Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7153
Thule Mediasenter



For ikke så lenge siden avsluttet jeg mitt forrige casemod prosjekt: ShinyAluminum: http://freak.no/forum/showthread.php?t=277103 Der jeg bygde et kabinett fra grunnen av, i aluminium. Fikk litt problemer med at ting ble skjevt (metall og varme fra sveising/skjæring er en vanskelig kombinasjon) Så resultatet ble ikke 100%

Holder på å planlegge en ny casebuild, som skal ferdigstilles til The Gathering 2016 (i påsken). Men før jeg starter på det skal jeg bygge en liten, kompakt og kraftig mediasenter i et gammelt kabinett til en forsterker.


Oppdatering 1:


Tok ut innmaten til forsterkeren for noen måneder siden, og finner ikke igjen bildene fra den prosessen.
Fikk endelig bruk for dremelen som har samlet støv i det siste også



Ferdig ribbet, ikke akkurat mye plass


Kabinettet er kun 8cm høyt, og med hovedkort og avstandstykker blir det dårlig plass til kjøling.
Noctua har heldigvis laget en kjøler for oss med plassproblem: NH-L9i som er kun 4cm høy!




Kabinettet er kun 41cm bredt, hovedkortet kaprer 30cm og
en original ATX strømforsyning tar 15cm. 4cm for mye.



For å løse plassproblemet måtte strømforsyningen strippes, og
heldigvis tar den kun 11cm uten deksel. Det er på millimeteren akkurat!!



Skjermkortet er muligens noen millimeter for bredt, krysser fingrene og
håper på at den millimeteren jeg sparer på å ta av dekselet hjelper. Hvis ikke så må jeg skjære ut en firkant i topplaten



Kabinettet skal romme en komplett pc; et ATX hovedkort, 750w strømforsyning, SSD (+muligens en 2,5" HDD) og et stort skjermkort.
Jeg har stort sett alle delene liggende, håper de funker.


@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 7. september 2016 kl. 19:09.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er det trygt å bruke PSUen uten dekslet?
Sitat av GreenRay Vis innlegg

Kabinettet skal romme en komplett pc; et ATX hovedkort, 750w strømforsyning, SSD (+muligens en 2,5" HDD) og et stort skjermkort.
Jeg har stort sett alle delene liggende, håper de funker.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt å løse kjøling? Med et såpass stort skjermkort i et såpass lite kabinett, så vil det bli mye varme i et lite rom. Og jeg tviler på at du ønsker å ha en mediasenter PC i stua som høres ut som en jetmotor.
Sist endret av 0xFF; 28. januar 2016 kl. 21:18.
Sitat av GreenRay Vis innlegg

Fikk litt problemer med at ting ble skjevt (metall og varme fra sveising/skjæring er en vanskelig kombinasjon) Så resultatet ble ikke 100%


@GreenRay
Vis hele sitatet...

Mulig det hadde gått helt greit om du først hadde sveist skjelettet også gjenget opp og montert alu platene. Står klarer en stort sett sveie / evt revarme uten at det slår seg veldig skjevt. Aluminium er helt annerledes siden det leder varmen så utrolig raskt.

Kun hobbysveiser, så sjekk gjerne med folk som kan skikkelig


Blir kult å se åssen kjølinga blir, blir lite og lekkert dette her.
Sist endret av frtoretang; 28. januar 2016 kl. 21:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mulig det hadde gått helt greit om du først hadde sveist skjelettet også gjenget opp og montert alu platene. Står klarer en stort sett sveie / evt revarme uten at det slår seg veldig skjevt. Aluminium er helt annerledes siden det leder varmen så utrolig raskt.

Kun hobbysveiser, så sjekk gjerne med folk som kan skikkelig
Vis hele sitatet...
Eventuelt er jo eit godt alternativ å ikkje sveise det.

PCer er jo ikkje avhengig av veldig stor mekanisk styrke, så popnagler og skruer burde fungere utmerka. Er gjerne kjappere og enklare og - drill og popnagletang er alt du treng.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er det trygt å bruke PSUen uten dekslet?
Vis hele sitatet...
Tja, så lenge du holder fingrene unna så bør det jo være det Hvis jeg finner en god løsning, så skal jeg prøve å deksle den inn.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan har du tenkt å løse kjøling? Med et såpass stort skjermkort i et såpass lite kabinett, så vil det bli mye varme i et lite rom. Og jeg tviler på at du ønsker å ha en mediasenter PC i stua som høres ut som en jetmotor.
Vis hele sitatet...
Det kan hende dette blir et problem ja, mulig skjermkortet må byttes ut (men tenkte å prøve med dette først)


Når det gjelder luftflyt er dette planen. Det er også riller i bunnen av kabinettet, mulig noe av varmen vil sive ut der også

Blir kult å se åssen kjølinga blir, blir lite og lekkert dette her.[/quote]

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mulig det hadde gått helt greit om du først hadde sveist skjelettet også gjenget opp og montert alu platene. Står klarer en stort sett sveie / evt revarme uten at det slår seg veldig skjevt. Aluminium er helt annerledes siden det leder varmen så utrolig raskt.

Kun hobbysveiser, så sjekk gjerne med folk som kan skikkelig


Blir kult å se åssen kjølinga blir, blir lite og lekkert dette her.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig det jeg gjorde, sveiset først, gjenget etterpå.

Problemet var at platene slo seg på grunn av varmen fra laserkutteren (dårlig utført?) Og når jeg sveiset/kappet rammen var det ikke mange millimeterene som skulle til før det ble trangt eller en sprekk. Og når jeg skulle montere hardware måtte jeg gjøre noen modifikasjoner, som ikke så 100% ut (dårlig planlegging )

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eventuelt er jo eit godt alternativ å ikkje sveise det.

PCer er jo ikkje avhengig av veldig stor mekanisk styrke, så popnagler og skruer burde fungere utmerka. Er gjerne kjappere og enklare og - drill og popnagletang er alt du treng.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg en gang skal bygge en 100% alukasse igjen så blir det uten sveising, slår seg alt for lett på tynne plater. Når jeg startet prosjektet tenkte jeg at det ville bli mye enklere og billigere å sveise en ramme.

Det beste hadde jo vært å knekt hjørner for så å poppe, men koster en del ekstra å få ferdigknekte plater. Men det er nokk det beste
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Det kan hende dette blir et problem ja, mulig skjermkortet må byttes ut (men tenkte å prøve med dette først)


Når det gjelder luftflyt er dette planen. Det er også riller i bunnen av kabinettet, mulig noe av varmen vil sive ut der også

Blir kult å se åssen kjølinga blir, blir lite og lekkert dette her.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde du skulle ha viftene i front.

Men siden du skal ha viftene på toppen og kabinettet er 410mm bred, så ville jeg heller ha satt 2 stk 200x200mm vifter så langt frem i kabinettet som mulig og riller på baksiden, slik at luften strømmer fra front til bak. 200x200mm flytter mer luft pr RPM enn 120x120mm og 80x80mm, så man kan ha lavere turtall og dermed mindre støy.

F.eks slike: https://www.komplett.no/product/8258...02-200mm-vifte
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg trodde du skulle ha viftene i front.

Men siden du skal ha viftene på toppen og kabinettet er 410mm bred, så ville jeg heller ha satt 2 stk 200x200mm vifter så langt frem i kabinettet som mulig og riller på baksiden, slik at luften strømmer fra front til bak. 200x200mm flytter mer luft pr RPM enn 120x120mm og 80x80mm, så man kan ha lavere turtall og dermed mindre støy.

F.eks slike: https://www.komplett.no/product/8258...02-200mm-vifte
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det er plass til det. De tre 80mm viftene er montert på skjermkortet, og jeg tror en 200mm vifte fil krasje med strømforsyningen (det er ikke plass til en vanlig, 25mm tykk vifte) og skjermkortet.

edit: Mulig bildet var litt missvisende, men det er sett fra baksiden av kabinettet.
Sist endret av GreenRay; 28. januar 2016 kl. 23:53.
Kult! Gleder meg til å se fremgangen i dette!
Er altfor få pc-relaterte worklogs på Freak til vanlig, så er gøy å følge med når det først blir lagt ut noe!
Sitat av OleBM Vis innlegg
Kult! Gleder meg til å se fremgangen i dette!
Er altfor få pc-relaterte worklogs på Freak til vanlig, så er gøy å følge med når det først blir lagt ut noe!
Vis hele sitatet...
Trivelig Hadde vært morro med flere worklogs ja!



Oppdatering 2:

Tok en tur inn til Trondheim i går, og fikk handlet cpu-kjøler og pci-express forlenger. Utrolig kjekt at DigitalImpuls har fysisk butikk i nærheten.




Selv om den er liten, håper jeg den klarer å holde temperaturen nede på et fornuftig nivå


Mottok også en pakke fra HobbyKomponenter.no med standoff til hovedkortet ++


Har startet på bakplaten, mangler å skjære ut hull til hovedkort, skjermkort og strømtilkobling

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 7. september 2016 kl. 19:09.
Oppdatering 3

Har tilpasset bakplaten slik at hovedkort, skjermkort og strømtilkobling har en plass. Gjenstår enda litt arbeid.





Er også ganske sikker på at mitt 580 skjermkort ikke passer inn i kabinettet, så vurderer å kjøpe nytt/brukt.

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 4. februar 2016 kl. 16:25.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oppdatering 4

Prosjektet er satt litt på vent mens jeg fullfører mitt andre prosjekt som må være ferdig til The Gathering.

Siden sist har jeg kjøpt inn en tynn vifte som skal stå over strømforsyningen og en tykkere vifte til CPU kjøleren. Har også demontert min gamle PC og tatt prosessoren fra den.


[i]Denne viften er 12mm tykk og passer perfekt over strømforsyningen[/I


CPU kjøleren har en tynn vifte, men siden det er plass til en større en så har jeg kjøpt ny


Litt overkill, men tenkte å bruke en eldre I7 2600k prosessor

@GreenRay
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oppdatering 5

Er for tiden i militæret, men har fortsatt litt på prosjektet nå som jeg er på perm





Har "hacket" (kan jeg kalle det en hack?) frontpanelet på forsterkeren slik at jeg kan bruke av/på knappen og lese av temperaturen inne i kabinettet på volum displayet.

Koblet til en arduino og lagdet en egen "shield" som styrer to 7-segment displayer og leser temperatur.

Kode

//The two lights do not light up, broken?
//Display and tempread works, but temp is off by 3 degrees 

#include <SevSeg.h>

SevSeg sevseg; 

int var = 0;
int sensPin = 15; //Analog pin 1
int temp = 0;
int light1 = 2;
int light2 = 3; 
float sensorValue = 0;
float celsiusValue = 0;


void setup(){

  pinMode(sensPin, INPUT);
  
  pinMode(light1, OUTPUT);
  pinMode(light2, OUTPUT);
  
  digitalWrite(light1, LOW);
  digitalWrite(light2, LOW);
  
  byte numDigits = 2; //Number og displays
  byte digitPins[] = {5, 6}; //Displaypins
  byte segmentPins[] = {7, 8, 9, 10, 11, 12, 13}; //Segments: A,B,C,D,E,F,G,Period

  Serial.begin(9600);
  sevseg.begin(N_TRANSISTORS, numDigits, digitPins, segmentPins);
  sevseg.setBrightness(5); //Blinking 
}

void loop(){
  var = 0;
  while(var <= 100){ //Take 100 measurements
    int sensorValue = analogRead(sensPin); //Reads voltage on Pin A1
    float kelvinValue = (((sensorValue / 1023.0) * 5.0) * 100.0); //Convert sensorValue to kelvinValue
    float celsiusValue = kelvinValue - 273.0; //Convert kelvinValue to celsiusValue
    temp = (temp + celsiusValue);
    sevseg.refreshDisplay(); //Refresh display. Do not let this be interrupted by delays etc
    var++; 
  }
  temp = ((temp/100)-3); //Average temperature and fine tuning
  Serial.println(temp); //Prints average temperature to serial 
  sevseg.setNumber(temp,0); //Prints average temperature to display
}
Har i tillegg koblet til volumhjulet, som er en slags enkoder, men har ikke funnet på noe smart å bruke den til :P

@GreenRay




Oppdatering 6

Da har jeg fått montert hovedkortet og strømforsyningen. Nå mangler jeg kun å lage nytt lokk med hull til vifter og feste til hdd, og et lite feste til skjermkortet.

Vurderer å handle inn ny hardware. Skjermkortet bråker noen fryktelig og jeg tror det er noe galt med hovedkort (har litt problemer med å boote av og til)

Vurderte å styre viftene med volumknobben, men det ble litt for avansert med pwm styring på arduino


Det går akkurat, på millimeteren å få på lokket
Den gullfargede knappen til høyre er på-knappen og displayet viser temperatur. Arduinoen får strøm via intern usb


Det er trangt, men det går! Så lenge ikke alt smelter på grunn av varmen da...


Viftene og harddisk skal festes i lokket

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 7. september 2016 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oppdatering 7


Jobber for tiden med å korte ned kablene til strømforsyningen. Tenkte også dette var en fin mulighet til å prøve meg litt på sleeving. Resultatet blir ikke perfekt, men brukbart


Har skaffet litt ny hardware, som er litt strømgjerrig (=mindre varme og støy)

Hovedkort: MSI B150 MATE
CPU: Intel Core i3-6100 (Håper denne er kraftig nokk til å vise film og surfe)
RAM: 8gb HyperX Fury DDR4 2133MHz

Kommer også til å handle nytt skjermkort. Står mellom AMD Rx 460 og nVidia 1050.

@GreenRay
Trenger du egentlig eget skjermkort hvis du kun skal bruke den til å se film og surfe? Vet ikke hva du ser for deg av skjermer o.l., men det integrerte grafikkortet burde funke mer enn bra nok til dette? Med mindre du skal se på 4k, da ville jeg gått for noe litt bedre. Varmemessig vil vel skjermkort uansett generere en del mer enn en ev. bedre prosessor?

Uansett, kult prosjekt, blir spennende å se hvor bra sluttresultatet blir.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Trenger du egentlig eget skjermkort hvis du kun skal bruke den til å se film og surfe? Vet ikke hva du ser for deg av skjermer o.l., men det integrerte grafikkortet burde funke mer enn bra nok til dette? Med mindre du skal se på 4k, da ville jeg gått for noe litt bedre. Varmemessig vil vel skjermkort uansett generere en del mer enn en ev. bedre prosessor?

Uansett, kult prosjekt, blir spennende å se hvor bra sluttresultatet blir.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det integrerte skjermkortet er godt nokk, det skal jeg sjekke ut! Aldri brukt internt skjermkort før Takk for tipset.

MEN prosjektet handler litt om å bruke plassen og fylle hele kabinettet. Jeg kunne jo ha kjøpt et ITX hovedkort og brukt en mye mindre strømforsyning også.

Akkurat nå driver jeg å lakkerer bakplaten og monterer hardware. Jeg reiser tilbake til militæret på Søndag og tror ikke jeg blir ferdig med prosjektet før da (har en del andre ting som må prioriteres først)
Overskuddsmateriell
Tror ikke ett eget skjermkort er noe problem så lenge den får til å dra inn nok luft, i allefall hvis du fortsatt skal bruke HD5770 så vil den hive ut ganske mye luft ut av kabinettet om det er behov for det. Ett større spørsmål er den vil bråke mye men det må man bare teste da.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Tror ikke ett eget skjermkort er noe problem så lenge den får til å dra inn nok luft, i allefall hvis du fortsatt skal bruke HD5770 så vil den hive ut ganske mye luft ut av kabinettet om det er behov for det. Ett større spørsmål er den vil bråke mye men det må man bare teste da.
Vis hele sitatet...
Det er så liten klaring under lokket, så skjermkortet må dra inn friskluft. Så det hjelper ikke på luftflyten. 5770 blir ganske varmt og bråker fryktelig, så det vil ikke bli brukt!


Oppdatering 8


Klarte ikke å dy meg, måtte se om den fungerte


Kjører nå Win10 og ser film med interern GPU. Funker knall!


Fikk sleevet noen ledninger før jeg gikk tom for krympestrømper. Ikke et godt resultat, men det var god læring

https://youtu.be/4gia4Hpp6vM
Oppstart fra egen knapp og avlesning av temperatur fungerer knall!

@GreenRay