Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 26431
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hei og hopp,

Her er en liten guide om merking av kjemikalier for den gjennomsnittlige hobbykjemiker/-pyrotekniker. Jeg kommer til å vise eksempler på etiketter, råd om design av egne etiketter og grunner til å merke kjemikalier. Merk at dette er ingen fasit eller offisielle retningslinjer for hvordan kjemikalier skal merkes, og jeg tar intet ansvar for hvordan du merker kjemikaliene dine.


Hvorfor merke kjemikaliene sine?

Jeg er sikker på at alle og enhver på forumet merker kjemikaliene sine til en viss grad. Jeg tviler på at den gjennomsnittlige brukeren på WiP/pyroforumet har en masse umerkede bøtter, bokser og flasker stående strødd omkring. Antakeligvis merker de fleste kjemikaliene sine med navn og eventuelle faresymboler, f.eks. "Ammoniumnitrat - oksiderende". Dette er vel og bra, men det kan forbedres.

Ved å utbedre etikettene med informasjon om eventuelle farer ved stoffet, tydelige faresymboler og tekniske data, gjør du laboratoriearbeidet sikrere samtidig som du kan spare en del tid. Godt merkede kjemikalier vitner om en ansvarlig og seriøs hobbykjemiker/-pyrotekniker. Hvis noen besøker laboratoriet ditt vil profesjonelt merkede kjemikalier vise at du tar sikkerhet på alvor.

Hvis du av noen grunn skulle få et besøk av politiet vil et laboratorium med godt merkede kjemikalier, et ansvarlig oppbevaringssystem, generell orden og ryddighet gjøre et godt inntrykk på lovens lange arm. De fleste i miljøet vårt som tas av politiet har nok vært uheldige og blitt anmeldt pga. fyring av amatørfyrverkeri/sprengning av eksplosiver. Hvis det er situasjonen vil nok ikke et ryddig og profesjonelt laboratorium/verksted redde deg uansett, bare så det er klart.


Hvordan bør en god etikett se ut?

Jeg - i likhet med de fleste leverandører av kjemikalier - foretrekker å dele etiketten i to deler: En med generell informasjon om kjemikaliet, og en annen med tydelig informasjon om farene ved stoffet. Disse delene kan gjerne skilles med forskjellig bakgrunnsfarge; selv bruker jeg hvit for den generelle delen og orange for faremerkingen.

For å lage etikettene bruker jeg Microsoft Word, og det holder i lange baner for meg. Personer med mer IT-kompetanse enn meg vil kanskje foretrekke LaTeX, diverse bildebehandlingsprogrammer e.l.

Den generelle delen bør/kan inneholde:
  • Navnet på kjemikaliet (stor skrift)
  • Alternative navn på kjemikaliet (mindre skrift)
  • Kjemisk formel
  • Renhetsgrad eller konsentrasjon, angitt enten i prosent (%), molaritet/normalitet (M/N)
  • Kvalitet: som "Teknisk", "Pro Analysi (PA)", Puriss (PS), "For HPLC" etc.
  • For komplekse organiske stoffer kan en liten strekformel være nyttig.
Formålet med denne delen av etiketten er å gjøre identifisering av kjemikaliet så enkelt som mulig. Navnet og formelen bør være enkelt synlig med en stor og klar skrifttype.

I tillegg er det lurt å ha en liten del dedikert til fysiske egenskaper i den generelle delen. Denne delen kan inneholde bl.a.:
  • Koke- og smeltepunkt (°C)
  • Massetetthet (kg/L, g/mL)
  • Molar masse (g/mol)
  • Løselighet i vann (g/100 mL)
  • CAS-nummer, EC-nummer eller UN-nummer. Gjerne alle sammen. Det mest brukte er CAS-nummeret.

Hvis du tar deg bryet med å skrive fysiske data på beholderne dine slipper du å søke når du skal bruke kjemikaliene. La oss si at du skal lage én liter av en 1M løsning av svovelsyre: Da vet du at du trenger ett mol svovelsyre som du skal tynne ut til én liter med vann. Siden du har vært så lur og skrevet fysiske data på flaska di, kan du bare se på den for å finne den molare massen, konsentrasjonen og massetettheten til syra du har for hånden. Tid spart!


Faredelen på etiketten skal inneholde:
  • Alle faresymbolene for kjemikaliet.
  • Noen setninger om de største farene ved kjemikaliet, f.eks. "Må ikke blandes med oksidanter", for metallpulver, svovel og rødt fosfor. "Meget brannfarlig", for alkohol, aceton og propanol.
  • Alle R- og S-setningene for stoffet.
  • Hvis stoffet er potensielt kreftfremkallende, allergifremkallende, mutagent, teratogent eller kan gi andre kroniske helseskader må dette opplyses om. Eksempler er forbindelser som inneholder tungtmetaller som kvikksølv, mangan, krom, kadmium, nikkel og bly.

Når du merker kjemikalier bør du først finne et HMS-datablad for kjemikaliet. KPT Naturfag har et stort utvalg av datablader for nedlasting i filbiblioteket sitt. I HMS-databladet finner du alle opplysningene du trenger for å lage en etikett: Hovedfarene, faresymboler, inkompabiliteter, R- og S-setninger samt fysiske data.
R- og S-setningene kan du godt pugge, men jeg anbefaler heller at du skriver ut alle setningene og henger de opp på en plakat på laboratoriet/verkstedet ditt.
I tillegg til datablad kan Wikipedia være et veldig nyttig verktøy når du jobber med merking av kjemikalier. Gjerne studer flasker og bokser fra kjente forhandlere og se hvordan designet er.

Når du er fornøyd med en etikett du har laget, anbefaler jeg at du skriver den ut på klistremerkepapir. Det får du kjøpt bl.a. på Norli bokhandel. Siden klistremerkepapir er relativt dyrt, anbefaler jeg også at du fyller hele arket når du skriver ut. Bruk den beste innstillingen på skriveren din. Klipp ut etiketten og påfør den på den rene, tørre flaska eller boksen. Flasker bør ikke være kalde, da dannes det kondensat som gjør at etiketten sitter dårlig. For ekstra lang holdbarhet kan du bruke kontaktpapir utenpå etiketten. Kontaktpapir er anbefalt for flasker som skal stå kjølig og for spesielt hissige kjemikalier.


Eksempler på hjemmelagde kjemikalieetiketter:

Hydrogenperoksid:

http://www.majhost.com/gallery/UniqueBuilder/Laboratory/h2o2.png


Forskjellige hjemmelagde etiketter på flasker, bokser og glass:

http://www.majhost.com/gallery/UniqueBuilder/Laboratory/etiketter.jpg


Kommersielle etiketter fra Fluka, Merck og KPT Naturfag til sammenligning:

http://www.majhost.com/gallery/UniqueBuilder/Laboratory/etiketter-kom.jpg



Det var alt for denne gang. Vedlagt er en .doc-fil (beklager, Mac- og Linux-brukere!) med etiketter for svovelsyre og natriumhydroksid, samt en blank mal som du kan fylle inn og skrive ut. Etikettene er kanskje ikke spesielt vakre, men de holder mål. Etikettene er tilpasset Merck-boksene mine (hvite med blå lokk, se bildet) slik at den hvite delen er på en side, og den orange på en annen side. Når du lager etiketter sjøl er det lurt å tenke på hvordan etiketten passer på beholderne du har for hånden, og tilpasse de deretter.


BomberMan out.
Sist endret av BomberMan; 3. januar 2014 kl. 13:22.
Trengte vi en guide på å skrive ut en etikett av et pyroteknisk stoff?
Sist endret av dREIS^.; 17. juni 2010 kl. 16:56.
Kjekt og ha.
Sitat av dREIS^. Vis innlegg
Trengte vi en guide på å skrive ut en etikett av et pyroteknisk stoff?
Vis hele sitatet...
Ja, tenk det var nødvendig.
Det er noe av det første man lærer når man begynner på kjemiutdanning så hvorfor skulle det være mindre relevant blant freaker som leker med kjemikalier og sprengstoff?
Det er nettopp her det behøves.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Det var akkurat det NitroFis sa jeg hadde i tankene da jeg skrev denne guiden.

Uansett har du ikke mye du skulle ha sagt, dREIS^, som har vært registrert i mindre enn to uker og uten en eneste post i pyroforumet før nå. Du er ikke målgruppen min.
Husk at CAS-nummer gjerne hører sammen med en produsent av kjemikaliet.

Hvis jeg skulle klaget på kvaliteten på kjemikaliet elns. ville jeg iallefall hatt den informasjonen tilgjengelig.
For en amatør er CAS-nr. irrellevant.

Det aller viktigste er at man leser databladene før man tar et kjemikalie i bruk!


Hold flytende og tørre kjemikalier fra hverandre, peroksider bør også settes unna.
Syrer og baser kan også med fordel stå separat.

EDIT: Skriv ut databladene og sett de inn i en perm slik at utenforstående kan få raskt innblikk i en situasjon om du finner det for godt å ligge halvdød på gulvet en dag. Dette er særlig praktisk ved uhell som krever legebehandling.

Fin tråd, fine etiketter.
Sist endret av random13798; 17. juni 2010 kl. 18:32.
Nice KP til Trådstarter!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Meget god guide, Jeg skal merke kjemikaliene mine bedre så straks tiden strekker til.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Syntes det passet fint her, jeg: Til de av dere som har mulighet til å te seg en tur til Sverige i ny og ne. Der har de en ripoff versjon av Redbull, kalt Thai Redbull. Den smaker grusomt, men flaskene virker som relativt perfekte til oppbevaring av kjemikalier... Små, brune og firkantede. Og det koster rundt 12kr for en flaske, som jo faktisk er billig for en fin beholder.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...i_red_bull.jpg
PS. Flasken er mye mindre enn den ser ut som! Fra bunnen og opp til der den kurver inn til korken er det 10cm og de fire like brede sidene er omtrent 4cm lange. Håper noen får nytte av det...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Syntes det passet fint her, jeg: Til de av dere som har mulighet til å te seg en tur til Sverige i ny og ne. Der har de en ripoff versjon av Redbull, kalt Thai Redbull. Den smaker grusomt, men flaskene virker som relativt perfekte til oppbevaring av kjemikalier... Små, brune og firkantede. Og det koster rundt 12kr for en flaske, som jo faktisk er billig for en fin beholder.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...i_red_bull.jpg
PS. Flasken er mye mindre enn den ser ut som! Fra bunnen og opp til der den kurver inn til korken er det 10cm og de fire like brede sidene er omtrent 4cm lange. Håper noen får nytte av det...
Vis hele sitatet...
og korken er av metall, noe jeg kan se for meg at ikke er helt ideellt i alle situasjoner
Nå fikk jeg lyst på kjemikalier.

Passer egentlig fint, har en relativt stor bod som har bestått av 4 små, relativt ubrukelige rom til nå. Men nå har vi begynt å rive alle veggene der, så det blir ett stort rom i stedet, hovedsakelig til parkering av motorsykkelen. Det er enkelte steder der inne i den boden som ville passet utmerket til kjemikalier og litt leking. Dette er vel kanskje feil tråd til å begynne å spørre detaljert om dette, men et kjapt svar hadde vært supert; hvor mye må man egentlig ut med for en helt OK samling med kjemikalier og utstyr, som inneholder litt varierte kjemikalier som "bør være tilstede i enhver kjemikaliesamling"? Hadde vært greit å få begynt hobbydyrkelsen min nå snart.
Det blir like relativt som å fortelle hva et bra kjøkken må inneholde.

Hva skal du drive med?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Husk at CAS-nummer gjerne hører sammen med en produsent av kjemikaliet.

Hvis jeg skulle klaget på kvaliteten på kjemikaliet elns. ville jeg iallefall hatt den informasjonen tilgjengelig.
For en amatør er CAS-nr. irrellevant.
Vis hele sitatet...
Nei, CAS-nummer er uavhengig av produsent. Svovelsyre har CAS-nummeret 7664-93-9 uansett hvem som har lagd den og hvor den kommer fra.

Formålet med CAS-nummer er å gjøre søking i databaser enklere, siden ett stoff kan ha mange navn. Jeg bruker CAS-nummer når jeg søker etter datablad og når jeg søker etter produkter på websidene til Fisher Scientific og Chiron. Derfor kan CAS-nummer også være nyttig for en amatør.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det blir like relativt som å fortelle hva et bra kjøkken må inneholde.

Hva skal du drive med?
Vis hele sitatet...
Har lyst å kunne imponere meg selv og andre med enkle fiksfakserier.
Selv er jeg svak for fargeendringer og fellingsreaksjoner.
Noterte faktisk ned på mobilen følgende etter en kjemitime hvor jeg ble grådig fascinert:
"Fe3+ (f.eks. fra FeCl3) i vann. Tilsett:
- K4[Fe(CN)6]
- KSCN
- K2CrO4

Cu i HNO3"
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvordan dette så ut, men jeg må tydeligvis ha blitt imponert.

Jeg trenger ikke noe avanserte greier, men vi bruker ganske mange forskjellige stoffer på skolen, og jeg skulle gjerne hatt noe av det samme utvalget, men jeg regner med jeg ikke har råd til tusenvis av forskjellige kjemikalier heller.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, CAS-nummer er uavhengig av produsent. Svovelsyre har CAS-nummeret 7664-93-9 uansett hvem som har lagd den og hvor den kommer fra.

Formålet med CAS-nummer er å gjøre søking i databaser enklere, siden ett stoff kan ha mange navn. Jeg bruker CAS-nummer når jeg søker etter datablad og når jeg søker etter produkter på websidene til Fisher Scientific og Chiron. Derfor kan CAS-nummer også være nyttig for en amatør.
Vis hele sitatet...
Uff, jeg tror jeg har blandet LOT nr. og CAS, var ikke meningen å være villedende.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann igjen!

Takker igjen for en informativ tråd. Jeg har tatt utgangspunkt i det du har presentert og laget mine egne etiketter som passer Inoxia sine 250ml beholdere.

Vedlagt er en PDF med et eksempel på en av etikettene. Hvis noen ønsker det kan jeg sende orginal Excell fil til dem på ePost...

http://bildr.no/thumb/781673.jpeg

Den oransje fargen er en smule mørk, tror jeg skal endre den til noe litt lysere.
Sist endret av Pyrotecnican; 18. desember 2010 kl. 21:26.
Sitat av dREIS^. Vis innlegg
Trengte vi en guide på å skrive ut en etikett av et pyroteknisk stoff?
Vis hele sitatet...
Når vi ser hva freaks bruker stoffene sine til, og sammenligner med alle avisoppslagene med titler som blant annet "Drept av hjemmelaget bombe", er det nok nødvendig med en guide, kanskje til og med teskjeer!

Sikkerheten først og fremst. Tviler du, lar du være.
Jeg har sett videoer labber der det eneste som skiller ett hvitt stoff fra et annet er formen på syltetøyglasset det oppbevares i...

Jeg har en tendens til å være det jeg beskriver som en rotete perfeksjonist... Liker systemer, men de er vanskelige å få til, og jeg er en som liker å ha alt jeg trenger rett foran meg... Dermed blir det rotete igjen fort...
Når det kommer til kjemilabben vil jeg at alle boksene skal være helt identiske med likt oppsatte etiketter... Og DER skal det være system!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjempebra trådstarter. Kp til deg