Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227441
BRAND ∞ STRONG
Sitat av yomomma Vis innlegg
Det er tydeligvis livsfarlig for meg å ha en annen mening.
Vis hele sitatet...
Ja det kan være livsfarlig for deg. Og det kan du for så vidt få lov til å velge selv. Ingen som tvinger deg.
Problemet er at du også kan være livsfarlig for andre.
Sist endret av vindaloo; 18. juni 2021 kl. 08:59.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Et godt argument MOT vaksinen? Nei si det du. Sålangt har jeg ikke hørt ett eneste ett. Og ikke klarer jeg komme på noen heller.

Om du fortsetter med både munnbind og avstand så reduserer du jo risikoen for å bli smittet. Men hvor lenge vil du klare det? Du har klart halvannet år snart. Men hva skjer i oktober om du drar på fest? "Resten av landet" er vaksinert, folk har kastet maskene, det drikkes alkohol, stemningen er god, det danses tett og det klemmes og klines.

Etter festen viser det seg kanskje at du ikke var den eneste på den festen som ikke var vaksinert. Og at det sannsynligvis var en av dere uvaksinerte som bragte smitten med på festen og nå er du også smittet. Og hva med ONS, sjekking, klining, og knulling? Er ikke det gode grunner til å ta vaksinen? Nærkontakt rett og slett?

Vaksinen skal la deg leve med lavere skuldre og lavere beredskapstilstand i årene fremover. Uten vaksinen må du jo selv være ansvarlig og ta ansvar for smitterisiko. Hele veien helt tiden. Maske. Avstand. Sølibat eller sex mot fersk test og karanteløfte?

Men som sagt. Vaksinen er ikke lovpålagt. Du bestemmer selv. Bare ikke gå den veien fordi du ønsker å fremstå som spesiell eller for å markere avstand til A4 eller det etablerte. Det er det ikke verdt.
Vis hele sitatet...


Et faktisk godt argument mot vaksinen er de eldre som i første omgang fikk Astrazeneca vaksinen, mange døde som følge av denne da eldre naturligvis har dårligere immunforsvar, med mindre det foreligger en sykdom hos de yngre, som har dødd av blodpropp. Jeg sier ikke mange, for jeg har ikke eksakt tall på dette.

Men der ser man et eksempel på at alle som dør rett etter en Covid 19 vaksine, så skriver de alltid ''Hadde sannsynligvis en underliggende sykdom''. Jeg klarer ikke tro at det er alle sammen altså, det blir for svart hvitt.
Rart at de fikk vaksinen i første omgang da, hvis de hadde en underliggende sykdom?

Det med festing, nå er jeg rusfri, og jeg har søkt på skole, så det med festing er for min del helt uaktuelt, men jeg kan forstå at de fleste fester jo en gang i blant. Vi er jo trossalt en alkohol(u)kultur.

Bryr man seg og ikke vil ta vaksinen, så går man ikke ut å fester slik som folk har gjort hver helg nå i Oslo og Bergen. Dette er russ og studenter som drikker alkohol og selvsagt mister dømmekraften. Så er det voksne som går på bar og sitter tett, alt er glemt.

Det mest idiotiske med dette er at ingen aviser skriver om alkohol rusen sin konsekvens bokstavelig, De skriver kun om naboen som får besøk av folk som pisser i hagen deres, forsøpling og at kommunen rydder opp hver helg etter festene.

Tydeligvis skal det være en menneskerett å drikke, og jeg er ikke med på den kulturen, for min del kunne vi legalisert cannabis for lengst så hadde vi kanskje sluppet så mye smitte med alkohol i bildet, men det er en annen diskusjon.

Jeg ønsker ikke å fremstå spesiell i det hele tatt, jeg prøver bare og få deg til å forstå at ikke alle drikker alkohol, selv om det er lovlig.
Du argumenterer mot feil person, for jeg er i en rusfri hverdag der jeg ser elendigheten, hvertfall alkohol.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yomomma Vis innlegg
1. Det er faktisk ikke veldig mange i Norge som har blitt smitta på 1 år og 3 mnd (128 000 smittede til sammen av 5 398 804 i hele Norge).
Vis hele sitatet...
På grunn av tiltak mot det, som heimekontor, skjenkeforbod, innskrenka aktivitetsnivå også viare.

Vil du heller ha det i lang tid enn vaksine? Eg vil ikkje.
Sitat av yomomma Vis innlegg
2. Smitten har vært relativt godt kontrollert i Norge siden det starta kontra andre land ved strenge regler og god avstand med munnbind.
Vis hele sitatet...
Sjå over.
Sitat av yomomma Vis innlegg
3. De ulike vaksinene har ikke blitt testet på forhånd like godt som de vanlige vaksinene som finnes fra før, jeg syns det er litt synd at det er forskjellige valg muligheter av vaksiner hva man kan ta, uten å vite med sikkerhet hva slags langtidseffekter noen eventuelt kan få, og allerede sett eksempler på dødsfall som blodpropp hos unge mennesker av korttids bivirkningene. Noe som jeg tenker gjør meg skeptisk.
Vis hele sitatet...
Dette er meir eller mindre feil. Vaksinene har gjennomgått samme testing som alle andre vaksiner, men vi har ikkje endå langtidsdata på dei. Det er ikkje himla viktig; dei fleste bivirkninger av vaksiner viser seg relativt kjapt. Vi har gitt eit par hundre millioner doser av mRNA-vaksinene, og så langt er det potensiell hjerteposebetennelse hos unge menn som potensiell bivirkning, og den er sjelden og ikkje varig eller livstrugande.
Sitat av yomomma Vis innlegg
4. Du blir ikke immun når du tar vaksinene, men blir heller ikke like syk. Greit nok, hadde du blitt immun, hadde jeg kanskje revurdert valget. Og du må altså ta samme vaksine på nytt etter rundt 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje unikt for denne vaksina. Svært få vaksiner gir 100% beskyttelse, og så langt viser kliniske data at mRNA-vaksinene beskytter svært godt (95% eller så) mot å bli sjuk. Du treng heller ikkje ny dose om eit halvår, med mindre viruset muterer nok til å styre klar dagens vaksiner.
Sitat av yomomma Vis innlegg
5. Siste jeg vil legge til er at folk kritiserer meg og gir meg litt av skylda når jeg ikke er en nikkedukke som har en annen mening av disse argumentene, og får kommentarer om jeg er på samme side som Charter Svein og vil sikkert brenne munnbind i gatene. Så er det typisk at jeg blir kalt konspirasjonsteoriker, bare fordi jeg ikke vil ta vaksine.
Vis hele sitatet...
Du får kritikk fordi argumenta du bruker ikkje er reelle, og baserer seg på misforståelser. Å på forhånd ta i bruk offermentalitet er litt... feigt.

Sitat av yomomma Vis innlegg
Et faktisk godt argument mot vaksinen er de eldre som i første omgang fikk Astrazeneca vaksinen, mange døde som følge av denne da eldre naturligvis har dårligere immunforsvar, med mindre det foreligger en sykdom hos de yngre, som har dødd av blodpropp. Jeg sier ikke mange, for jeg har ikke eksakt tall på dette.
Vis hele sitatet...
Kjelde på påstanden? Så vidt eg fekk med meg var bivirkningene frå AZ stortsett eit problem for relativt unge personar, og ikkje for eldre av ymse årsaker. Har du kjelde på at mange eldre døydde som følgje av AZ-vaksina?
Sitat av yomomma Vis innlegg
Men der ser man et eksempel på at alle som dør rett etter en Covid 19 vaksine, så skriver de alltid ''Hadde sannsynligvis en underliggende sykdom''. Jeg klarer ikke tro at det er alle sammen altså, det blir for svart hvitt.
Rart at de fikk vaksinen i første omgang da, hvis de hadde en underliggende sykdom?
Vis hele sitatet...
Kor mange er det som har døydd rett etter vaksina som burde levd lenger?

Det er heilt sikkert ein del på 90 som ikkje burde fått vaksina, fordi dei hadde uker eller dager igjen å leve, og i slike tilfeller er det fullt ut mogeleg at vaksina framskunda dødsfallet - men då er det snakk om folk som ville døydd i neste veke, men på grunn av påkjenninga vaksine er døyr i morgon.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Tydeligvis skal det være en menneskerett å drikke, og jeg er ikke med på den kulturen, for min del kunne vi legalisert cannabis for lengst så hadde vi kanskje sluppet så mye smitte med alkohol i bildet, men det er en annen diskusjon.

Jeg ønsker ikke å fremstå spesiell i det hele tatt, jeg prøver bare og få deg til å forstå at ikke alle drikker alkohol, selv om det er lovlig.
Du argumenterer mot feil person, for jeg er i en rusfri hverdag der jeg ser elendigheten, hvertfall alkohol.
Vis hele sitatet...
Viruset sjekker ikkje om du drikk alkohol, og nye varianter ser ut til å vere meir smittsomme.

Kort sagt antyder arumentasjonen din at du får informasjon frå svært tvilsomme sider langt inne i antivaxx-miljøet, og at du i realiteten ikkje veit kva du snakker om.
Sist endret av vidarlo; 18. juni 2021 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Enig med dette få hets fra folk fordi jeg ikke ønsker å ta vaksinen. Det er ingen ldokumentert angtidsvirkninger, og helt egentlig plager det meg.

Det virker som alle tror jeg er en av dem 5G konspirasjonsteorier, eller følger fan av Kari fordi jeg ikke vil gamble med livet mitt ovenfor en rat race.

Hadde vaksinen blitt utviklet uten penger og politisk makt i agenda, hadde tilliten til vaksinen vært betraktelig større.
Vis hele sitatet...
Hadde vaksinen blitt utviklet uten penger så hadde tilliten vært større? Hvordan mener du den skal utvikles?

Folk elsker å hate legemiddelindustrien, men de fleste vil også leve lengst mulig. Smått selvmotsigende.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På grunn av tiltak mot det, som heimekontor, skjenkeforbod, innskrenka aktivitetsnivå også viare.

Vil du heller ha det i lang tid enn vaksine? Eg vil ikkje.

Sjå over.

Dette er meir eller mindre feil. Vaksinene har gjennomgått samme testing som alle andre vaksiner, men vi har ikkje endå langtidsdata på dei. Det er ikkje himla viktig; dei fleste bivirkninger av vaksiner viser seg relativt kjapt. Vi har gitt eit par hundre millioner doser av mRNA-vaksinene, og så langt er det potensiell hjerteposebetennelse hos unge menn som potensiell bivirkning, og den er sjelden og ikkje varig eller livstrugande.

Det er ikkje unikt for denne vaksina. Svært få vaksiner gir 100% beskyttelse, og så langt viser kliniske data at mRNA-vaksinene beskytter svært godt (95% eller så) mot å bli sjuk. Du treng heller ikkje ny dose om eit halvår, med mindre viruset muterer nok til å styre klar dagens vaksiner.


Du får kritikk fordi argumenta du bruker ikkje er reelle, og baserer seg på misforståelser. Å på forhånd ta i bruk offermentalitet er litt... feigt.


Kjelde på påstanden? Så vidt eg fekk med meg var bivirkningene frå AZ stortsett eit problem for relativt unge personar, og ikkje for eldre av ymse årsaker. Har du kjelde på at mange eldre døydde som følgje av AZ-vaksina?

Kor mange er det som har døydd rett etter vaksina som burde levd lenger?

Det er heilt sikkert ein del på 90 som ikkje burde fått vaksina, fordi dei hadde uker eller dager igjen å leve, og i slike tilfeller er det fullt ut mogeleg at vaksina framskunda dødsfallet - men då er det snakk om folk som ville døydd i neste veke, men på grunn av påkjenninga vaksine er døyr i morgon.


Viruset sjekker ikkje om du drikk alkohol, og nye varianter ser ut til å vere meir smittsomme.

Kort sagt antyder arumentasjonen din at du får informasjon frå svært tvilsomme sider langt inne i antivaxx-miljøet, og at du i realiteten ikkje veit kva du snakker om.
Vis hele sitatet...


Jeg føler ikke at jeg går i noen offer rolle akkurat, men du leser jo avisene og stoler på alt de skriver uansett virker det som.

Trenger ikke være dømt konspirasjonsteoretiker for å være skeptisk til en kjapt lagd vaksine.

Den vaksinen jeg derimot er noe positiv til, er Pfizer, fordi den gir minst bivirkninger som står i avisene, om vi skal kunne stole på det.
Og siden jeg kjenner noen som har tatt den, så har det gått fint med de foreløpig.
Er lov å være skeptisk, eller?
Skriver bare det jeg oppfatter, fordi vi naturligvis oppfatter verden forskjellig, derfor bra at vi kan diskutere.

''Når alle tenker likt, tenker ingen''.
Ta vaksinen om du vil, eller ikke.

Jeg kommer ikke til og ta Vaksinen med det første, venter minst 1 år (neste sommer) før den tas.

Senvirkninger av Rona/Vaksine har jeg ingen interesse av å få, men om jeg får det av vaksinen når jeg ikke har hatt rona, så blir jeg paff.

Seff kommer jeg til og leve isolert for andres del.
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Ta vaksinen om du vil, eller ikke.

Jeg kommer ikke til og ta Vaksinen med det første, venter minst 1 år (neste sommer) før den tas.

Senvirkninger av Rona/Vaksine har jeg ingen interesse av å få, men om jeg får det av vaksinen når jeg ikke har hatt rona, så blir jeg paff.

Seff kommer jeg til og leve isolert for andres del.
Vis hele sitatet...

Jeg kommer garantert til å ta vaksinen om den er trygg på lang sikt.
Virker den så positivt på andre som jeg ønsker den skal så er jeg åpen for det samme, men jeg vil ikke være en forsøkskanin.
Er generelt for vaksiner, bare ikke splitter nye som disse per dags dato er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg føler ikke at jeg går i noen offer rolle akkurat, men du leser jo avisene og stoler på alt de skriver uansett virker det som.

Trenger ikke være dømt konspirasjonsteoretiker for å være skeptisk til en kjapt lagd vaksine.

Den vaksinen jeg derimot er noe positiv til, er Pfizer, fordi den gir minst bivirkninger som står i avisene, om vi skal kunne stole på det.
Og siden jeg kjenner noen som har tatt den, så har det gått fint med de foreløpig.
Er lov å være skeptisk, eller?
Skriver bare det jeg oppfatter, fordi vi naturligvis oppfatter verden forskjellig, derfor bra at vi kan diskutere.

''Når alle tenker likt, tenker ingen''.
Vis hele sitatet...
Du svarer på nøyaktig ingen av innvendingene mine, du repeterer påstandane dine med litt andre ord.

Kan du ikkje heller komme med kjeldene eg etterspør?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg tar ikke vaksinen fordi jeg ikke har lyst. Og ingen data eller forskere, vil få meg til å endre mening, fordi avgjørelsen min er ikke basert på den ene eller den andre. Og retorikken med "enten dør du eller andre" forsterker bare min mening.
Sist endret av Quakecry; 18. juni 2021 kl. 10:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg føler ikke at jeg går i noen offer rolle akkurat, men du leser jo avisene og stoler på alt de skriver uansett virker det som.
Vis hele sitatet...
Dette er den reneste formen av akkurat denne stråmannen jeg noen gang har sett, så jeg vil gjerne skyte inn noe:

Du misforstår totalt.

Det ser kanskje ut som om alle ikke-konspirasjonsteoretikere tror på MSM/whatever ukritisk, men her er greia: det ser bare slik ut for konspirasjonsteoretikere. De er nemlig vant til å sky alt som kommer fra offisielt hold, og de 99% av ekspertmeninger som ikke passer synene de allerede har - og ingenting av dette er "kritisk tankegang" i det hele tatt.

Konspirasjonsteoretikere er veldig glade i å late som de har enerett på kritisk tenkning, men det er ikke noe kritisk ved å ville fortsette å tro på konspirasjonen sin og derfor avfeie alt annet. Det betyr at konspirasjonsteoretikere flest er nøyaktig like ukritiske som "sauene" de klager på. Sauene er ikke så mange som de skal ha det til, de er for det meste en hersketeknikk KT-ere bruker. (Som i nettopp dette tilfellet der du antyder at fordi vidarlo ikke har svelget konspirasjonen, må han svelge MSM-versjonen rått.)

Med andre ord er det ikke bare feil, og demonstrerer ikke bare 0% selvinnsikt, det er også hykleri på avansert nivå.

De av oss som er engasjerte i saker (og ikke konspirasjonsteoretikere, vel å merke) leser informasjonen, og hvis ikke det ringer noen "alarmer" (logiske feil, faktafeil, feil gjengivelse, "vridning", interessekonflikter osv.) tar vi den til etterretning. Det betyr ikke at vi ikke faktasjekker eller leser oss opp på relaterte ting som dukker opp. Det betyr absolutt ikke å tro blindt eller stole på den informasjonen 100%, men vi lar den få innpass blant de andre oppfatningene vi har. Enkelt og greit.
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette er den reneste formen av akkurat denne stråmannen jeg noen gang har sett, så jeg vil gjerne skyte inn noe:

Du misforstår totalt.

Det ser kanskje ut som om alle ikke-konspirasjonsteoretikere tror på MSM/whatever ukritisk, men her er greia: det ser bare slik ut for konspirasjonsteoretikere. De er nemlig vant til å sky alt som kommer fra offisielt hold, og de 99% av ekspertmeninger som ikke passer synene de allerede har - og ingenting av dette er "kritisk tankegang" i det hele tatt.

Konspirasjonsteoretikere er veldig glade i å late som de har enerett på kritisk tenkning, men det er ikke noe kritisk ved å ville fortsette å tro på konspirasjonen sin og derfor avfeie alt annet. Det betyr at konspirasjonsteoretikere flest er nøyaktig like ukritiske som "sauene" de klager på. Sauene er ikke så mange som de skal ha det til, de er for det meste en hersketeknikk KT-ere bruker. (Som i nettopp dette tilfellet der du antyder at fordi vidarlo ikke har svelget konspirasjonen, må han svelge MSM-versjonen rått.)

Med andre ord er det ikke bare feil, og demonstrerer ikke bare 0% selvinnsikt, det er også hykleri på avansert nivå.

De av oss som er engasjerte i saker (og ikke konspirasjonsteoretikere, vel å merke) leser informasjonen, og hvis ikke det ringer noen "alarmer" (logiske feil, faktafeil, feil gjengivelse, "vridning", interessekonflikter osv.) tar vi den til etterretning. Det betyr ikke at vi ikke faktasjekker eller leser oss opp på relaterte ting som dukker opp. Det betyr absolutt ikke å tro blindt eller stole på den informasjonen 100%, men vi lar den få innpass blant de andre oppfatningene vi har. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...

Så bra for deg, jeg må heller ikke overbevise deg for at vi har forskjellig syn på vaksinen heller.
Hvis du ikke mener det jeg har skrevet som godt nok argument, helt ok.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
ingen data eller forskere, vil få meg til å endre mening
Vis hele sitatet...
Så du tar ikke avgjørelser basert på fakta eller de som vet best. Vel, det er din rett. Men helt ærlig, det er ikke noe å være stolt av.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så du tar ikke avgjørelser basert på fakta eller de som vet best. Vel, det er din rett. Men helt ærlig, det er ikke noe å være stolt av.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg tar den ikke kun fordi jeg ikke har lyst og derfor er ikke min avgjørelse å ta den basert på forskningsresultater, eller vitenskap. Er ikke snakk om stolthet eller ikke. Derfor vil ikke hva andre sier som resultat av det ha innvirkning siden avgjørelsen ikke er basert deretter. Comprende?
Sist endret av Quakecry; 18. juni 2021 kl. 15:45.
Så du er rett og slett barnslig og trassig. Got it.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så du er rett og slett barnslig og trassig. Got it.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er jeg det og hvorfor har du et behov for å moralisere? Det utgjør ingenting for deg eller andre. Du kan gjerne vaksinere deg. Hvordan du får det til å bli at jeg ikke tar avgjørelser basert på fakta òg vitenskap er merkelig, det gjør jeg. Men denne avgjørelsen handler ikke om mer enn at jeg ikke har lyst.
Sist endret av Quakecry; 18. juni 2021 kl. 15:55.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor er jeg det og hvorfor har du et behov for å moralisere?
Det utgjør ingenting for deg eller andre. Du kan gjerne vaksinere deg.
Vis hele sitatet...
Fordi du kan bli smittet og deretter smitte noen @Fulmen kjenner som fortsatt står i vaksine kø.
F.eks. en ung person som ikke vil få vaksine før til høsten.
Som kan ende opp med alvorlige post covid skader.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nei. Jeg tar den ikke kun fordi jeg ikke har lyst og derfor er ikke min avgjørelse å ta den basert på forskningsresultater, eller vitenskap. Er ikke snakk om stolthet eller ikke. Derfor vil ikke hva andre sier som resultat av det ha innvirkning siden avgjørelsen ikke er basert deretter. Comprende?
Vis hele sitatet...
Jeg både forstår og forstår ikke... Budskapet ditt er enkelt nok å fatte, som sådan. Og jeg har ingen problemer med å akseptere at du ikke lar deg vaksinere heller: Jeg setter din rett til å selv velge veldig høyt og jeg er faktisk villig til å akseptere at en forlenget pandemi er prisen vi må betale. Så det er helt greit!

Det jeg ikke forstår er hvordan du går frem for å ta beslutninger. Hvis du ikke er interessert i fakta, hva gjør du da i forkant av viktige valg? Flipper du mynt og kron? Hvordan tenker du? Det er jeg interessert i å forstå.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. juni 2021 kl. 16:44.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
jeg ikke har lyst.
Vis hele sitatet...
Å redusere et såpass viktig spørsmål som dette til "vil ikke" er barnslig. Hvis du vil være voksen og en del av et fungerende samfunn må du komme med et bedre argument.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Fordi du kan bli smittet og deretter smitte noen @Fulmen kjenner som fortsatt står i vaksine kø.
F.eks. en ung person som ikke vil få vaksine før til høsten.
Som kan ende opp med alvorlige post covid skader.
Vis hele sitatet...
Dette blir så useriøst at jeg orker faktisk ikke svare deg ordentlig på dette. En retorikk hvor du enten er en morder eller det som verre er, er ikke verdt tiden min.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg både forstår og forstår ikke... Budskapet ditt er enkelt nok å fatte, som sådan. Og jeg har ingen problemer med å akseptere at du ikke lar deg vaksinere heller: Jeg setter din rett til å selv velge veldig høyt og jeg er faktisk villig til å akseptere at en forlenget pandemi er prisen vi må betale. Så det er helt greit!

Det jeg ikke forstår er hvordan du gr frem for å ta beslutninger. Hvis du ikke er interessert i fakta, hva gjør du da i forkant av viktige valg? Flipper du mynt og kron? Hvordan tenker du? Det er jeg interessert i å forstå.
Vis hele sitatet...
Dette derimot er en ordentlig måte å stille et spørsmål på.
Det er til dels av samme grunn til at jeg aldri har tatt influensa-vaksinen. Enda jeg har opplevd å blitt skikkelig syk, og hatt noen ganske "grusomme" dager med effekter som vedvarte i lang tid etterpå. Var rimelig redusert. Og når et såpass ille influensa-virus gikk rundt, så var det aldri noe snakk om å være en "morder" eller at en var nødt å unngå alt. Selv om en naturligvis gjorde det. Jeg er interessert i fakta, og det er som resultat av fakta tilegnet gjennom epidimien, og en mild risiko, som gjør at jeg ikke gidder å ta vaksinen.

Flere jeg kjenner har tatt vaksinen, og jeg er på ingen måte en vaksinemotsander. Tar gjerne vaksiner som må til om en skal reise til Afrika for eksempel, i utsatte områder. De som utgjør den største andelen av innlagte er folk med enten overvekt, alderdom, og andre skjøre tilstander. Det er naturligvis unntak til det nevnte, men ellers er det en ganske mild risiko for å bli alvorlig syk - Både uten og med vaksinen. Kroppen har trossalt et naturlig immunforsvar også.

Jeg påstår ikke at vaksinen ikke fungerer, at corona ikke kan være en alvorlig greie, det eneste jeg mener er med risikoen tatt i betrakning, så anser ikke jeg vaksinen som noe jeg har behov for å ta. Det er naturligvis fullt mulig at jeg kan bli alvorlig syk, eller lide. Men fremdeles ville jeg da utgjort en statistisk minoritet. Problemet med denne vaksine debatten er at man enten får folk som slenger ut at en er en morder, eller "munnbind-brann Svein". Det er ikke en mellomting. Det blir kanskje litt selvmotsigende å si at min avgjørelse ikke er basert på "vitenskap". For alt fra corona begynte har jo vært med på påvirke meg, men til syvende og sist så har jeg rett og slett ikke lyst fordi jeg ikke anser det som viktig for meg. Vi vet også at det er tilfeller hvor vaksinerte både har fått viruset, samt smittet andre. Selv om det er lavere risiko for dette, så er det fremdeles mulig - Og det kan en strengt tatt ikke vite 100 prosent sikkert. Derfor faller argumentet mot at uvaksinerte vil drepe Ola som handler i butikken bort for min del.


Sitat av Fulmen Vis innlegg
Å redusere et såpass viktig spørsmål som dette til "vil ikke" er barnslig. Hvis du vil være voksen og en del av et fungerende samfunn må du komme med et bedre argument.
Vis hele sitatet...
Du får akkurat samme svar som første person. Du bare forsterker min avgjørelse om å ikke ta vaksinen.
Sist endret av Quakecry; 18. juni 2021 kl. 16:29.
Quackery: Takk for at du svarte, jeg tror jeg henger med nå.
Det er et element av trass. I seg selv er det ingenting galt i å være litt trassig innimellom, og det er ikke bare trass som styrer beslutningen din - men det er et element her: Du innrømmer for eksempel glatt at motstanden du blir møtt gjør deg sikrere i din sak. Jeg kan godt forstå hvor prostene kommer fra, og vi har vel alle drømt å om rope "don't tell me what to do" og velte bordet. Det du imidlertid bør være veldig oppmerksom på er at du stiller deg selv i en posisjon hvor du er mer sårbar for manipulasjon enn du kanskje tror. Hvilket er litt paradoksalt siden hele protesten stammer fra en motvilje til å la andre bestemme. Men når du tenker på denne måten kan en sympatisk sjel med dulgte motiver veldig lett male et bilde av sine egne meningsmotstandere som fremstår dominerende og usympatisk. Hvis nevnte meningsmotstandere i tillegg er vitenskapsfolk og realister som gjerne er veldig lite diplomatiske i møte med feilinformasjon og pølsevev, så kan du være sårbar for å dele hans misnøye mot den gjengen - og dermed, by default, henfalle til hans forklaringsmodell. Ser du hvor jeg vil hen? Det at folk er usympatiske, vrange og mer eller mindre biter hodet av deg i debatt betyr ikke at de tar feil - og hvis du er inklinert til å avvise de fordi de ter seg litt uhøflig, så er du selv i overhengende fare for å la deg fange av synspunkter som du egentlig ikke deler, og kanskje heller ikke vil dele - men som man tyar på seg som en slags protest mot kjipingene. Jeg sier ikke at du nødvendigvis gjør dette, men tankegangen din er risikabel i så måte. Ikke vær så arrogant å tro at du er immun mot slike mekanismer; alle kan manipuleres.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. juni 2021 kl. 18:30.
Mange takket nei til vaksina her?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Quackery: Takk for at du svarte, jheg tror jeg henger med nå.
Det er et element av trass. I seg selv er det ingenting galt i å være litt trassig innimellom, og det er ikke bare trass som styrer beslutningen din - men det er et element her: Du innrømmer for eksempel glatt at motstanden du blir møtt gjør deg sikrere i din sak. Jeg kan godt forstå hvor prostene kommer fra, og vi har vel alle drømt å om rope "don't tell me what to do" og velte bordet. Det du imidlertid bør være veldig oppmerksom på er at du stiller deg selv i en posisjon hvor du er mer sårbar for manipulasjon enn du kanskje tror. Hvilket er litt paradoksalt siden hele protesten stammer fra en motvilje til å la andre bestemme. Men når du tenker på denne måten kan en sympatisk sjel med dulgte motiver veldig lett male et bilde av sine egne meningsmotstandere som fremstår dominerende og usympatisk. Hvis nevnte meningsmotstandere i tillegg er vitenskapsfolk og realister som gjerne er veldig lite diplomatiske i møte med feilinformasjon og pølsevev, så kan du være sårbar for å dele hans misnøye mot den gjengen - og dermed, by default, henfalle til hans forklaringsmodell. Ser du hvor jeg vil hen? Det at folk er usympatiske, vrange og mer eller mindre biter hodet av deg i debatt betyr ikke at de tar feil - og hvis du er inklinert til å avvise de fordi de ter seg litt uhøflig, så er du selv i overhengende fare for å la deg fange av synspunkter som du egentlig ikke deler, og kanskje heller ikke vil dele - men som man tyar på seg som en slags protest mot kjipingene. Jeg sier ikke at du nødvendigvis gjør dette, men tankegangen din er risikabel i så måte. Ikke vær så arrogant å tro at du er immun mot slike mekanismer; alle kan manipuleres.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i det du skriver. Og selvfølgelig, det betyr ikke at en person tar feil nødvendigvis, bare fordi synspunktene blir delt slik dem gjør. Jeg kan også manipuleres, og det er nok folk på begge sidene som kan være påvirket av det. Det er nok mer bedre å forklare hvorfor jeg synes de tar feil, enn å unngå å svare på det. Men en blir lei av "morder" argumentet. Tiden vil vise hvor vi havner ved vaksinene, men jeg tror ikke vi har sett det siste av "the new normal". Jeg synes media er spesielt fæl på dette med å med engang fremme "skeptikere" som en charter-svein, det å i det hele tatt gi han spalteplass i media synes jeg var ekstremt unødvendig, for det bidrar ikke til god debatt i det hele tatt. Derfor føler jeg at denne vaksinegreia, eller viruset i seg selv ikke har en mellomting. Ene siden avfeier den andre, og omvendt.

Uansett, så klarer ikke jeg helt å bli overbevist om å ta vaksinen, og har rett og slett ikke lyst til det. Men jeg har heller ikke lyst å ta influensa-vaksinen enda folk har tatt den i årevis.
Alvorlighetsgraden av denne pandemien er for meg også den avgjørende faktoren for at jeg takker nei til den frivillige vaksinen. Selv i India, som for noen uker siden var worst case scenario, har bare 1% av de smittede dødd. (https://www.worldometers.info/corona...country/india/)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Alvorlighetsgraden av denne pandemien er for meg også den avgjørende faktoren for at jeg takker nei til den frivillige vaksinen. Selv i India, som for noen uker siden var worst case scenario, har bare 1% av de smittede dødd. (https://www.worldometers.info/corona...country/india/)
Vis hele sitatet...
I tillegg synes jeg ikke India kan sammenlignes med et vestlig land. Bare i 2019 døde 1.6 millioner i India av forurensing. I Kina f. Eks eksisterer jo ikke viruset lengre omtrentlig.. Selv om det ikke akkurat er noe vi kan vite så sikkert.
Man må huske at død er ikke det eneste kjipe utfallet av sykdommen. På samme måte som vaksinen kan jmgi bivirkninger og senskader kan sykdommen også gi dette. Sykdommen angriper blandt annet lungene ganske kraftig, som gjør at du kan få temmelig store skader der selv om man overlever.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Alvorlighetsgraden av denne pandemien er for meg også den avgjørende faktoren for at jeg takker nei til den frivillige vaksinen. Selv i India, som for noen uker siden var worst case scenario, har bare 1% av de smittede dødd. (https://www.worldometers.info/corona...country/india/)
Vis hele sitatet...
Også en måte å bagatellisere menneskelig tragedier. Hvis hele befolkningen fikk corona ville det tilsvare 13 millioner mennesker. Nå er nok IFR lavere enn 1%, but still.

Men folk skal få gjøre som de vil. Vi som velger å vaksinere oss kan i hvert fall se frem til å kunne reise utenlands, så det er da noe.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Alvorlighetsgraden av denne pandemien er for meg også den avgjørende faktoren for at jeg takker nei til den frivillige vaksinen. Selv i India, som for noen uker siden var worst case scenario, har bare 1% av de smittede dødd. (https://www.worldometers.info/corona...country/india/)
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke stolt for mye på offisielle tall fra India. Tallene deres er trolig grovt underrapportert, av flere årsaker.(https://www.reuters.com/world/india/...rs-2021-06-10/)

Det eneste problemet jeg har med å la være å vaksinere seg, bare fordi man ikke vil, er at det ikke er alle som i det hele tatt kan vaksinere seg. Da trenger man at en viss prosent av befolkningen vaksinerer seg slik at de som ikke har mulighet også blir beskyttet. Det betyr ikke at jeg sier at de som ikke vaksinerer seg er mordere (med mindre noen aktivt går inn for å smitte folk med formål å forårsake alvorlig skydom og død), men jeg synes det blir litt egoistisk. Men som Myoxocephalus sa så er det fullt lov å bestemme selv, og det er viktig at det er lov å bestemme selv. Jeg tipper vi får en høy nok andel vaksinerte til at det går greit uansett.
Sitat av etse Vis innlegg
Man må huske at død er ikke det eneste kjipe utfallet av sykdommen. På samme måte som vaksinen kan jmgi bivirkninger og senskader kan sykdommen også gi dette. Sykdommen angriper blandt annet lungene ganske kraftig, som gjør at du kan få temmelig store skader der selv om man overlever.
Vis hele sitatet...
Tror det er en myte. Flere studier, blant denne: https://www.aftenbladet.no/innenriks...er-av-covid-19

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Alvorlighetsgraden av denne pandemien er for meg også den avgjørende faktoren for at jeg takker nei til den frivillige vaksinen. Selv i India, som for noen uker siden var worst case scenario, har bare 1% av de smittede dødd. (https://www.worldometers.info/corona...country/india/)
Vis hele sitatet...
Står litt fast selv. Regner med du ikke vaksinerte deg ikke fordi selve vaksina er farlig, men mer for at du ikke bekymrer deg for covid?
Sist endret av smilinh; 18. juni 2021 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette blir så useriøst at jeg orker faktisk ikke svare deg ordentlig på dette.
En retorikk hvor du enten er en morder eller det som verre er, er ikke verdt tiden min.
Vis hele sitatet...
Du trenger selvsagt ikke bry deg om hva jeg mener, men bare for å presisere så kalte jeg deg
aldri en morder og mente heller ikke at du var det.

Poenget mitt var att alle de smitteverns tiltak vi har hatt det siste halv annet året har vært tuftet på solidaritet.
Selv om det sikkert ikke føles sånn hvis man er bar eier eller konsertarrangør.

Folk har holdt seg inne, brukt munnbind, holdt avstand og tatt vaksine når de har fått tilbud for at ikke det
skal gå utover sårbare grupper.

Jeg skjønner ikke helt at du syns det er så useriøst at du, som du sier, faktisk ikke orker å svare på det.
Jeg forventer ikke ett svar, jeg syns bare reaksjonen din var merkelig.
Att folk selv må få lov til å velge står sterkt hos meg også. F.eks. så var jeg avventende til AZ og JJ fordi
jeg ikke løp noen spesiell risiko for å smitte noen eller å selv bli smittet.
Sist endret av vindaloo; 18. juni 2021 kl. 19:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yomomma Vis innlegg
Så bra for deg, jeg må heller ikke overbevise deg for at vi har forskjellig syn på vaksinen heller.
Hvis du ikke mener det jeg har skrevet som godt nok argument, helt ok.
Vis hele sitatet...
Det du har skreve er stortsett galt eller i beste fall bygd på misforståelser. Har du ikkje lyst å ha best mogeleg kunnskap om temaet, istadenfor å bomme på grunnleggjande fakta om det?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av smilinh Vis innlegg
Tror det er en myte. Flere studier, blant denne: https://www.aftenbladet.no/innenriks...er-av-covid-19
Vis hele sitatet...
En ting som er verdt å merke seg er at resonnementet ser ut til å være "folk går ikke til legen, derfor har de det bra". Man kan være merkbart redusert, men ikke gå til legen av et utall forskjellige grunner. Betyr det at det nødvendigvis er feil konklusjon? Nei, men det er betenkelig. Det gir derfor mening å se på studier som bruker litt mer tungtveiende mål på senvirkninger - for eksempel har mange tidligere COVID-pasienter klaget på nedsatt hjernefunksjon. Er det noe man drar til legen med, når det er en ting som kan være vanskelig å skjønne (om ikke annet fordi man har nedsatt hjernefunksjon), og i hvert fall forklare?
Sist endret av robhol; 18. juni 2021 kl. 20:30.
@Quakecry: Så nå har du tydeligvis "saklige" grunner også, men om det er den virkelige grunnen eller bare rasjonalisering er ikke lett å si. Uansett er det tynn kaffe du serverer. Det er selvfølgelig din rett. Det som ikke er en rett er respekt. Noen ganger krever samfunnet at man "tar en for laget". Og det er ikke som mange tidligere generasjoner som ble bedt om å dø i krig, det er en j*vla sprøyte med svært liten risiko og stor gevinst for både deg og de rundt deg. Spesielt de syke og svake. Men neida, du vil ikke. Og du vet bedre enn hele klodens medisinske ekspertise. Jævla unge...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@Quakecry: Så nå har du tydeligvis "saklige" grunner også, men om det er den virkelige grunnen eller bare rasjonalisering er ikke lett å si. Uansett er det tynn kaffe du serverer. Det er selvfølgelig din rett. Det som ikke er en rett er respekt. Noen ganger krever samfunnet at man "tar en for laget". Og det er ikke som mange tidligere generasjoner som ble bedt om å dø i krig, det er en j*vla sprøyte med svært liten risiko og stor gevinst for både deg og de rundt deg. Spesielt de syke og svake. Men neida, du vil ikke. Og du vet bedre enn hele klodens medisinske ekspertise. Jævla unge...
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt at jeg vet bedre enn alle sammen? Nå kommer du med personangrep også. Ikke at det bryr meg, men det viser jo at du argumenterer mer med følelser enn "fakta". For meg er det så tynn suppe at den knapt har fysisk form, det argumentet med at jeg "dreper alle sammen" om jeg ikke tar sprøyta. Skulle tro du var ansatt av FHI. Men du vet jo at du kan enda få corona og spre det rundt, selv om du er vaksinert, så jeg antar du isolerer deg hjemme i kjelleren livet ut? Herregud.
Sist endret av Quakecry; 18. juni 2021 kl. 21:29.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Første dose satt. 17.06.21 kl.11.20. Pfizer
Ingen ubehag ved injeksjon, fortsatt ingen kroppslig reaksjon i etterkant.
Anbefales! Løp å ta.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke da folk får symptomer, er etter 3-4 uker.

Les disse to tilfellene:

https://twitter.com/CoronapassCy/sta...638974984?s=20

https://pbs.twimg.com/media/E3s5x_GX...g&name=900x900
BRAND ∞ STRONG
Sitat av smilinh Vis innlegg
Er jo ikke da folk får symptomer, er etter 3-4 uker.
Vis hele sitatet...
Ja og nei.
Jeg mente ikke symptomer på blodpropp.
En ikke uvanlig reaksjon på covid vaksine og influensa vaksine kan være at man
får vondt i armen (ved stikk stedet) at man kan får feber og generelt føler seg uggen.
Noen ganger kan det også oppleves litt smertefullt akkurat ved injeksjon, at det verker
eller presser/trykker når vesken blir presset inn i muskel/fett.

Jeg følte ikke noe av dette, og er fortsatt i god form ca.38 t etterpå
Sitat av smilinh Vis innlegg
Er jo ikke da folk får symptomer, er etter 3-4 uker.

Les disse to tilfellene:

https://twitter.com/CoronapassCy/sta...638974984?s=20

https://pbs.twimg.com/media/E3s5x_GX...g&name=900x900
Vis hele sitatet...
Vil du at jeg skal finne frem noen linker til artikler om barn og unge som har dødd av covid-19? Det skjer ikke så ofte, men det har skjedd.
Sitat av smilinh Vis innlegg
Er jo ikke da folk får symptomer, er etter 3-4 uker.

Les disse to tilfellene:

https://twitter.com/CoronapassCy/sta...638974984?s=20

https://pbs.twimg.com/media/E3s5x_GX...g&name=900x900
Vis hele sitatet...
Twitter-innlegg er ikke gode kilder... Den første presterer i tillegg å komme med direkte feilinformasjon. Vis gjerne til undersøkelser som faktisk sier noe om omfanget av slike bivirkninger, og ikke noe skrevet av en privatperson på en twitter-konto.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Twitter-innlegg er ikke gode kilder... Den første presterer i tillegg å komme med direkte feilinformasjon. Vis gjerne til undersøkelser som faktisk sier noe om omfanget av slike bivirkninger, og ikke noe skrevet av en privatperson på en twitter-konto.
Vis hele sitatet...
Nesten merkelig at den eksisterer da Twitter har sagt de skal slå ned på sånt. Det er nesten på høyde med flat earth-bevegelsen. Man kan vinkle absolutt alt her i verden i verste mening så lenge man leter lenge nok.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Nesten merkelig at den eksisterer da Twitter har sagt de skal slå ned på sånt. Det er nesten på høyde med flat earth-bevegelsen. Man kan vinkle absolutt alt her i verden i verste mening så lenge man leter lenge nok.
Vis hele sitatet...
Tar man seg tid til å gå litt dypere enn twitter-innlegg finner man fort ut hvor oppblåst det er. Det er snakk om 300 tilfeller av et par millioner i Amerika, der de aller fleste tilfeller har gått over av seg selv. (https://www.npr.org/sections/health-...=1624047440379)

Kanskje ekstra ironisk er dette:
Long before the pandemic, thousands of cases of myocarditis were diagnosed in the U.S. and around the world each year, often triggered by the body's immune response to infections. SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, can trigger it, and so can cold viruses, and staph and strep and HIV. Other causes include toxins and allergies.
Vis hele sitatet...
Altså er akkurat samme tilstand en potensiell komplikasjon av å få selve viruset, blant annet.

Vær så snill, folkens. Kildekritkk...
@Quakecry: Hvor har jeg sagt at du "dreper alle sammen"? Jeg kaller deg en trassig unge, og nå kan jeg legge til "sippete" også.
Når du bare blåser av en global pandemi som dette hever du deg over alt av medisinske råd. Og da snakker vi om veldig mange mennesker som er veldig mye smartere enn deg (og meg), som bruker livet sitt til å hjelpe andre. Så beklager om jeg ikke bryr meg så mye om din rett til å ikke bli kritisert.

Du MÅ selvfølgelig ikke ta vaksinen. Det er mange gode grunner for å skippe den, og enda flere som bare er "innafor". Din "gidder ikke" er ikke blant de. Tvert i mot, du fremstår som trassig, bortskjemt og overlagt ignorant. Det må du gjerne være, men da får du f*enmeg eie det også.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@Quakecry: Hvor har jeg sagt at du "dreper alle sammen"? Jeg kaller deg en trassig unge, og nå kan jeg legge til "sippete" også.
Når du bare blåser av en global pandemi som dette hever du deg over alt av medisinske råd. Og da snakker vi om veldig mange mennesker som er veldig mye smartere enn deg (og meg), som bruker livet sitt til å hjelpe andre. Så beklager om jeg ikke bryr meg så mye om din rett til å ikke bli kritisert.

Du MÅ selvfølgelig ikke ta vaksinen. Det er mange gode grunner for å skippe den, og enda flere som bare er "innafor". Din "gidder ikke" er ikke blant de. Tvert i mot, du fremstår som trassig, bortskjemt og overlagt ignorant. Det må du gjerne være, men da får du f*enmeg eie det også.
Vis hele sitatet...
Er du som legger ord i munnen på meg her. Sikker på at du ikke forveksler meg med en annen? Har da aldri sagt at corona ikke eksisterer. Hva i alle dager har det med hva forskere og andre sier? Jeg har forklart hvorfor jeg ikke gidder å ta den. Jeg ser rett og slett ikke poenget. Det angår ikke deg hva jeg gjør eller ikke, selv om du har rett til å mene noe om det.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Twitter-innlegg er ikke gode kilder... Den første presterer i tillegg å komme med direkte feilinformasjon. Vis gjerne til undersøkelser som faktisk sier noe om omfanget av slike bivirkninger, og ikke noe skrevet av en privatperson på en twitter-konto.
Vis hele sitatet...
Du får tolke det som du vil, men har sett mye mer feilskrevne tweets enn den der, spesielt når vi vet at det er en beviselig sammenheng mellom covid-19 og myokarditt.
Sitat av smilinh Vis innlegg
Du får tolke det som du vil, men har sett mye mer feilskrevne tweets enn den der, spesielt når vi vet at det er en beviselig sammenheng mellom covid-19 og myokarditt.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som akkurat det det er: et innlegg skrevet av en person på twitter, uten noen som helst henvisning til kilder for å begrunne påstandene som legges frem. Like troverdig som om jeg går inn på twitter nå og skriver at månen er laget av ost. Hadde du da tatt det for god fisk at månen er laget av ost? Jeg har like stort grunnlag for å komme med den påstanden som personen du lenket til har for å komme med påstander som at Pfizer-vaksinen har dårlig effekt mot viruset, og at flere og flere i alle aldersgrupper får hjerteproblemer av den. Altså kan man trygt fastslå at en kommentar på fire linjer fra en twitter-bruker ikke har noen som helst troverdighet, på noen som helst måte. Det er virkelig ikke stort mer å legge til. Spør du meg kan du spare deg for å komme med påstander basert på slike kilder, og det er synd at sånt kan skape så mye skepsis.

Hvorfor folk absolutt ønsker å stole mer på et innlegg eller et bilde fra twitter enn faktiske data fra forskning og medisinske studier klarer jeg derimot ikke å forstå. Hadde satt pris på en god forklaring på dette.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@Quakecry: Noen ganger krever samfunnet at man "tar en for laget".
Vis hele sitatet...
Kreve å ta en for laget? For en absurd setning.

Hvorfor er ikke vaksinen påbudt, da?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Kreve å ta en for laget? For en absurd setning.

Hvorfor er ikke vaksinen påbudt, da?
Vis hele sitatet...

Fordi man aller helst håper at folk greier å bruke vettet så man slipper å påby det. De aller fleste gjør jo også det.
Sist endret av robhol; 19. juni 2021 kl. 00:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Hvorfor er ikke vaksinen påbudt, da?
Vis hele sitatet...
I tillegg til det robhol nevner: påbud krev byråkrati. No kan enkelt og greit dei som ikkje kan ta vaksinen av medisinske årsaker ignorere den. Ved eit påbod må ein bruke ressursar på å sortere. All den tid oppslutninga så langt ser ut til å vere 80-90% er ikkje påbod nødvendig.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg synes at korrespondansen mellom deg og Fulmen er svært uheldig, og til tross for at jeg i bunn og grunn er enig med Fulmen på et eller annet vagt prinsipielt nivå, så turer h*n frem på en måte som får meg til å ta avstand. Fulmen, du fyrer av fra hofta med personangrep og åpenbar frustrasjon, og jeg forstår det godt, men motstanderen din biter ikke! Legg deg om.

Og det er her jeg bare måtte komme inn. Det er ikke ofte at jeg synes folk er så på bærtur samtidig som jeg synes de på så oppegående vis kan opprettholde sitt syn i møte med kritikk. Det er kanskje ikke den mest strategiske måten å starte debatt på å si at jeg synes min motdebattant er på bærtur, men jeg er i hvert fall ærlig om saken. Samtidig slår du meg som en type som ikke bryr seg nevneverdig om hva jeg måtte mene allikevel - det er sak mot sak her, og ikke noe personlig i utgangspunktet. Dessverre gjorde ikke svaret ditt til myoxo meg noe klokere. Han spurte hvordan du egentlig tenker, og det jeg har lest etterpå er for meg overraskende mye tenkning for å dekke over det simple faktum at det egentlig ikke er så mye tenkning i bunn allikevel. Det er en aldeles saftig og merkelig salat av kvasi-ignoranse, trasshet, egosentrisme, arroganse, malplassert skepsis og regelrett vranghet jeg bevitner her.

Først som sist så skal jeg ikke kalle deg for noen morder, og det må nevnes at jeg ikke har tatt meg bryet med å ta vaksiner for sesonginfluensa heller. Men denne vaksinen stiller seg faktisk i en helt annen rekke. Du har erklært deg selv åpen for at covid bærer med seg en potensiell større risiko enn en vanlig influensa, både for deg og for andre, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon for dette faktum ser du ut til å ignorere. Du har erklært din skepsis for hvorvidt vaksinen i det hele tatt forhindrer smitte, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon som demonstrerer lavere risiko for både symptomatisk og asymptomatisk spredning ser du ut til å ignorere. Det faktum at covid ikke bare er dødeligere enn den vanlige sesonginfluensaen, men i tillegg nå har godt dokumenterte senvirkninger og komplikasjoner i urovekkende mange tilfeller, unge som gamle, deg som meg, ser du også ut til å ignorere i din "analyse".

Du sier du ikke er en vaksinemotstander, så det kan ikke være den vanlige vrøvlete skepsisen om at denne vaksinen er produsert altfor fort og er skitten, ekkel, for lite testet og rett og slett er farlig. For det er den overhodet ikke. Du virker tilbøyelig til å være enig i det. Du tar også gjerne en vaksine som kreves for å f.eks reise inn i Afrika, og det er her egoismen jeg bevitner soleklart kommer inn. Du har ikke noe imot å ligge jævla sjuk noen dager, det har du tross alt gjort før, det var i det store og det hele ikke så farlig og det begrenser liksom ikke din personlige frihet på samme måte som pålagt vaksinasjon for innreise til et land du tilfeldigvis ønsker å besøke. Her ignorerer du fullstendig risikoen ved covid, både for deg selv og andre, i alt fra inherent dødelighet til potensielle senvirkninger. Du ignorerer også totalt et underliggende samfunnsansvar man med rette kan si vi borgere har på bakgrunn av all vitenskapelig dokumentasjon som foreligger i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen og alle fordelene høy grad av vaksinasjon har. Men merkeligst av alt, hvis du ikke er vaksinemotstander og vurderer denne vaksinen som trygg, så koster det deg for fanden ingenting å ta den heller! Men nei, det gidder du ikke! What gives?!

Det du i bunn og grunn gjør er å fritt innrømme at din avgjørelse og mening om saken ikke egentlig forholder seg til virkeligheten i det hele tatt. At du blir tatt seriøst allikevel er en luksus ikke mange andre her på bruket møter! Så mye som jeg i likhet med myoxo er tvunget til å respektere ditt valg om å ikke ta vaksine fordi jeg setter personlig frihet over omtrent alt, så er ditt valg rett og slett trukket rett ut fra der sola aldri skinner, og du fremstår paradoksalt nok nesten enda mer fjern og urovekkende enn våre standard konspirasjonsteoretikere og antivaxxere. Du klarer nesten å pakke inn ditt fullstendig intetsigende og irrasjonelle (per definisjon!) synspunkt i en overbevisende og selvsikker pakke.

Men for all del, ikke ta vaksinenen! Det er din rett, og det er sannsynligvis lite jeg kan gjøre for å overbevise deg om noe annet. Jeg vil heller ikke på noen måte støtte noe påbud i denne sammenheng, men med det sagt er du litt av en nøtt å knekke, og jeg har på mange måter mer trøbbel med å forstå deg enn våre vanlige konspirasjonsteoretikere og antivaxxere.
Sist endret av Sky; 19. juni 2021 kl. 03:11.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har da aldri sagt at corona ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Nei, men du bagatelliserer en alvorlig pandemi som har kostet MILLIONER livet allerede.

Det angår ikke deg hva jeg gjør eller ikke
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Det du gjør og ikke gjør kan ha veldig reelle konsekvenser for andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nei, men du bagatelliserer en alvorlig pandemi som har kostet MILLIONER livet allerede.


Der tar du feil. Det du gjør og ikke gjør kan ha veldig reelle konsekvenser for andre.
Vis hele sitatet...
Det samme gjeld veldig mange andre vaksiner. T.d. meslinger. Det er reelle sjukdommer, der det å ikkje ta vaksine påfører andre risiko - og i så måte er meslinger i særklasse fordi den er jævla smittsom, så ein må opp på 90+% vaksinerte for å ha effektiv flokkimmunitet.

Når det kjem til COVID-19-vaksiner er dei valgfrie. Dvs. at ingen ber om grunngjeving for at du vel å ta eller ikkje å ta dei. At folk får kritikk når dei vel å dele sitt syn offentleg er forsåvidt greit; det er del av det å delta i ein debatt, men samtidig er jo det å respektere folk sitt val - som myoxo og sky er inne på - sentralt.

Der bommer du. Quakecry sin argumentasjon er på bærtur IMHO, og eg meiner han lander på feil standpunkt. Eg har tidlegare i tråden kritisert andre for å bomme. Men. La folk velje å ikkje ta vaksina om dei ikkje vil. Vi som samfunn har råd til det.
Jeg respekterer retten til å ta et valg. Men du kan ikke kreve at jeg skal respektere folk som tar dårlige valg på enda dårligere grunnlag. Oppfører man seg som en bortskjemt unge må man også finne seg i å få høre det.