Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2419
Hei Freaks!

Har lenge planlagt å gå til innkjøp av egen server i huset, men har aldri tatt meg tid eller råd.. men har nå i det siste sett et større behov for innkjøp.

Så til saken, jeg har ikke all verdens peiling på server specs, hvertfall ikke til et såpass "enkelt" forbruk som dette.

Er ikke noe problem å bygge selv, og budsjettet mitt ligger på en 3-3.5 k, noen som har noen forslag?

Jeg skal forsåvidt ha Windows Server 2008 R2 eller 2012 på den.
Sist endret av Siilverpants; 15. oktober 2014 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Syncology NAS med 2 harddisker i RAID 1?
Sist endret av medkorki; 16. oktober 2014 kl. 00:27.
Hadde som medkorki nevner gått for en enkel NAS løsning om du bare skal ha en nettverksmappe hvor du kan lagre bilder, dokumenter og filmer. Er ikke noe vits å kjøre server med mindre du skal setet opp noe mer komplekse oppgaver på nettverket i heimen. de fleste NAS bokser nå har gode funksjoner og er lette å gjøre tilgjengelig utenfor huset ditt igjennom portforwarding på routheren din også.
Sitat av ExtremeHHH Vis innlegg
Hadde som medkorki nevner gått for en enkel NAS løsning om du bare skal ha en nettverksmappe hvor du kan lagre bilder, dokumenter og filmer. Er ikke noe vits å kjøre server med mindre du skal setet opp noe mer komplekse oppgaver på nettverket i heimen. de fleste NAS bokser nå har gode funksjoner og er lette å gjøre tilgjengelig utenfor huset ditt igjennom portforwarding på routheren din også.
Vis hele sitatet...
Du vet at en NAS vil gå som en server?
Anbefaler vel FreeNAS fremfor Synology, så kan du bruke akkurat det du vil av hardware, må være koblet til nett over kabel da.
Evt bare sette opp en delt mappe som er i RAID (ikke 0)
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Du vet at en NAS vil gå som en server?
Anbefaler vel FreeNAS fremfor Synology, så kan du bruke akkurat det du vil av hardware, må være koblet til nett over kabel da.
Evt bare sette opp en delt mappe som er i RAID (ikke 0)
Vis hele sitatet...
fullt klar over hva en NAS kan fungere som. men det er ikke vits å innvistere i unødvendig hardware hvis alt han trenger er en nettverksmappe hjemme. 1500-2000 spenn for en ferdig NAS med 2-4TB alt ettersom som bare er å plugge i nettverkskabel på og uten serlig konfigurering.

I stedet for å sette sammen hardware selv å bruke freeNAS eller å sette opp ett server OS for den saks skyld.

Om han der i mot har en gammel haug av en pc som han ikke bruker er det jo en enkel sak å knote litt selv for å spare litt cash. Men det virker som TS ikke hadde noen problemer med å bruke litt penger på løsningen sin. Og da er det jo like greit å bruke det på noe so mer enkelt.
Så det dere sier er at jeg ikke trenger Windows, og en liten sak til 2000 holder lenge?
Fortell oss hvilke krav du har, hva skal serveren gjøre?
Det ExtremeHHH sier stemmer nok passe greit, tenke også å streame filmer fra den
kan anbefale at du lager dedikerte sharemapper litt sortert på NASen din og sete opp XBMC med dette. du finner mange gode guilder på dette på både sidene til xbmc og litt googling gir deg sikkert en del. når det er snakk om filmer/serier
Si oss litt om hva du tenker å bruke den til, og eventuelle "framtidsutsikter" du har.

Fordeler med "full server":
-Du kan bytte hardware og fikse selv
-Du kan bytte software og lett migrere filer og innstillinger
-Du kan bruke serveren til mer enn bare lagring
-Du kan få bedre ytelse (dog, ikke så altfor mye mer, ved mindre du investerer mye)
-Du kan lagre mer (plass/støtte for flere disker)

Ulemper:
-Mer knoting (du må ordne mye selv)
-Potensielt flere sikkerhetshull (om det betyr noe)
-Dyrere (som regel)

Fordeler med NAS ala Synology:
-Billigere (for små løsninger
-Enklere oppsett (koble til, skriv inn ett passord, done)
-Potensielt sikrere (dog dessverre beviste sikkerhetsmangler, men kan være i fremtiden)
-Mindre (som regel)

Ulemper:
-Som regel ikke veldig vennlig for reparasjon av brukeren
-Låst fast (som regel) til software, men du kan endre på det med litt know-how
-Som regel låst fast til de tjenestene de "reklamerte" for at de gjør, og du kan som regel ikke kjøre egne tjenester (ved mindre du har litt know-how)
-Innimellom frustrerende løsninger (dårlig nettside for administrasjon feks.)

NB: dette er alt basert på mine erfaringer med Synology og Zyxel NAS, samt egen hjemmeserver (kjører for øyeblikket Win Server 2012 og Ubuntu server)
Ta mine råd med en klype salt, det er bare generelle retningslinjer. Det kan fint hende at Synology har løst opp litt på software, fikset problemene og oppdatert administrasjonsløsningen sin, men det vet jeg ikke.
Sist endret av Freddy_fred5; 22. oktober 2014 kl. 11:20.