Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2572
Jeg har aldri helt forstått hvorfor noen innsatte straffer andre innsatte for kriminalitet de har begått? Når man hører om noen som ankommer fengselet og det står at "personen fikk to slag, ett for hvert drap." Er det slik at en drapsdømt er bedre enn en annen drapsdømt? Kan noen forklare dette til meg slik at jeg forstår denne tankegangen bedre? Når det gjelder overgrip mot barn så kan jeg kanskje skjønne det litt i og med at man ikke kan forsvare seg som barn, noe som gjør det verre enn å forgripe seg på en voksen.
Nå har ikke jeg vært i fengsel så jeg har ikke noe erfaring, men etter det jeg har lest meg opp på. Så kan hendelser som "personen fikk to slag, ett for hvert drap." være at det var et uskyldig offer inne i bildet, hvis du har drept noen som faktisk har gjort deg ille, så får du ikke deng av det vil jeg tro, men om du drepte dama hans i samme slengen bare fordi, så kan sånne ting skje. TROR JEG! jeg vet ikke 100% for det vil være forskjellig fra sted til sted. Finnes jo egne avdelinger for noen typer i fengselet for at de ikke skal omgås med folk som hadde tatt de hvis de hadde fått sjansen.
De gangene jeg har sett og hørt om planlagt vold i fengsel handlet det om seksualforbrytere som ble forsøkt innsatt på avdeling med andre innsatte, gjerne med en løgnhistorie for å skjule den egentlige grunnen til at de sitter der.
Dette blir som regel avslørt temmelig fort og derfor holder seksualforbrytere seg ofte i varetektsceller hvor de sitter innelåst alene mesteparten av døgnet - eller på egne avdelinger.

Ellers har jeg aldri sett eller hørt om å straffe andre innsatte basert på dommer og lovbrudd i fengsel.
Det er drap mot barn, partnerdrap, overgrep og tysting som gjerne straffes. Det er helt klart hierarki i fengsel hvor noen type dommer er bedre og værre enn andre ja, hvertfall i høysikkerhetsfengsel.
Hierarkiske strukturer finnes stort sett alle steder i samfunnet, hvorfor i all verden skulle det ikke finnes i fengsel?
Du skal ikke tro på alt du hører, ei heller fra kriminelle. Nå er det en del år siden jeg var aktiv i kriminalomsorgen, men jeg kan ikke tenke meg at det har endret seg så mye at de innsatte har full kontroll på dommene til de innsatte og kjører egen avstraffelse basert på dom når de kommer inn..

Så skal du få noe fornuftig ut av denne tråden tror jeg du må være mer spesifikk på hva du tror du vet om hvordan det fungerer i norske fengsler.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå er det en del år siden jeg var aktiv i kriminalomsorgen, men jeg kan ikke tenke meg at det har endret seg så mye at de innsatte har full kontroll på dommene til de innsatte og kjører egen avstraffelse basert på dom når de kommer inn..
Vis hele sitatet...
Nå setter du det jeg skrev veldig på spissen da.
Legg merke til hvordan jeg formulerte meg for å unngå fjollesvar som dette.
Sitat av Knask Vis innlegg
Nå setter du det jeg skrev veldig på spissen da.
Legg merke til hvordan jeg formulerte meg for å unngå fjollesvar som dette.
Vis hele sitatet...
Nå svarte jeg strengt tatt ikke deg i det hele tatt, men TS, og du må gjerne påpeke hva i svaret mitt som er "fjollete", etter hva jeg kan se er vi ganske enige... (sånn bortsett fra at jeg ikke har nevnt overgripere da, som gjerne sitter på egne avdelinger, skjermet fra øvrige innsatte).
Greit.
Hva som var fjollete har jeg allerede påpekt, men hvis det ikke var ment som tilsvar til mitt innlegg kan vi se bort fra det jeg skrev til deg.
Beklager misforståelsen fra min side.
Hvorfor ble Jeffrey Dahmer drept av en medinnsatt som allerede var dømt for drap selv? Er han bedre enn Jeffrey Dahmer?
Sitat av something Vis innlegg
Hvorfor ble Jeffrey Dahmer drept av en medinnsatt som allerede var dømt for drap selv? Er han bedre enn Jeffrey Dahmer?
Vis hele sitatet...
vel utifra ett kort søk, så kan man finne utsagn fra karen som drepte han "[Dahmer] crossed the line with some people—prisoners, prison staff. Some people who are in prison are repentant—but he was not one of them," Scarver said"

men ja kan fint bli drept i fengsel selv om du har drept mange, men problemet kommer når man ikke blir helt likt av de andre.
Jeg husker i serien når han slo Dahmer med manualen så sa han "var det sånn du drepte dine ofre?" Det sier altså en drapsmann til en annen drapsmann? Hvorfor vil en drapsmann straffe en annen drapsmann med døden?
Sitat av something Vis innlegg
Jeg husker i serien når han slo Dahmer med manualen så sa han "var det sånn du drepte dine ofre?" Det sier altså en drapsmann til en annen drapsmann? Hvorfor vil en drapsmann straffe en annen drapsmann med døden?
Vis hele sitatet...
Samme grunner til at folk dreper i utgangspunktet. Hevn, penger, sinne, sjalusi, følelser. Og nettopp en som er dømt for drap i Usa har veldig lite å tape på å begå et til. Kanskje noen gjorde han en tjeneste på utsiden, ga penger til familien hans etc etc
Sitat av something Vis innlegg
Hvorfor ble Jeffrey Dahmer drept av en medinnsatt som allerede var dømt for drap selv? Er han bedre enn Jeffrey Dahmer?
Vis hele sitatet...
Ja vil si det er mange type drap som er bedre enn en bestialsk seriemorder som lokket afroamerikanske homofile, dopet de ned, voldtok og drepte de for deretter å pule likene deres, canniballiserte kroppene dems og beholdt skjelettdeler som suvenir.

Sånn bortsett fra det bestialske og morbide som gjør omstendighetene åpenbart ekstra ekstra ille så er det stor forskjell på å drepe en person og 17 stykker også.
..men hvis det kommer til et opprør, fanger mot ansatte, da skifter vel gjerne prioriteringene.
Det er noe deilig menneskelig over rangordninger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har du ikke en sak på tankene, hvor du tenker en person fortjener heller døden en, en fengselscelle?

Jeg har en, Keith Randulich, drepte sin egen søster på 4 år, med en kniv, jeg så en video av han sitte i avhør, hvor han nærmest skrøt av drapet, og fortalte detaljert hva som skjedde, "She was in a extreme amount of pain tho, i'll tell you that, she was screaming and crying, and trying to fight me.", han sa også en gang i avhøret, at søsteren sa, mens han kuttet henne, "Why are you killing me?". Tenk deg det, en jente på 4 år, blir kuttet til døden av sin egen bror, og er klar over hva som foregår?


Og jeg sier takk gud for at han ble drept i fengsel.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Mannen420 Vis innlegg
Har du ikke en sak på tankene, hvor du tenker en person fortjener
heller døden en, en fengselscelle?
Vis hele sitatet...
Sitat av Mannen420 Vis innlegg
Og jeg sier takk gud for at han ble drept i fengsel.
Vis hele sitatet...
Syns heller han hadde fortjent å sitte livet ut under max jævlige forhold.
At han slapp unna med bare å bli drept er alt for mild straff.
Sist endret av vindaloo; 8. mars 2023 kl. 03:26.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns heller han hadde fortjent å sitte livet ut under max jævlige forhold.
At han slapp unna med bare å bli drept er alt for mild straff.
Vis hele sitatet...
Ja, er noe med det du sier også, men tenker ikke fengsel er så alt for jævlig heller. Med mindre, det er snakk om en liten celle, ingen seng, ingen madrass, en bøtte til å gå på do i, ingen lys.


Men uansett, er meningsløs diskusjon, noen folk er verden bedre uten. Men når alt kommer til alt, skjer ekstremt grusome ting verden rundt, daglig. Man bør ikke bry seg om det man ikke kan gjøre noe med. At slike ting skjer, er en dum sak, men de skjer jo? Jeg kan ikke sitte her å si drap er greit, for det er det ikke. Men jeg mener, man ikke kan ha en som dreper andre mennesker gå rundt i samfunnet. Det er en mening jeg har, men skal vi gå inn på meningen drapsmannen har? Meningen til drapsmannen på drapsmannen? Og så etter? Det er meningsløst! Det vi diskuterer om nå, er meninger, drapsmenn har også meninger, så hva gir en rett til å mene en annen mening ikke er rett? Idk and idc.




Nå merker jeg at jeg har vært våken litt for lenge. God natt, håper det jeg skrev ga mening om meningene!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Mannen420 Vis innlegg
Ja, er noe med det du sier også, men tenker ikke fengsel er så alt for jævlig heller. Med mindre, det er snakk om en liten celle, ingen seng, ingen madrass, en bøtte til å gå på do i, ingen lys.
Vis hele sitatet...
Han kan ikke få så fin celle.

Den jeg ser for meg kunne passe er egentlig mer som et rør og så trang han må stå. Noen timer i døgnet
velter de røret og det er hovedsakelig for at han ikke skal dø, ikke fordi han fortjener å legge seg ned.

Alt som skal ut og inn av røret, mat og avføring, går gjennom den samme luken.
Sist endret av vindaloo; 8. mars 2023 kl. 06:37.
Folie à deux
Sitat av Mannen420 Vis innlegg
Har du ikke en sak på tankene, hvor du tenker en person fortjener heller døden en, en fengselscelle?

Jeg har en, Keith Randulich, drepte sin egen søster på 4 år, med en kniv, jeg så en video av han sitte i avhør, hvor han nærmest skrøt av drapet, og fortalte detaljert hva som skjedde, "She was in a extreme amount of pain tho, i'll tell you that, she was screaming and crying, and trying to fight me.", han sa også en gang i avhøret, at søsteren sa, mens han kuttet henne, "Why are you killing me?". Tenk deg det, en jente på 4 år, blir kuttet til døden av sin egen bror, og er klar over hva som foregår?


Og jeg sier takk gud for at han ble drept i fengsel.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor sier du takk gud for at dette skjedde? Hva får deg til å tenke på denne måten? Du har ingenting med saken å gjøre, familie, venner og resten involvert.

Så og si alle mennesker er for meg fullstendig tilbakestående, og et slikt utkast hører hjemme i samme kategori, og spørsmålet som stilles er hvorfor for din del at dette er vesentlig eller viktig? Jeg sympatiserer med ingen, folk får mene det de vil. Poenget er at dette ikke er noen du kjenner, så hvorfor få en glede ut av et drap er heller det som preger meg, hva mener du?
Sitat av noguhso Vis innlegg
Så og si alle mennesker er for meg fullstendig tilbakestående, og et slikt utkast hører hjemme i samme kategori, og spørsmålet som stilles er hvorfor for din del at dette er vesentlig eller viktig? Jeg sympatiserer med ingen, folk får mene det de vil. Poenget er at dette ikke er noen du kjenner, så hvorfor få en glede ut av et drap er heller det som preger meg, hva mener du?
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tenke på denne måten? Hvor mange av menneskeheten har du møtt?
Bare sittet inne en gang (1mnd) så min erfaring er sikkert ikke av mye verdi her. En avdeling = 8 celler = private rom men felles stue og kjøkken.

Alle var hyggelige, hjelpsomme og oppegående. Alle viste hverandre respekt. Det var ingen hierarki som jeg kunne se. Ingen vold. Ingen trusler. Ingen mobbing. Masse guttepreik/drittpreik, noen seriøse samtaler om livet etc. Min erfaring fra fengsel er at folk bare vil sone ferdig og komme seg ut. Ingen grunn til å drite all over stedet du har nødt å være framover.

Kan være jeg bare var heldig med de andre innsatte. Smugling, våpen, en pimp, en voldtektsmann, innbrudstyv. Den type kriminelle. Opplevde ingenting negativt fra hverken andre innsatte eller de som jobbet i fengsel. Tvert i mot snakket jeg mye gaming med ene betjenten. God stemning.

Jeg har HØRT at det er et hierarki i fengsel men om det er tilfellet gikk det meg rett forbi.