Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 9713
Skal prøve å forklare så godt jeg kan.

For noen uker siden prøvde jeg å cheate på battlefield V, ja jeg vet det ødelegger spillet, men er så utrolig gøy når du har drekt noen pils og fyrt en feit . Men jeg er usikker på om det var virus i det.

Men nok om det, når jeg booter opp pc-en min får jeg to forslag, en som er windows 10 altså vanlig boot, og en boot som heter nNFIUYNnuf. Jeg har prøvd å gå inn på msconfig og slette den der, og da blir den borte fra msconfig. Men når jeg booter pc-en opp igjen så kommer fortsatt samme greie opp, altså at jeg har to muligheter for å boote pc-en. Dette er veldig plagsomt da jeg må trykke på Windows 10 hver gang jeg starter pc-en.

Hvordan får jeg fjernet denne nNFIUYNnuf booten fra pc-en min permanent?

Tusen hjertelig takk til alle som vil hjelpe, dette er et problem jeg har slitt med ganske lenge, og håper på at noen av dere kan svaret på dette.

Mvh Potski
New generation
colakork's Avatar
Aouchhh spol pc minnet tilbake i tid. Har du ikke noen tidligere versjoner lagret?
Hadde det vært min PC hadde jeg nulla ut alle harddiskene og installert Windows på nytt.

For å gjøre det kan man bruke denne:
https://sourceforge.net/projects/dban/

Videre instrukser (hvis du trenger det) finner du eventuelt på google.

Om dette er beste løsning vet jeg ikke, men det er hva jeg ville gjort.
Kan du gjenopprette til et tidligere tidspunkt? det pleier å funke for meg
Får du virus er det kun en ting som fungerer hvis du virkelig vil være sikker, og det er å formatere hele PCen. Ta backup av det du virkelig trenger til ekstern hdd.
Hørte at det iblant ikke er tilstrekkelig, hvis det er noe seriøst noe kan det lagres i selve hardware, men sikkert noen mer datakyndige enn meg som kan svare på det.
Formater diskene, flash bios (om du er ekstra paranoid) og installer windows på nytt. Du risikerer at du sitter med en keylogger eller lignende.

EDIT: Ikke lag installasjons usb på den samme maskinen, da risikerer du at du får med virus/trojans på usb minnepennen.
Sist endret av ZerosMayDuv; 14. mars 2021 kl. 01:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Potski's Avatar
Trådstarter
19 4
Jeg vet jo ikke om det er virus i det, men jeg ønsker å fjerne muligheten til å velge 2 forskjellige startups. Hvordan gjør jeg det uten mye styr, og helst uten å reformatere hele pc-en og laste ned windows på nytt? Det må vel være en mulighet det?
Det dukker ikke bare tilfeldigvis opp en ny startup med mindre det har skjedd noe.

Formatere og reinstallere er det eneste du realistisk sett kan få gjort uten mer kunskap. og selv da er slett og reinstaller raskest, enklest og tryggest.
Sitat av Potski Vis innlegg
Jeg vet jo ikke om det er virus i det, men jeg ønsker å fjerne muligheten til å velge 2 forskjellige startups. Hvordan gjør jeg det uten mye styr, og helst uten å reformatere hele pc-en og laste ned windows på nytt? Det må vel være en mulighet det?
Vis hele sitatet...
Sprengstoff. Regner med at du finner det du trenger på pyroteknikk og pyroprat. Da slipper du formatering og får kanskje bukt med problemet. Har du lasta ned virus burde du være glad om formatering faktisk virker, hvis ikke må du til med killdisk og lignende.