Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1041
Hei. Noen her har sikkert merket det, noen har ikke, men her kommer en kort forklaring.

Det er enkelte streaming apper som ikke støtter chromecast. Dette fordi leverandøren kanskje enda ikke har kommet så langt at de tilbyr støtte for dette i appen. Det man da kan gjøre, er å "speile" skjermen fra sin telefon/nettbrett eller PC, og man kan da fint følge med på serien eller fotball kampen, på samme måte som med en chromecast støtte.

SÅ, har man den andre siden hvor appen ikke har chromecast støtte, og dette er bevisst: leverandøren ønsker ikke at folk skal kunne bruke dette sammen med chromecast, men kun se på telefonen sin, fordi de skal "tvinge" brukeren til å kjøre dyrere kanal pakker.

Dersom man i dette tilfellet prøver å speile skjermen fra telefonen, og går inn på sendingen, så hører man lyden på tven, men skjermen forblir svart.

Om du er i tvil hva jeg snakker om: gå på viaplay nettsiden på pcen, prøv å speil skjerm fra chromecast, og åpne en fotballkamp, og da skjønner du hva jeg mener.


og over til det endelige spørsmålet: vet noen om en måte å "bypasse" dette her på?
Nå vet ikke jeg noe om fotball.

Hvorfor speile Chromecast fra Viaplay når den støtter Chromecast?

Speiling er ikke det samme. Da streamer du fra enheten din og du trenger den nødvendige båndbredden på nettverket ditt. Hvis ikke blir det "svart" uten at jeg vet hva som skjer hos deg.

Sammenlignet med Chromecast er enheten bare en remote mens det streames fra Chromecast.

Ikke det du spurte om kanskje men.
Høres nesten ut som DRM.
Det er en kopibeskyttelse, du kan ofte oppleve det samme om du forsøker å spille inn det som skjer på skjermen med en screen recorder.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Høres nesten ut som DRM.
Det er en kopibeskyttelse, du kan ofte oppleve det samme om du forsøker å spille inn det som skjer på skjermen med en screen recorder.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis. Mange treff på google
Last ned appen Web video caster, caster videoer direkte fra nettsider opp på chromecasten din så du slipper å speile.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
USB-C til DP/HDMI og koble til fysisk?
Jeg forstår problemet ditt, men jeg forstår overhode ikke eksemplet ditt?

Du sier de gjør dette for å tvinge folk til å kjøpe dyre kanalpakker, men hvis du allerede klarer å se fotball på viaplay på pc, så har du jo kanalpakken? Og da kan du jo caste til Tv'en, for viaplay støtter jo chromecast?

Er det noe jeg misser her eller?
▼ ... over en måned senere ... ▼
På grunn av mye skole og jobb i det siste, og lite fritid generelt, har jeg ikke vært så mye her inne. Jeg ser at spørsmålet mitt ikke har kommet helt tydeligfrem, eller at noen ikke forstår alt, da sikter jeg til Dough og KarlsenK. Så da skal jeg forklare på nytt med eksempel, og også vise bilder.

Okei så min far betaler for NimiTV (albansk viaplay/tv2play). Dette finnes i forskjellige pakker.

Vi betaler for den pakken hvor du kan se inntil 3 enheter: mobil, pc , dekoder, eller : 3 forskjellige mobiler, eller 3 forskjellige pcer, eller 1 dekoder + 2 pcer, maksimum er uansett 3 enheter.

Vi har altså : 1 dekoder, og en windows PC tilkoblet og mobilen min. Dersom man ønsker å bytte på enhetene, så holder det ikke med at jeg f.eks logger ut fra telefonen, men man må ringe inn til kundeservice for at de skal kunne slette/logge meg ut fra mobilen for å gjøre 1 stk. innlogging tilgjengelig.

Hvorfor gjør de dette? Jo selvfølgelig, fordi de vil begrense til max 3 enheter, slik at jeg ikke kan gi brukeren til en kompis dersom han skulle ønske å se en serie eller fotballkamp når jeg ikke bruker brukeren selv, for da kan han bare logge inn med mobil, og speile til chromecast, og vipps så kan han se den ønskede kampen eller serien på tven. Det er forståelig fra de sin side.

Okei, så over til problemet igjen: jeg er innlogget på mobilen, jeg ønsker å se en fotball kamp, joda, jeg kan gå inn på telefonen, fint det. Men jeg ønsker å kampen på tv. Skal jeg da logge ut fra mobilen og heller bestille en ekstra dekoder? Nei takk, jeg vil ha det så fleksibelt som mulig.

Jeg skal over til en kompis å se kampen, skal jeg ta med dekoder? nei, jeg vil ha det fleksibelt. Og her kommer problemet, som jeg skal vise i bilder.

eksempel 1: jeg speiler mobilen min til en smart samsung TV(ikke chromecast), da funker det perfekt, jeg kan se det som vises på telefonen direkte speilet til TVen.




eksempel 2: jeg går over til en tv med chromecast, og gjør det samme, da er skjermen på tven helt svart, kun lyden kommer :


Spørsmålet er, er det chromecast som ikke støtter denne typen speiling, eller har NimiTV bevisst gjort dette? Jeg mistenker sistnevnte.

Forstår dere bedre nå KarlsenK og Dough?

Hovedspørsmålet igjen : Er det noe mulighet for å "bypasse" dette?
Sist endret av kingkentyy; 27. november 2022 kl. 17:58.
Hvordan kobler du mobilen til TVen i det siste eksempelet? Er det speiling med chromecast? I såfall kan du se om du får tak i en hdmi til usb-c kabel, mener jeg surret med dette og fikk det til på hytta en gang.
Prøvde du å bruke appen jeg foreslo? Den henter ut videostrømmen fra nettsiden og caster den opp på tvskjermen, bruker ikke normal chromecast-metode. Spørsmålet er om det er en app eller nettside du skal hente video fra, er det nettside så skal metoden fungere
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvordan kobler du mobilen til TVen i det siste eksempelet? Er det speiling med chromecast? I såfall kan du se om du får tak i en hdmi til usb-c kabel, mener jeg surret med dette og fikk det til på hytta en gang.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg speiler med chromecast i siste eksemplet..

Sitat av Jorg Vis innlegg
Prøvde du å bruke appen jeg foreslo? Den henter ut videostrømmen fra nettsiden og caster den opp på tvskjermen, bruker ikke normal chromecast-metode. Spørsmålet er om det er en app eller nettside du skal hente video fra, er det nettside så skal metoden fungere
Vis hele sitatet...
Men denne appen gjelder kun for å strømme fra nettsider, om jeg ikke tar feil? Jeg kan ikke bruke denne appen til å speile fra telefonen/Den appen jeg snakker om.
Sist endret av kingkentyy; 27. november 2022 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.