Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1338
Pcn det har stått i bygde jeg i 2011, så altså en stund siden- med tanke på komponenter.

Det jeg lurer på nå er, hvilket hovedkort kan jeg få meg slik at dette her fremdeles passer sammen? ser jo at det er en sammenheng med 1155 hovedkort/ cpu, men har dette bare med den koblingen å gjøre? er det kun cpu jeg må ta hensyn til her ? vil f.eks skjermkortet passe til et "hvilket som helst hovedkort"?
ser nå på blandt annet
https://www.dustinho...10646683/p8c-ws, det er samme prosessorsokkel, 1155, men kun kompatibel med core i3 og xeon cpu? noe som betyr at min core i5 cpu ikke vil passe her da?

så finnes det et bra hovedkort der ute som kan passe sammen med hva jeg allerede har, eller må jeg belage meg på å også bytte cpu?


Dette er det som byggverket ser ut som per i dag (-hovedkort)
Hovedkort
ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX
cpu
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
kjøling
NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3
psu
CORSAIR TX 750W M NÄTDEL ATX12V 2.31 / EPS12V
Skjermkort (nylig byttet ut)
GIGABYTE GEFORCE GTX 770 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP

vanlig ddr3 ram

edit: mitt gamle hovedkort hadde chipset z68, et nytt hovedkort vil da ha z77, i og med at z68 er for dinosaur å regne med nå. vil z77 passe til min cpu?
vil f.eks dette hovedkortet kunne settes sammen med hva jeg har?
er z77, og støtter i5 cpu
https://www.dustinhome.no/product/5010625159/p8z77-v-lx
Sist endret av xatiramx; 29. september 2014 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du linker til fungerer helt fint sammen med i5 2500k
Spørsmålet er så, hva er det du ønsker å oppnå med å bytte hovedkort? P8Z68 er jo et ganske greit hovedkort, og du vil ikke få noe særlig uttelling på ytelsen av nytt hovedkort. Eneste er hvis det er spesifikk funksjonalitet du savner på ditt nåværende hovedkort, men ellers burde du la prosjektet ligge, siden hovedkortene som er kompatible med ditt hovedkort bruker brikkesett som ligger to generasjoner bak nyeste.
det jeg ønsker å oppnå er et hovedkort som fungerer.
bytter fordi det gamle ble defekt. har ingenting å utsette på det, og hadde ikke vurdert å bytte dersom datan plutselig en dag bare ikke slo seg på mer=)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Før du kjøper alt dette, så vær sikker på det er hovedkortet som er defekt, dersom maskinen er helt "død", så kan det like godt være psu som er defekt.
jeg har ikke lyst å bruke så mye penger på pcn nå egentlig. men når hovedkort uansett skal skiftes så lurer jeg på om jeg burde ta cpu i samme slengen.
men dersom jeg bytter fra 1155, så vil jo ikke cpu kjøler passe lenger heller,.... så jeg vet rett og slett ikke hva som er best.

men samtidig er det noe vits i å få et nytt 1155 hovedkort når det ser ut til å være på tur ut av markedet? dersom cpu går om ett år eller to må jo hovedkort byttes igjen?

Sitat av Fleff Vis innlegg
Før du kjøper alt dette, så vær sikker på det er hovedkortet som er defekt, dersom maskinen er helt "død", så kan det like godt være psu som er defekt.
Vis hele sitatet...
nei, dette har jeg rådført meg om da det problemet oppstod.
vifter og slikt blir det liv i, men pcn vil ikke boote. det vil si den prøver, stopper så opp og slår seg kun på med vifter. i følge råd her inne og på andre forum samt i samtale med dustinhome kom vi frem til at hovedkortet nok var synderen.
Sist endret av xatiramx; 29. september 2014 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xatiramx Vis innlegg
det jeg ønsker å oppnå er et hovedkort som fungerer.
bytter fordi det gamle ble defekt. har ingenting å utsette på det, og hadde ikke vurdert å bytte dersom datan plutselig en dag bare ikke slo seg på mer=)
Vis hele sitatet...
Ah, leste ikke dette ut fra førsteposten med en gang, men dette gjør selvsagt saken annerledes! Hvor har du kjøpt hovedkortet hen? Du har fem års reklamasjon på hovedkort, så om du sender det inn og det er defekt er sjansene store for at du får et nyere et som er kompatibelt.

Uavhengig av dette er det mulig å få Z77-hovedkort til rundt 650 kroner om du velger en annen butikk. Både det du lenket til og Z77-A. Det kan være en grei løsning fremfor å også kjøpe ny CPU, for det vil enda være en liten stund til det virkelig er verdt å oppgradere CPU når du allerede har i5-2500K.

(Noctua-kjøleren din vil forresten passe med LGA1150, det er samme mål på monteringshullene som på LGA1155.)
jeg har kjøpt på dustin, det er sendt inn og jeg regner med jeg får pengene igjen, noe jeg helst vil. dette kortet kostet rundt 1600 da jeg kjøpte det, og et tilsvarende kompatibelt kort i dag koster rundt 800 kr. problemet er bare å finne det beste av det jeg har å velge mellom.


er du sikker på at noctuan vil passe 1150?
grunnen til at jeg lurer på om det er greiest å kjøpe et 1150 hovedkort, og en ny cpu er jo fordi om cpu går etter at jeg har fått nytt hovedkort, så vil det kanskje være veldig vanskelig å få tak i 1155 kompatible deler. så da kanskje jeg ender opp med å måtte bytte både cpu og hovedkort igjen.
Sitat av xatiramx Vis innlegg
er du sikker på at noctuan vil passe 1150?
Vis hele sitatet...
Jepp, helt sikker. 1150, 1155 og 1156 kan bruke de samme kjølerne

Bekreftes også på Wikipedia i artikkelen om LGA1150.
Sist endret av Nichotin; 29. september 2014 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
83 3
jeg har nå fått pengene igjen, noe som var det jeg håpet på

vurderer sterkt å kjøpe 1150 hovedkort og ny cpu mens jeg er i gang (nå når hovedkortet uansett skal byttes)
da blir det jo nesten som å få en ny maskin i hus=)
det blir som å få en ny maskin. når du bytter HK får du annet chipsett/bios og firmware. selv om du sikkert bare kan trykke inn den ferdig installerte windows hardisken din å boote opp når du skal gå for nogenlunde samme chipsett og cpu, anbefaler jeg sterkt å ta en reinstall av windows på den når du har satt det opp for å ikke tulle for mye med drivere og regedit.

Kan forøverig anbefale de oppgraderingspakkene på komplett med hk, ram og cpu. de pleier ikke være så dyre
Sist endret av ExtremeHHH; 22. oktober 2014 kl. 10:34.
Det blir neppe noen merkbar forskjell i forhold til ytelse. i5 4690k yter omtrent 15% bedre i benchmarks enn i5 2500k. I spill er forskjellen ikke merkbar. Rent økonomisk er det best å kjøpe nytt 1155 HK og spare resten av pengene til det kommer noe det er verdt å oppgradere til.