Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 867
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
jobber i offentlig sektor innenfor helse. Har veldig lyst til å få slutta med rus, og tenkte få henvisning via lege.

Lurer på om lege, eller evt. Rehabiliteringsklinikk, kan melde fra til jobben min, siden jeg jobber i samme kommune som jeg oppsøker hjelp i? Kan min arbeidsgiver bli varslet eller tilegne seg informasjon om mitt rusbruk?

Er i en lav stiling, men jobber en del. Rusmidlene det gjelder er mest amf/kokain, som selvfølgelig har alkohol som fellesnevner. Men i hovedsakelig amf/kokain.

Fant ikke noe spesifikk info, så kort sagt; kan arbeidsgiver tilegne seg informasjon om at jeg ruser meg, via kommunale/offentlige tilbud?

På forhånd, takk!
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svarer kanskje ikke direkte på spørsmålet ditt.

Men hadde en kollega som blei oppdaga i å ruse seg(jobber innen helse) kollegaen min måtte skrive under på noen papirer og vise til rene prøver, mener at det var snakk om 2 år.

Fikk ikke lov å gi medisin til brukere under denne perioden
De fleste kommuner er medlem i AKAN, hvor du enkelt sagt fpren prøvetid for å bli rusfri ellers ryker jobben, det er jo også selvsagt visse krav rundt dette.

Men alt starter med fastlegen, eller hvis kommunen har det ett rusmiddelteam. Lykke til
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det er ingen som vip varlse jobben din, de har taushetsplikt.

Der er kun legen som har innsyn i din journal.

Dersom du blir innlagt er du under spesialist helsetjenesten og det er ingen i kommunen som vil ha tilgang på din journal
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har, etter hva jeg selv kan dømme, ingen som mistenker noe på arbeidsplassen.

Jeg er heller ikke noe særlig ruspåvirket på arbeidsplassen. Er mest snakk om legen/klinikk kommer til å varsle arbeidsgiver, da jeg håndterer medisin.

Om det går utover jobben min kommer jeg heller til å prøve og takle problemer på egen hånd
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær et godt eksempel, og meld deg selv inn da. Du jobber i offentlig sektor, og folk er avhengige av deg og din tillit - du er en slags "foregangsperson" om du vil.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om jeg hadde hatt et større problem er jeg enig, men føler ikke det går noe ut over jobben, mer privat. Og jeg er glad for å kunne ha muligheten for å jobbe med mennesker, som setter pris på mitt nærvær i tillegg. Har ikke økonomi eller mulighet for å endre jobb, kun fordi jeg vil ha profesjonell hjelp
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner noen som frivillig innla seg selv på samme DPS som personen jobbet i, mener jeg. Personen er litt sær, men ja, vedkommede var tilbake på jobb il.a noen måneder og var tilbake som normalt.

Vet ikke om det gav helt riktig svar. Er vel kanskje litt mer rart og ubehagelig for deg og evt. involverte kolleger. Du kan jo spesifikt be legen din om å bli henvist til en alternativ instans slik at du slipper at minst mulig kommer til arbeidsstedet ditt.

Som andre også sider, så har de fleste offentlige jobber AKAN tilbud osv. Så dette går nok bra.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vært i samme situasjon selv. Det fikk ingen konsekvenser i forhold til jobb

Bra du vil ta tak i problemet. Det er absolutt verdt det.

Livet smiler