Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2591
Hei!

Jeg valgte å lage en tråd om dette, ettersom jeg er utrolig usikker ovenfor sykdommen jeg har, behandlingene jeg kan få, og trang for motivasjon og livsglede.

For 5 år siden begynte jeg å få en ustoppelig kløe, som kunne starte hvor som helst, slutte, og starte en helt annen plass like etterpå. Jeg merket også at jeg fort fikk rød hud, av absolutt ingenting, og etter 2-3 minutter dannet det seg en bul over strekene. Folk var/er såvidt borti meg og jeg får illrød hud. Da jeg gikk på ungdomsskolen pleide folk å skrive natzi tegn i halsen min, tegne på hendene mine osv. (Kalt dermografiske). Jeg har siden, i 5 år, snart 6, dopet meg ned på antihistaminer - i mitt tilfelle "Cetirizin". 1 pille hver dag hjelper for kløen min, men huden min blir like fort rød. Cetirizin tablettene dummer meg ned, gjør meg ufokusert og svimlete til tider. Dette tæret ikke på meg like mye før, som det gjør nå. Ved evt. møte med jenter (og jobb), er saken utrolig ubehagelig for meg, med tanke på senga, kloring, kyssing, osv. Dette setter meg utfor utrolig mye stress, ubehag, deppresjon og ikke minst, ødelegger livskvaliteten min. Jeg var også nylig innom frisør, hvor hun ble livredd for å ha skadet meg, ettersom nakken min ble illrød etter maskin. Jeg har på ingen måter vondt av illrødheten, annet enn at det kanskje blir litt varmt i huden. Jeg kan ikke bade med brukeren min (Støttekontakt), jeg kan ikke gå i bar overkropp, trene med folk osv..

I løpet av disse 5 årene, har jeg vært hos legen angående dette 3-4 ganger, hvor ikke før den tredje gangen hvor han nevnte diagnosen "kronisk urticaria". Da fikk jeg resept på 3x100 tabletter med cetirizin (som absolutt ikke fikser mitt virkelige problem). Jeg har nylig hørt at det har kommet en ny godkjent behandling for Urticaria, "Xolair", men dette kan ha utrolig alvorlige bivirkninger.

Etter det jeg har googlet meg frem til, så er det ingen grunner for denne sykdommen, og dermed vanskelig å helbrede. Jeg er helt fortapt, og har sett at sykdommen varer vanligvis fra 1-5 år, men kan også vare i flere tiår. Det siste året har jeg vært utrolig nærme kanten, mistet alt av motivasjon, vært deprimert dagen lang. (Hvis noen husker min forrige tråd, så er dette ikke noe jeg trenger nå).

I tilegg til alt dette, så har jeg ganske merkelig hud fra før, ikke at jeg tror det har en sammenheng. Jeg har utrolig tørr hud gennerelt, etter hver bidige dusj jeg tar, må jeg smøre meg med tykk hudkrem i ansikt og hender. Jeg har også et "red spot" under leppen, som "stivner", og gjør det vanskelig/ubehagelig å leve.


Det jeg til syvende og sist spør om her, er rett og slett veiledning til hvordan jeg tar meg videre?
Sykdommen er utrolig vanskelig for meg å forklare til noen som helst lege, og føler hver gang jeg har prøvd så har jeg aldri blitt tatt seriøst, som om jeg ikke har en livsforandrendre sykdom som virkelig tar knekken på meg.
Noen andre som har erfaring med lignende? Tips?
Du har klart å beskrive problemet ditt flott her, bruk det når du skal snakke med legen. Be om henvisning til hudspesialist- vanlige fastleger har ikke nødvendigvis så greie på hudproblemer høres slitsom ut :/
Dermatolog mann.. dermatolog, be om henvisning dit sporenstreks. Dette er ikke fastlegemat, og antihistaminer er symptomlindring, du må få utredning og evt behandling av underliggende sykdom, noe spesialisthelsetjenesten er rett arena for.
Hei - og takk for gode ord.
Han umiddelbart sa at jeg hadde urtikaria etter forige treff, måten jeg forklarte det på. Er det bare til å få time hos han igjen, og si at jeg vil videre siden sykdommen er utrolig tung å leve med?
Du må bli henvist til en hudspesialist, fastlegen din ordner dette. Jeg sliter selv med hudsykom og min fastlege henviste meg videre til hudspesialist. Med behandlingen som spesialisten anbefalte meg så har min sykdom blitt mye lettere å leve med ihvertfall!
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Anonymitet997 Vis innlegg
Jeg har utrolig tørr hud gennerelt, etter hver bidige dusj jeg tar, må jeg smøre meg med tykk hudkrem i ansikt og hender.
Vis hele sitatet...
For det første, høres dette også ut som du kanskje har noe eksem (atopisk?) blandet inn i dette. Men jeg er ikke lege, så helst ikke begynn å selvdiagnostiser. I tillegg vil jeg legge til at det er mulig å søke om grunnstønad for støtte mtp utgifter av fuktighetskremer o.l., som kan gjøre iallfall økonomien ikke så belastet med tanke på sykdommen. Cetirizin er ikke en særlig sterk antihistamin, jeg bruker det selv i forbindelse med allergi og div. kløe, og påvirker ikke meg noe særlig. Likevel er det de som synes den sløver dem ned, og det finnes andre antihistaminer beregnet for allergi som ikke sløver deg like mye ned, f.eks. Aerius eller loratadin. Jeg føler at Cetirizin har bedre virkning enn disse, men kan jo hende det er vært et forsøk. Neste steg opp er jo Atarax, som bl.a. gis ut for "
Indikasjoner
Pruritus av forskjellig genese ved f.eks. urticaria og andre allergisk betingede dermatoser. ", men denne gjør deg enda sløvere enn Cetirizin. Jeg går på denne. Dra til en ordentlig hudlege så han kan se an saken ordentlig, de fleste byer i Norge har leger som spesialiserer på dette og kan gi bedre veiledning enn gjennomsnittlig fastlege Har vært hos en selv og har positiv erfaring med det, om du starter på noe sånt så er det nok laveste dose du starter på, og du kan selv kjenne etter hvordan du føler deg.

Sånn alt i alt vil jeg egentlig anbefale deg å dra til en lege uansett, og helst hudlege om det er mulig i ditt område! Der får du best mulig hjelp

Hilsen en som også sliter med hudproblemer.

Edit:
Kanskje dette er en hjelpsom link? Du har jo garantert søkt etter det selv, men;
http://www.naaf.no/AllergivitenSite/...utt-elveblest/

Jeg var på sykehuset og fikk testet meg for diverse allergier, så jeg klarere kunne se hva jeg skulle unngå for ikke å få det verre.
Sist endret av Attila; 6. april 2018 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar! Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var liten, men har aldri slitt med så tørr hud før nå.. Men dette klør ikke, ser ikke ut som eksem, men bare utrolig irriterende og ikke et vakkert syn. Detter er bare flassete hud rett og slett, og gjerne "stiv" hud(?)
Er jo så forbaska dyrt med piller...
Jeg har testet meg for stort sett alt. 6-7 Blodprøver, men ved kronisk urticaria så er 90% av tilfellene ingen allergisk reaksjon, trolig nok. Så det er ingenting å finne. Jeg har ikke akutt elveblest, det er kronisk. Jeg tror egentlig ikke piller kommer til å hjelpe med at huden min blir så fort rød.. Kløen er egentlig ikke et stort problem ettersom Cetirizin knekker den, uansett om jeg får bivirkninger.
Takker for svar, jeg skal bestille legetime og forsøke å komme til hudlege fortest mulig!