Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3477
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg lurer på om det finnes noen her som har erfaring med kombinasjonen psykofarmaka og amfetamin/ generelt psykisk sykdom og amfetamin.
Bakgrunnen for at jeg lurer er i jobbsammenheng, hvor amfetamin etter hva jeg har observert fungerer som en stor bidragsyter til stemmer, virkelighetsforstyrrelser og generelt dårligere psykisk helsetilstand, hos de som sliter og/eller har misbrukt lenge.

- Mange på tvangsmedisinering ruser seg som følge av det ganske kraftig opp på amfetamin rett etter depot-sprøyta. Hvordan påvirker det effekten av medisinene? fjerner det noe av effekten og det tunge/flate? Hvis noen her kan svare; hva slags tilstand opplever dere å være i sammenlignet med å ikke være hverken medisinert eller rusa?
- Noen mener det tyngste de gjør mot seg selv er å kombinere uppers og downers, kan dette være noe av det samme?
- Hvis noen her er, eller har vært plaget med å høre stemmer, hvordan påvirker amfetaminen det?
- Hvor lett/vanskelig er det å dra linja mellom amfetaminbruk og dårlig psykisk helse hos en selv?
- Hva gjør det verdt det?*
*Jeg er kjent med positive effekter. Jeg lurer mer på hva som gjør at noe som tilsynelatende gjør en så dårlig, fortsatt kan være så digg at det er verdt en runde til - er dette kun avhengigheten?

^ Det er eksempler på ting jeg ønsker å forstå bedre.
Jeg har en generell nysgjerrighet på det her, så hvis noen har lyst til å dele litt og svare på spørsmål jeg ikke har stilt så er det skikkelig fett!

Bare for å ha sagt det; Jeg er ingen fan av psykofarmaka, jeg ser på det som noe som hører akutte situasjoner til, og noe som i større grad gjør det enklere for omstendighetene enn pasienten som tar medisinene.

Håper noen her kan hjelpe meg å få en etterlengtet pekepinn på hvordan menneskene jeg jobber med kanskje har det.

<3!
Kan bare si noe om - Hvor lett/vanskelig er det å dra linja mellom amfetaminbruk og dårlig psykisk helse hos en selv?

Jeg tok amfetamin hver helg på nittitallet. Jeg ble godt sliten etterpå og slet med tunge nedturer. Det toppet seg en gang jeg fikk ekstrem paranoia og jeg oppsøkte Legevakten. Jeg sa jeg var redd for å bli psykotisk. Jeg lå to døgn på Legevakten og ble overført til M3 avrusning i Maridalsveien sammen med tunge narkomane. Jeg slet med sterke kramper, men etter et par uker var jeg bedre. Men jeg slet med psyken i flere måneder etterpå. Jeg visste at jeg ikke var "gal" - men de kalte det en "amfetaminpsykose". I ettertid lurer jeg på om jeg hadde Depersonalisering. Vel, har aldri tatt det igjen etter dette men at det går utover den psykiske helsen er jo ganske åpenbart. Kan bare lure på hvordan de har det, de som skyter makka hver dag. En klassekamerat på videregående var speedfreak og jeg traff han på gata en gang og han var helt zombie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Jeg har selv Kompleks Posttraumatisk Stress lidelse, depresjon og angst. Du kan gjerne lese litt om den komplekse versjonen da den er litt uvanlig
For meg funker amfetamin som om jeg er normal. Andre mennesker legger ikke merke til det men de sier at jeg ser bra ut idag eller at det er godt at jeg for en gangs skyld er i godt humør. Man får en selvtillit, og jeg personlig føler jeg er nyttig til noe. Plutselig orker jeg å rydde litt, eller skrive. Det som er dumt igjen er at det forverrer angsten når amfetaminen ikke er der. Jeg fikk også psykose etter å ha vært våken i et par døgn, da jeg tok amfetamin og røyket hasj senere. Da gikk jeg ute klokken 4 på natta og «innså» at jeg hadde angst når det ikke var mennesker der engang. Skilt så ut som mennesker, jeg hørte folk komme gående bak meg, jeg så mennesker framfor meg og fikk helt hetta, enda jeg møtte bare en person på denne 30 minutters gåturen.
Alt i alt vil jeg si at amfetaminen tar veldig fort over hvis du sliter psykisk. Jeg tror også det er enten veldig stor sjanse for å bli avhengig av amfetamin, da du plutselig føler deg bedre enn det du var (finnes selvfølgelig annet dop man kan ta). Jeg har tatt litt av hvert men er amfetaminen jeg holder meg til rett og slett fordi jeg føler meg normal og bedre. Uansett hvor mange ganger jeg har sottet kvalm etter 30 timers rusing etc.
▼ ... over en måned senere ... ▼
aig
Flink gutt
Det er "meg igjen" dere. Jeg løy ikke bevisst, men jeg visste/husket feil. Det var ikke kramper og paranoia og nerveproblemer pga. amfetamin. Jeg vil si det 100% ærlig at jeg prøver å ikke skryte altfor hardt, men jeg hadde visst møtt på en trussel om "nesejobb lobotomi". Galepolitiet fulgte ikke etter meg, men en annen person (en venn) var sperret inne på mentalsykehus og ble utsatt for tvangsbehandling, så Galepolitiet holdt et øye med meg og andre folk i denne "vennen" sin omgangskrets. Ingen skulle drepe noen, men en falsk psykiater ville sende ut Svartemarja for å taue inn denne "vennen" til lobotomirommet. :-(

En kjedelig sak dere, men jeg kjenner et ekte lobotomioffer og han vet om et lobotomirom i Oslo, så det andre rommet jeg trodde jeg visste om er kanskje feil, eller blitt flyttet eller stengt. Hehe, ho - lobotomistene slipper aldri unna! ;-)
Sist endret av aig; 16. februar 2018 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aig Vis innlegg
Det er "meg igjen" dere. Jeg løy ikke bevisst, men jeg visste/husket feil. Det var ikke kramper og paranoia og nerveproblemer pga. amfetamin. Jeg vil si det 100% ærlig at jeg prøver å ikke skryte altfor hardt, men jeg hadde visst møtt på en trussel om "nesejobb lobotomi". Galepolitiet fulgte ikke etter meg, men en annen person (en venn) var sperret inne på mentalsykehus og ble utsatt for tvangsbehandling, så Galepolitiet holdt et øye med meg og andre folk i denne "vennen" sin omgangskrets. Ingen skulle drepe noen, men en falsk psykiater ville sende ut Svartemarja for å taue inn denne "vennen" til lobotomirommet. :-(

En kjedelig sak dere, men jeg kjenner et ekte lobotomioffer og han vet om et lobotomirom i Oslo, så det andre rommet jeg trodde jeg visste om er kanskje feil, eller blitt flyttet eller stengt. Hehe, ho - lobotomistene slipper aldri unna! ;-)
Vis hele sitatet...
Tror du burde kutte ut rus for en god stund jeg, virker som du allerede har noen symptomer som ikke virker helt heldige
aig
Flink gutt
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Tror du burde kutte ut rus for en god stund jeg, virker som du allerede har noen symptomer som ikke virker helt heldige
Vis hele sitatet...
Jada, jada, jada. Jeg veit det, jeg har røyksug og øltørst 24/7/365 etter hver gang noen gidder å svare på innleggene mine på Freak. Hvis jeg har det dårlig, så advarer jeg om det selv. Jeg slapp unna mentalsykehuset for en stund denne gangen også.

Kunne vi gå tilbake til hovedtemaet nå?

Her er et bevis for at jeg ikke løy om Svartemarja og lobotomistene: https://www.facebook.com/aigurung/po...15508087079809
Sist endret av aig; 17. februar 2018 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
aig
Flink gutt
Sorry, måtte flytte innlegget på Facebook til: https://www.facebook.com/notes/arun-...PTVIFA76aWowG0