Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6008
hei! jeg holder på å bygge en olabil, og jeg trenger noen tips til hvordan den skal være.
jeg har allerede bygget litt av den (sammen med pyrotechnichian).
det skal ikke være en løpsbil, men nermere en ''rånebil''.
vi har kommet forbi stadiet der vi tenker at vi skal ha kjølsekap og jetmotor i den, men en ting vi tenker å ha i den er en bilradio. vi har også et slags tak på den.

så har noen av dere der ute på forumet noen ide til hva vi kan gjøre med den?
Ting jeg ville satt i/på min olabil(råne-olabil):

- Feite dekk
- Wünderbaum
- ett eller annet flagg bakpå
- ordentlig bilratt
- skikkelig feit kjørestol evt noe godt å sette ræva på
- hva med en motorsag motor for å skape litt enklere fremdrift?
- sidespeil
- soltak


Jeg aner selvfølgelig ikke hvor mye og hva dere har tenkt å legge i dette prosjektet.
Men skal det være olabil, skal den være laget ordentlig!

Dere vekket barnet i meg.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ghlight=olabil
bare sånn at du kan jo kanskje lese litt der
En som het Joachim anbefalte den siden her.

og btw. har du lest signaturen min?

Velkommen til forumet
Sist endret av 9co; 23. september 2006 kl. 10:42.
Asså motor er et must, selv om den ikke fungerer så godt eller drar litt lite så er det vært det uansett når du ser de missunlige blikka til alle kidza i gata og gir full gass så tykk, svart, og deilig eksos spyler ut mens herr Olsen oppe i veien skriker banneord fra krigen...Ahhhh
Sitat av ShAnGlaPanG
Asså motor er et must, selv om den ikke fungerer så godt eller drar litt lite så er det vært det uansett når du ser de missunlige blikka til alle kidza i gata og gir full gass så tykk, svart, og deilig eksos spyler ut mens herr Olsen oppe i veien skriker banneord fra krigen...Ahhhh
Vis hele sitatet...
Ja, det er såklart mye "tøffere", men ikke så tøft da du får bot fordi du ikke har skilt på det motoriserte kjøretøyet ditt, og at den sannsynligvis ikke er sikker å kjøre.
Dette gjelder bare om du skal kjøre på offentlig vei.

Om du skal ha motor, så vil jeg anbefale en mopedmotor, så du kan ha flere gir, og at den er passe enkel å montere. Dessuten er de lette å trimme, så du enkelt gjør 90 km/t med doningen din.
Det funker også med motorsagmotor, men da må du huske at du kun har ett gir og mindre hestekrefter.
Sist endret av Grimdoc; 23. september 2006 kl. 12:52.
▼ ... flere år senere ... ▼
kjøp en 6-8-10 slike: http://www.jets-munt.com/pb/wp_15e5d...12837079949926 så vil du iallefall få oppmerksomhet! koster en del dog, fra ca: 138000.- for 6 stk. Men du kan eventuelt produsere en pulse jet uten så ekstremt store problem.
Jeg og en kompis lagde olabil engang, brukte en 15,4hk snøfresmotor! Hadde seff ordentlig bilratt, wünderbaum, rallystol, fete dekk, sidespeil og et massivt anlegg

Den går ikke fort men den kommer seg frem stort sett overalt, og den høres vill ut
Må nesten se om jeg finner bilder.
HøyRisiko Psykopat
Så burde du ha bremser og da :P
og kanskje ett horn eller vanleg bil burte eller hva de heter :P
Har 40HK gressklipper hjemme, motoren fra noe sånt burde funke greit.
Den er sterk nok til å få litt fart, eneste problemet er vel at det ikke er gass på den. Enten stillestående eller så fort motoren går.
Sist endret av drittunge; 14. august 2009 kl. 00:29.
Kjøp en Nissan Micra, da har du ferdig ola bil

http://www.waynealton.myfreeola.com/images/cars/nissan%20micra.jpg
Sitat av drittunge Vis innlegg
Har 40HK gressklipper hjemme, motoren fra noe sånt burde funke greit.
Den er sterk nok til å få litt fart, eneste problemet er vel at det ikke er gass på den. Enten stillestående eller så fort motoren går.
Vis hele sitatet...
Da må du bare mekke til en slags slure-kløtsj.

Olabil er dødstøft. Meg og en kamerat lagde en gang en olabil med en go-kart som delebil. Go-karthjul og ratt. Dødstøft.

Om hjulene er store nok må du hive på noen spinner-kapsler fra Biltema. That should do the trick
Husker jeg og en kompis bygde olabil. Den var ikke så veldig komplisert. Besto egentlig bare av en trefjøl, et par barnevogn-hjul og et tau. Jeg tok meg av vekten og han tok seg av hestekreftene. "Kapiiish!" Hehe, nesten litt sånn som Cartman ville ha gjort det. Det mest funny var at jeg var dobbelt så stor som kompisen min

OP: Du burde ha spoiler og male litt flammer på den. Et sånt gammelt "klem-på-gummiballen-så-tuter-jeg-horn" er også litt funny. Og hvis du skal sette prikken over i´en, leopardskinnseter og revehale på antenne. Da er du fit for fight. Om du gjennomfører det, please lag en film der du ragger opp til et par lokale damer og sjekker dem opp på den mest sleazy måten ever, hehe..
Størst mulig og mest mulig holdbare hjul. Da ruller du fort skal du se!

åsså basic ting som styring o.l bremser trenger du ikke, du kjører for å vinne, og man vinner ikke ved å bremse!
Sitat av drittunge Vis innlegg
Har 40HK gressklipper hjemme, motoren fra noe sånt burde funke greit.
Den er sterk nok til å få litt fart, eneste problemet er vel at det ikke er gass på den. Enten stillestående eller så fort motoren går.
Vis hele sitatet...
WTF?!
Hva er det du klipper da? Trær ?
Ta en titt på denne kjærra her da: http://www.youtube.com/watch?v=FEVSq...eature=related

En del folk jeg kjenner som lagde denne stresless "olabilen" for ett par år siden
De fikk tilogmed Snuten på Besøk etter "stuntet"
Sitat av drittunge Vis innlegg
Har 40HK gressklipper hjemme, motoren fra noe sånt burde funke greit.
Den er sterk nok til å få litt fart, eneste problemet er vel at det ikke er gass på den. Enten stillestående eller så fort motoren går.
Vis hele sitatet...
Tror neppe dette er en 40 hk, Tror heller det er en B&S 40 quattro som er en 158cc med noe få hestekrefter. Denne motoren ble levert på Garden Fox klipperene
Har noen sånne liggende i motor sammlingen min
http://www4.briggsandstratton.com/library/Australian_Web_Images/Quattro_40.jpg
Sist endret av Xzip; 14. august 2009 kl. 14:11.
Mente å huske at det sto hk, men det sto bare 40.
Noe sånt som den der ja, Mac.
Jeg bygde en olabil i en feit stålramme med trillebår hjul, bilratt... bremsen var en gummikloss som gikk rett mot dekket når man bremset :P
15HK slåmaskin motor, på eller av... vi brukte en kilerem med sluredrift. dårlig aks på den, men toppfart på rundt 70km/t.

Var en heftig doning....
holder på med en olabil og skal ha motor på men vet ikke osen motor jeg burde bruke

har noen et tips
Sist endret av Tulske; 15. august 2009 kl. 00:10.
Sitat av spelley Vis innlegg
WTF?!
Hva er det du klipper da? Trær ?
Vis hele sitatet...
Da må man vel ha kraftigere saker?

http://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE
Sitat av Tulske Vis innlegg
holder på med en olabil og skal ha motor på men vet ikke osen motor jeg burde bruke

har noen et tips
Vis hele sitatet...
Har du stor dekk på denne olabilen? skal det være drift på aksling eller bare ett hjul bak?

Vist du velger aksling metoden vil jeg anbefale en moded motor(50cc 2,5-8 utrimmet og ca. 10-14 trimmet) eller lettmotorsykkel motor(125cc, 15hk utrimmet, opptil ca. 30hk trimmet) overføring mellom motor og aksling foregår mellom ett kjede og 2 drev ett drev på motoren og ett drev på akslingen, har er det du har brukt for hjernen!
Riktig valg av drev kan øke akselerasjonen på topp eller vist du vil kan du få ett skikkelig bunndarag i stedenfor akselerasjon!
Riktig valg av drev kan øke farten med 20-30 km/t (bruk aldri org. drev da disse er satt på som ren "plombering")

Lystgass kan jo og være en fin ting å ha på olabil

Btw! du kan jo og hoppe rett på tung MC motor, men da tror jeg du "vrenger" hele olabilen når du slipper clutchen

ha det gøy, men vær forsiktig
Kom over denne siden...
http://sykkelmotor.com/index.html
Der har du jo komplett sett...
Kanskje ikke så strek motor som dere ønsker..

Finnes forskjellig bakdrev http://sykkelmotor.com/side7.html
Sist endret av oPRE; 15. august 2009 kl. 12:16.
hehe det hadde vert noe det ja:P
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Har du stor dekk på denne olabilen? skal det være drift på aksling eller bare ett hjul bak?

Vist du velger aksling metoden vil jeg anbefale en moded motor(50cc 2,5-8 utrimmet og ca. 10-14 trimmet) eller lettmotorsykkel motor(125cc, 15hk utrimmet, opptil ca. 30hk trimmet) overføring mellom motor og aksling foregår mellom ett kjede og 2 drev ett drev på motoren og ett drev på akslingen, har er det du har brukt for hjernen!
Riktig valg av drev kan øke akselerasjonen på topp eller vist du vil kan du få ett skikkelig bunndarag i stedenfor akselerasjon!
Riktig valg av drev kan øke farten med 20-30 km/t (bruk aldri org. drev da disse er satt på som ren "plombering")

Lystgass kan jo og være en fin ting å ha på olabil

Btw! du kan jo og hoppe rett på tung MC motor, men da tror jeg du "vrenger" hele olabilen når du slipper clutchen

ha det gøy, men vær forsiktig
Vis hele sitatet...

beklager, skal ikke rakke ned på deg [COLOR="Magenta"]mac 11[/COLOR] men du må ha ganske bra med erfaring for å få til å sette inn mc motor i ola`bil`, i og med at det er `bil`. clutch, giring blir vanskelig, da du må lage overføringer til girspak. men kan lett gå hvis du kan litt.
førstegangsbyggere: bruk mopedmotor så slipper du det.
-
bunndrag og akserelasjon er gjerne en og samme ting.
liten utveksling, drev (liten til stor) giir aks. (stor til liten) gir høy toppfart, men dårligere aks.
-
noe av det vanskeligste er sef styringa. komplisert og vanskelig, pleier å bli tungt å styre med mye vekt
det skal nok gå bra jeg er jo motor intrisert. Det skal være en moped motor og bilen er lit stor så og det er store hjul det skal nok være moped hjul også
ville brukt motor fra en liten ATV (50cc) med CVT gir... Her kan du egentlig bruke alt fra motoren og bak til akslingen fra samme kjøretøy...
Har en 50cc små trimmet motor og variator drift på Gokarten, det går greit unna det...
variator/slure clutch er kjedelig, skikkelig clutch er digg, da kan du ta en hard core burnout
▼ ... mange måneder senere ... ▼
noen som har satt inn høytalere i olabil som er for biler ?
Er det lett å montere å trenger man svært batteri?
hadde tenkt å ha 1 eller 2 15 sub ellerno å noen andre småe, å en billig forsterker