Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2026
La meg starte med å si at jeg overhodet ikke er noen kvinnehater, men denne "Kakemann/Kakeperson" skandalen for noen uker siden fikk meg til å reflektere over hykleriet. Disse individene hevder de kjemper for likestilling men virker for meg som om de kjemper for at kvinner alene skal bestemme hva som er akseptabelt eller ikke og at menn skal dra til Hel%#?!. Har nådd et punkt hvor en knapt nok kan referere til en kvinne som en kvinne uten å bli tatt til retten av 50 feminister og dømt for kjønnsdiskriminering. Hører konstante klager over at dere er nedprioritert, undertrykt og underbetalt. Har dog aldri hørt noen klage over barnebidrag og førsterett på hus bil og unger i et potensielt skillsmisse oppgjør.. Eller førsterett på livbåt i en potensielt synkende Titanic.. Får inntrykk av at feminister flest har egoistiske motiver og at de ikke har peiling på hva likestilling egentlig innebærer.
Nå som feminismen har slått skikkelig rot så kan vi se langt etter å få ned selvmordstallene for menn her til lands.
OK, jeg tar baitet Her var det mye rart.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
La meg starte med å si at jeg overhodet ikke er noen kvinnehater, men denne "Kakemann/Kakeperson" skandalen for noen uker siden fikk meg til å reflektere over hykleriet.
Vis hele sitatet...
Dette er visst en skandale som har gått denne feministen hus forbi, men regner med du sikter til denne saken? Isåfall:

Her er det ikke kvinner som lager skandale av at det selges kakemenn, det er du som lager skandale av at en butikkjede i DK selger spesiallagede personlige kaker som ikke har definert kjønn. Sounds like a you problem.

Disse individene hevder de kjemper for likestilling men virker for meg som om de kjemper for at kvinner alene skal bestemme hva som er akseptabelt eller ikke og at menn skal dra til Hel%#?!.
Vis hele sitatet...
Hvilke individer? Kakeindividene?

Har nådd et punkt hvor en knapt nok kan referere til en kvinne som en kvinne uten å bli tatt til retten av 50 feminister og dømt for kjønnsdiskriminering.
Vis hele sitatet...
Det hørtes drøyt ut, ja. Jeg regner med det er en overdrivelse for å få frem et poeng, men det blir litt vanskelig å svare saklig når det er såpass på viddene. Kan du gi et konkret eksempel på hvordan du har møtt negative reaksjoner fordi du har referert til en kvinne som kvinne?

Hører konstante klager over at dere er nedprioritert, undertrykt og underbetalt. Har dog aldri hørt noen klage over barnebidrag og førsterett på hus bil og unger i et potensielt skillsmisse oppgjør..
Vis hele sitatet...
Mener du det er et privilegium for en kvinne å få barnebidrag fra faren til ungen? Når det gjelder menns manglende rettigheter i familiesaker så er jeg helt enig med deg, og det henger sømløst sammen med kvinners rettigheter i arbeidslivet. Det er seriøst akkurat samme kampsak. Slutt å kjempe imot.

Eller førsterett på livbåt i en potensielt synkende Titanic.. Får inntrykk av at feminister flest har egoistiske motiver og at de ikke har peiling på hva likestilling egentlig innebærer.
Vis hele sitatet...
Gjelder den kvinner og barn- greia ennå? Enig i at det er teit. Altså, barn først selvsagt.

Faktum er at det i all hovedsak er feminister som kjemper for likestilling for både menn og kvinner. Sånne som deg er bare opptatt av menns rettigheter når dere kan bruke det til å kontre kvinnerettigheter med. Noe denne tråden er et glimrende eksempel på.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Ikke at jeg er så enig i det TS babler om men, jeg føler at menn ofte blir glemt i arbeidslivet og at det bare regnes med at dem skal måtte gjøre de kjipe/farlige jobbene, iallefall nå som det er så mye fokus på likestilling i arbeidslivet.

I artikkelen lagt med under så er det ganske trist statistikk som viser at i 2021 var 30 av 31 personer menn, som døde av arbeidsrelaterte ulykker.
Synes ihvertfall det er litt trist når det er så mye fokus på å fremme kvinner i arbeidslivet, og jeg føler meg kanskje litt glemt som en fabrikk arbeider..

https://www.arbeidstilsynet.no/nyhet...dsfall-i-2021/
Sist endret av Absurd; 10. september 2022 kl. 22:01.
Dette er visst en skandale som har gått denne feministen hus forbi, men regner med du sikter til denne saken? Isåfall:

Her er det ikke kvinner som lager skandale av at det selges kakemenn, det er du som lager skandale av at en butikkjede i DK selger spesiallagede personlige kaker som ikke har definert kjønn. Sounds like a you problem.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, den episoden. Kan ikke gjøre annet å riste på hodet. Er åpenbart et resultat av butthurt feminister. Eneste logiske forklaring.

Hvilke individer? Kakeindividene?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Hva er du det ikke forstår??

Det hørtes drøyt ut, ja. Jeg regner med det er en overdrivelse for å få frem et poeng, men det blir litt vanskelig å svare saklig når det er såpass på viddene. Kan du gi et konkret eksempel på hvordan du har møtt negative reaksjoner fordi du har referert til en kvinne som kvinne?
Vis hele sitatet...
Drøyt eksempel, granted. Ble dog saksøkt av en feminist på julebord i fjor. Hun oppførte seg som en diva og jeg spurte om hun hadde mensen. Ga meg en lang, lang leksjon vedrørende undertrykkelse og diverse. Ikke noe jeg ikke allerede var inneforstått med.

Mener du det er et privilegium for en kvinne å få barnebidrag fra faren til ungen? Når det gjelder menns manglende rettigheter i familiesaker så er jeg helt enig med deg, og det henger sømløst sammen med kvinners rettigheter i arbeidslivet. Det er seriøst akkurat samme kampsak. Slutt å kjempe imot.
Vis hele sitatet...
Barnebidrag er uregulert, det er penger rett inn på kvinnens konto som oftere enn ofte blåses på vin og undertøy. Ja det er et privelegum, hvordan i all verden kan du nekte på det???

Faktum er at det i all hovedsak er feminister som kjemper for likestilling for både menn og kvinner. Sånne som deg er bare opptatt av menns rettigheter når dere kan bruke det til å kontre kvinnerettigheter med. Noe denne tråden er et glimrende eksempel på.
Vis hele sitatet...
Virker sikkert som et faktum fra din synsvinkel. Biased nature, ikke fremmed for konseptet. Og sånne som meg er opptatt av at irrasjonelle mennesker med vrangforestillinger ikke bør ha mer makt enn de fortjener. Og menns rettigheter? Hvilken rettigheter snakker du om??
Vi blir praktisk talt overkjørt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Faktum er at det i all hovedsak er feminister som kjemper for likestilling for både menn og kvinner. Sånne som deg er bare opptatt av menns rettigheter når dere kan bruke det til å kontre kvinnerettigheter med. Noe denne tråden er et glimrende eksempel på.
Vis hele sitatet...
Når man skal definere hva feminisme er, så treffer du spikeren ganske bra på hodet.

Ser du anklager trådstarter for å bare være for menns rettigheter ved denne posten. Er det så annerledes enn å påstå at dagens feminisme i stor grad fremmer kvinners rettigheter?

Nå kan jeg kun ta utgangspunkt i egne erfaringer, men jeg personlig kjenner en person som måtte flytte 200 mil for å kunne ha samvær med sitt eget barn. Hvorfor? Fordi barnemor ville flytte til hjemtraktene sine.

Når det kommer til studier kan man også se et kvinner får flere fordeler enn menn. Menn får kjønnspoeng ved 10 studier i Norge, mens kvinner får ved hele 113 studier. Hvis dette skulle vært rettferdig, hvorfor får ikke menn kjønnspoeng ved barnehagelærer? Vernepleier? Sosialt arbeid? Etc.

Kilder:
https://khrono.no/123-studietilbud-m...overalt/560311

Ved opptak av politihøgskolen har også kvinnene helt latterlige enkle fysiske krav ift mennene. En mann må ved et eksempel ta 60 kg i benkpress med fire repitisjoner. En kvinne må ta 32,5 kg. At man vil ta hensyn til dette er en ting, men jeg kan love deg at bola Kent-Ronny på steroider og full av dop ikke tar hensyn til dette.

Jeg sier meg ikke enig i alt TS skriver, men jeg kan til en viss grad skjønne hvor det kommer fra. Jeg hadde stolt kalt meg feminist hvis definisjonen av det hadde gjenspeilt seg i dagens samfunn. Jeg føler at veldig mange av dem som kaller seg feminister i dag kun fremmer kvinners rettigheter - som igjen blir det du anklager TS for, bare at kjønnsrollene er snudd.

Vil nok tro det baserer seg på erfaringer ila livet.
Sist endret av Filkor; 10. september 2022 kl. 22:15.
Problemet er at feminisme blir brukt som våpen av mennesker med mindreverdighetskomplekse, og alle oppegående forstår at man enten er fanatisk eller sosiopat når man later som man kjemper for kvinners rettigheter i et samfunn hvor kvinnen har alt hun kan drømme om...

I Asia og Afrika har selvsagt feminisme fremdeles en verdi...
Jeg personlig, vet at kvinner innretter seg etter hva enn menn finner som den perfekte kake.

Vi setter reglene for begge veier, sånn er det.

Jeg håper bare at vi kommer til en endelig konklusjon, sånn at vi menn også, kan slå oss til ro.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg

Gjelder den kvinner og barn- greia ennå? Enig i at det er teit. Altså, barn først selvsagt.
Vis hele sitatet...
Du ser vel det tydelig bare på den nylige krigen i Ukraina, hvor alle menn som er stridsdyktige blir nektet å forlate landet, men kvinner og barn for dra til trygghet?
Sitat av Filkor Vis innlegg
Når man skal definere hva feminisme er, så treffer du spikeren ganske bra på hodet.

Ser du anklager trådstarter for å bare være for menns rettigheter ved denne posten.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg anklager ham for det motsatte. Hadde han vært opptatt av menns manglende rettigheter så kunne han opprettet en post om menns manglende rettigheter, f eks i familiesaker. I likhet med de fleste feminister så tipper jeg at jeg hadde delt mange av de bekymringene.

Men han laget ikke en post om menns rettigheter, han laget en post om hvor sinnsyke feminister er, og så slenger han inn noe om hvordan menn blir diskriminert for å underbygge det. Han føyer seg tilsynelatende inn i rekken av folk som kun er opptatt av menns rettigheter når de kan brukes til å slå en feminist i hodet med.

De som faktisk jobber for likestilling for menn er stort sett feminister, etter min erfaring.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Vi blir praktisk talt overkjørt.
Vis hele sitatet...
Menn er redd kvinner skal le av dem. Kvinner er redd menn skal drepe dem.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg tolket "Feminisme og hykleri", som hykleriet av at feminisme utelater menns rettigheter... selv om ts uttalte seg klønete.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Du ser vel det tydelig bare på den nylige krigen i Ukraina, hvor alle menn som er stridsdyktige blir nektet å forlate landet, men kvinner og barn for dra til trygghet?
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg vel først og fremst på Norge, og spørsmålet gjaldt evaluering ved ulykker. Jeg lurte på om det gjaldt fortsatt, og er enig i qt det er tull.

Men joda, jeg er helt enig i at menn kommer dårlig ut i sånne sammenhenger. Men så er det jo sånn at kvinner gjennomsnittlig er en god del fysisk svakere enn menn, og der er Filkor sitt poeng relevant.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Du ser vel det tydelig bare på den nylige krigen i Ukraina, hvor alle menn som er stridsdyktige blir nektet å forlate landet, men kvinner og barn for dra til trygghet?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er blodig urettferdig! Send barna til tilfeldige, fremmede familier i trygge land og la kvinnene være igjen, de er viktige ofre i krig: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ukt-som-vaapen
...dette var egentlig en fortsettelse på mitt forrige svar til Absurd. Som sagt er soldatdilemmaet ditt tekatert til dette:

Sitat av Filkor Vis innlegg
Ved opptak av politihøgskolen har også kvinnene helt latterlige enkle fysiske krav ift mennene. En mann må ved et eksempel ta 60 kg i benkpress med fire repitisjoner. En kvinne må ta 32,5 kg. At man vil ta hensyn til dette er en ting, men jeg kan love deg at bola Kent-Ronny på steroider og full av dop ikke tar hensyn til dette.
Vis hele sitatet...
Er det urettferdig at kvinner får ha farlige jobber selv om de er svakere enn menn, eller er det urettferdig at menn må ha de farligste jobbene? Jeg spør ikke for å ta dere i selvmotsigelser, det er et reelt dilemma.
Sist endret av *pi; 10. september 2022 kl. 23:25.
Sitat av Medusa Vis innlegg
Ja, dette er blodig urettferdig! Send barna til tilfeldige, fremmede familier i trygge land og la kvinnene være igjen, de er viktige ofre i krig: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...ukt-som-vaapen
Vis hele sitatet...
Selvsagt må barn ivaretas av en forelder, spørsmålet er vel om det må være mor som gjør det og far som forsvarer landet.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå tenkte jeg vel først og fremst på Norge, og spørsmålet gjaldt evaluering ved ulykker. Jeg lurte på om det gjaldt fortsatt, og er enig i qt det er tull.

Men joda, jeg er helt enig i at menn kommer dårlig ut i sånne sammenhenger. Men så er det jo sånn at kvinner gjennomsnittlig er en god del fysisk svakere enn menn, og der er Filkor sitt poeng relevant.
Vis hele sitatet...
Joda men her har Norge sammarbeidet med å ta inn flyktninger, og det samme ville jo skjedd her om det var krig.. Og synes dette var et ok eksempel siden du avviste denne påstanden


Sitat av *pi Vis innlegg
Er det urettferdig at kvinner får ha farlige jobber selv om de er svakere enn menn, eller er det urettferdig at menn må ha de farligste jobbene? Jeg spør ikke for å ta dere i selvmotsigelser, det er et reelt dilemma.
Vis hele sitatet...
Mener du det er sånn at alle kvinner er svakere en menn? Eller er dette en teit generalisering? Er jeg som veier 57 kilo sterkere en en kvinne som veier 90kg bare fordi jeg er mann?
Det som ER urettferdig er at i dødsulykker på arbeidsplasser så er det i over 90% av tilfellene menn...
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ikke at jeg er så enig i det TS babler om men, jeg føler at menn ofte blir glemt i arbeidslivet og at det bare regnes med at dem skal måtte gjøre de kjipe/farlige jobbene, iallefall nå som det er så mye fokus på likestilling i arbeidslivet.

I artikkelen lagt med under så er det ganske trist statistikk som viser at i 2021 var 30 av 31 personer menn, som døde av arbeidsrelaterte ulykker.
Synes ihvertfall det er litt trist når det er så mye fokus på å fremme kvinner i arbeidslivet, og jeg føler meg kanskje litt glemt som en fabrikk arbeider..

https://www.arbeidstilsynet.no/nyhet...dsfall-i-2021/
Vis hele sitatet...
Dette er et godt eksempel på at mer likestilling for en part også gir mer likestilling for den andre parten. Gamle kjønnsroller forventer at menn skal gjøre farlige ting og fryktløst risikere livet i ulykker, og at kvinner skal drive lavtlønnet omsorgsarbeid med nonne- og tantetitler der det nærmest er uetisk å be om anstendig lønn. Ved å løsne litt på rolleforventningene så får man flere kvinner industrien og flere menn i omsorgssektoren, noe som vil gi bedre sikkerhet for førstnevnte og bedre lønn for sistnevnte. Dette er vinn-vinn, det er ikke et nullsumsspill.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er et godt eksempel på at mer likestilling for en part også gir mer likestilling for den andre parten. Gamle kjønnsroller forventer at menn skal gjøre farlige ting og fryktløst risikere livet i ulykker, og at kvinner skal drive lavtlønnet omsorgsarbeid med nonne- og tantetitler der det nærmest er uetisk å be om anstendig lønn. Ved å løsne litt på rolleforventningene så får man flere kvinner industrien og flere menn i omsorgssektoren, noe som vil gi bedre sikkerhet for førstnevnte og bedre lønn for sistnevnte. Dette er vinn-vinn, det er ikke et nullsumsspill.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er enig, og jeg tror dette faktisk er en stor faktor i selvmords raten til menn, jeg føler selv at jeg har blitt dyttet ut i et yrke jeg ikke passer for pga kjønnsroller.

Samtidig observerer jeg at det kanskje ikke er noe veldig stort tema eller diskusjon eller subsidier for å få menn inn i mer passende stillinger eller roller for dem som individer, mens kvinner får stående applaus om kjønnsrollene blir trosset.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Joda men her har Norge sammarbeidet med å ta inn flyktninger, og det samme ville jo skjedd her om det var krig.. Og synes dette var et ok eksempel siden du avviste denne påstanden
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt, burde vi ikke tatt inn flyktninger i protest mot at Ukraina ikke har allmenn verneplikt for kvinner?

Mener du det er sånn at alle kvinner er svakere en menn? Eller er dette en teit generalisering? Er jeg som veier 57 kilo sterkere en en kvinne som veier 90kg bare fordi jeg er mann?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev gjennomsnittlig, (selv om en mann på 57 kg trolig ville klart kravene bedre enn en kvinne på 90 kg). Noen kvinner vil klare mannskravene og noen menn vil stryke på kvinnekravene. Poenget er at med egne krav for kvinner så får man flere kvinner inn i disse jobbene, er du enig? Det er derfor man har ulike krav. Er det urettferdig at flere kvinner får ha disse jobbene selv om de gjennomsnittlig er svakere? Eller er det urettferdig at menn må ha dem? You can't have your cake and eat it.


Det som ER urettferdig er at i dødsulykker på arbeidsplasser så er det i over 90% av tilfellene menn...
Vis hele sitatet...
Se svaret mitt over.
Sitat av *pi Vis innlegg
...dette var egentlig en fortsettelse på mitt forrige svar til Absurd. Som sagt er soldatdilemmaet ditt tekatert til dette:

Er det urettferdig at kvinner får ha farlige jobber selv om de er svakere enn menn, eller er det urettferdig at menn må ha de farligste jobbene? Jeg spør ikke for å ta dere i selvmotsigelser, det er et reelt dilemma.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke urettferdig at kvinner skal få ha farlige jobber selvom kvinner biologisk sett er fysisk svakere enn menn. En kvinne skal ha samme muligheter som en mann for å jobbe i for eksempel jernbanen og drosje, som er yrker med større skadepotensiale enn mange andre.

Personlig mener jeg det er svært urettferdig at kvinner skal få lettere fysiske opptakskrav når det gjelder opptak til blant annet politihøgskolen og KRUS. Det at det er lettere for noen å komme inn på for eksempel politihøgskolen kun basert på kjønn vil kunne føre til store konsekvenser for samfunnet. Selvom skolen tar hensyn til at menn ofte er sterkere enn kvinner, så vil ikke nødvendigvis en notorisk kriminell gjøre det.

Hvis en kvinne klarer de samme fysiske opptakskravene som en mann skal hun jo selvfølgelig ha samme muligheter for å komme inn på politihøgskolen, men det er vel dette som er feminisme? Likestilling og like krav mellom kjønnene?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg

Jeg skrev gjennomsnittlig, (selv om en mann på 57 kg trolig ville klart kravene bedre enn en kvinne på 90 kg). Noen kvinner vil klare mannskravene og noen menn vil stryke på kvinnekravene. Poenget er at med egne krav for kvinner så får man flere kvinner inn i disse jobbene, er du enig? Det er derfor man har ulike krav. Er det urettferdig at flere kvinner får ha disse jobbene selv om de gjennomsnittlig er svakere? Eller er det urettferdig at menn må ha dem? You can't have your cake and eat it.

Vis hele sitatet...
Blir tullete å svare på det første angående krig, da jeg allerede sa at norge ville gjort det samme.

Ja men gjennomsnittet betyr svært lite for folk som ikke passer inn i det? er ikke poenget med likestilling av kjønn å se på individed og ikke generaliseringen av ideen vi har av kjønn? Nå har vel ikke jeg akkurat snakket om jobber med krav for rekruttering og tenker mer på ufaglærte jobber som alle kan klare. Om jeg skulle sagt noe på det, så ville jeg vel heller gitt mer muligheter til menn på tross av "kjønnsrollene" og ikke mindre til kvinnene ... Poenget er litt at det er hyklerisk av en feminist å generalisere på kjønn
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det som ER urettferdig er at i dødsulykker på arbeidsplasser så er det i over 90% av tilfellene menn...
Vis hele sitatet...
En så stor forskjell har nok mindre med det fysiske kjønnet å gjøre og mer med menns tankegang. Ta sjanser (gjerne for å tøffe seg), gjøre noe på den letteste måten, ignorere advarsler og ikke lese bruksanvisninger.
Sitat av meitemark Vis innlegg
En så stor forskjell har nok mindre med det fysiske kjønnet å gjøre og mer med menns tankegang. Ta sjanser (gjerne for å tøffe seg), gjøre noe på den letteste måten, ignorere advarsler og ikke lese bruksanvisninger.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at grunnen er at der de fleste dødsfall skjer, så er det et stort flertall av menn? De aller fleste dødsfall på arbeidsplasser i Norge skjer i yrker der det jobber flest menn, som i industrien og landbruket. Dette er også jobber som kan ha et skadepotensiale.

Jeg synes påstandene dine om at det handler om menns tankegang er svake og til en viss grad usmakelig.
Sist endret av Filkor; 11. september 2022 kl. 00:11.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
En så stor forskjell har nok mindre med det fysiske kjønnet å gjøre og mer med menns tankegang. Ta sjanser (gjerne for å tøffe seg), gjøre noe på den letteste måten, ignorere advarsler og ikke lese bruksanvisninger.
Vis hele sitatet...
Bygg og anleggs virksomhet: Menn: 205 000 Kvinner: 25 000
Transport og lagring: Menn: 103 000 Kvinner: 24 000
Industri: Menn: 153 000 Kvinner: 49 000
Jordbruk: Menn: 50 000 Kvinner: 13 000
(kilde: https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling)

Dette er altså de 4 mest utsatte bransjene for arbeidsulykke dødsfall.
Er det virkelig hodet til menn som er koblet annerledes, eller er det det faktum at det overveldende er menn som jobber i disse stillingene?

Noe annent som er litt ekkelt i denne sammenhengen er at med en gang man begynner å snakke om menns rettigheter så blir man betegnet som en incel etc, og det tror jeg bidrar til at mange ikke vil bidra til diskusjonen.
Sist endret av Absurd; 11. september 2022 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal bare si dere det at å jobbe innen helse er faen ikke bare bare det heller. Man bli utsatt for seksuell trakassering over hele linja, må takle psykotiske pasienter som er voldelige osv osv. 9/10 blir utsatt for trusler o.l, så er ikke bare en dans på roser i helse og omsorg
Er vi tilbake i 2016 igjen?
Nei men seriøst, feminisme er ikke årsaken til vi menn har det fælt på en god del områder.

Anbefaler deg å lese feministisk litteratur, spesielt med marxistisk analyse.. Marx og andre som bygger på ham har en del interessant å si angående kjernefamilien, kjønnsroller, ulønnet reproduktivt arbeid etc. Og de samme feministene som snakker om toksisk/hegemonisk maskulinitet setter også lyset på hvordan dette skader menn, og fører til de problemene som du har nevnt: Sosial isolasjon, depresjon og selvmord, farlig/tungt arbeid etc. Problemet er kanskje at du ragequitter YouTube-videoen med en gang du hører noen si "toksisk maskulinitet", fordi du ikke forstår hva det betyr og dermed blir sinna? Og at du ikke har noen planer om å lese noen form for litteratur som kan anses å være venstrevridd?

Norske feminister jobber da for menns rettigheter.
Du nevner for eksempel foreldreansvar ved skilsmisse. Som du ser fra radikalfeministene i Kvinnefronten (som jeg kunne ha sagt mye stygt om i timesvis bare så det er klart) så jobber de for at dette skal bli mer rettferdig, både på kjønns- og økonomisk grunnlag

Kvinnefronten er for at ansvar for barn skal fordeles jevnt mellom foreldrene. I bruddsituasjoner bør begge foreldre få rettigheter som enslig forsørger ved delt omsorg, slik at muligheten til å velge dette ikke er avhengig av foreldrenes økonomi.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes feminister som er spinn hakka gærne og som har "jeg hater menn" som eneste personlighetstrekk. Men de fleste anerkjenner at menns rettigheter er en selvfølgelig del av en feministisk kamp.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Skal bare si dere det at å jobbe innen helse er faen ikke bare bare det heller. Man bli utsatt for seksuell trakassering over hele linja, må takle psykotiske pasienter som er voldelige osv osv. 9/10 blir utsatt for trusler o.l, så er ikke bare en dans på roser i helse og omsorg
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig, og det ville jeg aldri bestridt. Og jeg synes at mer menn burde bli bydd inn i helse og omsorg, via subsidier lignende sånn det er andre veien. Mitt syn er at det er tullete å si at bygg og anlegg er en bransje for menn, og at helse og omsorg er for kvinner... dette må vi bestemme ut fra individet det gjelder, og ikke hvilket kjønn det har.

Når jeg over argumenterte for at over 90% av dødsulykker på jobb er menn, så mente jeg ikke at kvinners jobb er mindre utfordrende (selvom statistikken viser at konsekvensene kanskje ofte ikke er like seriøse, selvom de er forferdelige), heller at det er en skjev fordeling i bransjer, som jeg mener har opphav i våre forutbestemte kjønnsroller, som er gammeldags og på tide å kvitte oss med.

Disclaimer: Jeg er ekstremt venstrevridd
Sist endret av Absurd; 11. september 2022 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Er det virkelig hodet til menn som er koblet annerledes, eller er det det faktum at det overveldende er menn som jobber i disse stillingene?
Vis hele sitatet...
Nå blir det anekdotisk fra min side, men i løpet av mitt arbeidsliv jeg har bare sett menn som har gjort "mindre dumme ting som har potensiale til å skade eller drepe", feks klatre opp i et hyllesystem istedenfor å hente en stige som er 10 meter unna, eller hoppe ned fra lignende steder og skaffe seg massevis av mikrobrudd i føttene eller kople elektrisk anlegg uten å kople fra strøm.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja jeg er enig, og jeg tror dette faktisk er en stor faktor i selvmords raten til menn, jeg føler selv at jeg har blitt dyttet ut i et yrke jeg ikke passer for pga kjønnsroller.
Vis hele sitatet...
Mener du indirekte, at det at menn blir dyttet inn i jobber de ikke passer i gjør dem mer suicidale? Det virker litt søkt å anta, siden det jo er ganske mange roller kvinner presses inn i som burde ha samme effekt. Det er dessuten flere kvinner som prøver å ta livet sitt, ifølge statistikken. Det som derimot virker sannsynlig, er at en del arbeidsulykker er kamuflerte selvmord, noe som isåfall øker menns relative selvmordsrate igjen. Men det blir jo spekulasjoner.

Trist at du føler deg presset inn i en jobb du ikke passer i. Det er jo ikke formålstjenlig hverken for deg eller samfunnet.
Samtidig observerer jeg at det kanskje ikke er noe veldig stort tema eller diskusjon eller subsidier for å få menn inn i mer passende stillinger eller roller for dem som individer, mens kvinner får stående applaus om kjønnsrollene blir trosset.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at kvinner som tar tradisjonelt mannlige roller får mer respekt (selv om det også kan føles litt nedlatende når folk er opprikrig überimponert for at du greier å rygge med henger), mens menn i tradisjonelt feminine roller blir mer latterliggjort. Det henger selvsagt sammen med at det maskuline har høyere status, så vi tar liksom et steg opp ved å bryte mønsteret mens dere tar et steg ned. Men ja, å krysse kjønnsnormer straffer seg mer for menn. Medisinen på begge problemene er uansett den samme, så det har lite for seg å konkurrere om. Når kvinner nekter å defineres av tradisjonelt feminine roller, blir disse rollene også mer tilgjengelige for menn. Det er ikke menn vs kvinner her, det er likestilling vs tradisjonelle kjønnsroller. Feministene er på førstnevnte lag, sammen med deg.

Akkurat virkemidlene for rekruttering i arbeidslivet tror jeg har mer med hva man mener den aktuelle sektoren trenger enn å "hjelpe" søkere av et spesifikt kjønn. Det med fysiske krav er jo spesielt, det er ikke noen kvinneyrker jeg kommer på som har inntakskrav der menn har en biologisk ulempe. Moderat kvotering av menn er vanlig i helse- og utdannningssektoren i alle fall. Dette er yrker der man får bedre tjenester med mangfold, siden man jobber med et mangfold av mennesker.

Sitat av Filkor Vis innlegg
Det er absolutt ikke urettferdig at kvinner skal få ha farlige jobber selvom kvinner biologisk sett er fysisk svakere enn menn. En kvinne skal ha samme muligheter som en mann for å jobbe i for eksempel jernbanen og drosje, som er yrker med større skadepotensiale enn mange andre.

Personlig mener jeg det er svært urettferdig at kvinner skal få lettere fysiske opptakskrav når det gjelder opptak til blant annet politihøgskolen og KRUS. Det at det er lettere for noen å komme inn på for eksempel politihøgskolen kun basert på kjønn vil kunne føre til store konsekvenser for samfunnet. Selvom skolen tar hensyn til at menn ofte er sterkere enn kvinner, så vil ikke nødvendigvis en notorisk kriminell gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp konsekvensene for samfunnet som er motivasjonen her, jfr kvotering av menn til helse ig undervisning for å styrke mangfoldet. Politiet er avhengig av legitimitet (så kan man vel diskutere hvor godt de klarer å ivareta det, men det er en annen sak), og da er det ganske avgjørende at de rekrutterer fra et bredt utvalg av befolkningen. Jeg har litt erfaring fra lignende jobber, og det er faktisk mange situasjoner der det er lettere for en kvinne å deeskalere situasjonen, man oppfattes mindre truende. I tillegg til at politiet selvsagt også skal håndere kvinner, ikke bare bolemenn. Så det stemmer ikke helt at det alltid er tryggest å sende inn en muskelbunt. Selv om det av og til trengs også. Man kan diskutere om det da trengs en fysisk test, men vurderingen nå er tydeligvis at fysisk form er viktig for jobben, men ikke viktigere enn et representativt mangfold.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Blir tullete å svare på det første angående krig, da jeg allerede sa at norge ville gjort det samme.
Vis hele sitatet...
Vi har kjønnsnøytral verneplikt for kvinner i Norge. Jeg antar at alle med gjennomført verneplikt står på lista når krigen skal kjempes, men vi får se.

Ja men gjennomsnittet betyr svært lite for folk som ikke passer inn i det? er ikke poenget med likestilling av kjønn å se på individed og ikke generaliseringen av ideen vi har av kjønn? Nå har vel ikke jeg akkurat snakket om jobber med krav for rekruttering og tenker mer på ufaglærte jobber som alle kan klare. Om jeg skulle sagt noe på det, så ville jeg vel heller gitt mer muligheter til menn på tross av "kjønnsrollene" og ikke mindre til kvinnene ... Poenget er litt at det er hyklerisk av en feminist å generalisere på kjønn
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg nesten litt på om du prøver å forstå hva jeg sier. Er du uenig i at å ikke ha egne krav til kvinner i f eks forsvaret vil føre til færre kvinner i forsvaret? Er det det samme som å påstå at alle kvinner er svakere enn alle menn? Jeg legger godviljen til, men jeg gidder ikke diskutere hvis du ikke prøver å ta poenget.

Du synes 1) det er urettferdig med egne kvinnekrav for å få flere ivinner i forsvaret? Og 2) det er urettferdig at det er flest menn som er soldater? Hva er ditt forslag til løsning her?

Når det gjelder rekruttering til andre jobber, hva konkret er det du synes er dumt der? Menn blir allerede moderat kvotert til mange "kvinneyrker".

Sitat av meitemark Vis innlegg
En så stor forskjell har nok mindre med det fysiske kjønnet å gjøre og mer med menns tankegang. Ta sjanser (gjerne for å tøffe seg), gjøre noe på den letteste måten, ignorere advarsler og ikke lese bruksanvisninger.
Vis hele sitatet...
Det kan du si, men hvor mye av dette er menns iboende hang til adrenalin og motvilje mot å be om hjelp, og hvor mye er forventninger? Hvordan tror du en industriarbeider på 70-tallet hadde blitt møtt om han nektet å jobbe før han fikk hørselvern og hjelm?

Det blir litt som å si at kvinner har lavere lønn fordi de ikke har tankegangen som skal til for å søke ledertillinger og be om lønnsøkning. De har ikke det, men hvirfor har de ikke det? Det er helt sikkert biologiske forskjeller her, men vi har en kultur som forsterker heller enn å dempe dem, og det står uheldig ut for samtlige involverte.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Noe annent som er litt ekkelt i denne sammenhengen er at med en gang man begynner å snakke om menns rettigheter så blir man betegnet som en incel etc, og det tror jeg bidrar til at mange ikke vil bidra til diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Har det skjedd til nå her i diskusjonen? Se litt på hvordan feminister omtales. Det er ikke akkurat risikofritt å stå frem som det heller.
Sist endret av *pi; 11. september 2022 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du indirekte, at det at menn blir dyttet inn i jobber de ikke passer i gjør dem mer suicidale? Det virker litt søkt å anta, siden det jo er ganske mange roller kvinner presses inn i som burde ha samme effekt. Det er dessuten flere kvinner som prøver å ta livet sitt, ifølge statistikken. Det som derimot virker sannsynlig, er at en del arbeidsulykker er kamuflerte selvmord, noe som isåfall øker menns relative selvmordsrate igjen. Men det blir jo spekulasjoner.
Vis hele sitatet...
Ja og dette ser jeg en sammenheng i at det er mindre fokus på å hjelpe menn en kvinner induviduelt for å finne en passende jobb, menn er fortsatt veldig definert av kjønnsroller.
Nå finnes det ikke meg bekjent tall på selvmordsforsøk i Norge. Men er du mann så er det 4 ganger mer sannsynlig at du dør av selvmord en om du er kvinne.

Sitat av *pi Vis innlegg
Trist at du føler deg presset inn i en jobb du ikke passer i. Det er jo ikke formålstjenlig hverken for deg eller samfunnet.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er enig i at kvinner som tar tradisjonelt mannlige roller får mer respekt (selv om det også kan føles litt nedlatende når folk er opprikrig überimponert for at du greier å rygge med henger), mens menn i tradisjonelt feminine roller blir mer latterliggjort. Det henger selvsagt sammen med at det maskuline har høyere status, så vi tar liksom et steg opp ved å bryte mønsteret mens dere tar et steg ned. Men ja, å krysse kjønnsnormer straffer seg mer for menn.
Vis hele sitatet...

Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat virkemidlene for rekruttering i arbeidslivet tror jeg har mer med hva man mener den aktuelle sektoren trenger enn å "hjelpe" søkere av et spesifikt kjønn. Det med fysiske krav er jo spesielt, det er ikke noen kvinneyrker jeg kommer på som har inntakskrav der menn har en biologisk ulempe. Moderat kvotering av menn er vanlig i helse- og utdannningssektoren i alle fall. Dette er yrker der man får bedre tjenester med mangfold, siden man jobber med et mangfold av mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja, hva den aktuelle sektoren trenger er seff viktig, men hva det enkelte individet passer som, er nok mye mer i feminismens favør en å drive å generalisere på kjønn, noen menn er femi, noen damer er maskuline..

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er nettopp konsekvensene for samfunnet som er motivasjonen her, jfr kvotering av menn til helse ig undervisning for å styrke mangfoldet. Politiet er avhengig av legitimitet (så kan man vel diskutere hvor godt de klarer å ivareta det, men det er en annen sak), og da er det ganske avgjørende at de rekrutterer fra et bredt utvalg av befolkningen. Jeg har litt erfaring fra lignende jobber, og det er faktisk mange situasjoner der det er lettere for en kvinne å deeskalere situasjonen, man oppfattes mindre truende. I tillegg til at politiet selvsagt også skal håndere kvinner, ikke bare bolemenn. Så det stemmer ikke helt at det alltid er tryggest å sende inn en muskelbunt. Selv om det av og til trengs også. Man kan diskutere om det da trengs en fysisk test, men vurderingen nå er tydeligvis at fysisk form er viktig for jobben, men ikke viktigere enn et representativt mangfold.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er så trist at du generaliserer så hardt at kvinner deeskalerer og at menn sloss og er sterke... alle mennesker er forskjellige, og det er akkurat dette jeg mener vi ikke er tjent med, vi må se på hvor skikket en person er for en jobb mtp fysisk og mentalt, og det kan vi ikke definere utifra hvilket kjønn den har...

Sitat av *pi Vis innlegg
Vi har kjønnsnøytral verneplikt for kvinner i Norge. Jeg antar at alle med gjennomført verneplikt står på lista når krigen skal kjempes, men vi får se.
Vis hele sitatet...
Ja her snakket jeg nok litt uten å tenkte, dette vet jeg ikke.

Sitat av *pi Vis innlegg
Nå lurer jeg nesten litt på om du prøver å forstå hva jeg sier. Er du uenig i at å ikke ha egne krav til kvinner i f eks forsvaret vil føre til færre kvinner i forsvaret? Er det det samme som å påstå at alle kvinner er svakere enn alle menn? Jeg legger godviljen til, men jeg gidder ikke diskutere hvis du ikke prøver å ta poenget.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at jeg ikke har pratet om krav til jobber, det var det en annen som gjorde, jeg snakket heller om yrker som i de linkene jeg sendte, der det gjerne ikke er noe krav til fysikk eller lignende, og gjerne er ufaglærte eller lave utdannelser, og når fysikk etc. ikke har noe og si, men det er et overrepresentert yrke på dødsstatistikken som er mannsdominert så ser jeg dette problematisk. jeg har da vel ikke snakket om forsvaret eller opptakskrav så det er jo litt rart at du sier at jeg sier "Du synes 1) det er urettferdig med egne kvinnekrav for å få flere ivinner i forsvaret? Og 2) det er urettferdig at det er flest menn som er soldater? Hva er ditt forslag til løsning her?
" - nei dette har jeg ikke sagt.


Sitat av *pi Vis innlegg
Når det gjelder rekruttering til andre jobber, hva konkret er det du synes er dumt der? Menn blir allerede moderat kvotert til mange "kvinneyrker".
Vis hele sitatet...
Det er problematisk at 96% av arbeidsdødsfall er menn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan du si, men hvor mye av dette er menns iboende hang til adrenalin og motvilje mot å be om hjelp, og hvor mye er forventninger? Hvordan tror du en industriarbeider på 70-tallet hadde blitt møtt om han nektet å jobbe før han fikk hørselvern og hjelm?
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er diskriminerende og tilhører et annet århundre hvordan kan du fortelle meg hva minn iboende hang er definert på mitt kjønn? Jeg begynner nesten å tro at jeg er mer feminist en deg, da i ordets opprinnelige betydning

Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir litt som å si at kvinner har lavere lønn fordi de ikke har tankegangen som skal til for å søke ledertillinger og be om lønnsøkning. De har ikke det, men hvirfor har de ikke det? Det er helt sikkert biologiske forskjeller her, men vi har en kultur som forsterker heller enn å dempe dem, og det står uheldig ut for samtlige involverte.
Vis hele sitatet...
Her må du gjerne legge ved kilder
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja og dette ser jeg en sammenheng i at det er mindre fokus på å hjelpe menn en kvinner induviduelt for å finne en passende jobb, menn er fortsatt veldig definert av kjønnsroller.
Vis hele sitatet...
Det kan hende du har rett i det, jeg har ikke sett noen hjelpetiltak for å finne rett jobb som er spesifikt rettet mot kvinner. Utdyp gjerne.

Nå finnes det ikke meg bekjent tall på selvmordsforsøk i Norge. Men er du mann så er det 4 ganger mer sannsynlig at du dør av selvmord en om du er kvinne.
Vis hele sitatet...
Det finnes, her er den første linken jeg fant. Det er relativt lett å google, kalles ofte kjønnsparadokset. Tre ganger flere kvinner enn menn prøver å ta selvmord, dobbelt så mange menn som kvinner dør av det. (Har sett nærmere tre ganger så mange noen steder, fire ganger har jeg ikke sett noe sted.)


Ja, hva den aktuelle sektoren trenger er seff viktig, men hva det enkelte individet passer som, er nok mye mer i feminismens favør en å drive å generalisere på kjønn, noen menn er femi, noen damer er maskuline..
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Ingen har orotestert på det. Men å ikke legge inn fysiske krav som utestenger store deler av den ene gruppen er et tiltak. Moderat kvotering er et annet. Kon gjerne med konkrete forslag til hva som mangler

Jeg synes det er så trist at du generaliserer så hardt at kvinner deeskalerer og at menn sloss og er sterke... alle mennesker er forskjellige, og det er akkurat dette jeg mener vi ikke er tjent med, vi må se på hvor skikket en person er for en jobb mtp fysisk og mentalt, og det kan vi ikke definere utifra hvilket kjønn den har...
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å bli lei av vranglesingen din. Jeg skrev at det har led hvordan man oppfattes i situasjonen. Skal du protestere på at en mann som har bestått mannekravet på politihøgskolen lett vil oppfattes mer truende av Bole-Kent enn en kvinne som ikke klarte mannekravet? Poenget mitt her, om det overhodet er av interesse, er at det trengs litt ulike egenskaper i politiet utover tradisjonell maskulin styrke. Det er ikke alltid det gir mest trygghet. Hvordan du fikk det til å bety at alle menn vil slåss, er hinsides min fatteevne.

Poenget mitt var at jeg ikke har pratet om krav til jobber, det var det en annen som gjorde, jeg snakket heller om yrker som i de linkene jeg sendte, der det gjerne ikke er noe krav til fysikk eller lignende, og gjerne er ufaglærte eller lave utdannelser, og når fysikk etc. ikke har noe og si, men det er et overrepresentert yrke på dødsstatistikken som er mannsdominert så ser jeg dette problematisk. jeg har da vel ikke snakket om forsvaret eller opptakskrav så det er jo litt rart at du sier at jeg sier "Du synes 1) det er urettferdig med egne kvinnekrav for å få flere ivinner i forsvaret? Og 2) det er urettferdig at det er flest menn som er soldater? Hva er ditt forslag til løsning her?
" - nei dette har jeg ikke sagt.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg fikk bestemt inntrykk av at du mente det har hyklerisk av meg å forsvare ulike fysiske krav for kvinner og menn fordi det var å generalisere at alle menn er sterkere enn alle kvinner. Men da er du altså for ulike krav? Det tas til etterretning.

Dette mener jeg er diskriminerende og tilhører et annet århundre hvordan kan du fortelle meg hva minn iboende hang er definert på mitt kjønn? Jeg begynner nesten å tro at jeg er mer feminist en deg, da i ordets opprinnelige betydning.
Vis hele sitatet...
OK, det var dråpen. Les det innlegget en gang til og vurder om det kanskje kan bety ca det fuckings stikk motsatte av hva du prøver å tillegge meg. Hvis ikke tror jeg vi sier at dette var en dødfødt diskusjon fra starten av.
Sist endret av *pi; 11. september 2022 kl. 02:30.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan hende du har rett i det, jeg har ikke sett noen hjelpetiltak for å finne rett jobb som er spesifikt rettet mot kvinner. Utdyp gjerne.


Det finnes, her er den første linken jeg fant. Det er relativt lett å google, kalles ofte kjønnsparadokset. Tre ganger flere kvinner enn menn prøver å ta selvmord, dobbelt så mange menn som kvinner dør av det. (Har sett nærmere tre ganger så mange noen steder, fire ganger har jeg ikke sett noe sted.)



Selvsagt. Ingen har orotestert på det. Men å ikke legge inn fysiske krav som utestenger store deler av den ene gruppen er et tiltak. Moderat kvotering er et annet. Kon gjerne med konkrete forslag til hva som mangler


Jeg begynner å bli lei av vranglesingen din. Jeg skrev at det har led hvordan man oppfattes i situasjonen. Skal du protestere på at en mann som har bestått mannekravet på politihøgskolen lett vil oppfattes mer truende av Bole-Kent enn en kvinne som ikke klarte mannekravet? Poenget mitt her, om det overhodet er av interesse, er at det trengs litt ulike egenskaper i politiet utover tradisjonell maskulin styrke. Det er ikke alltid det gir mest trygghet. Hvordan du fikk det til å bety at alle menn vil slåss, er hinsides min fatteevne.


Beklager, jeg fikk bestemt inntrykk av at du mente det har hyklerisk av meg å forsvare ulike fysiske krav for kvinner og menn fordi det var å generalisere at alle menn er sterkere enn alle kvinner. Men da er du altså for ulike krav? Det tas til etterretning.
Jeg har aldri nevnt noe med krav !!! jeg bare prøver å si at jeg ikke nevnte det og at det ikek er det jeg prater om ...

OK, det var dråpen. Les det innlegget en gang til og vurder om det kanskje kan bety ca det fuckings stikk motsatte av hva du prøver å tillegge meg. Hvis ikke tror jeg vi sier at dette var en dødfødt diskusjon fra starten av.
Vis hele sitatet...
Hehe jeg tror vi avslutter her. dette blir bare nedlatende og tullete. Du må også gjerne legge ved kilder istedenfor random artikler som refererer til forskning uten kilder. Jeg begynner virkelig å lure på hva det er du har fått for deg at jeg mener. Og ja jeg ser dette som en dødfødt diskusjon med dine responser.

"Det kan du si, men hvor mye av dette er menns iboende hang til adrenalin og motvilje mot å be om hjelp, og hvor mye er forventninger? Hvordan tror du en industriarbeider på 70-tallet hadde blitt møtt om han nektet å jobbe før han fikk hørselvern og hjelm?"

Hvordan skal jeg liksom tolke det i denne sammenhengen? At menn har et større ønske om å dø i jobbsammenheng? Eller at flere menn blir presset inn i disse utsatte jobbene liksom... Jeg har ingen iboende hang til adrenalin og motvilje om å be om hjelp, men ja det forventes av meg, hvordan blir dette feil å kalle diskriminerende og generaliserende?
Sist endret av Absurd; 11. september 2022 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Hvordan skal jeg liksom tolke det i denne sammenhengen? At menn har et større ønske om å dø i jobbsammenheng?
Vis hele sitatet...
Nei, du skal tolke det som det akkurat motsatte, som jeg eksplisitt skrev i forrige innlegg. Siden du, selv etter å ha fått det praktisk talt stavet ut, fortstatt velger å feiltolke det, så foreslår jeg at du tar din egen oppfordring om å avslutte dette.
Sist endret av *pi; 11. september 2022 kl. 03:15.
Her var det mye å lese for den som vil; det koker vel ned til at likestillinga har kommet langt, har den ikke det? Jeg ser det påstås at menn må ta kjipe jobber. Det er vel ingen som tvinger dem til det. Finnes plenty kjipe og farlige jobber for kvinner også. F eks er de fleste pleiere på eldrehjem, kvinner. Det er farlig være ambulansearbeider, flest kvinner her, så vidt jeg husker. Altså, det er bare en rar påstand, synes jeg. Men jeg burde lest mer av alt dere har skrevet; jeg bare bobler over av egne ord(sikkert et vanlig feilgrep her inne, skal man dømme på i hvilken grad man snakker forbi hverandre).

Folk velger nå jobb akkurat som de vil i Norge. Med unntak av floss-og-sløyfe-jobbene; de blir soleklart i all hovedsak gitt til folk med forbindelser på beste kant av byene; man må som regel være vokst opp på rett sted med foreldre som har rett status. Enda et par bindestreksmaskoter dukker opp i de mindre prestisjefylte direktørstillingene. Slik som i Obos for eksempel, fantastisk hvordan styret melte kaka si der forresten.

Jeg føler om likestillinga, eller feministkampen som jeg føler om all minoritetskamp; det er kamper makta synes det er brillefint at man kjemper. Da bruker man energien på å krangle om smulene, mens kaksene ler hele veien forbi Start.

Først og fremst resulterte kampen for likestilling i at dobbelt så mange mennesker(husmødrene kom ut fra hjemmet) fikk jobbe for de samme penga bare menn tjente før. Mens nå må både far og mor(om i lavtlønnsyrker) jobbe for å ha nok til familie og hus. Enda produktiviteten per arbeidstager er skyhøyt over det den var på f eks 50-tallet.

Altså; i husmortida får far nok til hele hjemmet og familien. Husk at i starten av likestillingen fikk kvinner en helt latterlig lav lønn, som sekretærer, hushjelper, lærerinner og fabrikkarbeidere med begrunnelsen at var de single trengte de ikke mer enn til kost og klær(losji var ofte en del av lønna, men sjelden mer enn et rom med bad og kjøkken delt med andre) og var de gift så hadde de jo også mannens inntekt som som regel var en del høyere.

Skal man leve på en industriarbeiderlønn i dag; max 40k utbetalt(correct me if I am wrong, med god ansiennitet og noe spesialisering), lever man på det samme som om begge i paret var uføretrygdede. Det var ikke tilfellet i gamle dager. Jeg generaliserer hardt, og det stemmer det finnes plenty av yrker for folk med master, som kunne holdt en familie med hus. bil og kost, men det er fortsatt flest arbeidstakere "på gulvet".

Jeg er absolutt med på at likestilling er en god ting, som i at alle skal få den samme sjansen, men jeg synes alltid man bør fikse det største mest grunnleggende problemet først, og det er det vanvittige monopoliseringa og kapitalakkumuleringa på toppen, som dagens system bringer. Mange starter firmaer, driver med tap eller i 0, kun for å samle kundegrunnlag og å kunne selge firmaet til en større fisk for noen gode millioner. Så skrur det store firmaet opp prisene. Om det da ikke bare er en større fisk som satser på å bli spist av en enda større.

Jeg vet ikke hvordan man fikser dette, men resultatet er jo giganter som gir faen i kundene sine fordi de er så store. Se på elkjøp, de må jo ha landets desidert verste kundeservice. I tillegg til at de går systematisk inn for å lure omtrent alle som kommer(sjekk om de ikke vil selge deg den dyrere modellen neste gang du er der; jeg ble akkurat solgt en brukt kaffemaskin og betalte og trodde den var ny ).

Og til syvende og sist; er det ikke dem som har lav generell intelligens, lav sosial intelligens(underskrivende), er stygge og/eller korte i livets rotterace som får mindre enn de fortjener?

https://www.wr.no/en/people/ Norges mest prestisjefylte advokatkontor. Sjekk ut denne siden, så tipper jeg det er en del folk her som ikke har mer enn max ett av disse problemene. Tell kvinnene. De er kanskje i undertall på partnersida, men det varer nok ikke lenge.

Jeg tenkte på dette firmaet, for jeg var der på bedriftsbesøk en gang. Og en kar på 1,90, kjekk som hollywood, solbrun og velstelt holder foredrag for oss. Helt uironisk setter han en foten på bordet foran seg, og står og lener seg kjekt på benet. Det var ikke en gang pinlig se på; for han bare var så jevla full av sunn trygghet og selvtillit og virket av en eller annen grunn ikke en gang arrogant(enda han mååå jo ha vært det). Han forteller om hvordan han har vært i Kina i mange år, prater mandarin, men nå har kommet tilbake for å satse på familielivet(Som i Wikborg Rein passer for alle i alle steder i livet).

Det var da jeg skjønte; jeg kan få hvilke karakterer jeg vil. Uten verken karisma, høyde eller et spesielt godt utseende, er det bare drite i å gjøre toppkarriere i norsk juss. Det er bare gjøre narr av selvtilliten min, for det stemmer den er lav. Men det er vel kanskje også en egenskap å slenge inn i lista mi?

De fleste kan jo ikke noe for det heller; som regel har man vel selvtillit etter hvor greit barndommen gikk?
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja jeg er enig, og jeg tror dette faktisk er en stor faktor i selvmords raten til menn, jeg føler selv at jeg har blitt dyttet ut i et yrke jeg ikke passer for pga kjønnsroller.

Samtidig observerer jeg at det kanskje ikke er noe veldig stort tema eller diskusjon eller subsidier for å få menn inn i mer passende stillinger eller roller for dem som individer, mens kvinner får stående applaus om kjønnsrollene blir trosset.
Vis hele sitatet...
Å rekruttere menn til for eksempel helsevesenet, som er kvinnedominert, har vært et tema over lang tid. Der finnes til og med et eget prosjekt som heter "Menn i helse" for å rekruttere flere menn til helsetjenesten. Jeg jobber i helsesektoren selv og vi nærmest jubler av glede når vi en (sjelden) gang i blant får en ny ansatt som er mann!

Det er synd at du føler du har blitt dyttet ut i et yrke som ikke passer for deg som følge av kjønnsroller, men jeg regner med du er voksen og kan ta dine egne valg her i livet. Du står fritt til å velge utdanning og jobb, uavhengig av kjønnet ditt, og du kan jobbe med akkurat det du vil (forutsett at du har nødvendig kompetanse, gode nok karakterer til å komme inn på studie og så videre, så klart). De aller fleste som velger "annerledes" i dag, blir applaudert for det. Menn som blir sykepleiere får applaus. Kvinner som blir anleggsarbeidere får applaus. Å trosse kjønnsroller kan dog være vanskelig, det kjente jeg selv på når jeg var i slutten av tenårene. Hadde vanvittig lyst til å prøve meg som fisker, men det faktum at jeg er kvinne hindret meg i å ta sjansen, jeg turte rett og slett ikke. Nå frister det dog ikke like mye lenger i voksen alder (selv om jeg ofte tenker på det), spesielt når jeg hører om hvordan kvinner i fiskerinæringen blir behandlet.