Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4304
Har en tabell med x-antall kolonner hvor kolonne A inneholder et ID-nummer, og de andre kolonnene inneholder verdier knyttet til denne ID-en. Jeg forsøker å bygge en liste som inneholder alle ID-nummer hvor verdien i kolonne E er forskjellig fra 0, noe følgende formel gjør:

Kode: {=INDEKS($A$2:$A$1000; N.MINST(HVIS($E$2:$E$1000<>0; RAD($A$2:$A$1000)); RAD(1:1)) -1; 1)}

Problemet er at denne returnerer en liste full av duplikater, og jeg ønsker å generere en liste kun bestående av unike ID-nummer. Ønsker ikke gå omveien via hjelpekolonne og fjern duplikater.

Ved hjelp av formel:
{=INDEKS(Iput-matrise; SAMMENLIGNE(0; $E$2:E2);0)}
blir det en unik liste over ID-nummer, så skulle gjerne likt å kombinere disse to formlene. Noen som har en idé? Hadde i såfall vært til stor hjelp
Kan UNIQUE-funksjonen passe?
Den heter UNIK på norsk.
Trådstarter
25 9
Har dessverre ikke denne funksjonen i vår officepakke. Noen andre ideer?

EDIT: ser ut til at jeg har funnet en løsning på problemet:
{=INDEKS($A$2:$A$1000; SAMMENLIGNE(0; HVIS($A$2:$A$1000<>0; ANTALL.HVIS($I$2:$I2; $A$2:$A$1000); ""); 0))}
Vis hele sitatet...
Sist endret av aol069; 17. juli 2019 kl. 10:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.