Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6400
Vurderer å bytte hovedkort, fra MSI B85-G43 til et Gigabyte G1.Sniper B6 kort, men har aldri byttet hovedkort før. Er det mye styr, programmerbart-messig? Hva slags forhåndsregler må man ta på forhånd, og hvordan ser denne prossessen egentlig ut?

Grunnen til bytte er først og fremst at B85-G43 til tross for hva det står på nett, kun har 1 stk intern usb 2.0 header ettersom nr 2 er loddet ned fra fabrikk, og jeg trenger 2. Samt at det gigabyte brettet ser jo bad ass ut I grønt med LED...
Er ganske simpelt å bytte hodekort med generell "knowledge" med pc-bygging. Skal ikke skje noe særlig ved bytting, vil da anbefale å avinstallere drivere til det gamle HK'et, ettersom det er forskjellige produsenter. - Og deretter stappe i cd driven du får fra Gigabyte med drivere.

- Skjønner ikke helt hvorfor du bytter, HK'et ditt nå er god nok for stort sett alt, og MSI IMO, er stødigere enn gigabyte hovedkort
Sist endret av Blixus; 10. juni 2015 kl. 12:16.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Alt det praktiske burde gå helt fint, men det er det funksjonelle med aktivering av Windows og drivere jeg ble litt usikker på.

Avinstallering av drivere på gammelt kort gjøres vel etter bytte?

Stepper litt opp på hovedkort, og har kikket på dette istedetfor:

http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4487#ov

De vannkjølingsniplene der avgjorde saken for min del! :-)
Slett alt av drivere på forhånd. Å boote opp ny hardware med feile drivere vil ofte skape mye styr.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Har hatt hovedkortet i drøyt 2 måneder, og har ikke noe særlig data lagret.
Er det mulig å bare kjøre en total formatering på hele greia, også skru av, bytte hovedkort, også skru på igjen med nytt hovedkort?
Det er faktisk det smarteste du kan gjøre ja! Da slipper du mye problemer, garantert!
Men obs på at Windows-versjonen du har (hvis den er kjøpt....) ikke godtar å bli lagt inn på en 'ny' pc som dette da blir. Har du en fra bukta er dette neppe noe problem.
Sist endret av woff; 10. juni 2015 kl. 17:00.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Flott! Da prøver jeg på det! :-)
Hjelper også sikkert mye at det kun er kortet jeg bytter. CPU og alt annet forblir det samme.
Har bestilt et Gigabyte G1.Sniper 5 i skrivende stund som burde ankomme i begynnelsen av neste uke :-)
http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4487#ov

Var i kontakt med Microsoft på tlf i dag, og de sa at hvis jeg støtte på problemer, så var det bare å ringe, så skulle de unlocke derifra.
Sist endret av OleBM; 10. juni 2015 kl. 17:02.
Bra at du har planene klare. Du må garantert ha hjelp til å låse opp Windows'en men det haster jo ikke første dagen.
Det blir som sagt for deg en 'ny' pc hvis du bygger opp fra grunnen av med tom harddisk. Men du slipper også alle problemene du ville fått hvis du 'bare' skulle skifte drivere etc! Dette er nok det lureste du kan gjøre ja! Lykke til!

Fikk ikke linken din til å virke men denne går vel greit: http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4487#ov
Sist endret av woff; 10. juni 2015 kl. 17:08.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Takker for støtten! :-)

Jeg legger ut en melding her når ting (fohåpentligvis/værsåsnill/bankibordet) er gjort og ferdig. :-)

Sitat av woff Vis innlegg
Fikk ikke linken din til å virke men denne går vel greit: http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4487#ov
Vis hele sitatet...
Se der ja, takker og bukker :-)
Sist endret av OleBM; 10. juni 2015 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare pass på å sette i alle kontakter og bruk hodet når du flytter cpu! (Vær obs på at du bør skifte kjølepasta hvis du ikke kan flytte cpu og kjøler i ett..)
OleBM's Avatar
Trådstarter
Yes, har 1 tube med Arctic kjølepasta fra Techbay på vei. Montering/uttak av CPU er vel det jeg har minst erfaring med, men ser det er mange enkle youtube videoer der ute! :-) Burde gå bra.
Hvilken cpu og skjermkort er det du har?
OleBM's Avatar
Trådstarter
Intel Core i7-4790K, og MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
Nesten forsvarlig å selge både hk,cpu og rammen og kjøpe seg ett x99 hovedkort, 5820k og ddr4. Koster ikke det hovedkortet over 3000kr?
Men forstår at du er opptatt at det skal se pent ut
For skjønnheten må en lide..
Sist endret av sweem; 10. juni 2015 kl. 18:18.
OleBM's Avatar
Trådstarter
hehe, utseendet på dette kortet spiller en stor faktor ja! Alt annet i PCen er grønt, så det blir bra med dette kortet bak det hele. Hvorfor skal alle hovedkort komme i rødtoner..? *humre humre*
Kjøp deg ett kabinett uten vindu
Da ser alt likt ut
OleBM's Avatar
Trådstarter
Og jeg som nettopp fikk spesiallagd en full-vegg i plexi her.. ;-)
Men det blir sikkert pent når det er ferdig. Kjekt med en liten hobby, å se hvordan resultatet blir til slutt og ikke minst når en har gjort det selv.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Jeg må bare spørre så jeg ikke gjør noe dumt:
Kan Akol blårens brukes til å fjerne gammel kjølepasta på CPU? Står at det er 60-100% alkohol..
Rundt på youtube bruker dem jo klar 99%, men er litt langt til apoteket..
Jepp, den funker helt bra, men du skal ikke drukne prosessoren uansett hva du bruker! Finn deg noen q-tips'er og tørk av prosessoren med disse fuktet med blårens.
Du fjerner selvsagt så mye du kan først uten å bruke rensemidler. Og du bør gjøre dette arbeidet mens prosessoren sitter i sokkelen (på det gamle hk'et) sånn at du slipper å risikere skade på prosessoren.
Sist endret av woff; 14. juni 2015 kl. 14:25.
Har aldri brukt noe rensemiddel. Har bare tørket det av. Gjort i 10-15 år og har ikke hatt noe problemer med det.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Ok, takker for tilbakemeldinger folkens!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dersom du renser med et middel, så får du et mye bedre grunnlag når du legger på termisk pasta, og dermed lavere temperaturer. Da slipper du en hinne med gammel pasta + evt fettlag som kan ligge igjen.
5-10 grader mindre er ikke urealistisk dersom du gjør riktig forarbeid og påfører pastaen riktig.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Ok, fått nytt hovedkort, og skal til å formatere.
Men når jeg booter opp fra windows cd i bukta og skal til på re-installasjon av windows og formatering, så kutter pcen strømmen til tastaturet og alt av USB innganger, så sitter jeg der som en annen tulling..

Hva i all verden skal jeg foreta meg for å få strøm på tastaturet? Er det noe i boot-orderen i BIOSen jeg kan endre på?
Nå skal vel usb-porten ved siden av tastatur/mus-porten (den lengst til venstre / øverst) fungere hvis jeg forstår manualen rett? Har du plugget de i en annen usb-port?
Det er altså ikke ALLE portene som blir strøm-løse i følge manualen.
Sist endret av woff; 16. juni 2015 kl. 19:05.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Nei funker ikke på dem heller.
Var nettopp i kontakt med komplett, og de ba meg ta ut og inn batteriet på hovedkortet. Ellers står det rundt på nett at man kan koble fra ALT (HDDer og ekspansjonskort, osv) og inn igjen, og deretter prøve på nytt. Tydeligivs ikke et ukjent tilfelle på dette hovedkortet. Får prøve meg frem her
Du har ikke mulighet til å få lånt deg et tastatur med den 'gamle' pluggen da? Sånn at du får lagt inn OS.. Regner med at problemet kun er i oppstart.

Hvorfor ta ut batteriet? Du har da en bryter for å resette bios på HK...
Sist endret av woff; 16. juni 2015 kl. 20:00.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Nei dessverre.
Uansett, prøvde alt, men ingen av løsningene funket. Var et ukjent tilfelle for komplett også, men på nett ser det ut til at flere med dette HK'et har hatt samme problemstillingen.
Siden jeg allikevel skulle bytte hovedkort, så anbefalte dem å foreta fysisk bytte, også prøve å boote opp fra windows disk og formatere med nytt HK.
Så da gjør jeg det.
OleBM's Avatar
Trådstarter
makan.. enda en problemstilling.
Har nå byttet hovedkort, men når jeg skrur på, så sviver ting i 2-3 sekunder, før det slår seg av, og slår seg på igjen etter 4-5sekunder, også går det sånn i en loop helt til jeg kutter strøm.
Er det noen som har råd til en frustrert stakkar her?
Først av alt bør du sjekke at det ikke er noen kortslutninger mellom HK og kabinett. Så bør du sjekke at prosessor og rambrikker sitter skikkelig i og sjekke at grafikkort også er plugget rett på plass. Og sjekk at alle ledninger / plugger er satt i.
Prøv å finne ut av hva som skjer under oppstart! Har du tilkoblet høytaler sånn at du hører evt pipelyder? Sjekk hva som lyser av led's og les i manualen hva de betyr... :-)
Kan være mye feil her!
Sist endret av woff; 18. juni 2015 kl. 23:35.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Først av alt bør du sjekke at det ikke er noen kortslutninger mellom HK og kabinett. Så bør du sjekke at prosessor og rambrikker sitter skikkelig i og sjekke at grafikkort også er plugget rett på plass. Og sjekk at alle ledninger / plugger er satt i.
Prøv å finne ut av hva som skjer under oppstart! Har du tilkoblet høytaler sånn at du hører evt pipelyder? Sjekk hva som lyser av led's og les i manualen hva de betyr... :-)
Kan være mye feil her!
Vis hele sitatet...
Check, check, check, osv. Prøver å lese rundt på nett, men er jo uendelig med diverse tilfeller her. Jeg får prøve en ting til, og det er å ta ut hele greia, og legge HK'et på boksen det kom i, og prøve å starte opp utenfor kabinett med minimalt tilkoblet.

Da var HK testet utenfor kabinett, med kun skjermkort og en stripe ram.. Samme situasjonen.
Hva annet kan jeg gjøre da?
Sist endret av OleBM; 19. juni 2015 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må flashe biosen regner jeg med
OleBM's Avatar
Trådstarter
Det går jo ikke, da HK'et skrur seg av 2 sekund etter jeg skrur det på..
Sitat av OleBM Vis innlegg
Det går jo ikke, da HK'et skrur seg av 2 sekund etter jeg skrur det på..
Vis hele sitatet...
Jepp. Kan være du har eldre bios enn cpu'en din og da kjenner den ikke igjen cpuen og blir stående i boot-loop. Men du hadde da problemer tidligere også med ett annet hovedkort?
OleBM's Avatar
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Jepp. Kan være du har eldre bios enn cpu'en din og da kjenner den ikke igjen cpuen og blir stående i boot-loop. Men du hadde da problemer tidligere også med ett annet hovedkort?
Vis hele sitatet...
Det høres sannsynlig ut. Jeg vet at dette HK'et ikke produseres lenger, og var vel på toppen i 2012-2013. Har en intel i7-4790k, som kanskje er litt nyere enn dette.

Men hvordan kan jeg løse dette?

Og ja; det andre problemet jeg hadde var at hovedkortet jeg byttet ut kuttet all strøm til USB og ps/2 utganger når jeg skulle til å formatere.. God jul og godt nyttår sier jeg bare
Sist endret av OleBM; 19. juni 2015 kl. 00:19.
Er det pga det jeg nevnte må du ha en annen cpu regner jeg med.
OleBM's Avatar
Trådstarter
hmm... Ikke akkurat gledelige nyheter. Jeg skal kontake Gigabyte support i morgen og høre.

Står her på gigabyte sine sider at CPUen er støttet da. Men det er kanskje etter BIOS oppdatering? Må jeg ha en eldre CPU og oppdatere, også bytte tilbake etterpå?

http://www.gigabyte.com/products/pro...aspx?pid=4487#
Sist endret av OleBM; 19. juni 2015 kl. 00:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
OleBM's Avatar
Trådstarter
Etter diverse besøk hos lokale IT-firmaer, ble det konkludert at hovedkortet var dødt. Fikk sendt det tilbake og fikk tilsendt nytt, kjøpte en eldre I3 prossessor, og flashet BIOS.
Går nå som ei kule med i7-4790K'en min.

Takk for hjelpen folkens!
Grattis! Ikke noe er vel så surt som å motta defekt utstyr sånn at 'alt' må testes! Alt tar jo tid og er jo ikke det man regner med når nytt utstyr skal testes!
Får håpe du slipper mer krøll LENGE nå da!
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Har litt lyst å bytte HK selv, men orker ikke om jeg må formatere harddisken osv. Hvordan er det med Windows og sånt?
OleBM's Avatar
Trådstarter
Takker for det Woff!

Switched: Du burde nok formatere når du foretar ett bytte. Skal vel kunne gå an å bare avinstallere drivere og slikt, men jeg ville være på den sikre siden, så jeg formaterte. Jeg trengte forsåvidt ikke å kontakte microsoft om ny lisens-nøkkel heller, så det var jo greit.
Selve byttet var ikke noe vanskelig, jeg var jo bare maks uheldig. Kjøpte hovedkortet fra England i tillegg, så gikk jo 3 uker med ventetid under forsendelse frem og tilbake. Samt at jeg måtte ut med 1200 for en kompatibel CPU for å flashe BIOS. Så dette ble vel dyreste hovedkortet noensinne, haha..
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Uff... Jeg tror nok jeg venter med HK-skifte til jeg finner et til rundt 1000kr med DDR4, SLI og next-gen Intel CPU support, orker ikke skifte akkurat nå
Sist endret av Attila; 12. juli 2015 kl. 00:04.
Du må uansett bestemme deg en dag for at nå må det skiftes. Det kommer hele tiden nye finesser og duppeditter som du MÅ ha, så å vente er ikke alltid like lurt. (Sier jeg som har et utdatert HK / CPU!..) Det er nok fornuftig å sjekke 'ryktebørsen' litt før du går til innkjøp.

Dette skulle jeg ALDRI begynt å svare på. Har nå oppe et par sider med nye hk og prosessorer og kjøpelysten bygger seg farlig fort opp! Kan absolutt bli DYRT!