Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1961
Hei!

Jeg er litt usikker på om det er innenfor å skrive en tråd med en slik henvendelse i, men slik jeg tolket reglene her så tror jeg at det er greit!

Jeg er journalist for Klar Tale, og vi har lyst til å skrive om økte sosiale ulikheter i Norge. Det virker jo som at det er en av de viktigere sakene i forkant av stortingsvalget i år.

Jeg har prøvd å finne noen som har lyst til å dele sine tanker og erfaringer om dette. Vi vil gjerne fortelle en historie om hvilke reelle implikasjoner det har for folk å vokse opp med dårlig råd.

Jeg vil derfor spørre freaks om dere har noen gode idéer og innspill. Jeg lurer også på om noen her inne har tips til hvor jeg burde spørre, eller om det er noen her som har lyst til å dele sin erfaring!
Det kommer nok litt an på hva du legger i dårlig råd.

Personlig hadde nok min familie dårligere råd enn mange andre når jeg og brødrene mine vokste opp. Vi var ikke under fattigdomsgrensa, men hadde én kommunal inntekt og en hjemmeværende uutdannet mor (etter hvert deltidsjobber for å få hjulet til å gå rundt, før hun til slutt tok utdanning), fordelt på en familie med 3 sønner som ble født i løpet av 3,5 år.

Merket ikke så mye til det før jeg nærmet meg tenårsalder og sammenlignet meg med andre, bodde 5 personer på 60-ish kvadrat og ikke kunne få de samme tingene som andre.

For min (og brødrene mines) del mener jeg det bare har hatt positive sider. Selv om jeg sikkert ila. barndommen skulle ønske jeg fikk mer, føler jeg i ettertid ikke noe savn over det jeg ikke fikk eller gjorde. Jeg er derimot utrolig takknemlig for å ha hatt en mor som lærte oss hvordan man kan gjøre mye ut av lite.

Nei, vi fikk kanskje ikke de tingene vi ville ha eller dra på de feriene vi drømte om. Men vi lærte verdien av å reparere og fikse egne ting, sy klærne hvis de hadde hull, lage variert og god mat av lite spennende råvarer, at du kan overleve en hel barndom hvor du må dra til andre for å se på kabel-TV. At det er mye "god ferie" i å besøke slektninger. Vi lærte at man måtte prioritere pengebruken. At man må jobbe og spare hvis man hadde lyst på noe, kjøper du én ting har du kanskje ikke råd til det andre. Jeg tror vi alle (brødrene) har tatt med masse positivt, og lærte verdien av å jobbe, selge aviser, plukke stein hos bønder og gjøre småjobber fra vi var 13-14 år.

Om det har noe med pengene å gjøre er usikkert. Kanskje vi hadde vært oppdratt likt selv om vi hadde hatt bedre råd. Nå har både foreldre "vanlig" god råd og alle tre sønnene er godt utdannet. Ville ikke byttet det bort.

Hjelper OP lite, men følte vel av en eller annen grunn behovet for å svare :-)