Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4817
Har nylig flyttet til en sokkel leilighet der jeg og samboeren benytter oss av nettverket til huseier. Det er 500megabit nett, men gjennom svintykke murvegger så kommer jeg nede i 10- 12Mb/s når jeg tester via speed test. Bare jeg søker på google så bruker hjeg 3-4 sekunder for å komme meg inn på siden.

Så idag spurte jeg om vi kunne ordne ett nettverksuttak nede hos meg, det virket huseier positiv til og spurte hva vi trengte og hvor dyrt dette var. Jeg tenkte at jeg kunne koble min egen ruter i det uttaket så kan jeg "streame" nettverket via den og ikke igjennom murveggene oppe. Går det?

På ett nettverksuttak, er det mulig å koble den i vanlige ledninger rundt i hus, eller må det være spesielle ledninger skapt for å handtere nettverk? Og ett siste spørsmål, bruker slike installasjoner å være dyrt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må legge opp nettverkskabel ja. Berekn ca. tusen i materiell, og 1-5000,- for å få jobben gjort av intallatør, avhengig av kor mange vegger og kva type vegger du må gjennom, og korleis installasjonen skal utførast.

Forøvrig vil du oppnå akkurat det du vil om du gjer det.
Du trenger nok spesial kabel til formålet. Det er noe som heter Powerline, som gjør det mulig å føre nettverk over allerede eksisterende kabling (230VAC), men jeg vil fraråde det på det sterkeste.

Du trenger følgende:
  1. Betongborr (Pris avhengig lengde/tykkelse på betongvegg)
  2. RJ45 veggkontakt (kr ~200,-)
  3. (S/F/U)TP CAT(5/5E/6) nettverkskabel (kr 5-18,- pr meter)
  4. RJ45 plugg (kr ~15,-)
  5. Krone og krympeverktøy (kr 300-600,-)

Med riktig utførelse av jobben (terminering), og riktig ende utstyr (router/switch/accesspoint/e.l.) så skal du få en link mellom deg og huseieren på 1Gbit/s.
Ok, takk for svar. Er spent om huseier er like interessert i dette om det blir dyrt.

Det er forøvrig ett nettverksuttak i stuen der Altibox er tilkoblet direkte i uttaket. Går det an å koble ruteren min i det uttaket, for så å koble altibox i ruteren så jeg ikke mister TV?
Avhengig av oppsettet så er det mulig det også er Internett i uttaket på stua, men Altibox bruker noen sære VLAN-regler for å kjøre TV og Internett på samme kabel. Det er mye informasjon om dette i denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922 som kan være verdt en kikk. (Merk datoene på innleggene)
Sist endret av Dyret; 5. desember 2018 kl. 21:18.
Jeg hadde ikke brukt 2 routere på samma linja, sett den opp enten i bridge modus eller kjøp en switch så skal dette gå drit bra DHCP osv kan clogge igjen, en switch er en «dum» router som ikke tuller med IP adresser/DHCP leie. Koster akkurat det samme
Sitat av Vanskeliig Vis innlegg
Går det an å koble ruteren min i det uttaket, for så å koble altibox i ruteren så jeg ikke mister TV?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge routeren støtter igmp-snooping og du aktiverer dette i instillingene. Sett den opp som aksesspunkt/slå av dhcp, og koble dekoder i en av LAN-portene.

Du kan også bruke en switch som støtter igmp, og koble kablet utstyr i den (dekoder også), evt et aksesspunkt for trådløs i tillegg.
Huseier kom med ett lite forslag om å kjøpe en Altibox Wifi Pluss. Dette skulle øke hastigheten betraktelig. Er det bare plugg an play, eller må man fortsatt kable? Noen erfaring med dette?
Sitat av Vanskeliig Vis innlegg
Huseier kom med ett lite forslag om å kjøpe en Altibox Wifi Pluss. Dette skulle øke hastigheten betraktelig. Er det bare plugg an play, eller må man fortsatt kable? Noen erfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Det er et ekstra trådløst aksesspunkt, det kan hjelpe dersom den eksisterende routeren står ett stykke fra muren som skaper problemer.
Jeg vet ikke hvordan altibox sin løsning fungerer men min extender kan kobles både trådløst og med kabel til routeren.
Mener han jeg skal ha denne nede hos meg da?
Koble Wifi plussen mellom vegguttak og dekoder. I teorien skal det være et greit alternativ, men veldig lite fleksibelt mtp oppsett
Sist endret av plohg; 7. desember 2018 kl. 22:45.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du dårlig signal i hele sokkelleiligheten, eller er det steder med bedre dekkning?
Ved sistnevnte kan man prøve med en repeater https://www.clasohlson.com/no/Netgea...eater-/38-6354
Sette den der hvor du har bra signal slik at den fordelere det videre i sokkelleiligheten. Kollege brukte det på hytta og det fungerte for han.

Men om dene wifi pluss (koster 990kr) fra altibox kan kobles mellom vegguttak og dekoder i deres leilighet gir det raskes internet.
Det er 'ok' dekning i stuen, måler opp mot 50Mb på speed test der inne. Det er jo fortsatt ikke 500/500 som han lovet ved visning, men dama for værtfall sett youtube der inne. Soverommet er en annen historie, her måler jeg nedi 4-7Mb. Vi snakket videre om dette her om dagen, hvis ikke Altibox Wifi Pluss fungerte skulle vi borre ett hull å trekke ledninger inn på soverommet og sette ruteren her inne. Han var ikke så gira på det, men det var visst siste utvei. Altså, han skrøyt på visningen at det var så helsikkes bra internett her inne, da bør han også jobbe for å 'backe' det han lovet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne siden det omtrent handler om det samme.

Har en Asus ruter der alle portene er i bruk kablet.

En av de er trukket ned til kjellerstue. Nå skal jeg ha Apple-TV, PlayStation og PC der nede PG orker ikke skifte kabel hver gang.

Målet må vel da være en Switch med litt flere porter.

Er det da slik at jeg kan koble til switchen til den ene porten fra asusen og fremdeles bruke de andre portene i asusen? Og vil det bli kluss med tildeling av IP osv med en slik løsning?

Altså, sette inn en switch på en av portene i ruteren og splitte den porten videre uten at dette får betydning for den øvrige bruken på ruteren?
Kjøper du en "dum" switch (lag 2 switch, lag 3 selges normalt kun til bedrifter, kalles ofte "managed" når de selges med få antall porter til mindre bedrifter) så deler den switchen ikke ut IP'er, det gjør routeren din, og det vil gå like knirkefritt som om du bruker de fire LAN-portene på routeren. Så lenge du har 1 stk router så kan du egentlig pjåte på så mange switcher bak den du bare ønsker. De fleste routere kommer normalt med /24 DHCP pool som betyr 253 ledige adresser (256 minus en til nettverket, en til broadcast, og en til routeren selv). Skal du ha flere enn 253 andre enheter tilkoblet som alle trenger sin egen lokale IP så kan du endre DHCP pool i routerens (web)grensesnitt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Bumper denne siden det omtrent handler om det samme.

Har en Asus ruter der alle portene er i bruk kablet.

En av de er trukket ned til kjellerstue. Nå skal jeg ha Apple-TV, PlayStation og PC der nede PG orker ikke skifte kabel hver gang.

Målet må vel da være en Switch med litt flere porter.

Er det da slik at jeg kan koble til switchen til den ene porten fra asusen og fremdeles bruke de andre portene i asusen? Og vil det bli kluss med tildeling av IP osv med en slik løsning?

Altså, sette inn en switch på en av portene i ruteren og splitte den porten videre uten at dette får betydning for den øvrige bruken på ruteren?
Vis hele sitatet...
Som personen over sier, kjøp en rimlig switch som støtter gigabit (1000mbit), pass på at denne er i lag 2/unmanaged switch. Så bør det være plug and play. Har en hjemmesentral fra Vikenfiber/Altibox til en dumb switch som støtter gbit. Med en egenterminert kabel igjennon 2 yttervegger og inn på kontoret. Får 500/500 på kablet på kontoret uten stress. Den kosta jobben 350,- kroner eks mva.