Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3557
Noen med erfaring eller kunnskap som kan veilede meg til hvordan jeg kan ta en åpen bachelor innenfor IT? Tenkte å ta 3 nettbaserte årsstudier. Tips til oppbygging? Ønsker en grad som bikker mer mot informatikkstudiet enn dataingeniør.


Har sett på dette studiet da det virker som en grei start.
Jeg tok en 'åpen bachelor' - da tok jeg et årsstudium, som jeg bygde på via emnestudier. Det er ikke veldig hokus pokus, kravene er slik:

Selvkomponert, tverrfaglig studieløp med en integrert, yrkesrettet utdanning eller fordypning i emner eller emnegruppe av minst 80 studiepoengs omfang, kombinert med emner eller emnegruppe av minst 30 studiepoeng i ett annet fagområde. De resterende studiepoengene kan tas innen frittstående emner. Emner som skal inngå i grunnlaget for graden må ha et omfang på minimum 7,5 studiepoeng. Mindre enheter kan godkjennes av dekan dersom de samlet utgjør minimum 10 studiepoeng innenfor samme fag/fagområde.

Du må ha 180 stp til sammen.
Vis hele sitatet...
Når du har skaffet nok poeng er det bare å kontakte studentweb ved skolen din for å få evaluert og tildelt en 'sammensatt bachelor' i de faggruppene du har valgt. Selv tok jeg en i IT, med juss som støtte.
Sist endret av lroedal; 18. september 2019 kl. 08:59.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Jeg tok en 'åpen bachelor' - da tok jeg et årsstudium, som jeg bygde på via emnestudier. Det er ikke veldig hokus pokus, kravene er slik:



Når du har skaffet nok poeng er det bare å kontakte studentweb ved skolen din for å få evaluert og tildelt en 'sammensatt bachelor' i de faggruppene du har valgt. Selv tok jeg en i IT, med juss som støtte.
Vis hele sitatet...
Vil dette i praksis bety at jeg med bachelor i Økonomi og administrasjon trenger "bare" 120 stp for en bachelor i IT siden jeg allerede har tatt en del fag, eller har jeg misforstått? Setter pris på svar.
Sist endret av gggunit1; 22. september 2019 kl. 00:39.
Usikker på hvordan det fungerer med "gjenbruk" av fag til forskjellige grader - men i teorien, om de kan 'gjenbrukes', trenger du bare 80 stp innenfor IT - regner med at du har mer enn 30 stp innenfor økonomi, samt nok av andre fag til å fylle de resterende 70 poengene.
Funker det å ta 120 studiepoeng gjennom fagskole og bygge på med et helårsstudie på 60 stp og få dette godkjent som en bachelor?
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Funker det å ta 120 studiepoeng gjennom fagskole og bygge på med et helårsstudie på 60 stp og få dette godkjent som en bachelor?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis:
Ifølge Kunnskapsdepartementet betyr ikke dette at studiepoeng tatt på fagskole er det samme som studiepoeng tatt på høgskole og universitet. Har du tatt studiepoeng på en fagskole og ønsker å bruke disse for å få fritak fra deler av en utdanning på høgskole eller universitet, er det fortsatt opp til høgskolen eller universitetet å vurdere om fagskoleutdanningen din gir deg det du trenger for å få fritak.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om det er opp til den aktuelle skolen.
Takk for svar lroedal!