Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5487
Jeg har brukt Seroquel i 15 år i høye doser. Har brukt 400 mg. de siste årene. De har fungert som sovemedisin, og jeg er avhengig av dem for å få sove.

Jeg prøvde én kveld for noen år siden å ikke ta dem, jeg fikk ikke sove, og jeg kastet opp, frøs, skalv og kaldsvettet.

Jeg var hos legen her en dag og fortalte henne at jeg mener at de har gjort meg til en narkoman, og at jeg ville slutte med Seroquel. Hun skreiv ut 10 Stilnoct, og sa at det kom til å bli hardt.

Jeg har bestemt meg for å slutte Cold Turkey. Jeg begynte å slutte igår kveld, ingen Seroquel, tok én Stilnoct. Jeg har kanskje sovet 1-2 timer. Jeg har ikke kastet opp, men fryser, kaldsvetter og skjelver.

Vet noen hvordan jeg best mulig kan disponere de få Stilnoct jeg fikk? Kanskje jeg bør la være å ta Stilnoct hver kveld og heller være våken, hvis jeg trenger å spare på dem? Jeg tenker hvis dette drar ut. Hvor lang tid tar det før jeg blir kvitt abstinensene? Og vil jeg noen gang få sove igjen?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har stått høye doser over femten år og lurer på hvorfor det er vanskelig å seponere? Gjør deg selv en tjeneste og be legen om en nedtrappingsplan, du får Seroquel helt ned i 25 mg. Stilnoct har større avhengighetspotensiale forresten.
Kan man virkelig få abstinenser av antipsykotika?? Går på seroquel selv men kan aldri se det for meg.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Gradvis seponering over en periode på minst 1-2 uker anbefales for å unngå akutte symptomer." - Felleskatalogen

"Brukt i over 4 – 6 uker: Halvere dosen i 2 uker hvis mulig ut fra tablettstyrke, eventuelt halvere dosen en gang til i 2 uker og så seponere." - Legemiddelhåndboka
Ja man får abstinens av seroquel over lang tid, bl.a en skikkelig irriterende kløe på innsiden av henda og under beina. Snakker ikke av egen erfaring men dette er andrehåndsinformasjon av ei veninne som gikk på høyere doser før og når hun skulle av ble det nedtrapping og hun tar kun nå 25-50mg for å sove.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Huuuuuuuh nå gikk det opp et lys for meg! Jeg fikk akkurat samme, frysing, spying og svetting. Trodde jeg var blitt syk.

Hadde ikke gjettet engang på at det kunne være fordi jeg bråstoppa på quetapin..
Sitat av Coffern Vis innlegg
Ja man får abstinens av seroquel over lang tid, bl.a en skikkelig irriterende kløe på innsiden av henda og under beina. Snakker ikke av egen erfaring men dette er andrehåndsinformasjon av ei veninne som gikk på høyere doser før og når hun skulle av ble det nedtrapping og hun tar kun nå 25-50mg for å sove.
Vis hele sitatet...
Det opplevd det samme, det gjelder også en bekjent av meg, det er vanlig bivirkning som fks restless legs

Sitat av Carmex Vis innlegg
Huuuuuuuh nå gikk det opp et lys for meg! Jeg fikk akkurat samme, frysing, spying og svetting. Trodde jeg var blitt syk.

Hadde ikke gjettet engang på at det kunne være fordi jeg bråstoppa på quetapin..
Vis hele sitatet...
så rart..
Sist endret av Speedfrik; 26. april 2019 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
400mg er voldsomt mye kun opp mot søvn. Tør påstå det surrer ganske greit med hue på slike doser opp mot søvn.

Håper det går seg til. Vil tro du får en mer positiv tilværelse når det går seg til

Tar selv 12.5mg til søvn. Noe mer sørger for at man føler seg som en zombie. Har forøvrig konstant sår på leggene. Klør seg i søvn om kveldene.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 26. april 2019 kl. 15:22.
Avtal seponering med legen helt ned til 0mg. Jeg mener det! Dette er en lifechanger og burde være helt obligatorisk ved bruk av den type medisin, spesielt i større doser over flere år! Lykke til
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av carttown Vis innlegg
Det opplevd det samme, det gjelder også en bekjent av meg, det er vanlig bivirkning som fks restless legs



så rart..
Vis hele sitatet...
Ja jeg synes det var litt rart, legen har aldri nevnt at man kan få abstinenser av det her. Så på de som lignende attarax eller vallargan. Og jeg har bare gått på de 3-4 mnd. Sover dritbra på 75mg
Anonym bruker
"Leken Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen av de medisinene man får er værre å slutte med enn heroin. Man kan ha ett år med abstinenser, men de fleste får levelig abstinenser etter en stund, derfor bør man ikke slutte på disse uten en god plan sammen med lege/psykolog.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Men man får jo pakker på 100 stk uten at de nøler, føler at de nesten prøver å prakke cprep på meg.

Og det eneste jeg har sagt er at jeg bruker litt lang tid på å sovne.
Som sagt tidligere, trappe ned i et komfortabelt tempo som passer for deg. Det er så mange medisiner som må seponeres for at pasienten ikke skal ha de værste bivirkningene nå til dags. Les deg opp på medisinen.
Hatt noen brainzaps yet?
Tusen takk alle! Jeg har lest meg opp, men ikke alltid alt kommer fram i pakningsvedlegget/Felleskatalogen. Jeg er egentlig litt forbanna på leger som regelrett pusher medisiner på folk, jeg tror ikke alltid de vet hva de holder på med. Litt sånn, har de gipsa deg så får de jammen fjerne gipsen også. Hadde jeg hatt penger skulle jeg gått til sak, bare for å se hva som skjedde. Om dette egentlig er greit. Merker på legen at hun ikke helt vet hvordan Seroquel faktisk funker. Teori er bare en side av saken. Man blir jo slow av høye doser Seroquel også, alt går tregere, ikke det at jeg egentlig har merka det, men ble sagt av en nevropsykolog. Jeg rusa meg før, i flere år, slutta for sånn 15 år siden. Jeg ble helt fucked av nedtur på speed, minner meg om sånn jeg har det nå. Jeg har vært avhengig av det meste, og har ikke tenkt å havne der igjen, men frister jo å ta kontakt med gamle bekjente å få noen piller, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Jepp, Stilnoct har misbrukspotensiale, så fikk klar beskjed om at jeg KUN fikk 10 stk. Jeg fikk også tilbud om Vallergan, da tenker jeg apedop med én gang, men kanskje jeg tar feil? Legen mente Vallergan var mindre "heftig" enn Seroquel... Burde jeg takke ja til Vallergan? Problemet er at jeg ikke vil bytte ut én avhengighet med en annen... Også er det greit å være i stand til å våkne når klokka ringer. Noen råd?

[quote=Victoria0606;3503956]Tusen takk alle! Jeg har lest meg opp, men ikke alltid alt kommer fram i pakningsvedlegget/Felleskatalogen. Jeg er egentlig litt forbanna på leger som regelrett pusher medisiner på folk, jeg tror ikke alltid de vet hva de holder på med. Litt sånn, har de gipsa deg så får de jammen fjerne gipsen også. Hadde jeg hatt penger skulle jeg gått til sak, bare for å se hva som skjedde. Om dette egentlig er greit. Merker på legen at hun ikke helt vet hvordan Seroquel faktisk funker. Teori er bare en side av saken. Man blir jo slow av høye doser Seroquel også, alt går tregere, ikke det at jeg egentlig har merka det, men ble sagt av en nevropsykolog. Jeg rusa meg før, i flere år, slutta for sånn 15 år siden. Jeg ble helt fucked av nedtur på speed, minner meg om sånn jeg har det nå. Jeg har vært avhengig av det meste, og har ikke tenkt å havne der igjen, men frister jo å ta kontakt med gamle bekjente å få noen piller, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Jepp, Stilnoct har misbrukspotensiale, så fikk klar beskjed om at jeg KUN fikk 10 stk. Jeg fikk også tilbud om Vallergan, da tenker jeg apedop med én gang, men kanskje jeg tar feil? Legen mente Vallergan var mindre "heftig" enn Seroquel... Burde jeg takke ja til Vallergan? Problemet er at jeg ikke vil bytte ut én avhengighet med en annen... Også er det greit å være i stand til å våkne når klokka ringer. Noen råd? Jeg tror ikke jeg takler både abstinenser OG lite søvn...

Zombie ja! JEPP! Jeg blir rusa når jeg tar dem, må legge meg ned med én gang. Har ikke sjans uten. Problemet er at jeg ikke våkner av klokka! Husker ikke litt en gang hvis jeg står opp og slår den av. Eller så kan den bare ringe, HØYT, våkner jeg?? Nei. Jeg har fått folk til å ringe meg for å vekke meg, de må snakke lenge med meg, så jeg kommer ut av koma. Dette er hovedproblemet, jeg våkner bare ikke om morgenen
Sist endret av Victoria0606; 27. april 2019 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Av medisiner som gir bedre søvn er jo tross alt seroquel relativt moderat medisin når en ser på hvilke alternativer man har. Misbrukspotensialet er også lite. Folk tar seg ikke en ekstra seroquel el to fordi det plutselig er lørdag lissom.

Noe som gjør dette med søvnproblemer til en hodepine for legene, er at de fleste medisiner som skal hjelpe med søvn har heftige bivirkninger, el stort tilvenningspotensiale. Vallergan har sine problemer. Mange merker mer hangover på vallergan enn på seroquel. Zopiclone virker for mange bra, men gjerne bare en kort periode. Mange sliter med møkka-mareritt på zopiclone. Og mange må øke dosene for at de skal virke. De er langt vanskeligere å seponere enn seroquel'n.

Av alle dårlige valg for å hjelpe med søvn er kanskje seroquel den som gir minst problemer for mange mennesker og det er nok derfor den er populær både blant leger og pasienter. Dessuten er det ingen som peser og ser legen i korta om det skrives ut mye seroquel, mens det kan skje med feks zopiclone.

Kroppen venner seg til det aller meste, og etter lang bruk lønner det seg nok å følge netrappingsmodellen.
Jeg lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet med å slutte Cold Turkey. Er bare så desperat etter å bli kvitt den dritten.

Ikke hatt noen brainzaps ennå, men merker dette tuller med hodet også

Da kan det høres ut som at det beste kanskje er å legge seg på en mye lavere dose... Av seroquel... At det er det beste alternativet??

Bare fortsette med Seroquel. Æsj, hadde så lyst å slutte, men må jo være realistisk også...

Mer Hangover på Vallergan enn på Seroquel. Det var det jeg fryktet. Uff. Takk for svar!

Random - Hva skal jeg gjøre når jeg trapper ned og ikke får sove da? Får ikke sove på mindre enn 400 mg....
Sist endret av Victoria0606; 27. april 2019 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må gjerne forsøke vallergan om du ikke har prøvd det tidligere. Kan jo være at du er blant dem som ikke blir stuptrøtt utover hele neste dag?

Ja seroquel er kanskje det beste alternativet tross alt. Du har jo stått på relativt store doser mtp på at du brukte den for søvn. Mange bruker både to og tre ganger din dose for å unngå å bli psykostisk.

At seroquel og andre slike medisiner skaper trøbbel for vår lille hjerne er velkjent. Treghet i huet, merkbar dårligere hukommelse og litt generell sløvhet nevnes ofte Blant dagens medisiner virker det å skje med alle alternativene på en eller annen måte. Men hva er alternativet? Gå lenge nok uten søvn og bli psykotisk eller at kropp og hue må slite med minimalt med søvn slik at det blir et konstant energiunderskudd. Huet virker jo ikke særlig bra med liten eller ingen søvn heller.....og søvnmangel øker ofte angst og noia for mange samt gjør kropp og hodet konstant sliten, konsentrasjonen svekkes og de kognitive evnene går føyken. Så uten medisiner ender vi fort opp med større og mer alvorlige problemer enn på medisiner som hjelper for søvn.

Generelt når det gjelder medisiner kan det kanskje være greit å forsøke å finne optimal dose. Stor nok dose til at effekten av medisinen er merkbar og gir ønsket resultat. Men likevel lavest mulig dose slik at bivirkninger holdes så lav som mulig. Og snakk alltid med legen om hvordan faste medisiner skal avsluttes på best mulig måte for å unngå problemer.
Sist endret av random67489; 27. april 2019 kl. 11:04.
Prøv få trappa ned. Kan gå rimelig i surr for deg kutter du rett av. Mye kjedelige situasjoner som kan oppstå uten søvn.

Prøv feks trappe ned med 50mg i uka til du er nede i 50 mg pr kveld. Er det kanskje mulig at du kan ta Seroquel uten særlig til bivirkninger.
Mange takk, random. Og takk til deg også, Tilbaketrukket.

Får jo mye bedre råd her enn hos legen

Da endrer jeg planen min jeg, om å slutte Cold Turkey, gleder meg allerede til ikveld

Thanks!
Seroguel har jeg sett helt ned i 25 mg, så du kan kjøre en temmelig slakk nedtrapping med nedgang på kun 25 mg per justering om du ønsker. Da bør det ikke bli særlig merkbart å trappe ned. Så snakker du med legen og ber legen undersøke og finne en nedtrappingsplan som du følger. Merker du likevel store plager så snakk med legen og vurder i fellesskap hva dere gjør for å evt. bremse nedtrappingen noe slik at problemene reduseres helt til de er mulig å takle eller blir fullstendig ikke-eksisterende.
Sist endret av random67489; 27. april 2019 kl. 16:20.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Jeg fikk 25mg av min lege. Bruker riktignok 75mg for å klare å sove godt. Derimot tar jeg en blås i tilleg så holder 25mg i masse. Vet om flere som har kunne redusere dose fra over 100mg med kvetapin ned til bare 1stk 25mg ved å røyke i tillegg.


...Men ville holdt meg unna cold turkey på "hode medisiner", kan bare ikke se for meg at det er bra. Bruker også Cipralex å hvis jeg glemmer å ta dosa mi en eneste dag så er jeg faen meg døende, blir så svimmel å jævlig at det er livsfarlig, kjennes bare ut som jeg skal dø.
Sist endret av deGrønne Skoger; 28. april 2019 kl. 08:23.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Victoria0606 Vis innlegg
Mange takk, random. Og takk til deg også, Tilbaketrukket.

Får jo mye bedre råd her enn hos legen

Da endrer jeg planen min jeg, om å slutte Cold Turkey, gleder meg allerede til ikveld

Thanks!
Vis hele sitatet...
Hei. Vet ikke om du fortsatt følger denne tråden, men jeg lurer på hvordan det gikk med seponeringen av Quetiapin?

Har selv gått på denne medisinen fast for søvn (50mg) etter at de pushet det på meg i en avrusningsprosess. Har lest mange mareritthistorier om hvordan det er å slutte med Kvetiapin i etterkant, og angrer kanskje litt på at jeg startet å bruke dette fast for søvn.

Kan jo tenke meg at dopaminlageret går bananas i hue hvis jeg prøver å stoppe, men den fungerer under for søvn.

Hva skal man velge?
Serequel og quetapin er det samme.
På såpass lite som 50mg skal det ikke være store konsekvensene annet enn søvn det går utover.

Trapp ned til 25mg. Deretter 12,5mg. Du får delt de noenlunde med en skarp kniv.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Merker ikke en dritt når jeg går av 50 mg annet enn litt vansker med å sovne.
merker heller ikke en dritt ut over en eller to netter med søvnløshet når jeg går av 50mg. sluttet for 3 mnd siden, på dagen, aldri mer. Gått ned i snitt 1kg i uken siden og føler meg mye mer opplagt og frisk uten. drittpiller.
Trodde også at dette fikk man ikke abstinenser på, gått på det for og få sove i lang periode og plutslig glemte jeg og ta de et par dager har vært dårlig i en uke nå og følt meg helt jævlig, kaldsvette osv måtte bare begynne på de igjen for og få sove igjen helt jævlig, finnes det da ikke noe bedre alternativ og bruke for og sove bedre man kan spør legen om? Virker som noe j**** dritt
Takk for svar. Tipper jeg trapper ned til 25mg for søvn neste uke.
Enkelte netter har jeg også bare sovet godt hvis jeg har glemt medisinen.
Tror det sitter mye i hue.

Fåkke sove uten pilla mi.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei!

Hvordan har det gått med nedtrappingen? Har du klart å slutte?
Selv er jeg nede på 25 mg (av og til 12,5 mg) men klarer virkelig ikke få sove mer enn 1 time uten /=...