Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2756
Hei hei!

Hvor får man tak i sånne IP-blokker?

Usikker på hvordan dette funker men prøver å sette opp unike IPer for alle mine domener. DNS er satt opp. Min serverleverandør (Vultr.com) sier: "Our BGP feature allows you to bring your own IP space and use it across any of our locations. In order to use BGP you will need your own IP space (either v4 or v6)."

Takker!
Er det ipv6 eller ipv4 du snakker om?
Hvis det er ipv4 = Ikke gjør det!
Hvis det er ipv6 = Du får kjøpt det av dem.
Mitt /28 er via OVH (SoYouStart). Fleste IPene brukes dog på den serveren jeg leier fra OVH. Å kun leie IP-range betyr som han over sikkert sikter til at du får en range som er bombet sønder og sammen rykte-messig sett (brukt til typisk abuse, så de er blocklistet verden rundt for de fleste tjenester).
Rykte og geo info tar himla lang tid å rydde opp i, den forrige ip blokken jeg var med å kjøpe brukte vi rundt ett år på å kunne bruke som vi ønsket. Og enda noen år etterpå oppstår det plutselig at en finner ip'er der i mer obskure ip lister.

Det som er blitt veldig tydelig er at mange bruker geo ip lister uten å ha auto oppdatering av dei så det er ekstremt mye feil i listene folk bruker på serveren sine.
Veldig mange kurerer også sine egne lister, og de er nesten alltid legg til, veldig sjeldent personer og organisasjoner gidder sette opp systemer for å fjerne fra blocklisten (selv om hvitelister blir brukt).
En annen grunn til at jeg anbefaler å unngå separate ipv4-adresser til websider er at vi egentlig er tomme for ipv4-adresser i verden.

ipv6 skader ikke å lære seg uansett. Ved å benytte deg av Cloudflares proxy vil ikke gjestene merke noe til det.
Hei og takk for tilbakemeldingen! Her var det mye interessant!

Tenker å fyre opp et par nettbutikker og ønsker at hver av disse skal ha sin egen unike IP (hører slikt skal hjelpe på SEO). Aller helst skulle de vært norske, men som @bashfoo nevnte så må jeg nok anskaffe disse manuelt.

Har tatt kontakt med Telenor, NextGenTel og Telia men dårlig med svar.

Hvordan sjekker jeg opp i rykte og sånt? Bruker som sagt Vultr.com (en av få som tilbyr OpenBSD-servere). IPene deres virker vel noen lunde greie?

Tusen hjertelig!

Sitat av Tysteren Vis innlegg
En annen grunn til at jeg anbefaler å unngå separate ipv4-adresser til websider er at vi egentlig er tomme for ipv4-adresser i verden.

ipv6 skader ikke å lære seg uansett. Ved å benytte deg av Cloudflares proxy vil ikke gjestene merke noe til det.
Vis hele sitatet...
Ingen dum ide!

Men er ikke IPv6 sånn "liksom-greie" frem til vi faktisk går tom for IPv4 om et par hundre år eller noe? Har det virkelig noe å si den dag idag?

Takker!
Sist endret av tafatt001; 2. august 2022 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Tenker å fyre opp et par nettbutikker og ønsker at hver av disse skal ha sin egen unike IP (hører slikt skal hjelpe på SEO). Aller helst skulle de vært norske, men som @bashfoo nevnte så må jeg nok anskaffe disse manuelt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer neppe. Det er for mange som bruker tenester som CF som frontend til at SEO basert på IP vil gi meining. Uansett ønsker du fort CDN foran deg, og då har det jo fuckall å sei kva IP backend har.
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Men er ikke IPv6 sånn "liksom-greie" frem til vi faktisk går tom for IPv4 om et par hundre år eller noe? Har det virkelig noe å si den dag idag?
Vis hele sitatet...
Vi er i praksis tomme, og har vore det lenge.
Jeg tror du er litt på villspor akkurat nå.

Det er ikke bare å kjøpe addresser, sånn helt uten videre. Men hvis du mot formodning skulle ha din egen LIR, så må du regne med å betale et sted mellom 100-150k for en /24 i dag. Det er i praksis tomt for IPv4-addresser i dag, og hvis du registrer deg som en LIR så vil du bli satt på venteliste for en egen blokk, og sist jeg sjekket vil du kun bli allokert en /24. Det koster rundt 30k å opprette en LIR og 15k/året for å opprettholde det.
Sitat av tafatt001 Vis innlegg
Men er ikke IPv6 sånn "liksom-greie" frem til vi faktisk går tom for IPv4 om et par hundre år eller noe? Har det virkelig noe å si den dag idag?
Vis hele sitatet...
Det er slike kommentarer som gjør at vi i praksis ikke ser noe god grunn til å rettlede deg videre, for du trenger tydeligvis mye hjelp og har ingen vilje til å selv sette deg inn i problemet, og det er veldig lite sannsynlig for at du verken kommer til å prøve eller fullføre det du fabler om.
Når Europa (RIPE) gikk tom for IPv4 adresser i 2019 så var dette nyheter som selv Olga på 72 fikk med seg..
Så, her er jeg igjen.
Ikke bry deg om IP-adresser og det SEO-tullet der, du er kanskje bittelitt for ivrig nå og ønsker å gjøre alt perfekt, og det er jo greit det, men jeg forklarer deg at det ikke er noe du burde prioritere, jeg har aldri noen gang før hørt at noen trenger en separat IP-adresse kun for nettsiden sin. Kanskje Facebook og VG gjør det, men det ser jeg heller ikke poenget i å gjøre, da det viktigste med en nettside er at den er tilgjengelig for de besøkende.

En annen ting som gjør at jeg ikke ser poenget med en egen IP-adresse er at du burde ha en form for beskyttelse mot ondsinnede angrep fra utsiden, f.eks. et DDoS-angrep. Det finnes vel forskjellige løsninger som kan beskytte deg, men en av løsningene som er svært vanlig å bruke er Cloudflare. De tar seg av beskyttelsen for deg, men da skjules selvfølgelig IP-adressen til nettsiden din, ellers er det ikke noe poeng med den typen beskyttelse som Cloudflare tilbyr.

Cloudflare er svært utbredt og brukes overalt, kanskje freak.no også bruker det (?), og som du forstår, så har da IP-adressen svært lite å si.

Og så kommer vi tilbake til det med separate ipv6-adresser per nettside. Det er så sinnsykt mange IPv6-adresser tilgjengelig. Alle i hele verden kan skaffe seg smartklokker, smarttelefoner, smartplugger og alt mulig, og alt dette kan ha hver sin IPv6-adresse, og vi vil da fortsatt ha mange igjen. Dette er noe som VIL skje.

Man får vanligvis tildelt en /64-blokk med IPv6-adresser, eller kanskje en /48, som Telenor deler ut til sine kunder, faktisk statiske adresser.

En /64-blokk inneholder 18.446.744.073.709.551.616 IPv6-adresser. En /48 blokk inneholder 65,536 stk. /64-blokker. En /48-blokk er altså det Telenor deler ut til hver eneste kunde. Så det kommer aldri til å bli tomt for IPv6-adresser.

Ved å kun basere nettsidene dine på IPv6-adresser og bruke Cloudflares proxy, så vil gjestene få kontakt med nettsiden din via. Cloudflares IPv4 eller IPv6-adresse. Du slipper også NAT-tullet med port forwarding og blablabla.......

Sjekk om du har fått tildelt en IPv6-blokk.
Sist endret av Tysteren; 2. august 2022 kl. 19:57.
Tusen hjertelig Tysteren! Artig navn du har forresten!