Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1802
Det er black week and mye gode tilbud der ute. Jeg kikka på tv i fjor også, men falt på avgjørelsen å ikke kjøpe fordi jeg ikke så behovet. Jeg har en 40" Samsung TV fra 2012 og vurderer noe nytt. Ser mye på filmer og serier, men er på ingen måte noen tech nørd så trenger ikke nødvendigvis det beste.

Spørsmålet mitt er egentlig, vil jeg som en casual se noe forskjell på disse to:

Samsung 55" Q70B 4K QLED TV 7990,-

Samsung 55" 4K Neo QLED TV QE55QN95B 14990,-

Sistnevnte er kåret til årets TV i flere tester, men tenker at alt annet enn hva jeg har vil være en stor oppgradering.
Lurt å legge litt peng i TVen, når du først skal oppgradere. Blir nok uansett opptur med ny TV, men gå for nr. 2 om du er fast bestemt på å velge Samsung. Du vil då få bedre brukaropplevelse, mindre GUI-lag, og flottare bildekvalitet.

Er du åpen for andre merke vil eg anbefale LG C2. Denne gir deg overlegen bildekvalitet, på bekostning av noko lågare lysstyrke. Ikkje eit reelt problem, med mindre TV står i rom med mykje natuleg lys / ingen skjerming. Også tilbod på denne for tida.
Er helt enig med Murphs ang forslag av tv. LG C2 er rett og slett en helt fantastisk tv!

Med mindre du har store vinduer plassert tvers over tv`n og ser stort sett tv midt på dagen( da gjerne rundt st.hans) hadde jeg definitivt valgt en Oled tv. Er fler produsenter som lager gode oled tv`er også, feks Sony, men tror at LG er ett lite hestehode foran hvis du har tenkt til å bruke den til spilling også.

Ser at det er gode tilbud på de nå under Black week, så kjøper du nå blir du nok svært lykkelig.
Hvis du ser for deg å ha tv-en noen år så anbefaler jeg Sony og Panasonic. Samsung og Philips er på shitlisten min pga dårlig kvalitet. ( Jobbet i årevis på garantiverksted så vet hva som er bra/dårlig)

Oled ville jeg styrt unna enn så lenge da det fremdeles er et problem med innbrenning.

Hvis jeg skulle kjøpt idag så ville jeg gått for en av disse
https://www.komplett.no/product/1213...e-tv-kd55x85k#

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd...tv-2022/451004
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Hvis du ser for deg å ha tv-en noen år så anbefaler jeg Sony og Panasonic. Samsung og Philips er på shitlisten min pga dårlig kvalitet. ( Jobbet i årevis på garantiverksted så vet hva som er bra/dårlig)

Oled ville jeg styrt unna enn så lenge da det fremdeles er et problem med innbrenning.

Hvis jeg skulle kjøpt idag så ville jeg gått for en av disse
https://www.komplett.no/product/1213...e-tv-kd55x85k#

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd...tv-2022/451004
Vis hele sitatet...
Jeg har 2020 CX fra LG og OLED har fremdeles en sjanse for innbrenning, men den sjansen er jo svinnende liten i forhold til for 5 år siden da. Samme kanal står på dag og dag ut.

Alt du kjøper av OLED i dag har teknologi som er med å motvirke dette ganske bra for eks pixel shifter for eks
Jeg tror heller ikke at innbrenning er ett reelt problem med mindre man nesten går inn for det. Se på samme siden med tekst tv dag ut og dag inn feks. Jeg har selv en LG CX som jeg snart har klokket inn 3500 timer på. Det er ikke engang antydning til innbrenning på den.

En ting som er reelt på alle lcd skjermer er "dirty screen effect". Her er det bare flaks/uflaks som bestemmer om du får ett bra eller dårlig panel. Dirty screen vil du uansett få
Ser innbrenning hver dag. Stort problem er det kanskje ikke men det er der.

Teorien min er at det er forskjeller i panelene. Ser ofte forskjellige paneler på samme modell tv som sikkert er noe av grunnen.
Umulig å vite hva man får og da er det bedre å styre unna
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
LG C2 ser interessant ut. Hvilke merke det er spiller egentlig ingen rolle. Jeg har hørt mye bra LG tv'er. Var mest samsung som dukket opp på komplett, så ganske tilfeldig at det var de som ble linket til. Takker for svar!
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ser innbrenning hver dag. Stort problem er det kanskje ikke men det er der.

Teorien min er at det er forskjeller i panelene. Ser ofte forskjellige paneler på samme modell tv som sikkert er noe av grunnen.
Umulig å vite hva man får og da er det bedre å styre unna
Vis hele sitatet...
Har egentlig mye større frykt for sun retention egentlig. Når det kommer til sol skjolder så virker det også som det du sier stemmer mtp forskjeller i paneler. Noen fikk det etter en dusj og andre har ikke det problemet i det hele tatt. Kommer det et stillbilde eller pause av noe så går den rimelig fort over til skjermsparer. Men ja, man skal være forsiktig med å kun ha på tven i bakgrunnen til andre aktiviteter. Men all in all veldig fornøyd med min oled selvom det er greit å ha innbrenning i bakhodet. Langt bak men still
Kan det hjelpe mot innbrenning å senke lysstyrken litt?
Kan det hjelpe mot innbrenning å senke lysstyrken litt?
Vis hele sitatet...
Det kan hjelpe ja, i den grad innbrenning er ett problem. Selv har jeg ikke gjort noen tiltak mot innbrenning, og skjermen er like fin som ny.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan det hjelpe mot innbrenning å senke lysstyrken litt?
Vis hele sitatet...
Ja, men OLED har fått mye fin tek og funksjoner. Jeg er veldig nøye på å skru av tven hvis jeg skal pause noe for å gjøre ærend. Mens du kan nullstille diodene, noen har faktisk fått vekk en svak innbrenning med en funksjon som skal «rense» displayet. Men det aller største minuset er lavere lysstyrke enn andre tver fordi det er ingen bakgrunnsbelysning. (Til tross for at de er relativt sultne på strøm)
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ser innbrenning hver dag. Stort problem er det kanskje ikke men det er der.

Teorien min er at det er forskjeller i panelene. Ser ofte forskjellige paneler på samme modell tv som sikkert er noe av grunnen.
Umulig å vite hva man får og da er det bedre å styre unna
Vis hele sitatet...
Hvis det er som du sier at du ser dette hver eneste dag, er det vel ett stort problem?
Jeg får ikke dette helt til å stemme med min erfaring, samt at jeg har lest MYE på div forum og Youtube ang dette. For meg virker det som om dette er svært uvanlig, med mindre man bruker tv`n på en spesiell måte. Tenker da på feks ha samme statiske bilde stående på mange timer hver eneste dag.
Sitat av GamleKanon Vis innlegg
Hvis det er som du sier at du ser dette hver eneste dag, er det vel ett stort problem?
Jeg får ikke dette helt til å stemme med min erfaring, samt at jeg har lest MYE på div forum og Youtube ang dette. For meg virker det som om dette er svært uvanlig, med mindre man bruker tv`n på en spesiell måte. Tenker da på feks ha samme statiske bilde stående på mange timer hver eneste dag.
Vis hele sitatet...
De fleste nymotens skjermer har innstillinger så du unngår dette, LG har en screensaver som går på etter 2 minutter med samme statiske bilde på skjermen. Selv hatt OLED i noen år nå, og jeg har ikke hatt noen problemer, hovedsakelig brukt chromecast.

De har også noe som kalles Screen Shift, hvor hele skjermen flyttes noen pixler under faste intervaller, som er med på å forhindre burn-in
Sitat av GamleKanon Vis innlegg
Hvis det er som du sier at du ser dette hver eneste dag, er det vel ett stort problem?
Jeg får ikke dette helt til å stemme med min erfaring, samt at jeg har lest MYE på div forum og Youtube ang dette. For meg virker det som om dette er svært uvanlig, med mindre man bruker tv`n på en spesiell måte. Tenker da på feks ha samme statiske bilde stående på mange timer hver eneste dag.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvor mange TVer de selger.
F.eks så er Åpenbart Samsung en storselger av merkene sa halvparten av tvene som kommer inn er Samsung.

Vet ikke hvor mange omed TVer de selger ergo så vet jeg ikke om det er et stort problem.
Tvene kommer fra hele Norge
En kompis av meg har 2 LG Oled TVer. En annen kompis har 1. Selv har jeg 2 stk. En tredje kompis har hatt samme oled siden 2017. Ingen av oss har merket den minste antydning til innbrenning. Ikke tenker jeg over det heller. Så personlig vil jeg ikke si det er et kjempeproblem. Men Lattergal, jobber du på verksted siden du ser dette hver dag? Eller jobber du på Elkjøp?
Sitat av raze Vis innlegg
En kompis av meg har 2 LG Oled TVer. En annen kompis har 1. Selv har jeg 2 stk. En tredje kompis har hatt samme oled siden 2017. Ingen av oss har merket den minste antydning til innbrenning. Ikke tenker jeg over det heller. Så personlig vil jeg ikke si det er et kjempeproblem. Men Lattergal, jobber du på verksted siden du ser dette hver dag? Eller jobber du på Elkjøp?
Vis hele sitatet...
Verksted
Og dette er et daglig problem? Er det spesielt gamle TVer da? Eller spesielle merker som utmerker seg?
Sitat av raze Vis innlegg
Og dette er et daglig problem? Er det spesielt gamle TVer da? Eller spesielle merker som utmerker seg?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si da jeg har ingen ide på hvor mange de selger. Men får inn minst et tv i gjennomsnitt pr dag med feilmelding som klager på innbrenning. De fleste løser vi uten panelbytte og resten blir forsikringssaker.

Men ser klart minst Sony og Panasoic. Mens Samsung og Philips.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Vanskelig å si da jeg har ingen ide på hvor mange de selger. Men får inn minst et tv i gjennomsnitt pr dag med feilmelding som klager på innbrenning. De fleste løser vi uten panelbytte og resten blir forsikringssaker.

Men ser klart minst Sony og Panasoic. Mens Samsung og Philips.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha det presisert, selv om du toucher innom såvidt.
Dette kan bety at det selges 10x flere Samsung TVer enn Panasonic.
Sitat av reklame Vis innlegg
Bare for å ha det presisert, selv om du toucher innom såvidt.
Dette kan bety at det selges 10x flere Samsung TVer enn Panasonic.
Vis hele sitatet...
Uten tvil så selger de mer. Men ikke så mye mer i forhold til reptallene vil jeg tippe.

Men når Samsung og Philips har de samme tullefeilene år etter år, modell etter modell så klassifiserer jeg dem som dritt.
Klart selger de flest. Bare å se i neste tilbudsavis om hva som er på tilbud.

Kvalitetsmessig er sony og panasonic på topp meg lg på tredjeplass.
Når menigmann skal se etter kvalitet på tv går det nok mer på selve bildet, ekstra funksjonalitet og anmeldelser,
ikke så mye på elektronikken inni. Lenge siden jeg brukte å lese om dette, men Samsung fikk stort sett godt skussmål
når tek-bloggere rapporterte fra messer.

Når Odd fra ............... (sett inn stedsnavn fra ca. halve Norge) skal ned på den ene av de 2,5 lokale butikken
(den andre er butikk med post) for å kjøpe tv så vil han slite med se forskjell på en SONY tv til 30k kontra en LG til 15k.
Sist endret av vindaloo; 23. november 2022 kl. 14:05.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når menigmann skal se etter kvalitet på tv går det nok mer på selve bildet, ekstra funksjonalitet og anmeldelser,
ikke så mye på elektronikken inni. Lenge siden jeg brukte å lese om dette, men Samsung fikk stort sett godt skussmål
når tek-bloggere rapporterte fra messer.

Når Odd fra ............... (sett inn stedsnavn fra ca. halve Norge) skal ned på den ene av de 2,5 lokale butikken
(den andre er butikk med post) for å kjøpe tv så vil han slite med se forskjell på en SONY tv til 30k kontra en LG til 15k.
Vis hele sitatet...
Samsung tver var stjerna i en dokumentar for endel år siden. Designet for å feile heter den hvis jeg husker rett.
Sånn kjapt, basert kun på hvordan jeg husker det, fikk Samsung flere gode en dårlige anmeldelser i perioden 2005-2010.
Riktig nok mye for Design, men også i stor grad bildet.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Samsung tver var stjerna i en dokumentar for endel år siden. Designet for å feile heter den hvis jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
Føler du må underbygge denne påstanden litt bedre, iaf slenge med en link.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Føler du må underbygge denne påstanden litt bedre, iaf slenge med en link.
Vis hele sitatet...
En stund siden. Så den på NRK i sin tid, men tror det er dette

https://www.youtube.com/watch?v=bHoN...channel=ENDEVR