Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3493
Jeg har en taklampe med 2 stk 10w ledpærer koblet i serie. De begynte å lyse svakt og blinket innimellom. Fikk tips om å bytte leddriver. Den som sto i var en Chia Chien Constant Current LED driver model LED45500 hvor det står Sec.: 10-45Vdc 500mA. Denne får jeg ikke tak i, men hos RS Components fant jeg en annen jeg trodde skulle gjøre jobben: Mean Well 25-700 Constant Current LDdriver 25w 21-36V 700mA, og satte inn den.
Når jeg nå kobler til 220v lyser ledpærene sterkt, men blinker hele tiden. Hva er galt? Hva gjør jeg for å få konstant lys og ikke disco?
Du skriver ikke hvor mye strøm lampene skal ha. De er sansynligvis beregnet for 500mA. Du har nå øket til 700mA. Jeg synes det er en gangke stor økning, så spørsmålet er om lampene tåler 700mA og at dem blinker for å vise overbelastning. Vanskelig å vite da jeg ikke vet hva slags lamper du har.
I see you...
NAPse's Avatar
Har du dimmer på lampa?
Det er i såfall ikke sikkert at denne et kompatibel med driveren.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du skriver ikke hvor mye strøm lampene skal ha. De er sansynligvis beregnet for 500mA. Du har nå øket til 700mA. Jeg synes det er en gangke stor økning, så spørsmålet er om lampene tåler 700mA og at dem blinker for å vise overbelastning. Vanskelig å vite da jeg ikke vet hva slags lamper du har.
Vis hele sitatet...
Hvor mye strøm som går er begrenset av LED-pærene, at den nye LED-driveren leverer 700mA vil bare si at man har mer å gå på, ikke at det automatisk går mer strøm.
Sist endret av Veggen; 10. februar 2019 kl. 21:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvor mye strøm som går er begrenset av LED-pærene, at den nye LED-driveren leverer 700mA vil bare si at man har mer å gå på, ikke at det automatisk går mer strøm.
Vis hele sitatet...
Det kjem litt an på.

Ettersom han har ein drivar for konstant straum tyder det på at pærene har relativt lite elektronikk integrert, og forventer å få straumen regulert eksternt.

LEDs er veldig ulineære, og litt endring i spenninga vil føre til store endriner i straumen. Så du kan ikkje gå ut ifrå at LEDs tilpasser seg; om dei har ein driver må driveren vere rett...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kjem litt an på.

Ettersom han har ein drivar for konstant straum tyder det på at pærene har relativt lite elektronikk integrert, og forventer å få straumen regulert eksternt.

LEDs er veldig ulineære, og litt endring i spenninga vil føre til store endriner i straumen. Så du kan ikkje gå ut ifrå at LEDs tilpasser seg; om dei har ein driver må driveren vere rett...
Vis hele sitatet...
Da lærte jeg noe i dag og, tenkte bare Ohms lov, men ser nå at det var litt korttenkt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da lærte jeg noe i dag og, tenkte bare Ohms lov, men ser nå at det var litt korttenkt.
Vis hele sitatet...


No stemmer ikkje verdiane der for lysdioder, men kurvene er relativt like. Når du bikker ei viss spenning for dioder vil straumen auke nær asymptotisk til spenninga. Difor vert det nytta drivarar som gir konstant straum, eller ein forankopla resistor for å unngå at dioden brenn opp.
Jeg har ikke dimmer på lampa. På pærene står det max 10W/20V
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er angitt spenningsfall over de to pärene? Kan det väre så at den nye driveren ikke kommer höyt eller lavt nok i spenning til å gi riktig ström?
Det hjalp å bytte til 500mA driver. Fikk god hjelp og forslag til driver fra RS Components. Nå lyser lampa om den skal!!