Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1642
Har hørt mange historier og lest flere tråder her på forumet, om personer som har fått angst og/eller andre psykiske plager som følge av rus (i all hovedsak cannabis).

Man blir fra barnsben av lært at rusmidler er feil, farlig og fatalt. Det er kriminelt. Sistnevnte er godt forplantet i ryggmargen på den vestlige verden, med noen unntak. Noen rusbrukere vil nok kanskje føle på dette. En konstant skyldfølelse, en følelse av å stå utenfor samfunnet eller rett og slett en følelse av å være kriminell.

Kan det tenkes at de psykiske plagene, og da kanskje spesielt angst kommer av samfunnets approach til rusmidler, å ikke kun rusen i seg selv? Jeg prøver for ordens skyld ikke å undergrave virkninger/bivirkninger, men heller belyse et annet moment som påvirker de fleste av oss døgnet rundt.

Hva tenker dere?
Sist endret av starmelt; 17. februar 2016 kl. 05:47.
Hormonell ubalanse og andre angstpådrivede bivirkninger kan komme fra rus direkte, ja, men det å bure seg seg inne uten å ha faste rutiner og sosial eksponering er mest destruktivt for sinnet.
Helt klart det har mye å si, stigmaet som er innprintet i hjernen av propagandaen som en er matet med fra en kan gå er det største problemet. Det er det som fører til at folk distanserer seg, ikke føler seg "med" i samfunnet og som igjen får folk til å tenke (innerst inne) at dette skulle jeg ikke ha gjort, hvorfor gjorde jeg det, HVA HAR JEG GJORT!? Skyldfølelse henger ofte sammen med angst...

Du er absolutt inne på noe, og jeg er veldig enig i at stigmatisering og feilinformering har ført til mye elendighet for mennesker som aldri har gjort noen noe vondt. Det er veldig synd.. Unge mennesker får kjenne på angst og depresjon fordi de har gjort noe "galt".
War on drugs = Money for the government, pain for the people. War is hell.

Legaliser alt, la folk få bestemme over sin egen kropp. Du er din egen lykke smed
Jeg fant, jeg fant
AlbertEinstein's Avatar
Jeg tror nok det kan ha noe å si på angsten at man vet at det man gjør er ulovlig, men angsten min ble forsterket mer i periodene jeg drakk hver dag enn periodene jeg røyket hasj. Selvsagt er stoffene forskjellige, men jeg tror det handler mye om at det man gjør blir sett på som feil av samfunnet og mennesker rundt deg. Å drikke meg full hver dag ga meg mer en skyldfølelse enn å røyke hasj. Kanskje fordi jeg visste at jeg luktet alkohol og gikk mer ut over meg fysisk. All rus kan nok fremme angst, både pga. stoffene i seg selv og det viktige faktum at rus er taboo.
Jeg har aldri brudd meg om lovligheten eller tabuen rundt hasjrøyking.
Mine livs beste øyeblikk har vært under hasjrus.

Nå kan jeg ikke røyke det lenger. Det gir meg max angst, og det i seg selv ødelegger hele rusen. Vil si jeg er mer oppegående nå enn da jeg røyka før, men jeg klarer rett og slett ikke å få en god rus ut av det.

Eneste forskjellen er at jeg har blitt 10 år eldre. Livet er stort sett på stell.
Kutta hasj fullstendig. Håper det funker senere.
Det rusmiddelet som har skadet meg mest har vært MDMA. Umulig å slappe av, smådeppa, småparanoid, søvn fåes kun ved pillebruk, konsentrasjon til helvete, andre mennesker er lite interresante, tygger kjeften av meg, føler meg ensom selv med andre mennesker. Ut over det var det en av de mest intense opplevelsene i livet mitt. Vet at dette er uhyre uvanlig, og at MDMA egentlig er relativt harmløst, men vi er alle koblet forskjellig og jeg ser ut til å bli ganske skada av stoffet i seg selv. Når det gjelder angst så får jeg dette av cannabis. Ikke nødvendigvis under rusen, men i perioder jeg røyker mye er jeg paranoid selv edru. Det er veldig vanlig etter hva jeg har erfart, lest og sett. Noen blir påvirket mer enn andre grunnet en million grunner.

Sitat av monoxide Vis innlegg
War on drugs = Money for the government, pain for the people. War is hell.
Vis hele sitatet...
Staten taper helvetes mye penger på war on drugs. Også i usa.

Ellers er jeg enig i at alle drugs skal være lovlige.
Sist endret av Relevant; 18. februar 2016 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
erke rus som er problemet, men å ikke omgås mennesker + følelses av å ikke oppnå noe i livet kan tære noe jevligt på sinnet

er bare å ta en titt på kjente musikere, veldig liten andel av de som hadde psykiske problemer av å holde på med rus. hvorfor det? trenger ikke vær en akademiker for å skjønne det
Sist endret av Isvarmt; 18. februar 2016 kl. 02:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har aldri følt mye skyld assosiert med rus for og være ærlig. Ikke kommer jeg fra et tungt miljø heller, og ikke alle vennene mine ruser seg, men jeg er åpen om det - selv med foreldrene mine etter jeg har blitt litt eldre. Jeg tror ikke at absolutt alle føler denne skyldfølelsen assosiert med rusmidler til nevneverdig grad.

Men selv for de som gjør det så tror mye av angst og ymse lidelser knyttet til cannabis er pga cannabis i seg selv og livsstilen folk fører på det. De missbruker det. Mange opplever ikke cannabisrusen som spesielt koselig, meg selv inkludert, men fortsetter og røyke.

Som vanlig er det nok en komplisert sammenheng av alle faktorene, ikke den ene eller andre. Sosial utelukkelse, livsstil og skyldfølelse er en tøff kombinasjon av årsak og effektsammenheng og løse opp i.

Det som er interessant og se er jo at korrelasjonen mellom rusmidler og negativ psykisk helse ikke eksisterer når det gjelder psykedeliske. Så rent vitenskapelig sett, så virker det som nyere forskning tilsier at sporadisk bruk av psykedeliske (LSD og Psilocybin) er sunt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3747247/