Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4372
Jeg kjøpte en WD My Passport Ultra 1TB ekstern harddisk nylig, koblet den til Imacen, overførte så godt over 800gb med spill, filmer og diverse over til harddisken, satte derreter ett passord på harddisken, gjorde ikke dette gjennom WD sine egne programmer som smartware/security, men ved hjelp av Yosemites egne løsninger (tror jeg enkrypterte hdd`n). Jeg skrev opp dette passordet, 3 dager senere skal jeg inn på harddisken og passordet fungerer ikke. Jeg har prøvd meg frem med masse forskjellig passord men ingenting fungerer.

Dette i seg selv er veldig spesielt, ettersom jeg har ikke glemt/mistet ett passord på mange mange år.

Jeg sjekket muligheten for å åpne den uten passord på WD sine sider, men det virker som om glemt passord er helt umulig å gjenoprette.

Så ja, er det noen som har en løsning her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er inga tenkeleg løysing utover å gjette passordet om du har brukt diskkryptering i yosemite.
Jeg har ikkje Mac OSX, eller er kjent med OSX systemet. Men et rask søk viste at Yosemites bruker AES-128 eller AES-256 som symmetrisk cipher til disk kryptering, så det å knekke denne er rimelig umulig. Eneste måten å knekke er bruteforce angrep på passordet. Men er passordet for avansert, så er ikkje dette heller et alternativ.
Trådstarter
6 0
Passordet består av 10 tegn, hvorav 4 er store bokstaver, 3 er små og de 3 siste er tall.

Er dette noe bruteforce klarer tror du 0xFF?
Sitat av pellenez Vis innlegg
Passordet består av 10 tegn, hvorav 4 er store bokstaver, 3 er små og de 3 siste er tall.

Er dette noe bruteforce klarer tror du 0xFF?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor kjapp PCen din er, men med 168806 keys per sekund, med 10 tegn, både bokstaver og tall vil det ta 160 tusen år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pellenez Vis innlegg
Passordet består av 10 tegn, hvorav 4 er store bokstaver, 3 er små og de 3 siste er tall.
Vis hele sitatet...
Om du hugsar mønsteret så gjer du søkerommet ein del mindre ja. Men med dei opplysningane du har oppgitt er det fortsatt over 10^15 passord å sjekke. Eit år er i størrelsesorden 10^7 sekund...
Bruteforce vil prøve alle kombinasjoner i et gitt rekke. Men det er ingen vits å bruke bruteforce hvis du vet allerede passordet fra før.

Bruteforce fungerer på følgende måte:

aaaaaa
aaaaab
aaaaac
aaaaad
[...]
zzzzzz

Bruteforce vil stortsett fungere på passord opp til 7 tegn hvis man kombinerer store/små bokstaver, tall og spesialtegn. Over 7 tegn vil det ta ganske lang tid, selvsagt så er datakraften man har tilgjengelig en variabel.
Trådstarter
6 0
Hva mener dere kan ha skjedd da? Det er det som er det merkelige, jeg skrev ned passordet og det fungerer rett og slett ikke. Kan jeg ha ha hoppet over en tast mens jeg skrev det eller er det en bug på selve enkrypteringsprogrammet?

Hvor raskt hadde bruteforce klart det med en macbook pro 2010 modell med yosemite da?
Sitat av pellenez Vis innlegg
Hva mener dere kan ha skjedd da? Det er det som er det merkelige, jeg skrev ned passordet og det fungerer rett og slett ikke. Kan jeg ha ha hoppet over en tast mens jeg skrev det eller er det en bug på selve enkrypteringsprogrammet?

Hvor raskt hadde bruteforce klart det med en macbook pro 2010 modell med yosemite da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at slashdot allerede har svart på dette spørsmålet. Selv om slashdot sin utregning er feil, med 10^7 testede passord i sekundet så vil det ta 1157,4 dager å teste alle kombinasjoner. Men at du klarer å teste 10^7 passord per sekund kan du bare glemme med en Macbook Pro, en mer realistik fart er 10^4. Og med den hastigheten så snakker vi om 1157407,4 dager eller 3171 år å teste alle mulige kombinasjoner.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du hugsar mønsteret så gjer du søkerommet ein del mindre ja. Men med dei opplysningane du har oppgitt er det fortsatt over 10^15 passord å sjekke. Eit år er i størrelsesorden 10^7 sekund...
Vis hele sitatet...
Det burde gå an å lage en algoritme som sjekker forskjellige variasjoner over det passordet du har skrevet ned (som ikke fungerer), for eksempel prøver å bytte ut tegn med andre som ligger ved siden på tastaturet.
Sist endret av fustercluck; 19. juni 2015 kl. 23:20.
Trådstarter
6 0
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det burde gå an å lage en algoritme som sjekker forskjellige variasjoner over det passordet du har skrevet ned (som ikke fungerer), for eksempel prøver å bytte ut tegn med andre som ligger ved siden på tastaturet.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg dessverre lite peiling på programmering, hvor vanskelig er det å lage ett program, lignende bruteforce, men som gir deg flere valg, der du kan bruke forskjellig regnestykker tilpasset din problemstilling?
Krever nok littegrann skillz. Ikke prøvd selv, var bare en ide. Start med å lete etter noe eksisterende (google!). Finnes også firmaer som driver med datarecovery, mulig de kan gjøre noe sånt?
Litt usikker på hvordan oppsettet ditt er her, men finnes det verktøy for å cracke passordet på disken? Er du sikker på at dette ikke handler om at disken rett og slett er korrupt, enten fysisk eller softwarefeil?

Hvis du vet hvordan passordet delvis ser ut kan du generere alle kombinasjoner med f.eks. crunch (http://sourceforge.net/projects/crunch-wordlist/), så kan du mate den ordlista du får ut til verktøyet, hvis det finnes noe sånt, som kan cracke passordet på disken.
Skal vel ikke se bort fra at TS har tatt i bruk krypteringsmuligheten på disken!
Dette står det om den: My Passport Ultra bærbar harddisk har WD SmartWare Pro-programvare til sikkerhetskopiering som brukes til å sikkerhetskopiere harddisken.

Jeg har skrevet et par innlegg om akkurat WD's SmartWare og hvis det er noen som ikke vet hva slags søppel det er så koster det kun et lite søk!

Sier meg veldig enig i denne påstanden: Avoid WD Smartware software like the plague!
Trådstarter
6 0
belisarius: Altså, disken fungerer fint enda, jeg har testet tonnesvis av passord på den uten hell. Jeg tror jeg må ha hoppet over en tast idet jeg skrev det for første gang.

woff: Jeg brukte krypteringsverktøyet på Yosemite til å kryptere disken, så heldigvis fungerer den uten noe WD software!
Jeg har ikke så god teknisk peiling som de andre her oppe, men jeg har hatt en WD Mybook 1TB I noen år selv, og ville lufte mine erfaringer.

Hvis du går inn på disken med enheter som mobiltelefon eller smart-TV, så kan du gå inn og rote i mapper så mye du vil selv om det er passord.
vet ikke om det vil funke for deg, men I teorien hvis du hadde hatt god plass på SD kort på telefonen, så kunne du kopiert over dataene dine der, for så å overføre dem over til PC I flere omganger.
Sitat av OleBM Vis innlegg
Jeg har ikke så god teknisk peiling som de andre her oppe, men jeg har hatt en WD Mybook 1TB I noen år selv, og ville lufte mine erfaringer.

Hvis du går inn på disken med enheter som mobiltelefon eller smart-TV, så kan du gå inn og rote i mapper så mye du vil selv om det er passord.
vet ikke om det vil funke for deg, men I teorien hvis du hadde hatt god plass på SD kort på telefonen, så kunne du kopiert over dataene dine der, for så å overføre dem over til PC I flere omganger.
Vis hele sitatet...
Nei, du vil ikke bypasse kryptering ved å koble til en hvem-som-helst mobiltelefon.
Det du snakker om er nok bare et satt passord uten kryptering, som også er falsk sikkerhet. Noe lignende Windows-passordet.