Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1126
Har en Dell Vostro 3300 laptop jeg fikk da jeg fullførte videregående for et år siden (nå 4 år gammel) som er god nok for vanlig daglig bruk, men føler det ikke ville gjort den vondt å oppgradere litt! Eneste jeg har gjort så langt er å bytte fra HDD til SSD!

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg kan oppgradere? Skjønner at det går i CPU osv., men derfra er jeg lite erfaren.

Specs (skrevet av fra pcen):
Processor: Intel Core i3 CPU M350@ 2.27GHz 2.26GHz

RAM: 4,00 GB (3,80GB usable)

Windows 7 64-bit

Vet at den har en grense for oppgradering av ram til 8GB, men hvordan det er med resten aner jeg ikke.

Og vil det være betydelig forskjell/verdt det om jeg har et budsjett på 2000-2500 kroner? Har som sagt byttet til SSD, så det trengs ikke å taes med i regnestykket!

Bruker den hovedsaklig til å se film, men også til å redigere bilder og video. Ikke gaming, da den ikke takler det. Derav oppgradering i tankene!

Takk på forhånd for hjelp!
Kjøp ny... Glem å oppgradere en så gammel laptop. Stasjonær er mulig, men ikke laptop.
Det eneste du får gjort er å sette inn mer minne. Du kan ikke bytte cpu.
På en laptop er det hovedsaklig SSD og RAM du kan oppgradere for å få opp ytelsen. Så hvis du sliter med at 4GB minne er for lite kan det hjelpe på med 4GB til. Sjekk hvor mye minne du bruker når du redigerer, overstiger det 90% vil det kunne hjelpe deg med litt mer. Skjermkort og CPU får du ikke oppgradert.
Lol, faktisk har denne laptoppen utskiftbar CPU.

Sjekk dette bildet:



Ifølge denne tråden fra brasil, kan du bruke en "intel core i7 620m notebook" CPU i denne maskinen: Upgrade Dell Vostro 3300 Processor

Du kan kjøpe en i7 620m cpu fra ebay brukt til ca. 525 spenn inkl. frakt til norge (ikke inkl. eventuelt toll): Intel Core i7 620M SLBTQ mobile laptop CPU 2.66 GHz Socket G1 4MB Cache CPU


Fant ingen "take apart" guides for denne modellen tho

I litauen kan du kjøpe Vostro 3300 med i7 620m ferdig installert: DELL Notebook Vostro 3300 13.3'' WXGA LED, Core i7 620M 2.66GHz (3.33 GHz TM, 1066MHz, 4MB)
Sist endret av Turbolego; 21. oktober 2014 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Interessant! Men i7 620m er jo en forholdsvis gammel dual core. Vil nok garantert være bedre ytelse, men jeg ser ikke helt for meg at det blir all verden. Rundt 20% i følge benchmarks.
Selv om du oppgraderer pcen med de kraftigste delene du klarer å dytte inn på hovedkortet vil den være rimelig utdatert, og spill kan du bare glemme. Foreslår at du kjøper en ny pc i ned nedre prisklasse, og dytter SSDen og evt. rammen fra den gamle maskinen inn i den nye, så har du fort en brukbar maskin for en billig penge.
Finnes jo noen laptoper til 2-2.5k, men om du tenker å ha den noen år er det jo greit å kjøpe noe bedre enn det billigste du finner.