne frem ting, eks: under "wirless" har du veldig lite valg, men under advanst så wirless har du noen flere valg.

som sagt veldig smak å behang. dd-wrt og tomato er 2 like bra valg, men greit å teste begge to.

NB: skal du flashe fra dd-wrt til tomato MÅ du sette password i nvram ellers får du ikke logga inn når den er flash til tomato. (motsatt vei går helt greit)
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for alle innspill. Mener å huske at ikke tomato/dd-wrt ikke fungerer på enkelte versjoner av WRT54gL? Stemmer dette? Vil f.eks denne kunne kjøres med alternativ firmware?

Hva er forresten forskjellen på WRT54GL og WAP54G? Eneste jeg kan se sånn umiddelbart er at at WAP54G bare har en ethernet-port (og den er dyrere).
Sist endret av steili; 14. september 2009 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Bumper denne. Vil routeren jeg linket til kunne kjøre alternativ firmware?
Sist endret av steili; 17. september 2009 kl. 09:32. Grunn: typo
Jepp den der støtter DD-WRT Firmware.

Sitter faktisk akkurat nå og sette opp en (samme type som den du ønsker) og det gikk som en drøm og koble routeren opp mot en som står på andre siden av bygget.

tar deg drøye 15 minutt for hele prosessen.

Guide

PS. bruk den nyeste 2.4 utgaven med Bridge Repeater. Så trenger du ikke og ha 2 av samme router engang. Jeg koblet med nå opp til en jalla 3com wlan router.
Sist endret av xsiv; 17. september 2009 kl. 09:43.