Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  387 150959
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva med, at de har samlet beviser i 18 måneder?..

Men det du som kom med påstanden Så kan vi heller snu bevisbyrden riktig. Så kan heller den, som kommer med en sær påstand, heller dokumentere den. Så har du i det hele tatt relativt solide kilder til påstanden din?
Vis hele sitatet...
Hva er det å samle? Unntatt indisier?

Kommunikasjon med medsammensvorne? Men, da vet de jo at det er flere gjerningsmenn?

De har ingen DNA spor og de har ingen motiv, bortsett fra ja igjen, indisier. Politiet har ikke hatt ett solid spor å etterforske siden saken startet.

Er du uenig i at påtalemyndigheter både i Norge og utlandet ofte og i system bygger saker og arresterer folk basert på indisier? Jeg regner med at du ikke er det - da isåfall hvorfor er min antakelse om at nettopp dette har skjedd i denne saken mindre sannsynlig enn at de har funnet noen magiske bevis 18 måneder senere? Jeg mener min antakelse er den mest sannsynlige.

Allerede for 12+ måneder siden burde de ha vært ferdige med å kartlegge absolutt alle bevegelser, handler osv som Hagen har foretatt seg lang tid i forkant av kidnappingen samt alt av datalogger som var tilgjengelig. Det er ikke slik at det skjer nytt politiarbeid her. Det er ingen logiske beviser som plutselig skulle ha dukket opp det siste 6 månedene.

Forøvrig at familie var eneste mistenkte var åpenbart med en gang politiet gikk ut og sa at det ikke var snakk om en kidnappingssak - og det var allerede en måned eller noe sånt etter offentliggjøringen. Hagen var den eneste som kan mistenkes i familien og som det kunne konstrueres et halvveis dårlig motiv for, og da begynner man å bygge sak. Akkurat slik som de har gjort. Har jo vært både åpenbart og ikke under skjul at de har etterforsket Hagen hardt fra start for å kunne krysse han av mistenkt listen.

Husker begrunnelsen og tankegangen til politiet når de sa at det ikke var en kidnappingssak: "Kidnapperen kommuniserer ikke med oss, han bryr seg jo ikke om løsepengene". Makan til idioti har jeg nærmest aldri hørt lignende av. Kidnapper kan aldri tjene noe på kommunikasjon samtidig som all form for kommunikasjon øker sjansen for å bli tatt massivt. Virket også som om kidnapper fra start var klar på at kommunikasjon ikke skulle skje. Blir som en av de gamle politifilmene hvor man prøver å holde kidnapperen på tråden for å spore samtalen og når kidnapperen legger på for å ikke bli sporet så konkluderer man med at det ikke er snakk om en kidnapping.
Sist endret av cesece; 29. april 2020 kl. 01:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cesece hva er piss med å undersøk vannet ved boligen? De sjekka DNA spor fra noen utenlandske fiskere som hadde blitt observert på andre siden av vannet med et kamera eller kikkert rettet mot Hagens bolig noen uker før forsvinningen/drapet,
og de søkte etter gjenstander i vannet, ikke bare etter et lik. Alt av kameraer langs vei og escape route var granska og sannsynligvis uten å finne noe mistenkelig kidnappings eller liktransport og det er ikke uvanlig at lik eller drapsvåpen eller andre redskap kastes i vann. Husk at det å kjøre bevisene langt vekk også er en risiko, legger igjen mer DNA i bilen, øker sjansen for å bli spora i bomstasjoner og på overvåkningen osv. Så det er fornuftig å søke i vannet og nærområdet, er vel så å si rutine i forsvinningssaker og nettopp fordi det ofte er å finne spor der.

Det er ikke indisier at forholdet var turbulent og det er ikke politiets påstand men Anne Elisabeths nærmeste, og egentlig hele posten din viser at du ikke har fulgt så godt med i saken. I kidnappingssaker pleier gjerningsmenn å gi livstegn, telefonsamtale eller lignende for å forsikre familien om at de er the real deal og at byttehandelen faktisk er verdt detog at de ikke blir lurt. Mangel på livstegn hadde ikke gjeldt i en reell kidnappingssak. Du har rett i det der med at man står i risiko for utpressing senere om man leier noen til å drepe noen, men ikke bare ville det satt utpresseren i risiko ift politiet selv, men psykopater har også en overbevisning om at andre mennesker eksisterer for å tjene dem og de er eksperter på å manipulere folk. De har eller tror gjerne selv at de har så mye makt over andre at det er utenkelig å bli lurt eller utsatt for fiender fordi det er i dems hode de selv som har eneste posisjon til å bestemme hvem som skal være venner og hvem som skal være fiender.
Det fins flere saker hvor gjerningsmenn får saken trykt nedover huet av mediene, alle uløste barnekidnappingssakene i verden særlig madelene mccann saken hvor foreldrene selv har vært mistenkt, jemtland saken her i Norge, Arboga saken i Sverige en dame som først drepte mora si, stakk av med typen og det er lydopptak hvor de ler av avisene og politiet for at hun ikke ble avslørt. Et par år senere dreper hun typen og er den som ringer politiet og forteller om at det må ha skjedd en ulykke når det er hun som drukna han. Poenget er at det forekommer, psykopater tåler medietrykket og de morer seg med det, er vel kanskje en form for maktfølelse og statusfølelse for dem det og. De kjenner ikke frykt på den samme måten som mennesker med empati og samvittighet så det er ikke usannsynlig i det hele tatt men du kan få tro hva du selv vil.

At han ikke har noe motiv i det hele tatt stemmer ikke. Ved partnerdrap er det at kona vil ut av forholdet utløsende årsak og tap av makt motivet, dette er forskning, og selvom det ikke gir mening som motiv å gå så langt for oss normale folk så betyr det ofte alt for psykopaten som mister kontrollen over den han trodde han hadde i sin hule hånd og all makt over. Husk at disse folka lever og ånder på makt, avmakt er det værste de kan utsettes for.

Btw de sa på NRK at han ble arrestert i bilen for å ikke rekke å destruere bevis hjemme, som for eksempel annen mobiltelefon ble nevnt. Du vet vel forsåvidt ingenting om at de ikke har hatt beviser mot han før nå, de har snakka om det lenge. Vanligvis kan man arresteres allerede ved mistanke. Men status som mistenkt krever ikke fellende bevis som status som siktet gjør. Her har de valgt å fortsette etterforskningen selvom de har hatt bevis ok til mistanke lenge. For å få status som siktet, som han fikk i dag så skal det være skjellig grunn til å tro at personen er skyldig og etterforskerne mener ved å ta ut siktelse at dette er noe de kan bevise for retten uten tvil. Ergo har de ganske sterke bevis og de har vel brukt tida på å samle sterke nok bevis til å være sikre på å kunne vise han skyldig uten tvil for retten, for det er ikke noe vits i å spolere hele etterforskninga ved å ta ut status som kun mistenkt tidlig på noen vage bevis eller indisier, arrestere fyren og gå glipp av bevis som faktisk kan føre til siktelse og felle han i retten.
Tror mange undervurderer det ekstreme maktbehovet til denne type mennesker. Har en mistanke om at det overkjører alt annet som ''normale'' mennesker anser rasjonell tenking i en situasjon som denne, når du merker kontrollen du alltid har hatt er i ferd med å bli truet, handler du med helt forskrudde ''løsninger'' i håp om å bevare din egen selvfølelse. Får dårlige vibes av folk med utrolig mye penger, har vist seg gang på gang at mange av disse har fått et skremmende skrudd bilde av egen verdighet i forhold til andre (entitlement) tror du mister mye av evnen til å bry deg om andre enn deg skjøl, å blir mer og mer i stand til å hive andre på bålet om man føler seg tråkket på (Ikke alle gjør det, men utrolig mange). Med de få tingene som er kommet ut, bare i dag. gjør meg overbevist om at han er en av de som mangler denne evnen. (politiet har jo også garantert mer på han) nekter faktisk å tru noe annet enn at han er en farlig, iskald mann som fikset drap på sin egen kone, og mest sannsynelig følt seg som en vinner også i denne delen av hans liv, fram til nå. Uten Er han av typen har han vell sittet å glist med ibsen cognacen i gullstolen mens han har sendt politiet på villspor i lang tid. (Helt utrolig at enkelte ting ikke har vært undersøkt grundigere, virker jo som de er mer opptatt av å være grei)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Twitter var ganske klar på hvem som var skyldig. Nesten med en gang.
Mulig det er de som har satt griller i hodet mitt, men jeg har aldri klart å se det tryne hans i
avisen uten å tenke at han er en skurk.

.. de viste også også hvem som tente på huset til Wara
Vis hele sitatet...
kan se ut til at også politiet valgte å støtte seg til Twitter i saken mot Hagen.

Der var det jo mange teorier, blant annet at noen var betalt for å utføre drapet og politiet harfått råd og bistand fra fbi, new scotland yard, bundeskriminalmt, svensk og dansk kriminalpoliti og eller andre politietateter i eu i et forsøk for å avdekke hvem som kan ha bistått med drap og eller bortføring.

Om noen først er leiemorder så er de vel relativt profesjonelle og de knekker kanskje ikke sammen selv om de får en telefon om avhør eller blir stilt spørsmål. Og de har sikkert sørget for vanntett alibi.

Vi får vel se om de løslater mannen i løpet av noen uker. Han jo ressurser til å kjøpe seg de absolutt skarpeste juristene og de vil nok gå gjennom alt i saken for å få ham hjem og for å forsøke å punktere siktelsen.

Er han uskyldig må det være helt jævlig å være ham nå. Temmelig dramatisk pågripelse, fult medietrykk på at han er siktet. Alt av grums i et over 40 år ekteskap kommer frem og blir offentlig kjent. Hvem kan være gift i over 40 år uten å ha hatt turbulente perioder? Og hva er turbulent? Krangler? En ektefelle som både er langsint og lett blir sur? Litt sniking på andre partnere, bak ektefelles rygg, eller er det full blown håndspåleggelse med blåveis og å bli låst inn i kjelleren i dagesvis?

Kudos til de som klarer 40+ år i ekteskap der en ikke kan snakke om turbulens. Dere kunne kjørt seminar i kommunikasjon og konfliktløsning, eller noe annet sexy som selger seter.

Det er vel ikke utenkelig at Tom Hagen feirer 17 mai utenfor cellen sin, etter at en armada av advokater har plukket siktelsen i filler i 14 dager?
Sist endret av _abc_; 29. april 2020 kl. 08:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=pinkrabbitz;3586623]Jeg har ikke sett noe av det skrevet om, hvor har du det fra?[/QUO
Jeg mente også at ekteskapet skrantet og at hun ikke vilkle få en del av evt arv. Men det var vel også særeie. Sorry finner ikke kildene.
En får håpe at politiet faktisk har noe fellende nå, slik at pårørende og familie i det minste får fred. De hadde vel flere barn også?

Det blir litt vanskelig å forholde seg til det som er skrevet om denne ektepakten. Det kan jo faktisk være tatt helt ut av kontekst og det er heller ikke sikkert at den ektepakten som er publisert er den som faktisk står og er gyldig. I offentlige registre er den endret to ganger. Men kanskje er den endret flere ganger? Og vi kjenner jo heller ikke grunnen til at disse er inngått. Det er tilbake i tid, så langt tilbake at det er er fra tiden før de ble virkelig rike, så i den tiden tok kanskje Tom Hagen og hans selskaper langt større risiko der både selskapene hans og han selv måtte garantere får lån eller investeringer?

Kanskje ble disse avtalene skrevet som et ledd i å fordele feks risiko. Som en sikring mot at de skulle tape alt om investeringene gikk i tap? Vi vet jo ikke nå hvordan og hvem som juridisk tok risikoen for de de største eiendosmivesteringene, eller oppkjøpet i Elkraft. Det med ektepakten kan ha vært et middel for å sikre verdier i tilfelle investeringer feilet eller for å skille risiko fra verdier. Dette vet nok hans advokater mer om eller kan i det minste belyse for politiet.

Er det andre potensielle gjerningsmenn? Er det noen som ikke kjente ektepakt evt. testamente etc som kan ha vært i arve-posisjon og som kanskje så for seg at AE Hagens etterlatte eller fjerne slektninger skulle dele en milliard om hun forsvant? Eller som kanskje tenkte at det var mulig å faktisk kidnappe damen og få utbetalt løsepenger? Kanskje mistet de motet? Regner med at kripos har tenkt alle mulige tanker, sett saken fra alle vinkler og følgt alternative gjerningsmenn eller teorier rundt dem så langt det er mulig.

For all del. Godt mulig fyren er en kaldblodig morder som har kjørt et narrespill i halvannet år. Men rik eller ei. Han er jo en gammal gubbe. 70 år gammal. De var gift i 45 år. Alle tenkelige utfall som skilsmisse, utroskap, tap av ansikt etc er langt bedre enn å være drapsmann og måtte gå rundt og spre løgner og desperat forsøke å skjule et konedrap. Om kona stakk så kunne jo fyren bare "vekslet henne inn i 2 på halve alderen" og levd ungkarslivet de neste 10-15 årene eller hvor lenge nå fyren lever.

Det kan vel neppe heller være en drap begått i affekt, der han har drept henne i blindt raseri? For politiet vet jo sikkert at kona faktisk var i livet etter at gubben dro på jobb. Og hadde han drept henne fordi hun glemte fløte i kaffen hans på morningen så ville det jo vært nær umulig å komme opp men en såpass detaljert og teknisk plan for kidnapping. Og et drap i affekt må vel etterlate rimelig mye spor, mer spor enn noen klarer fjerne på den korte tiden?

Er det noe scenario hvor kona selv kan ha hatt en finger med i spillet? Feks, Blitt narret av en nettflørt med løfter om et nytt og spennende liv fylt med sex og romantikk om de bare får skaffet seg gryn til ny ID og litt luksusliv under palmetre med paraplydrinker i solnedgangen? Kanskje hun hatet at gubben var en nøysom gjerrigknark og alltid har hatt et ønske om å faktisk leve livet som rik, ikke bo i en beskjeden villa og kjøre en gammal haug av en Citroen? Eller kan det være en syk hevn fra som har tapt masse penger på at Tom Hagen har blitt rik? Når Hagen er blitt milliarder så er det ikke utenkelig at han har klart å close dealer som andre trodde var deres, og som kan ha skapt ondt blod?

Eller er det rett og slett hyperkriminelle som tenkte at de har kidnappet rikinger og deres familie med suksess i store deler av verden så hvorfor ikke i Norge? 2 milliarder er jo brått et kjempe incentiv for skurker, spesielt i andre og fattigere land.

Nei nå får jeg gi meg med spekulasjoner også får vi vel se om fyren fortsatt sitter på cella 17 mai. Er han skyldig så kanskje var dramatikken rundt pågripelsen nok til å knekke ham å få ham til å erkjenne forbrytelsen?
Sist endret av _abc_; 29. april 2020 kl. 10:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Temmelig dramatisk pågripelse
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er han skyldig så kanskje var dramatikken rundt pågripelsen nok til å knekke ham å få ham til å erkjenne forbrytelsen?
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra egentlig? Alle uttalelser jeg har hørt, inkludert politiets pressekonferanse, har understreket innstendig at pågripelsen var totalt og fullstendig udramatisk..?
Dårlig ordvalg, men politiet skulle ta inn en 70 år gammel gubbe. De kunne hentet ham hjemme uten blålys og massivt oppbud eller på jobb. De var der med 2 eller 3 uniformerte biler. Det virker litt i overkant vel for å ta inn en 70 åring? Det virker som selve måten de valgte å ta ham inn på var valgt med overlegg - men jeg vet jo ikke om det stemmer. Flere politibiler. Blålys, gubben i baksetet på snutebil og hans bil stående igjen i nabolaget slik at alle skulle få med seg hva som skjedde.

Det kommer mindre politi om noen ringer inn og forteller om en som blir skambanket av en gjeng eller knivstukket.....
Sist endret av _abc_; 29. april 2020 kl. 10:35.
Sitat av Bison Vis innlegg
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg har ikke sett noe av det skrevet om, hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg mente også at ekteskapet skrantet og at hun ikke vilkle få en del av evt arv. Men det var vel også særeie. Sorry finner ikke kildene.
Vis hele sitatet...
Du og 420master hadde helt rett, Bison. Meg som ikke hadde fått med meg det avsnittet i noen av artiklene!

Sitat av https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL2A8X/tom-hagen-ble-hemmelig-etterforsket
Politiet fikk tidlig informasjon om at Anne-Elisabeth Hagen hadde fortalt flere personer at hun over flere år hadde levd i et turbulent ekteskap. Politiet har også funnet tegn på at hun ville ut av ekteskapet, får VG opplyst.
Vis hele sitatet...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
kan se ut til at også politiet valgte å støtte seg til Twitter i saken mot Hagen.
Vis hele sitatet...
ja mange som har "Løst" den saken for lengst.

Tom Egeland gikk hardt ut mot en del av disse hobby detektivene i går så jeg:
"Mellom dine selvtilfredse ølrap må du skjønne at forskjellen mellom det du og jeg vet og det politiet kan gå ut offentlig om,
er enorm», skriver han videre, før han påpeker at Facebook ikke er noen rettssal.
"
Tja Tom Egeland om akkurat det. Kriminalsaker som dette har vel aldri før skjedd i Norge? Da er det ikke merkelig at det blir engasjement. Og når folk blir engasjerte så blir kanskje også ordvalg eller setningsbygning deretter. Jeg tror ikke de som har fulgt saken på twitter eller face eller har kommentert saken på freak eller hos nettavisene selv tror de har den endelige løsningen. Det er vel mer at de lanserer sin tanke og sin ide om hva som kan være mulig forklaring? For per nå vet jo ingen. Ja bortsett fra den skyldige. Da blir det spekulasjoner og vi nå slikt å gjøre nå under korona'n. Så at det går litt varmt i kommentarene det tåler vi vel?

så er det naturligvis alltid noen som skaper støy og går langt over streken i alle kommentarfelt også på forum. Nå har jeg ikke lest kommentarer om denne saken andre plasser enn her, men sålangt har nå tråden her vært relativt edruelig vil jeg si. Ingen som er bombesikre eller har flådd snuten for innsats eller strategiske valg. Det gjorde derimot en svensk krimforfatter igår....

De skal jo leve å selge bøker å trenger å få litt taletid disse forfatterne også. Selv ikke krim selger jo like bra som tidligere for de fleste forlag og forfattere. Så jeg tenker vel at når forfattere og andre kjendiser gjør seg breiale i media feks om slike saker der de kommenterer hvor uspiselig alle andre som kommentarer saken er - vel da er de faktisk litt uspiselig selv også. Og de, i motsetning til deg og meg har jo faktisk muligheten til å tjene penger på å få kommentarer på trykk. Det holder jo navnet varmt mens de skriver ferdig neste bok. Så de skriver jo kommentarene i fult overlegg og med økonomisk vinning som motiv. Det er noe ganske annet enn å bli litt het i hodet i et kommentarfelt. Og kanskje litt mer uspiselig også?
Sist endret av _abc_; 29. april 2020 kl. 11:47.
Jeg tror ikke en skal undervurdere det økonomiske motivet her. For oss dødelige ville det kanskje ikke bety noe å gå fra en formue fra 1 milliard til 500 millioner etter et eventuelt skilsmisseoppgjør. Men for en forretningsmann som har kjempet med nebb og klør hele livet sitt for å beholde og akkumulere sin formue så kan dette være et stort nederlag. Slike forretningsmenn føler som regel også et ekstremt eierskap til det de har fått til. For å ikke snakke om at mye av formuen han sitter på er i form av aksjer som ville gjort en skilsmisse enda vanskeligere enn hvis han satt på ren kapital i banken. De hadde en ekteskapspakt som i teorien ville gitt henne mindre enn smuler. Den er så fjern fra virkeligheten og ubalansert at i praksis så ville nok Elisabeth mest sannsynlig vunnet frem et mye større beløp hvis hun tok den til retten. Det var turbulens i ekteskapet, og mye andre rykter angående det. En eller flere trusler fra hennes side kan ha fått han til å innse hva som kan skje og kanskje føle seg lurt og derfor planlegge å redde seg sel. Hvem vet.

I tillegg er det jo visse personlighetstrekk som folk har vært inne på som ville hatt en forsterkende effekt på hvor vondt en skilsmisse ville vært i form av å miste makt og kontroll. Det er flere partnerdrap historier som viser nettopp at for en gjerningsmann er det fullstendig rasjonelt å begå et drap istede for å gå igjennom en skilsmisse. Planlagte drap er ofte irrasjonelle handlinger (sett med befolkningens øyne) som er blitt rasjonalisert av gjerningspersonen. Noen folk har ikke noen problemer med å rasjonalisere så ekstreme handlinger når rettferdighetskompasset deres først og fremst er stilt inn mot dem selv. Om dette gjelder TH vet vi ikke.

Når dette er sagt så er TH fortsatt uskyldig til det motsatte er bevisst og det er nok en lur tanke å ha med seg videre i etterforskningen. Det blir spennende hvordan en slik stor og omfattende sak uten et lik vil gå i retten. Jeg håper på at rettferdigheten vil seire for deres barn.
Ved å begå ett mord på denne måten, så har man selvfølgelig dette hengende over seg resten av livet - og det ville alltid vært en risiko for å bli oppdaget og arrestert.

Ved å iscenesette en sånn kidnapping på denne måten, så burde ektemann selvfølgelig forstått at han umiddelbart ville bli mistenkt i saken, og dermed ville blitt utsatt for omfattende etterforskning fra politiet. Skulle han planlagt dette helt selv, så har han tydeligvis gjort en temmelig dårlig jobb og blitt arrestert.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dårlig ordvalg, men politiet skulle ta inn en 70 år gammel gubbe. De kunne hentet ham hjemme uten blålys og massivt oppbud eller på jobb. De var der med 2 eller 3 uniformerte biler. Det virker litt i overkant vel for å ta inn en 70 åring? Det virker som selve måten de valgte å ta ham inn på var valgt med overlegg - men jeg vet jo ikke om det stemmer. Flere politibiler. Blålys, gubben i baksetet på snutebil og hans bil stående igjen i nabolaget slik at alle skulle få med seg hva som skjedde.

Det kommer mindre politi om noen ringer inn og forteller om en som blir skambanket av en gjeng eller knivstukket.....
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre at han er 70? Er det noe magisk med pensjonsalder som gjør menn redusert, er det så tragisk å passere 67 at en bør få formildende omstendigheter i de alvorligste krimsaker?

Ja det har blitt spekulert i om dette var ett bevisst, profilert overlegg. Kansje man heller burde spekulere i hvorvidt det var en taktisk grunn til dette, kansje noe så enkelt som at han hadde endret planene sine og dro tidligere eller uventet på jobb hva vet jeg. Det er tydelig at huset er i politiets interesse så det virker også naturlig at de ikke vil gi han noe mulighet for ekstra tid til bevisforspillelse der.
Eh hva alder har med saken å gjøre? Uansett hva han har gjort eller ikke gjort i denne saken så er er han ikke en ung viril mann full av futt og krutt som de forventer skal sette seg kraftig til motverge eller forsøke stikke av når de skal taue ham. Du forsøker å vri på det jeg skrev, for jeg ser ingen formildende omstendigheter i hans alder i forhold til om han er skyldig eller ei, men en må jo være realist. Trenger ikke "en skokk" men politibiler for å taue inn en gammal gubbe på 70 år. Og de kunne plukket ham opp hjemme eller på jobb. De har hatt ham i kikkerten i lang lang tid og kjenner nok hans rutiner nesten like godt som han kjenner dem selv. Så de viste jo hvor de kunne plukke ham opp. Jeg har også skrevet hvorfor jeg tror snuten gjorde pågripelsen slik de gjorde. For å skape mest mulig styr for ham. Slik at alle skulle vite at han blei tauet - og de ønsket at han skulle være klar over det. Kanskje som et ledd i at de håper på en tilståelse?

Om noe så vil vel det at de stopper ham kjørende faktisk øke sjansen for å gjøre motstand. Er enklere for en gammal mann å forsøke å kjøre fra snuten enn å slå å sparke for å komme løs.

Uansett, jeg spekulerer akkurat som alle andre gjør. Kjenner jo kun saken fra nyhetene, og hva som er årsaken til at purken gjorde som de gjorde får vi sikkert aldri vite. Og det er kanskje ikke viktig heller. Så får vi se om han slippes løs eller blir sittende i 4 uker. Hadde politiet hatt fellende beviser så er det vel spørs om det ikke alt hadde vært noen lekkasjer om det? Advokaten hans sier jo det er svært tynt det grunnlaget for å sette ham fast nå. Om purken ikke har noe på ham i det hele tatt og satset på innrømmelse så er det kanskje et dårlig valg, siden de jo overvåket ham så hadde de kanskje klart å ta ham før eller siden. Om han nå slippes fri og faktisk er skyldig så vil han jo bare bli ennå mer forsiktig fremover.

Enn så lenge er han ikke dømt så vi får vente å se.
Gjetter at den brutale pågripelsen var for å skremme fram en tilståelse-men ser ikke ut som det har virket.
Det håndskrevne brevet fra åstedet for kidnappingen-er håndskriften helt ulik Hagens?
Min teori er at drapet ikke var planlagt, men at spontan voldsbruk utilsiktet førte til dødsfall, og at kidnappingsnarrativet
ble konstruert som et desperat forsøk på avledning. Drapet kan ha skjedd kvelden/natten før den påståtte kidnappingen.
Liket kan ha blitt fjernet umiddelbart. Kidnappingen kan ha blitt diktet opp innen offeret ble meldt savnet neste dag.

Såvidt jeg har forstått ble det ikke opprettet kontakt med de påståtte kidnapperne før ganske lang tid etter. Om jeg ikke
husker feil skjedde ikke dette før etter saken ble sluppet i media, over to måneder etter selve hendelsen. En eventuell
gjerningsperson har med andre ord hatt god tid på seg til å bli kjent med Monero-plattformen, f.eks. gjennom anonyme
brukerkonti på forskjellige kryptoforum.

For meg virker det usannsynlig at et planlagt drap skulle forsøkes dekt over av en så spektakulær sak som en
kidnapping faktisk er. Om drapet var planlagt, vil jeg tro en fingert ulykke eller et selvmord hadde vært langt mer
gunstig for gjerningspersonen, med tanke på all oppmerksomheten en milliardærfruekidnapping får i media.

Man kan tenke seg at et dersom noen planlegger et drap, vil et viktig poeng
være å "maskere" dødsårsaken for å avlede mistenksomhet. Et drap begått i tankeløs affekt derimot, ville mer
sannsynlig ha gitt offeret skader som lettere kunne knyttes til en bestemt (u)gjerning, og ikke usannsynlig
etterlate spor og beviser på liket som pekte mot en bestemt gjerningsperson.
Sist endret av PVestlandia; 5. mai 2020 kl. 14:56.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Min teori er at drapet ikke var planlagt, men at spontan voldsbruk utilsiktet førte til dødsfall, og at kidnappingsnarrativet
ble konstruert som et desperat forsøk på avledning. Drapet kan ha skjedd kvelden/natten før den påståtte kidnappingen.
Liket kan ha blitt fjernet umiddelbart. Kidnappingen kan ha blitt diktet opp innen offeret ble meldt savnet neste dag.

Såvidt jeg har forstått ble det ikke opprettet kontakt med de påståtte kidnapperne før ganske lang tid etter. Om jeg ikke
husker feil skjedde ikke dette før etter saken ble sluppet i media, over to måneder etter selve hendelsen. En eventuell
gjerningsperson har med andre ord hatt god tid på seg til å bli kjent med Monero-plattformen, f.eks. gjennom anonyme
brukerkonti på forskjellige kryptoforum.

For meg virker det usannsynlig at et planlagt drap skulle forsøkes dekt over av en så spektakulær sak som en
kidnapping faktisk er. Om drapet var planlagt, vil jeg tro en fingert ulykke eller et selvmord hadde vært langt mer
gunstig for gjerningspersonen, med tanke på all oppmerksomheten en milliardærfruekidnapping får i media.

Man kan tenke seg at et dersom noen planlegger et drap, vil et viktig poeng
være å "maskere" dødsårsaken for å avlede mistenksomhet. Et drap begått i tankeløs affekt derimot, ville mer
sannsynlig ha gitt offeret skader som lettere kunne knyttes til en bestemt (u)gjerning, og ikke usannsynlig
etterlate spor og beviser på liket som pekte mot en bestemt gjerningsperson.
Vis hele sitatet...
Enig i dette.. Men det jeg ikke får til å stemme er Monerokontoen som er opprettet 6 månder i forveien.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Min teori er at drapet ikke var planlagt, men at spontan voldsbruk utilsiktet førte til dødsfall, og at kidnappingsnarrativet
ble konstruert som et desperat forsøk på avledning. Drapet kan ha skjedd kvelden/natten før den påståtte kidnappingen.
Liket kan ha blitt fjernet umiddelbart. Kidnappingen kan ha blitt diktet opp innen offeret ble meldt savnet neste dag.
Vis hele sitatet...
Er ikke siste sikre livstegn rundt klokka 09 den dagen hun forsvant? Samtidig som han var på jobb.
Burde ikke Tom hagen nevnt noe til pressen om finnerlønn? Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg var glad i kona mi og hadde 1 milliard på kontoen.
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Burde ikke Tom hagen nevnt noe til pressen om finnerlønn? Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg var glad i kona mi og hadde 1 milliard på kontoen.
Vis hele sitatet...
Tom Hagen var tidlig ute med å foreslå dusør for opplysninger, men politiet var skeptisk i starten.

Her er en av mange artikler.
Politiet godtar dusør

Politiet har ikke lenger betenkeligheter med at familien til Anne-Elisabeth Hagen skal bruke dusør for å få opplysninger.

De har tidligere frarådet dette, men spørsmålet var på nytt tema i et møte familien hadde med politiet før jul i fjor.

- Etter politiets oppfatning er det noen betenkeligheter når det gjelder å utbetale dusør, og vi har vært rådgiver overfor familien vedrørende dette. Dusør har på nytt vært tema, og vi har gjort nye konkrete vurderinger. Slik saken står nå, har politiet ikke innvendinger til at familien eventuelt velger å bruke dusør som et mulig virkemiddel, sier politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt til Nettavisen.

Brøske sier at motforestillingene ved å utlove en dusør blant annet går på hvilke motiv personer kan ha og hvor troverdig opplysningene er.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Realist1; 5. mai 2020 kl. 18:24.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Min teori er at drapet ikke var planlagt, men at spontan voldsbruk utilsiktet førte til dødsfall, og at kidnappingsnarrativet
ble konstruert som et desperat forsøk på avledning. Drapet kan ha skjedd kvelden/natten før den påståtte kidnappingen.
Liket kan ha blitt fjernet umiddelbart. Kidnappingen kan ha blitt diktet opp innen offeret ble meldt savnet neste dag.
Vis hele sitatet...
Tja stemmer ikke det veldig dårlig med faktum at Fru Hagen faktisk var i kontakt med omverden etter at hr hagen var reist på jobb den dagen? Og hva med cryptovalutaen? Er det noe en 70 år gammel gubbe kan dra ut av rævva direkt?

Tror mer at ingen vet noe sikkert. Og politiet ser nå at saken skulle blitt etterforsket bredere i starten - og nå blir de da litt desperate og forsøker alt for å løse saken. Som at tok inn Hagen sist uke. Siden de idag brukte timer ned i bakken i en kum utenfor boligen dems med "krim-telt" over så tenker jeg at politiet nå vet at de ikke kan holde Hagen særlig mye lengre og nå bare "skyter hagle fra hoften" og gjør det de kan også håper de å treffe gull.

Feks det eneste sporet som er offentlig kjent er skoavtrykket. På halvannet år vet de ikke hvor skoene er kjøpt. De kjenner kjeden men ikke kjøper. Kanskje slike tråder burde vært avklart FØR de satt Hagen på cella? Og at de ikke har funnet skoas kjøper på halvannet år så setter de nå inn en kraftig sluttspurt på den biten nå. Dette sporet skulle vel vært tatt tak i for veldig lenge siden og kanskje aldri blitt lagt bort før det var løst? Hva gjorde du for halvannet år siden? Husker du om du så noen utenfor nabohuset? Eller om naboen oppførte seg merkelig? Hva gjorde naboen rett før jul eller i slutten av januar? Eller var han rar sist helg eller gjorde noe spesielt? Du kan kanskje svare på det siste, men har neppe peiling på alle spørsmål før det? Og sånn er det vel med alle andre også.

Tror det gikk for lang tid før saken ble offentlig kjent og nå er det ikke lett å få noen til huske korrekt. Fordi de aller fleste kjenner saken fra media og alle i samme geografiske område vil jo ha diskutert saken så mange ganger det siste året at det vil bli vanskelig å skille minner fra dagen hun forsvant med hva folk har hørt, lest og blitt fortalt om saken.

Spørs vel om ikke politiet selv har klønt vekk en mulig løsning i saken når de ikke gikk bredt nok ut rett etter at hun forsvant. Det er jo en sak uten noe klart og tydlig motiv, uten lik, eller noen konkrete å håndfaste beviser virker det som. Da trengs det vel en tilståelse og det virker det jo ikke som Hagen har avgitt så reiser han vel hjem neste helg vel? ja med mindre det faktisk dukker opp noe håndfast i eller rundt hans eiendommer, på hans arbeidsplass eller hytter. Vitner tror jeg bare man kan glemme pga tiden.
I see you...
NAPse's Avatar
Alt blir bare spekulasjoner all den tid vi ikke sitter på alle fakta og det er viktig å huske på at mannen ikke er dømt. Ergo uskyldig med mindre det motsatte kan bevises.

Selv tenker jeg at dette er en veldig profilert sak det er flaut for politiet å drite seg ut i. Politiet har fått medhold av retten til å gi status "hemmelig mistenkt" (eller noe i den duren) til den arresterte. Mtp. maktfordelingsprinsippet går jeg ut ifra at dette er rett avgjørelse av politi og rettsvesen. Dette er neppe noe rettsvesenet gjør for å gi politiet flere verktøy til å løse saken, men nettopp fordi det finnes tilstrekkelige bevis til å tillate inngripende virkemidler slik som romavlytting. Alt annet ville ført til at rettsvesenet også taper ansikt, noe jeg vil tro det er ønskelig å unngå. Rettsvesenet hjelper nok ikke politiet for å være greie.

Dette trenger ikke bety mer enn at ting peker i retning av Hagen, at Hagen vet mer eller at hagen har vært utydelig/upresis i enkelte avhør.
Vi må ikke glemme at han er uskyldig enn så lenge om ikke annet.

Jeg har vegret meg litt for å delta i denne tråden og debatten online og sånn ellers. Dette er en tragedie for hele familien. Det er ikke True Crime-underholdning. Det er en pågående etterforskning som gjør svært vondt for mange mennesker i tilknytting til denne familien.
Det er vel ganske naturlig at folk slenger seg på diskusjonen? Uansett utfall, hva som evt. blir dam avsagt i retten om saken havner dit så er det hele saken noe som aldri før har hendt her i landet tidligere. Klart det engasjerer. Og som i alle krimsaker så er det naturligvis pårørende, familie, venner og slekt. Men det gjør vel ikke at folk skal ta på seg munnkurv? For det er jo mange sider av denne saken som er spesiell. Både at det virket å være en kidnapping, som jo hører til på "andre siden av kloden eller floden". Det skjer ikke her liksom. Så er det kanskje et drap. Men det finnes ingen lik. Ei heller spor av lik. Det er brev som ønsker løsepenger, og det skal betales i krypto, og ikke i den mest kjente kryptovalutaen men monero krypto for "viderekommende". Så er det alle vurderinger til politiet. Både den senere tid, siste uke og egentlig hele tiden siden forsvinningen.

Her det det mye å kommentere, mange mulige hendelsesforløp, mange forskjellige utfall og så er det også familie, barn og andre nære og kjære. Synes ikke det gjør så mye om folk spekulerer, tenker høyt eller kommenterer slike saker. Sålenge de er åpne for at deres teorier er kun det. Teorier. Og husker på at mannen fortsatt ikke er dømt. Det kan godt være politiet kjenner viktige detaljer som ikke har vært i media og som gjorde at de fikk anledning til å putte Hagen på cella - men så kan det også være at det at påtalemyndighetene ikke klarte tidsfristen for å svare på Hagens anke og begjæring om løslatelse viser til hvordan politiet har håndtert hele saken. Litt klønete og smalt uten særlig gjennomføringsevne. Synes det er litt mye som er ugreit nå den siste uken fra politiets side.
I see you...
NAPse's Avatar
@_abc_ Vil bare si at mitt innlegg ikke var retta mot deg, selvom du var den siste som kommenterte.

Jeg mener ikke at man skal ilegges / gi seg selv munnkurv, men dette er tragisk på flere plan. Mor/bestemor er forduftet, far/bestefar blir arrestert.
For alt vi vet skyldes arrestasjonen at mannen er trua eller redd for noen, som politiet antar vil foreta seg en ekstremt avslørende mannøver pga. hans pågripelse, og dermed være et ledd i politiets taktiske del av etterforskningen som kan føre til et gjennombrudd i saken.

Altså; vi har ikke snøring på hva som foregår. Vi kan gjette, synse og spinne opp den ene teorien villere enn den forrige.
Det fører ikke noe godt med seg annet enn at vi får trent og lekt med fantasien vår. Mens for de pårørende er meget stor belastning.
Spesielt offentlig på nett. Hva man diskuterer muntlig med noen kompiser etter noen øl skader ingen.
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Enig i dette.. Men det jeg ikke får til å stemme er Monerokontoen som er opprettet 6 månder i forveien.
Vis hele sitatet...
Det er jo et poeng, ja. Men det kan vel ikke utelukkes at han har
drevet med kryptovaluta av nysgjerrighet? Det har jo vært i vinden
en stund, og er man interessert i å tjene penger, kan det jo være
en viss sjanse for at slike ting prøves ut.

Sitat av Yochi Vis innlegg
Er ikke siste sikre livstegn rundt klokka 09 den dagen hun forsvant? Samtidig som han var på jobb.
Vis hele sitatet...
Det er fastslått at det var kontakt mellom AEH's telefon og (som jeg
husker) et familiemedlem like etter TH dro på jobb den morgenen.
Men såvidt jeg husker er det ikke sagt noe om at dette beviser at
det faktisk var hun som ringte eller meldte. Det er vel en viss mulighet
for at det var en fingert samtale/oppringning for å konstruere alibi.

Når det er sagt - alt jeg skriver er selvsagt spekulasjon, jeg vet ikke mer
enn det jeg har lest i media.

Det jeg tenker er likevel at et antatt komplott som har vært planlagt
på forhånd, kanskje med andre involverte, virker mindre sannsynlig
enn et "vold i hjemmet"-scenario.

Men, så lenge det ikke fins noe lik, er morderen, uansett hvem det måtte
være, en god hestelengde foran politiet i denne saken.

Det kan jo også være TH er helt uskyldig.

Etter halvannet år med etterforskning, skulle man likevel anta at de
har gode grunner for å sikte ham.
Sist endret av PVestlandia; 6. mai 2020 kl. 11:51.
Sitat av NAPse Vis innlegg
@_abc_ Vil bare si at mitt innlegg ikke var retta mot deg, selvom du var den siste som kommenterte.

Jeg mener ikke at man skal ilegges / gi seg selv munnkurv, men dette er tragisk på flere plan. Mor/bestemor er forduftet, far/bestefar blir arrestert.
For alt vi vet skyldes arrestasjonen at mannen er trua eller redd for noen, som politiet antar vil foreta seg en ekstremt avslørende mannøver pga. hans pågripelse, og dermed være et ledd i politiets taktiske del av etterforskningen som kan føre til et gjennombrudd i saken.

Altså; vi har ikke snøring på hva som foregår. Vi kan gjette, synse og spinne opp den ene teorien villere enn den forrige.
Det fører ikke noe godt med seg annet enn at vi får trent og lekt med fantasien vår. Mens for de pårørende er meget stor belastning.
Spesielt offentlig på nett. Hva man diskuterer muntlig med noen kompiser etter noen øl skader ingen.
Vis hele sitatet...

Er uenig. Om pårørende selv oppsøker slikt på nett og bevist googler seg fram til det så får de takke seg selv. Er jo ikke akkurat som at freak er mainstream eller vi står utenfor døren dems og diskuterer høylytt.

Det er klart det blir ville innspill og at når saken en gang er løst, noen er dømt, eller saken evt. ender i at at Hagen ikke lenger er mistenkt så har sikkert de fleste innspill bommet kraftig. Men diskusjonen gjøres jo tross alt basert på begrenset info fra media.

Ingen tror vel at de sitter på noen fasit, pårørende er neppe så tette at de orker å sitte å lese slikt "tidsfordriv" som dette. Og velger de å lese dette så er nå det deres valg som de har tatt selv og da trenger ikke du og jeg føle oss dritt om de selv velger å lese hva vi skriver.

Etter halvannet år med etterforskning, skulle man likevel anta at de
har gode grunner for å sikte ham.
Vis hele sitatet...

Tror at om de hadde hatt gode grunner for å sikte ham så ville anken fra Hagen vært forkastet direkte. Og slik det ble nå at påtalemakta ikke maktet å svare Hagen inn fristen igår. Så da ble det dypdykk i en kum utenfor huset og andre krampetrekninger for å forsøke å finne nye beviser. Beviser de mangelet da de tauet inn Hagen.

Kanskje nettopp fordi det har gått halvannet år så valgte de å sikte ham. Fordi de ikke har kommet noen vei og kanskje tenkte de at en siktelse kan føre til at Hagen evt. om Hagen er skyldig og har hatt medhjelpere så vil noen av disse komme med en tilståelse mot redusert straff eller i panikk.

Tror det var ren desperasjon det at de hentet ham på den måten som sikret at flest mulig raskt fikk vite at Hagen var bragt inn og siktet. De lot bilen stå igjen i nabolaget hans, kom med flere uniformerte patruljebiler og sikret et stort fotavtrykk på innsatsen.
Sist endret av _abc_; 6. mai 2020 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Sist endret av Copernixus; 7. mai 2020 kl. 15:24.
Sitat av Copernixus Vis innlegg
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Vis hele sitatet...
Han er ikke løslatt. Lagmannsretten mener at det ikke er skjellig grunn til mistanke og har begjært han løslatt. Politiet har påklaget kjennelsen, så Hagen vil derfor måtte sitte varetektsfengslet inntil høyesterett har behandlet klagen.
Sitat av Copernixus Vis innlegg
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Vis hele sitatet...
Han er heller ikke frikjent enda.
Sitat av caperno Vis innlegg
Han er ikke løslatt. Lagmannsretten mener at det ikke er skjellig grunn til mistanke og har begjært han løslatt. Politiet har påklaget kjennelsen, så Hagen vil derfor måtte sitte varetektsfengslet inntil høyesterett har behandlet klagen.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet dette igrunn. Ordla meg litt vel hurtig! Beklager det medførte.

Sitat av Yochi Vis innlegg
Han er heller ikke frikjent enda.
Vis hele sitatet...
Nei, men uansett artig å se at man mot formodning kan bli løslatt når bevisbildet er såpass mangelfullt. Har alltid vært en innbitt motstander av å bli dømt på indisier.
Sist endret av Copernixus; 7. mai 2020 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Copernixus Vis innlegg
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Vis hele sitatet...
Dette styrker vel tesen om at politiet har nok indisier til å mistenke
ham, men langt fra nok til en tiltale. Ikke akkurat noen fjær i hatten
til onkel blå, må jeg si.

Når det gjelder politiets manglende evner til å drive god etterforskning,
leste jeg nylig boka "Drapene i Tistedal", hvor de på motsatt vis lot være
å undersøke en komposthaug der et av ofrene lå død i 7 måneder på
offerets egen tomt - til tross for at naboene klaget over liklukt fra hagen
lot politiet altså vær å søke etter liket. Det er mildt sagt rystende lesning.

Vet ikke hvor mange her som kjenner den saken, men husker godt
føljetongen som gikk i riksmedia i over to år.
Sitat av Copernixus Vis innlegg
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Vis hele sitatet...
Varetekt kan kun brukes når det er fare for bevisforspillelse, gjentakelse eller for at siktede rømmer fra landet. Vanligvis gis det for 2,4 eller 6 uker av gangen, 4 er vel vanligst og noen ganger blir vedtaket forlenga for 4 nye og 4 nye uker frem til rettsak når de er redd for at siktede skal rømme eller påvirke vitner men det betyr ikke at det ikke er vanlig å slippes ut før. Har du no kilde på at under 10% blir det? Kjenner flere som har blitt dømt selvom de ble sluppet fra varetekt blandt annet meg sjæl. Er dyrt å holde noen i varetekt et år eller mer som det tar før saken kommer opp i retten... Å slippe ut fra varetekt er ikke det samme som frifinnelse, og jeg tror det er veldig varierende hvor sterke bevis og grunner som er nok til "skjellig grunn". Det at siktelse bortfaller før tiltale og rettsak når det først er tatt ut siktelse mot noen det skjer nok sjeldent men ikke at man slipper ut av varetekt mener jeg. Men ja det er en spesiell vending nå når lagmannsretten mener han kan løslates og politiet holder fast på at han må sitte pga skjellig grunn. (Var det noen som snakka om penger og å kjøpe seg fri? Hehe.. Bare kødder men det er hvertfall lettere å bestikke to dommere enn et helt svært team av streit snut)

Uansett er det ikke det samma som frifinnelse om han løslates.
Sist endret av celtseus; 7. mai 2020 kl. 21:04.
Jeg synes faktisk det er ufint å spekulere i en kidnppingssak (sannsynligvis drapssak) som dette.

Det er trist for alle som er personlig berørt av saken og ekstremt trist for Tom Hagen hvis han nå er siktet for noe så grovt og ikke er skyldig.
La politiet og krimteknikerene gjøre jobben sin og finne ut hva som har skjedd. De har kompetansen, ikke vi. Her er det bare synsing.
Jeg misliker snuten sterkt, men når det kommer til slike saker har jeg respekt for dem og jeg stoler på at de gjør sitt beste for å løse saken og gi de faktiske kidnapperene/morderne rettferdighet.

Ja, de mange (de fleste) kvinnedrap blir utført av kjæresten/mannen, men Tom Hagen er uskyldig helt til noe annet er bevist.

Hva hadde egentlig du synes om å bli forhåndsdømt for en så grusom handling?
Sist endret av krystallkongen; 7. mai 2020 kl. 22:22.
Ja det er en helt forferdelig sak, nærmest uansett hva som har skjedd og hvordan denne saken ender. Jeg har også respekt for politi og øvrigheta men de må følge spillereglene og kan ikke ta seg til rette som de ønsker. For da mister en fort respekten for politiet. Jeg kan ikke konkludere med at pågripelsen av Hagen var feilaktig, men jeg tror fortsatt det og at lagmannsretten mente det ikke var noen grunn til holde Hagen i cella tar jeg som et tegn på at politiet strekker strikken i overkant langt nå.

Som du sier så er ikke Hagen dømt. Og fram til evt. fellende dom foreligger så er mannen å regne som uskyldig. Om han er tauet inn på feilaktig grunnlag så er det virkelig svakt av politiet. Vi får se hva som skjer videre. Men vi er en rettsstat og må også politiet og etterforskere følge reglene og ikke forsøke seg på skittent spill med tvilsomme metoder.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg synes faktisk det er ufint å spekulere i en kidnppingssak (sannsynligvis drapssak) som dette.
Vis hele sitatet...
Sant nok, på den ene siden. På den andre siden er dette allerede
omtalt i media, det er altså en offentlig sak. Så blir det opp til den
enkelte å vurdere om det er et poeng i å uttale seg.

En annen sak som har vært diskutert i det vide og det brede her
på freak er Eirik Jensen/Cappelen-saken, også før domfellelsen.

Hvis noe som skrives er utilbørlig, blir det vel opp til moderatorene
her inne å vurdere om det er greit eller ikke?
Har blitt sluppet et intervju fra famiel på tv2 nå. De tror ikke han har noe med det å gjøre.
https://www.tv2.no/nyheter/11433143/

La oss si det ikke er han:
Noe av det dummeste han gjorde var å kontakte politiet.

Straks kidnapperne får vite dette og at ekstreme ressurser er på saken er det lite trolig at de vil risikere å løslate henne. De gjorde en plettfri operasjon og størst sjanse for å bli tatt er vel når hun skal leveres tilbake mtp. spor og hva hun har hørt.

Hvis du som rikman skal drepe kona de konstruerer du vel heller en ulykke av noe slag eller gift som indikerer hjerteinfarkt, og ikke dette sinnssyke opplegget. Er vel bare å vente å se hva de kommer frem til uansett.
Uskylden som diskuteres til Tom Hagen ser ut til å forankres i skepsis til politiet.

Nå er det ny arrestasjon, en relasjon til T.H.

«Den pågrepne mannen har en relasjon til Tom Hagen, og politiet er kjent med mannens IT- og kryptovalutakompetanse,» skriver politiet.

https://www.nrk.no/norge/politiet-be...ken-1.15009282

Jaggu...

Ikke overraskende at det var årsaker til at pågripelsen ble som den ble.

NRK får opplyst at plan A var å pågripe Tom Hagen før han satte seg i bilen ved huset sitt, innerst i Sloraveien 4 på Fjellhamar i Lørenskog. Men politiet, som fikk støtte fra spesialtrente Delta-styrker, måtte endre planene fordi de ble forstyrret.

Politiet skal ha oppdaget at flere VG-ansatte var ute i det aktuelle området med kameraer, får NRK opplyst. Dette førte til at de måtte gå for plan B, som var å stanse Hagen etter at han forlot huset.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/norge/nye-opplysn...lan-1.15006320

Sitat av Dough Vis innlegg
Ja det har blitt spekulert i om dette var ett bevisst, profilert overlegg. Kansje man heller burde spekulere i hvorvidt det var en taktisk grunn til dette, kansje noe så enkelt som at han hadde endret planene sine og dro tidligere eller uventet på jobb hva vet jeg.
Vis hele sitatet...
Kall meg gjerne naiv men jeg har faktisk grei tillit til politiet her.

Politiet har jo heller aldri gått hardt ut med å påpeke hans skyld. De har tvertimot vært tydelige på at varetektsfensglingen er gjort med bakrunn på en lag rekke indisier samt noen enkelte bevis som er hemmelige. Det er særlig en SMS som skal være interessant. Nå kan en jo spekulere i om dette er en avslørende SMS mellom Tom og kryptokompisen som trudde han var klar av saken.
Sist endret av Dough; 8. mai 2020 kl. 09:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om politiet faktisk sitter på spor som gjør at de kan stå foran en gjennombrudd i saken så er det hatten av for det. Men om også denne pågripelsen gjøres på tynt grunnlag uten noe konkret så blir jeg ennå mer skeptisk. Men at politiet nå har pågrepet ennå en kan jo være for at etterforskningen viser "fast fisk" og ikke bare at kompassnålen snurrer rundt uten å stoppe. Vi får se hvordan dette går, det er jo sagt fra politiets side at de vurderte 3 pågripelser da Hagen ble tatt inn. Så da er det vel en til som åker fast nå føre helgen?
Har denne nye mannen som er arrestert vært på freak?

På et nettforum VG har sporet opp, tar han opp temaet kryptovaluta som ikke kan spores, i sammenheng med kriminelle handlinger, blant annet kidnapping.

Innlegget ble publisert i perioden etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra hjemmet sitt i Lørenskog 31. oktober 2018.
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rypto-kunnskap
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Har denne nye mannen som er arrestert vært på freak?



https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rypto-kunnskap
Vis hele sitatet...


Lurte på det samme?
Har vel vært lite aktivitet rundt kryptovaluta her på bruket de siste årene.

Tviler på at det er FF det siktes til i artikkelen. Blir bare spekulasjoner på om det er en bruker her på FF.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 8. mai 2020 kl. 13:14.
BRAND ∞ STRONG
Her snakkes det om Krypto og Kidnapping
Joa, men den brukeren var aktiv for 10 minutter siden. Er det Pålisen som har tatt over freak.

Mjæ. Er nok bare tilfeldig.
Sitat av Koldun Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvilen side du linket til?
Sitat av Koldun Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og dette skal liksom være pålitelig, det vises til ett nettforum dedikert kryptovaluta og du poster en helt random kommentar på face, tatt ut av sammenheng som inneholder ordene kidnappe og krypto?
Jeg har lite tiltro til politiet, men denne arrestasjonen er nok et tegn på at det ligger noe der. Det har skjedd større tabber før, men mtp ressurser satt inn i dette tilfellet så burde det være noe hand-fast.

Grunnen til at de kobler Hagen inn i alt dette er dog at de tror løsepengene ikke var motivet basert på at kidnapper ikke ville kommunisere eller sende livstegn. Det er en åpenbar grunn for hvorfor kidnapper ikke gjør dette, så jeg er personlig fortsatt veldig sikker på at Hagen er uskyldig.
Sitat av Dough Vis innlegg
Og dette skal liksom være pålitelig, det vises til ett nettforum dedikert kryptovaluta og du poster en helt random kommentar på face, tatt ut av sammenheng som inneholder ordene kidnappe og krypto?
Vis hele sitatet...
Har ingen idé om hvor pålitelig det er, men hvis du leser videre i den flashback-tråden så kobles vedkommende til arrestasjonen gjennom sammenlikning av kontoer på sosiale medier, skattelister, adresser, familieforhold og bilder & info gitt av avisene.
Sitat av Koldun Vis innlegg
Har ingen idé om hvor pålitelig det er, men hvis du leser videre i den flashback-tråden så kobles vedkommende til arrestasjonen gjennom sammenlikning av kontoer på sosiale medier, skattelister, adresser, familieforhold og bilder & info gitt av avisene.
Vis hele sitatet...
Intet mindre enn 1951 sider med spekulasjoner... Jaggu.