Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4060
Hei. Har søkt lenge men forgjeves, og når jeg først har funnet en youtube video så er det selvfølgelig snakk om et kort jeg aldri har sett før, og at videoen har 80% dislikes = funker ikke.

Det jeg lurer på er om det hadde gått an å kopiere type kort som du legger mot terminal, datamaskin etc. (NFC teknologi?) til telefon, eller klone innholdet til et annet kort. Busskort, treningssenter chip, noen skolekantiner etc. vet jeg bruker slike, hadde vært interessant å legge inn alt på tlf.

Har forøvrig en iPhone 5 (jailbreak) og vet at jeg har få muligheter med den, men har også en S3 som jeg kan bruke (er ikke rootet for øyeblikket).
Sist endret av DCH; 9. oktober 2015 kl. 17:55.
Prøvde å finne ut av dette selv for over et år siden. Problemet jeg støttet på var at de fleste nfc kortene jeg kom over var kryptert. Så for å kunne kopiere dataene over måtte jeg dekryptere brikkene, og når du ikke har krypteringsnøkkelen så må du begynne å leite etter metoder for å "cracke" krypteringen som ofte viste seg og være tungvint eller nesten umulig.
DCH
Trådstarter
75 4
Har hørt noe slikt, problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, for å finne ut om det jeg sitter med er kryptert eller ikke.
Hadde det vært så enkelt, så ville jo alle kopiert kortene til hverandre.

Busskort o.l er godt kryptert, så det er ikke bare-bare å komme seg forbi krypteringen.
Dette er en god del synsing fra min side, men la gå.

Om du leser det offentlige innholdet på kortet med telefonen, kan du finne ut hvilket kort som brukes.
MIFARE Classic er vanlig, og de fleste kort jeg har prøvd å scanne bruker dette. MIFARE Classic er allerede cracket, slik at du kan endre dataene på kortet ditt, men det er vanskelig/umulig å emulere på en telefon.
For å komme til målet her trengs endel hardware. gidder ikke skrive komplett guide.
1. kjøp utstyre du trenger ca 2000kr på ebay for alt sammen.
2. finn ut krypterings key HID bruker på leser sin.
3. programer om dine egen kort med samme master key.
4. bruk det på normal leser å se at det funker
LES mer om det her : http://www.openpcd.org/HID_iClass_demystified
DCH
Trådstarter
75 4
Takk for svar, kommer ikke til å punge ut 2k, men nå vet jeg vel litt mer.
Sitat av DCH Vis innlegg
Takk for svar, kommer ikke til å punge ut 2k
Vis hele sitatet...
Tja, å betale for busskort blir fort 2000,- iløpet av noen få mnd. så det er jo ikke direkte en dårlig investering om det blir gjennomført riktig
Dette blir nok synsing fra min side, men mange systemer som benytter seg av MiFare, leser kun den unike IDen til brikken. I ett tilfelle som med ett busskort, så har busselskapet registrert i en database at denne IDen er knyttet til din bruker. Derfor vil jeg tro at du ikke trenger selve dataen på brikken, kun å emulere brikkens serienummer.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Dette blir nok synsing fra min side, men mange systemer som benytter seg av MiFare, leser kun den unike IDen til brikken. I ett tilfelle som med ett busskort, så har busselskapet registrert i en database at denne IDen er knyttet til din bruker. Derfor vil jeg tro at du ikke trenger selve dataen på brikken, kun å emulere brikkens serienummer.
Vis hele sitatet...
Men mange av disse systemene støtter kryptering, slik at man må vite en hemmelig nøkkel for å kunne aksessere dataene. På Mifare fungerer dette ved at RFID-brikken sender en challenge/nonce til leseren, og leseren må da vite nøkkelen for å kunne regne ut en response.

Nå er Mifare og en del andre teknologier knekt allerede, så dette betyr ikke alltid så mye i praksis. Men hvor lett det er å kopiere er oftest opp implementasjonen fra tilbyderens side. Hvis denne har brukt UIDen til brikken som en identifikator, så er det trivielt å kopiere kortene uansett. Har de derimot lagt IDen bak en beskyttelse, da er du avhengig av en svakhet i brikketypen og/eller ha mulighet til å få tak i eller sniffe en del transaksjoner.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Husker tilbake til ungdoms tida, da vi brukte kort med RFID uten noe særlig kryptering.

Husker vi fikk tak i en leser/kopi dongle fra Kina, så du bare la kortet på så hadde du all dataen på kortet.

Skulle jo tenke meg at disse finnes enda? Dette kommer jo selvsagt an på hvilken implementasjon av løsningen som er gjort.
Mange tilbydere løser dette ved dataene, f.eks. hvilken billett du har, ikke ligger på kortet. Kortet brukes da bare for å identifisere deg, mens gyldigheten hentes fra en sentral database. Det kan også hende at informasjonen ligger begge steder, slik at man ikke er avhengig av kontakt med databasen, men kortet ditt vil da verifiseres når det er kontakt, og sannsynligvis vil de ha mekanismer for å håndtere avvik.

I så fall oppnår man ikke så mye mer enn å slippe å drakse rundt på flere kort, men du klarer ikke å få gratis billetter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette blir litt på sidelinjen men la gå;

Fikk nylig erstattet min ødelagte iPhone med en ny. Jeg overførte backup fra macen til den nye mobilen, hvis jeg ikke husker feil var Ruter-appen fremdeles aktiv og gyldig, i den forstand at månedkortet mitt lå der fremdeles.

Ble egentlig overrasket siden jeg trodde jeg aktivt måtte gjøre noe for å flytte billetten fra en app til en annen.

Jeg har ikke testet det selv, men såvidt jeg forstår er det mulig å ta restore fra en telefon hvor man har en gyldig i appen allerede. Ulempen er du ikke kan selektivt velge hva du vil ta restore av.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tore- Vis innlegg
Dette blir litt på sidelinjen men la gå;

Fikk nylig erstattet min ødelagte iPhone med en ny. Jeg overførte backup fra macen til den nye mobilen, hvis jeg ikke husker feil var Ruter-appen fremdeles aktiv og gyldig, i den forstand at månedkortet mitt lå der fremdeles.

Ble egentlig overrasket siden jeg trodde jeg aktivt måtte gjøre noe for å flytte billetten fra en app til en annen.

Jeg har ikke testet det selv, men såvidt jeg forstår er det mulig å ta restore fra en telefon hvor man har en gyldig i appen allerede. Ulempen er du ikke kan selektivt velge hva du vil ta restore av.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg selv kjenner til Ruter sin app, benytter de seg vel sikkert av "in-app purchase", hvor kjøpet er linket til din Apple ID/Google konto. Så "billetten" følger kontoen, ikke mobilen
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Uten at jeg selv kjenner til Ruter sin app, benytter de seg vel sikkert av "in-app purchase", hvor kjøpet er linket til din Apple ID/Google konto. Så "billetten" følger kontoen, ikke mobilen
Vis hele sitatet...
Det gjør den ikke. Billetten følger appen, og du må bruke en kode for å overføre den til en annen mobil.

Edit: eller har de endret det? Har gått meg hus forbi i så fall.

Edit igjen: https://ruter.no/kjop-billett/ruterb...p-eller-mobil/ det fungerer med backup.
Sist endret av Olympic; 15. desember 2015 kl. 18:47.