Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2032
Etter å en restart av maskinen klarer jeg nå ikke lenger å komme meg forbi login på min Ubuntu-installasjon. Etter jeg har skrevet inn passordet, blir skjermen svart, noe tekst kommmer opp, og jeg blir returnert til login. Dette er teksten som kommer opp:

Kode

Could not write bytes: Broken pipe
* Starting crash report submission daemon
* Starting the Winbind daemon winbind
<en eller to bokstaver utenfor skjermen>ned disabled: edit /etc/default/saned
* Starting anac(h)ronistic cron

Stopping anac(h)tronistic cron

Checking battery state...

Starting TIMIdity++ ALSA midi emulation

Stopping system V runlevel compability
mountall: Plymouth command failed
                                              mountall: Plymouth command failed
Innhold i /etc/default/saned:

Kode

RUN=no
RUN_AS_USER=saned
Problemene oppstod etter at jeg har holdt på å konvertert en partisjon (som hører til en annen disk enn systemdisken) fra NTFS til ext4. Dette gjorde jeg ved å minske størrelsen på partisjonen, opprette en ny partisjon av den ledige plassen som ext4, flytte over så mye data som mulig, og gjenta prosessen. Dette benyttet jeg meg GParted av til å utføre. Etter å ha gjort dette noen ganger, ble systemet litt ustabilt, så jeg prøvde en reboot.

Samtidig som jeg holdt på med denne partisjoneringen/flytting av filer, installerte jeg også noen applikasjoner. Husker ikke alle, men jeg prøvde bl.a. å installere OpenTTD. Her må jeg ha gjort noe galt. Under installasjonen fikk jeg en feilmelding jeg ikke forstod (eller husker), men valgte å fortsette. Installasjonen feilet rett etterpå.

Jeg har ikke så mye erfaring med linux, så jeg vet ikke hvor mye av informasjonen ovenfor som er nyttig, men jeg håper at noen av dere kan komme med ett forslag til løsning.

Det går fint å logge seg inn på maskinen vha. kommandolinjen ved å trykke Ctrl+Alt+F1.

Edit: Jeg har kjørt sudo apt-get update og sudo apt-get upgrade.
Har du tilfeldigvis lagt inn noen nVidia-drivere eller andre skjermdrivere? Forsøk å fjerne dem (sudo apt-get remove nvidia-###) og legg inn nyeste driver (sudo apt-get install nvidia-current). Kan være greit å slette ~/.Xauthority mens du først holder på.
Sist endret av Dyret; 30. august 2012 kl. 14:32.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Har du tilfeldigvis lagt inn noen nVidia-drivere eller andre skjermdrivere?
Vis hele sitatet...
Jeg la inn nvidia-current for noen dager siden ifb. installasjon av OS. Har hatt flere reboots siden det uten å ha fått problemet ved innloggingen.

Forsøk å fjerne dem (sudo apt-get remove nvidia-###) og legg inn nyeste driver (sudo apt-get install nvidia-current). Kan være greit å slette ~/.Xauthority mens du først holder på.
Vis hele sitatet...
Forsøkte dette nå. Prøvde også å ikke ha noen nvidia-drivere installert, med samme resultat. Prøvde også å legge inn nvidia-173 for om det kunne nytte. Det gjorde det ikke :-\
Pakkene jeg avinstallerte:

Kode

nvidia-current
nvidia-settings
nvidia-173
nvidia-common
Har du noen andre forslag?
Sist endret av steili; 30. august 2012 kl. 15:20.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jeg la inn nvidia-current for noen dager siden ifb. installasjon av OS. Har hatt flere reboots siden det uten å ha fått problemet ved innloggingen.


Forsøkte dette nå. Prøvde også å ikke ha noen nvidia-drivere installert, med samme resultat. Prøvde også å legge inn nvidia-173 for om det kunne nytte. Det gjorde det ikke :-\
Pakkene jeg avinstallerte:

Kode

nvidia-current
nvidia-settings
nvidia-173
nvidia-common
Har du noen andre forslag?
Vis hele sitatet...
Sikker på at du fikk bort *alt* av drivere? (dpkg --get-selections | grep nvidia)

Sjekk også Xorg.conf at det ikke refereres til noe mystisk.

Du kan prøve å kjøre

Kode

sudo grep 'warning\|oops\|segfault\|error' -iHnr /var/log/dmesg /var/log/syslog /var/log/kern.log /var/log/Xorg.0.log ~/.xsession-errors > ~/checklog-$(date +%d-%m-%y_%H:%M:%S).log
for å hente ut interessante linjer fra de ulike loggene dine. Ta et kjapt overblikk der selv og se hva du finner, og så evt. post en pastebin her.
Sist endret av Dyret; 30. august 2012 kl. 15:51.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Sikker på at du fikk bort *alt* av drivere? (dpkg --get-selections | grep nvidia)

Sjekk også Xorg.conf at det ikke refereres til noe mystisk.
Vis hele sitatet...
Alt var merket uninstalled. Kjørte apt-get purge på alle pakkene også for sikkerhets skyld, men det var desverre ingen hjelp å få der. xorg.conf ser bra ut.
Du kan prøve å kjøre

Kode

sudo grep 'warning\|oops\|segfault\|error' -iHnr /var/log/dmesg /var/log/syslog /var/log/kern.log /var/log/Xorg.0.log ~/.xsession-errors > ~/checklog-$(date +%d-%m-%y_%H:%M:%S).log
for å hente ut interessante linjer fra de ulike loggene dine. Ta et kjapt overblikk der selv og se hva du finner, og så evt. post en pastebin her.
Vis hele sitatet...
Her var det MASSE rart, særlig for en lekmann som meg: http://folk.ntnu.no/steili/checklog.log

Aner egentlig ikke hva jeg skal se etter.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
er var det MASSE rart, særlig for en lekmann som meg: http://folk.ntnu.no/steili/checklog.log

Aner egentlig ikke hva jeg skal se etter.
Vis hele sitatet...

Kode

/var/log/Xorg.0.log:103:[    42.266] (WW) Warning, couldn't open module nvidia
/var/log/Xorg.0.log:114:[    42.267] (WW) Warning, couldn't open module nvidia
/var/log/Xorg.0.log:125:[    42.268] (WW) Warning, couldn't open module nv
Ser ut som om du bør prøve å lagre unna Xorg.conf og la systemet generere en ny en av seg selv. Den peker nemlig fortsatt på nvidia sine greier.

Ellers er det også en god haug med advarsler om at partisjonstabellen din er rar, men jeg tror ikke det er derfor X ikke starter opp.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg

Kode

/var/log/Xorg.0.log:103:[    42.266] (WW) Warning, couldn't open module nvidia
/var/log/Xorg.0.log:114:[    42.267] (WW) Warning, couldn't open module nvidia
/var/log/Xorg.0.log:125:[    42.268] (WW) Warning, couldn't open module nv
Ser ut som om du bør prøve å lagre unna Xorg.conf og la systemet generere en ny en av seg selv. Den peker nemlig fortsatt på nvidia sine greier.

Ellers er det også en god haug med advarsler om at partisjonstabellen din er rar, men jeg tror ikke det er derfor X ikke starter opp.
Vis hele sitatet...
Flytta xorg.conf, men det ble ikke autogenerert noen ny fil ved reboot.. Kan det være ett hint?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Flytta xorg.conf, men det ble ikke autogenerert noen ny fil ved reboot.. Kan det være ett hint?
Vis hele sitatet...
Men akkurat det samme sto i loggene? Forsøk å logge inn via en av terminalene og skriv 'startx'.

Alternativt kan du kjøre

Kode

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Sist endret av Dyret; 31. august 2012 kl. 15:32.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Men akkurat det samme sto i loggene? Forsøk å logge inn via en av terminalene og skriv 'startx'.
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme stod i loggene, ja. Til info så står det rett ovenfor denne advarselen:

Kode

Matched nvidia as autoconfigured driver 0
...
 Matched nv as autoconfigured driver 2
Med 'en av terminalene', mener du da terminalen jeg får opp ved å trykke Ctrl+Alt+F1? Der får jeg i så fall beskjed om serveren allerede kjører.
Alternativt kan du kjøre

Kode

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Vis hele sitatet...
Dette ga ingen forandring så vidt jeg kan se :-\
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Akkurat det samme stod i loggene, ja. Til info så står det rett ovenfor denne advarselen:

Kode

Matched nvidia as autoconfigured driver 0
...
 Matched nv as autoconfigured driver 2
Med 'en av terminalene', mener du da terminalen jeg får opp ved å trykke Ctrl+Alt+F1? Der får jeg i så fall beskjed om serveren allerede kjører.

Dette ga ingen forandring så vidt jeg kan se :-\
Vis hele sitatet...
Riktig terminal ja. Jeg synes det er merkelig at X-serveren kan kjøre uten noen konfigurasjonsfil, og at maskinen fortsatt snakker om nvidia-drivere. Det er nesten som om den prøver å lese fra en gammel kopi av disken eller noe sånt.

Hvis du har /home på en egen partisjon så kan du vel egentlig bare re-installere hele greia. Tror kanskje det er det enkleste om du ikke blir noe klokere på det.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Riktig terminal ja. Jeg synes det er merkelig at X-serveren kan kjøre uten noen konfigurasjonsfil, og at maskinen fortsatt snakker om nvidia-drivere. Det er nesten som om den prøver å lese fra en gammel kopi av disken eller noe sånt.

Hvis du har /home på en egen partisjon så kan du vel egentlig bare re-installere hele greia. Tror kanskje det er det enkleste om du ikke blir noe klokere på det.
Vis hele sitatet...
Konkluderte med det samme selv for noen minutter siden. Egentlig så går det litt mot mine prinsipper, men det får da være måte på hvor lenge jeg gidder styre med dette bare for å lære noe

Takk for hjelpen likevel, jeg har i det minste fått mye erfaring med terminalen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dyret Vis innlegg

Du kan prøve å kjøre

Kode

sudo grep 'warning\|oops\|segfault\|error' -iHnr /var/log/dmesg /var/log/syslog /var/log/kern.log /var/log/Xorg.0.log ~/.xsession-errors > ~/checklog-$(date +%d-%m-%y_%H:%M:%S).log
for å hente ut interessante linjer fra de ulike loggene dine. Ta et kjapt overblikk der selv og se hva du finner, og så evt. post en pastebin her.
Vis hele sitatet...
Skal den der kommandoen fungere i terminalen for å få fram loggene? Eller hva skal den gjøre?
Kjøres i terminalen ja (som egentlig heter et "skall" eller "shellet").