Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2464
Hei

Spør her fordi jeg ikke finner svaret noen andre plasser, har prøvd å søke gjennom forumet også.

Jeg bruker benzoer medisinsk mot sosial angst. Har idag tatt 5 2mg rivotril,
vil 25mg evt. 50mg. sobril hjelpe mot angst imorgen, eller vil jeg ha toleranse?
Bruker få hjertebank, skjelvinger osv.
Tror nok personlig at Sobril hadde vært et mye bedre benzodiazepin for deg å gått på mot sosial angst, enn rivotril som hovedsakelig har muskelavslappende/nervebane dempende virkninger. Dette er kun min mening. 2 mg x 5 tabletter i løpet av en dag (totalt 10 mg) er en relativt høy terapautisk dose, og er ikke veldig sammenlignbart med 25 mg Sobril. Du sier ingen ting om hvor lenge du faktisk har brukt benzodiazepiner, så er veldig vanskelig å kunne svare deg ang toleranse. Rivotril har en halveringstid på rundt 30-40 timer, så 30-40 timer etter inntak har du fortsatt rundt 5 mg i kroppen din. Sobril er et godt preparat mot angst, spesielt sosial angst, siden den ikke gjør deg like trøtt og sløv slik som mange av de andre benzoene gjør. Dette gjør den bedre til å brukes i sosiale sammenkomster, og på dagtid. Den har også betraktelig mye kortere halveringstid.

Men, jeg skal på ingen måte uttale meg om hvilke medikamenter som passer best for deg. Det er det du, og din lege som vet best. Det med at du får hjertebank og skjelvninger burde du ta opp med legen, da kanskje denne medisin gruppen kanskje ikke tåles like godt av kroppen din.

Uansett, fortell litt om hvor lenge du har brukt rivotril, og/eller andre benzoer, da dette hjelper oss å kunne utale oss ang evt toleranse. Husk at alle benzodiazepiner er GABA- bindende stoffer, noe som betyr at de vil ha en krysstoleranse med hverandre.
Rivotrilen du tok i går fungerer egentlig minst like bra som den gjorde i går. Lang halveringstid som Dark Shadows nevner, gjør at de vil ha effekt i flere dager - nesten en liten uke ved høye doser.

Det som er så dumt med rivotril, foruten de opplagte tingene, er hukommelsestapet.
Sist endret av 3rdPersonShootR; 10. januar 2013 kl. 07:39.
Trådstarter
Dark_Shadows: Jeg har brukt rundt 25stk. hver halvannen måned i et års tid. Legen mener dette er et helt ok forbruk.

Jeg må ta 2 stk. 25mg sobril for å ikke ha angst, og det blir jeg veldig trøtt/sløv av.
Jeg har tidligere i samråd med legen prøvd ut valium(og generiske merker av det, som vival og stesolid), men fant ut at sobril fungerer bedre for meg mot angsten. Han mener Sobril er det sterkeste/beste jeg kan få mot angsten.

Rivotril har jeg kun brukt den siste måneden, men da med flere dagers mellomrom. Er bare de siste dagene at jeg har tatt flere hver dag (for å kunne takle arbeidsdagen).